Paljon pitää jäädä käteen kuussa?

Rahaa sen jälkeen, kun asumismenot on hoidettu? Millä rahalla siis pärjäisi lapsen kanssa? Palkka ei ole ihan huono, mutta toisaalta menot varmasti ovat lapsen kanssa melkoiset... Riittääkö esim. 1000 euroa vai enemmän?

riippuu
Minulla jää palkasta ehkä 700? asumiskulujen jälkeen. No saanhan minä sitten lapsilisät ja elatusmaksut, mutta pitää niistä vielä maksaa auto- ja opintolainaa, puhelimet, tv luvat, vakuutukset, harrastukset, vaatteet 3lle lapsella jne. Niin ja ruoka. Ei mulle varmaan sitä 1000? jää, tai siis asumiskulujen jälkeen varmaan, mutta kun lainat vähentää, niin ei sitten. Siitä sit laskut ja ruoka, niin just seuraavaan palkkaan riittää. Tuhlata ei voi, mutta nälkää ja kurjuuttakaan ei nähdä. Jos vaan yksi lapsi, niin kyllähän tonnilla pärjää mukavasti.

Mulla on 2v poitsu ja "tuloja" kuukaudessa n.1050e.(eli asumistuki,kotihoidontuki,elarit ja lapsilisä+yh korotus)

Vuokra on 520e ja hyvin pärjätään poitsun kanssa.Vuokran lisäksi laskuja ja opintolainan lyhennystä on n.100e/kk ja tv-lupa sit 3kk välein sen n.50e.

Hyvin me niillä rahoilla ollaan tähän mennessä pärjätty,tietty mitään isompaa ei voi tosta vaan mennä ostamaan,mut säästämään pystyy väh.pari kymppiä kuukaudessa :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2007 klo 13:00 SitäSaaMitäTilaa kirjoitti:
Mulla on 2v poitsu ja "tuloja" kuukaudessa n.1050e.(eli asumistuki,kotihoidontuki,elarit ja lapsilisä+yh korotus)

Vuokra on 520e ja hyvin pärjätään poitsun kanssa.Vuokran lisäksi laskuja ja opintolainan lyhennystä on n.100e/kk ja tv-lupa sit 3kk välein sen n.50e.

Hyvin me niillä rahoilla ollaan tähän mennessä pärjätty,tietty mitään isompaa ei voi tosta vaan mennä ostamaan,mut säästämään pystyy väh.pari kymppiä kuukaudessa :)
Töissä ollessa ei välttämättä enempää jää, koska tuet putoavat pois.

Kiitos vastauksista!
=)
Lohdullista tietää, että se vauvan suunnitteleminen ei ole siis ihan mahdotonta, vaikka ei mikään miljonääri olekaan... :D
Nolottaa vaan, kun sinkkuna jo tuntuu, että aina on rahat vähissä, mutta lapsen kanssahan toki kulutustavat muuttuvat - onneksi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.01.2007 klo 23:06 Pippuri kirjoitti:
Rahaa sen jälkeen, kun asumismenot on hoidettu? Millä rahalla siis pärjäisi lapsen kanssa? Palkka ei ole ihan huono, mutta toisaalta menot varmasti ovat lapsen kanssa melkoiset... Riittääkö esim. 1000 euroa vai enemmän?
tuhannella eurolla varmaan pärjäisi isompikin perhe asumiskulujen jälkeen (sisälsi kai vuokran lisäksi sähkön ja veden vai kuinka). Meillä viidellä menee ruokaan ehkä joku 600-700 euroa kuussa mutta toki siihen lapset syö koulussa, mutta toisaalta ei pihistellä ruokakuluissa. Eli saisitteko n 400 eurolla ruuat ja vaipat tai vähän yli? bussilippuja et monessakaan kaupungissa tarvitse maksaa vaunujen kanssa likkuessa.
Jos 400 ruokaan ja muuhun päivittäisjuttuun tai 450 ja sitten vaikka laskisit 100 vaatteisiin ja toisen saturaisen satunnaisiin menoihin ja huvituksiin niin minun matematiikalla tonnista jää ylikin yhden aikuisen ja yhden lapsen taloudessa (jos tosiaan siihen ei asumiskuluja eikä lainanlyhennyksiä).

nea83
Olen yhden lapsen yh-äiti. Tukeja saan yhteensä noin 1000e/kk. Vuokra 536e/kk, siihen puh.laskut (mulla ainakin yleensä 50e vaikka kuinka yritän sitä pienentää!) autoon menee bensaa...ruokaan meillä ei mene paljon, mulla helppoa sinänsä et porukat maksaa (koska haluavat auttaa..) auton vakuutusmaksut ja tv-luvan..en niitä itse pystyis maksamaankaan. Pojan vakuutus+oma noin reilu 30e/kk, opintolainaa lyhennän 10e/kk... jne. Eli kyllä me elellään tosi tiukkaa elämää, aina on rahat loppu. Nyt kuitenkin töitä hakemassa kun poika täyttää muutaman kk päästä 3v.
Aina kun laskut maksettu, rahaa jää tilille vähän reilu 100-150e, hyvällä tuurilla 200e. Ei se raha riitä mihinkään.

Töissä käyvät sanovat että ei ole rahaa (ja tilillä voi olla 300e ja tilipäivä ehkä viikon päästä)... minulla kun on 50e tilillä rahaa, ajattelen että on siellä vielä vähän, et ei hätää vielä... sitä kun pakosta tottuu ettei sitä rahaa paljon ole ja sit vähänkin ylimääräinen tuntuu paljolta. Ja sit tympii kun töissä käyvät valittavat että ei ole rahaa ja silti aina rahaa löytyy kun jotain haluaa... ei ole tarkoitus valittaa, tunnen vain yhden ihmisen joka on just tällainen ja hermot menee välillä...just vaihtoi uuden autonkin vuosimalli 2003 ja sit valittaa kun ei ole rahaa.... \|O

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2007 klo 23:47 nea83 kirjoitti:
Olen yhden lapsen yh-äiti. Tukeja saan yhteensä noin 1000e/kk. Vuokra 536e/kk, siihen puh.laskut (mulla ainakin yleensä 50e vaikka kuinka yritän sitä pienentää!) autoon menee bensaa...ruokaan meillä ei mene paljon, mulla helppoa sinänsä et porukat maksaa (koska haluavat auttaa..) auton vakuutusmaksut ja tv-luvan..en niitä itse pystyis maksamaankaan. Pojan vakuutus+oma noin reilu 30e/kk, opintolainaa lyhennän 10e/kk... jne. Eli kyllä me elellään tosi tiukkaa elämää, aina on rahat loppu. Nyt kuitenkin töitä hakemassa kun poika täyttää muutaman kk päästä 3v.
Aina kun laskut maksettu, rahaa jää tilille vähän reilu 100-150e, hyvällä tuurilla 200e. Ei se raha riitä mihinkään.

Töissä käyvät sanovat että ei ole rahaa (ja tilillä voi olla 300e ja tilipäivä ehkä viikon päästä)... minulla kun on 50e tilillä rahaa, ajattelen että on siellä vielä vähän, et ei hätää vielä... sitä kun pakosta tottuu ettei sitä rahaa paljon ole ja sit vähänkin ylimääräinen tuntuu paljolta. Ja sit tympii kun töissä käyvät valittavat että ei ole rahaa ja silti aina rahaa löytyy kun jotain haluaa... ei ole tarkoitus valittaa, tunnen vain yhden ihmisen joka on just tällainen ja hermot menee välillä...just vaihtoi uuden autonkin vuosimalli 2003 ja sit valittaa kun ei ole rahaa.... \|O
Ei kaikille työssäkäyville´rahaa suuremmin jää tilille. Kuten jo totesin, ero tukia saaviin pieni verojen jälkeen ja hoitomaksuihin menee kuitenkin rahaa. Harvalla 300 eruoa jäljellä kun vk tilipäivään.

Suhteellista
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2007 klo 14:18 nea83 kirjoitti:
Niin tämä tuttava onkin jo 40 vuotias ja hänelle aikuiset lapset, jotka on jo muuttaneet pois kotoa. Ei niitä hoitomaksuja hänellä ainakaan ole.
No ehkäpä hän kokee, että 300 ei ole paljoa. Kaikki on niin suhteellista.

Itsekin työssäkäyvänä pidän ihan kohtuullisena, että koko palkka ei menisi laskuihin, hoitomaksuihin ym. vaan jotain jäisi ylikin. Pitäähän siitä työssäkäynnistä olla jotain hyötyäkin.

Etenkin, jos on on nelikymppinen ja lapsetkin poissa kotoa voisi olettaa, että elämän pitäisi olla vauraampaa mikäli käy töissä. Eri asia kaksikymppisellä, joka on kotona tukien varassa. Eihän tukien varassa tarvitsekaan elää leveästi!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2007 klo 13:59 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2007 klo 13:00 SitäSaaMitäTilaa kirjoitti:

Töissä ollessa ei välttämättä enempää jää, koska tuet putoavat pois.
Juu,tottahan tuo on.Ja töissäkäyvälle pamahtaa vielä lasten hoitomaksut,työmatkakulut ym. ja verojakin menee palkasta ihan hyvin.
Itelläni ois kohta edessä töihin tai kouluun meno,sit sen todellisuuden huomaan siltäkin kantilta :)

Iskä ja lapset
Lasteni äiti ei suostu maksamaan elatusmaksuja koska kuvittelee että se raha tulee mun elämiseen. Huoltajuus sopimusta ei suostu myöskään allekirjoittamaan, jolloin periäkään ei voi... ainakaan vielä.
Lasten harrastukset ja pk maksut on jo aika paljon. Lasten äiti on sitä mieltä, että ne syö tarhassa ja koulussa. Syödään meillä kotonakin =)
Tää on niin tätä.
Mielestäni käteen pitää jäädä sen verran että orkesteri pyörii. Itse vähensin työntekoa yh ajan alettua ja olen siitä tyytyväinen.
Vaikea sanoa mitä pitää jäädä käteen... kunhan osaa jakaa menot oikein, niin eikö se ole siinä. Hiukan joutuu venyttämään välillä senttiä täälläkin ja etelän matkat on vain unelmaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2007 klo 23:47 nea83 kirjoitti:

Työssäkäyvä yh, joka ylittää tulorajat n. 2500 eur, maksaa ylintä tarhamaksua. Tarhan jälkeen käteen jää 1500 eur jos lapsia yksi. Eli 500 eur enemmän kuin saat pelkillä tuilla. Ai niin unohdin lapsilisät. Mutta minusta sitten varsinainen erotus on aika vähän.

Minulla jää tällä hetkellä vuorkan jälkeen 320? käteen ja vauvan kanssa sillä pärjätään. Täytyisi kuitenkin varmaan mennä kelaan kyselemään saisinko kuitenkin asumistukea. Mutta idea siis on että vähälläkin pärjää, kun on pakko.

Yhteistyössä