Paljon on omakotitalon asumiskustannukset per kuukausi ja paljon rakentaminen oikeasti maksaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on tällä hetkellä rivarissa vastike 170€, siihen päälle sähkö(lämmitys+käyttö) 190€. vakuutukset jotain 100€/kk, vesi 80€/kk ja siihen tietty sitten se asuntolainan lyhennys+korko. tekeepi yhteensä 540€+laina.
Meillä pieni vastike, koska osakkaat hoitavat kaiken itse talkoovoimin.

Nyt ollaan muuttamassa omakotitaloon ja olen laskenut, että tulee edullisemmaksi. Aiomme sitten laittaa joka kuukausi säästöön vastikkeen verran rahaa korjaustoimenpiteitä varten. :)

Kaikissa paikoissa ei tuo polttaminen onnistu. Jos on muuta asutusta lähistöllä, isoja säilytettäviä puita, sähköjohtoja tms.

Joka tapauksessa puun hävittäminen on se purkamisen halpa osuus. Betoni/tiilijäte maksaa moninkertaisesti puuhun verrattuna, samoin aina jää jonkin verran sekajätettä, josta myös menee kallis hinta. Metalli (peltikatto tms) usein menee kuljettamisen vaivalla ilmaiseksi metallia keräävälle firmalle.

No tämä asia on varmasti kysyttävissä omalla paikkakunnalla. Me asumme taajamassa ja täällä talo on poltettu. Jossain muualla voi olla toisin.
Jos purkamaan joutuu, niin aina kannattaa kysyä myös vanhan tavaran liikkeiltä, onko talossa vanhoja ikkunoita, ovia, tikkaita mitä haluavat, jotta saisi jätteen osuuden mahdollisimman pieneksi.

Kuudensadan euron yhtiövastikkeessa on siis osa lainaa.

Muu on hoitovastiketta, jota kerätään talon yleisten kulujen kattamiseksi. Se sisältää yleensä lumityöt, huollon, lämmön, luonnolliset kulumiset. Tällaisia menoja on aina, oli asumismuoto mikä hyvänsä. Myös omakotitalossa jonkun pitää huoltaa piha, vaihtaa lamppuja sisältä ja ulkoa, maalata maalattavia osia muutaman vuoden välein, tyhjentää kaivoja, uusia putkia, hoitaa rännien tyhjennystä, pudotella tarvittaessa lunta katolta, maksaa kiinteistöveroja, käyttää nuohoojaa, jne jne.

Hyvä nyt on tehdä laskelma ensin siitä paljonko on mahdollista saada nykyisestä asunnosta ja paljonko siihen päälle tarvitaan vielä talolainaa. Isosta lainasta joutuu maksamaan pankille luonnollisesti enemmän lainanhoitokuluja ja korkoa, joten sinällään kannattaa myös tarkkaan miettiä missä järjestyksessä asioita tekee: myykö ensin ja menee rakentamisen ajaksi vuokralle, vai rakentaako nykyisestä kodista käsin ja hoitaa rakennuslainaa ja nykyistä asuntolainaa yhtä aikaa (joka tosiaan voi käydä taloudellisesti erittäin raskaaksi, eivätkä kaikki pankit välttämättä sellaista suostu antamaankaan).

Jaksuja vaan urakkaan, jos siihen päätätte lähteä.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26263018:
Ja tässä on sitten todennäköisesti esimerkki vältettävästä paketista. Valitettavasti halvalla saa p-kan tuotteen talonkin tapauksessa. Jos "avaimet käteen" -pakettia (ja jos se todella on sellainen vielä sen pienellä printatun lukemisen jälkeenkin...) myydään alle 2000e/neliö, niin jokainen, joka on viime vuosina rakentanut, pystyy sanomaan, että joka kohdassa on kyllä takuulla kaavittu niitä alelaarien pohjia. Eli kyse ei todellakaan ole normivarustetusta talosta, vaan lähinnä kaupungin vuokraluukun tasoisesta asumuksesta. Jos edes siitä.

Paskapuhetta :) Me intimme tästä samasta asiasta jo muutama viikko sitten ;) 115 neliöinen talo ja 35 neliön lämmin autotalli, kustannusarvio ihan kaikkineen 196000 euroa, ilman lupia, liittymiä ja vastaavaa mestaria 181500 euroa ja tämä on ihan oikeasti avaimet käteen talo, pihaa lukuun ottamatta ihan kaikki tehdään ja me ei tehdä mitään, ei edes siivota :) Tosin tämä on pohjois-Suomessa ja pienehköllä firmalla, ei sellaisella jossa on monta välikättä. Täällä saa muutenkin uusia omakotitaloja reilusti alle 200000 eurolla ;) Ja tiedämme varsin hyvin mitä minnekkin pistetään ja seurataan rakentamista tarkoin ja itse ollaan pintamateriaalit valittu jotka on hyvinkin keskitasoa, ei todellakaan mitään alelaareista koluttuja.

[QUOTE="vieras";26263860]Paskapuhetta :) Me intimme tästä samasta asiasta jo muutama viikko sitten ;) 115 neliöinen talo ja 35 neliön lämmin autotalli, kustannusarvio ihan kaikkineen 196000 euroa, ilman lupia, liittymiä ja vastaavaa mestaria 181500 euroa ja tämä on ihan oikeasti avaimet käteen talo, pihaa lukuun ottamatta ihan kaikki tehdään ja me ei tehdä mitään, ei edes siivota :) Tosin tämä on pohjois-Suomessa ja pienehköllä firmalla, ei sellaisella jossa on monta välikättä. Täällä saa muutenkin uusia omakotitaloja reilusti alle 200000 eurolla ;) Ja tiedämme varsin hyvin mitä minnekkin pistetään ja seurataan rakentamista tarkoin ja itse ollaan pintamateriaalit valittu jotka on hyvinkin keskitasoa, ei todellakaan mitään alelaareista koluttuja.[/QUOTE]

Oi! Saako kysyä mikä talovalmistaja kyseessä? :)

Itte olen useemmalta tutulta, jotka on vasta rakentanut /suunnittelee rakentamista, kuullu että normitalopakettiin hintaa kertyy.. (Vesikatto päälle, tai pelkät materiaalit, jotka itte pystyttää). Hinnanko kertoo kolmella niin voi olla aika lähellä rakennuskustannuksia. Eli jos paketti maksaa 60 000€ ni 180 000€ saa menemään rakentamiseen plus tontti.

Asumiskustannuksista en osaa sanoa muuta ku met asumma pilkkahintaan vuokralla omakotitalossa. Neliövuokra 5,2€

[QUOTE="Mimmu";26263906]Oi! Saako kysyä mikä talovalmistaja kyseessä? :)[/QUOTE]

Pienehkö, paikallinen yritys. Jos et asu täällä niin tuskin teet firmalla mitään :) Talopakettifirmojen talotarjoukset lähtivät 200000 eurosta, kun taas tässä pelkän talon osuus n. 160000 euroa että siitä voi jokainen laskea kuinka paljon talopakettifirmoilla on ilmaa hinnoissa ja kuinka monelle taholle siellä rahaa jaetaan.

[QUOTE="vieras";26263945]Pienehkö, paikallinen yritys. Jos et asu täällä niin tuskin teet firmalla mitään :) Talopakettifirmojen talotarjoukset lähtivät 200000 eurosta, kun taas tässä pelkän talon osuus n. 160000 euroa että siitä voi jokainen laskea kuinka paljon talopakettifirmoilla on ilmaa hinnoissa ja kuinka monelle taholle siellä rahaa jaetaan.[/QUOTE]

Kovasti kiinnostaisi tietää. Meillä on tässä mielessä ollut jo pitkään oman talon rakennus. Paljon olen noita talovalmistajien sivuja selaillut (meillä ei siis tule kysymykseen rakentaa pitkästä itse) eikä sitä mieluisinta ole vielä vastaan tullut. Ja siksi ajattelin, että jos teidän talo olisi jostain sellaisesta firmasta mitä en ole vielä katsellut.

Eikö se nyt ole se ja sama missä se firma on. Kyllähän ne aika pitkälti jokainen rakentaa ympäri Suomea niitä taloja, rahti-hinnat vaan sitten nousee. Vai onko toi teidän joku "vain ja ainoastaan paikallisille" tarkoitettu firma?

[QUOTE="vieras";26263945]Pienehkö, paikallinen yritys. Jos et asu täällä niin tuskin teet firmalla mitään :) Talopakettifirmojen talotarjoukset lähtivät 200000 eurosta, kun taas tässä pelkän talon osuus n. 160000 euroa että siitä voi jokainen laskea kuinka paljon talopakettifirmoilla on ilmaa hinnoissa ja kuinka monelle taholle siellä rahaa jaetaan.[/QUOTE]

Eli talopakettitoimittajien kautta voisi laskea karkeaksi neliöhinnaksi 1900€, kun siis poistaa autatallin hinnan laskelmasta. Ei kauas heitä siitä tavanomaisesta 2000€/neliö summasta siis tämäkään. Pohjois-Suomi, pieni rakennusliike jne kyllä laskee hintaa, mutta yllättävän paljon. No kai siellä on pakko puristaa hintaa, kun ei ole niin paljon urakoita.

[QUOTE="Mimmu";26263993]Kovasti kiinnostaisi tietää. Meillä on tässä mielessä ollut jo pitkään oman talon rakennus. Paljon olen noita talovalmistajien sivuja selaillut (meillä ei siis tule kysymykseen rakentaa pitkästä itse) eikä sitä mieluisinta ole vielä vastaan tullut. Ja siksi ajattelin, että jos teidän talo olisi jostain sellaisesta firmasta mitä en ole vielä katsellut.

Eikö se nyt ole se ja sama missä se firma on. Kyllähän ne aika pitkälti jokainen rakentaa ympäri Suomea niitä taloja, rahti-hinnat vaan sitten nousee. Vai onko toi teidän joku "vain ja ainoastaan paikallisille" tarkoitettu firma?[/QUOTE]

Siis tässä tarkoitetaan, että paikalliset raksamiehet rakentaa pitkästä tavarasta paikan päällä. Ei ole mitään talotoimittajaa mukana.

[QUOTE="vieras";26263860]Paskapuhetta :) Me intimme tästä samasta asiasta jo muutama viikko sitten ;) 115 neliöinen talo ja 35 neliön lämmin autotalli, kustannusarvio ihan kaikkineen 196000 euroa, ilman lupia, liittymiä ja vastaavaa mestaria 181500 euroa ja tämä on ihan oikeasti avaimet käteen talo, pihaa lukuun ottamatta ihan kaikki tehdään ja me ei tehdä mitään, ei edes siivota :) Tosin tämä on pohjois-Suomessa ja pienehköllä firmalla, ei sellaisella jossa on monta välikättä. Täällä saa muutenkin uusia omakotitaloja reilusti alle 200000 eurolla ;) Ja tiedämme varsin hyvin mitä minnekkin pistetään ja seurataan rakentamista tarkoin ja itse ollaan pintamateriaalit valittu jotka on hyvinkin keskitasoa, ei todellakaan mitään alelaareista koluttuja.[/QUOTE]

Olkoon sitten niin, vaikka vaikealta tuntuukin uskoa. Itse en kyllä omalla valitettavan vajaalla osaamisellani saisi todennäköisesti edes kaikkia tarvittavia materiaaleja tuohon hintaan, tekijöiden palkoista puhumattakaan.

Nyt kun hetken mietin, niin olikos tämä se tapaus, jossa mielestäsi "kaikki" materiaalit oli jo hankittu? Edelleen toivon, että yllätyksiä ei tule ja voitte onnitella itseänne oivallisesti hoidetusta rakennusprojektista. Itse epäilen kuitenkin, että todellisuudessa päädytte autotalleineen jonnekin 250-300ke väliin, ennen kuin nurmi vihertää ja kärtsäätte makkaraa valmiilla terassilla. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26264023:
Olkoon sitten niin, vaikka vaikealta tuntuukin uskoa. Itse en kyllä omalla valitettavan vajaalla osaamisellani saisi todennäköisesti edes kaikkia tarvittavia materiaaleja tuohon hintaan, tekijöiden palkoista puhumattakaan.

Nyt kun hetken mietin, niin olikos tämä se tapaus, jossa mielestäsi "kaikki" materiaalit oli jo hankittu? Edelleen toivon, että yllätyksiä ei tule ja voitte onnitella itseänne oivallisesti hoidetusta rakennusprojektista. Itse epäilen kuitenkin, että todellisuudessa päädytte autotalleineen jonnekin 250-300ke väliin, ennen kuin nurmi vihertää ja kärtsäätte makkaraa valmiilla terassilla. :)

Sulle olikin se 15000 euron takka ja jos muutkin ratkaisut on tuota luokkaa niin ei ihmekään että budjetti "pikkasen" karkaa käsistä. Rakentaminen on jo yli puolen välin ja talli käytännössä pystyssä joten melko hurjia yllätyksiä saisi tulla että ylitettäisiin budjetti 55000-105000 eurolla :D Toki kaikki on mahdollista mutta suuresti epäilen.

[QUOTE="Mimmu";26263993]Kovasti kiinnostaisi tietää. Meillä on tässä mielessä ollut jo pitkään oman talon rakennus. Paljon olen noita talovalmistajien sivuja selaillut (meillä ei siis tule kysymykseen rakentaa pitkästä itse) eikä sitä mieluisinta ole vielä vastaan tullut. Ja siksi ajattelin, että jos teidän talo olisi jostain sellaisesta firmasta mitä en ole vielä katsellut.

Eikö se nyt ole se ja sama missä se firma on. Kyllähän ne aika pitkälti jokainen rakentaa ympäri Suomea niitä taloja, rahti-hinnat vaan sitten nousee. Vai onko toi teidän joku "vain ja ainoastaan paikallisille" tarkoitettu firma?[/QUOTE]

Ei ole mikään talopakettifirma vaan paikalliset timpurit rakentaa talon pitkästä tavarasta.

[QUOTE="vieras";26264049]Ei ole mikään talopakettifirma vaan paikalliset timpurit rakentaa talon pitkästä tavarasta.[/QUOTE]

Lisään vielä että täällä tosiaan on kova kilpailu rakennusalalla. Ns. ostajan markkinat.

[QUOTE="Mimmu";26264067]Aaaa, okei. Mä ymmärsin, että kysessä olis joku talopakettivalmistaja. No jo on halpaa jos vieraalla valmistuttaa pitkästä! :O Tuohon talon summaan tottakai sitten tulee lisäksi pihat yms.??[/QUOTE]

Paljon halvempaa kuin talopakettirakentaminen + että saadaan laadukkaammat materiaalit. Talopakettifirmat, ainakin muutamat nimeltä mainitsemattomat ottaa hurjia hintoja kaikista muutoksista :/ Piha ja tontti tulee päälle, mutta tuohon hintaan piha tasataan ja tehdään pihalle ojat. Tontin kanssa hinta 208000 euroa ja tonttia yli 2000 neliötä :D Kelpaa.

[QUOTE="vieras";26264093]P-pohjanmaa ja talot eivät maksa mitään.

Merenrantatonttejakin saa naurettavan halvalla.[/QUOTE]

Kaksipiippuinen juttu. Jos me olisimme ostaneet Oulusta tontin olisimme saaneet maksaa 10 kertaisen summan mutta kun ostimme Oulun naapurikunnasta saimme pilkkahintaan :) Mutta se on totta että täällä saa taloja alle 200000 euroa, siis uusia, perustaloja. 300000 eurolla saa jo melkoisen pytingin :D

meillä asumiskustannukset 230 e/kk (120 neliötä, kaukolämpö) ja lisäksi vakuutukset. Asumiskulut jäävät reilusti alle 300 euron siis.

Rakennettiin itse talo ns. pitkästä tavarasta 5 vuotta sitten (ei talopaketti), maksoi koko setti kaikkinensa 140 000 euroa. Nyt ajateltiin aloitella uutta rakennusurakkaa, otetaan talopaketti ja hintaa tulee noin 200 000 euroa. Rakennuskulut ovat nousseet todella paljon. Talopaketin hinta on noin kolmanneksen siitä, mitä muita kuluja tulee.

[QUOTE="vieras";26264043]SRakentaminen on jo yli puolen välin ja talli käytännössä pystyssä joten melko hurjia yllätyksiä saisi tulla että ylitettäisiin budjetti 55000-105000 eurolla :D Toki kaikki on mahdollista mutta suuresti epäilen.[/QUOTE]

Mitä tarkoittaa yli puolen välin? Rahaa on mennyt yli puolet vai onko niin, että kun katselet ympärillesi siellä talossanne, niin arvelet, että yli puolet on tehty ja loppu maksaa enää x euroa? Ja jos talli on käytännössä pystyssä, niin tarkoittaako se, että perustusten lisäksi se kakkosnelosrunko + kattotuolit on pystyssä? Katsopas piruuttasi mitä maksaa pelkkä 2100x2500 lämmön sisällään pitävä ovi siihen talliin...

[QUOTE="Mimmu";26264067]Aaaa, okei. Mä ymmärsin, että kysessä olis joku talopakettivalmistaja. No jo on halpaa jos vieraalla valmistuttaa pitkästä! :O Tuohon talon summaan tottakai sitten tulee lisäksi pihat yms.??[/QUOTE]

Niin vaikuttaa olevan. Timpurit ovat töissä ilmeisestikin talkoilla, kun meikäläisen matikalla jo pelkästään kahden timpurin palkkoihin menee lähes satatonnia...

2 timpuria kertaa 9 kuukautta (keskimääräinen rakennusaika) kertaa 5000e (palkka sivukuluineen) = 90000e

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26264160:
Niin vaikuttaa olevan. Timpurit ovat töissä ilmeisestikin talkoilla, kun meikäläisen matikalla jo pelkästään kahden timpurin palkkoihin menee lähes satatonnia...

2 timpuria kertaa 9 kuukautta (keskimääräinen rakennusaika) kertaa 5000e (palkka sivukuluineen) = 90000e

AHAHHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAH

Kuinka tietämätön ihminen voikaan olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26264136:
Mitä tarkoittaa yli puolen välin? Rahaa on mennyt yli puolet vai onko niin, että kun katselet ympärillesi siellä talossanne, niin arvelet, että yli puolet on tehty ja loppu maksaa enää x euroa? Ja jos talli on käytännössä pystyssä, niin tarkoittaako se, että perustusten lisäksi se kakkosnelosrunko + kattotuolit on pystyssä? Katsopas piruuttasi mitä maksaa pelkkä 2100x2500 lämmön sisällään pitävä ovi siihen talliin...

Enhän mä nyt tietenkään voi sanoa että just nyt on puolivälissä mutta suurimmalla jännityksellä odotin maatöitä ja perustuksia, 250 euroa jäätiin "voitolle" niissä :D Tallissa on ulkolaudoitus, villat laitettu, sama talossa, valut tehty, väliseinät tehty eli kyllä uskaltaa sanoa jo että on puolessa välissä. Meillä on tarjoukseen laskettu ihan kaikki mukaan, myös se autotallin ovi ;) Mitään muuta ei jää itselle kuin piha ja tontti, jopa ulkovalaisimet on tarjouksessa mukana. Kuten jo viime keskustelussa sanoin, kaikki materiaalit on käyty läpi ja valittu jo tarjousvaiheessa. Myös ne kattoturvatuotteet joiden hintaa viimeksi kauhistelit. Niin ja toisen kerran maalaus ja loppusiivous on meillä itsellä eli pakko sentään jotain tehdä :) Ja rakennusjätteet ja rakennusaikainen sähkö tietenkin maksetaan itse. En tiedä mitä tuohon on rahaa mennyt mutta me olemme maksaneet tähän mennessä kuta kuinkin 120000 euroa maksusuunnitelman mukaisesti.

[QUOTE="vieras";26264179]AHAHHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAH

Kuinka tietämätön ihminen voikaan olla.[/QUOTE]

Ole hyvä ja korjaa virheeni. Anna kun arvaan, teillä päin timpurit ottavat pimeästi kaksikymppiä tunti? Näin päästään vähän vajaaseen 65ke.