Paljon maksatte asuntolainaa/kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lainaa hakemassa...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä oon kyllä sitä mieltä, et rakentaminen Suomessa on ihan ylihinnoiteltua. Kun vertaa esim. Ruotsiin. Samanlainen ilmasto se on sielläkin, yhtä lailla seinien on siellä kestettävä pakkasta. Niin miten hitossa täällä talon rakentaminen maksaa about 25% enemmän???

Ihan hanurista koko touhu. Ja silti kuitenkin menen huomenna toisten köyhien kanssa samassa jonossa pankkiin käsi ojossa, jos sen talon sais... =)
Maksetaan vaikka sitten se 30v lainaa, aivan se ja sama...

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hirvittää puolestanne..:
350000 lainaa, 1400 kk erä on 2.6% korolla 29vuotta ja 9 kk et saatte maksettua... aika hurja aika... varsinkin kun tuo suunnitelma jo ylittää 200e teidän budjetin...entäs kun korot nousee edes vitosen paikkeille...

Oon mä noissa laskureissa laskeskellu...
Mulla netto reilu kaks tonnii, ukolla neljä, eli sinänsä tuo lainasumma ei ole ongelma. Mut on toki muitakin kuluja, mulla auto mm.
En tiedä miten pankki laskee, et kuin paljon pitää jää kuukaudessa räpylään kaikkien laskujen jälkeen elämiseen ( eli lomailuun ym ylimääräiseen, mit ämä en kyllä tähänkään asti ole hirveesti harrastanut.. ).
Mulla ei oo koskaan jäänyt mitään säästöön, ihan sama mitä tienaa, vähän vai vähän enemmän. Mut aina olen laskuni maksanut ajallaan.
Turhaan mä tätä täällä spekuleeraan, käyn siellä pankissa, sittenhän tuo selviää, irtooko vai nou. =)

No se ontotta että eei asiaa palsta ratkaise... mutta kehottaisin miettimään sitä että pystyttekö hoitamaan lainan. minusta ei ole järkevää sitä ottaa tuolla 1200 erällä, maksuaika mnee liian pitkäksi. jos ystytte maksamaan sitä vaikka 2200 nii sitten. viime aikoina on ollut paljon puhetta että pankit ovat myöntäneet liian suuria lainoja. olette kuitenkin pankille asiakkaita, he tienaavat teillä. pitäkää se mielessä. Tsemppiä hankkeeseenne! :)

Ai on viime aikoina ollut puhetta pankkien myöntämistä liian suurista lainoista?? No, joo ehkä vähän.. Siitähän koko lama sai alkunsa!! Ihmisistä, jotka ahneuksissaan haalii järkyt lainat itselleen. Kaikkea pitää olla ja paljon! Isot talot ja pari autoa. Niitä ilman ei voi elää!

Meillä kerrostalokolmio Helsingissä, bruttotulot kummallakin noin 2500e/kk eli yhteensä 5000e/kk ja kaikki asumiskulut yhteensä 1400e/kk, siitä on reilu tonni lainanhoitoa hoitovastike on tässä tosi pieni. Ikinä ei täällä pystyttäisi omakotitaloa ostamaan :( Eikä tarvi pitkistä hoitovapaista haaveillakaan tässä nykyisessäkään :(

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Meillä kerrostalokolmio Helsingissä, bruttotulot kummallakin noin 2500e/kk eli yhteensä 5000e/kk ja kaikki asumiskulut yhteensä 1400e/kk, siitä on reilu tonni lainanhoitoa hoitovastike on tässä tosi pieni. Ikinä ei täällä pystyttäisi omakotitaloa ostamaan :( Eikä tarvi pitkistä hoitovapaista haaveillakaan tässä nykyisessäkään :(

Aikas sama tilanne täällä, myös pk-seudulla ja voisin toistaa loputkin lauseestasi.. :(

Pitkän hoitovapaan voi pitää, kun asuu halvasti vuokralla :) ..se on sitä kun laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. Toisille se on talo/asunto, toisille lapsi.

Mä oon köyhän yh:n lapsi, ja aina asuttiin pienessä kerrostalokaksiossa vuokralla.
Päätin jo alle 10-vuotiaana, et sit kun mulla on perhe, me asutaan omassa talossa.
Ja meillä oli myös aina vanha pieni auto. Mulla on nykyään uusi iso auto.

Näin ne lapsuuden "traumat" sitten "hoidetaan".
Täytyy pitää vaan varpaita myöten kroppa ristissa, ettei mulle käy niin kuin äidille; tule köyhää yh:ta, joka joutuu ajamaan vanhalla autolla ja asumaan pienessä kt-kämpässä.

Alkuperäinen kirjoittaja hm..:
Noh ne halvat vuokra-asunnot aika usein sijaitsee sellaisissa paikoissa, joissa se elinympäristö ja sen turvallisuuskin vaikuttavat ihan siihen lapseen..

Ehkä se on niin Helsingissä, mutta ei täällä missä me asutaan.
En muuttaisi lapsen kanssa Kannelmäkeen tai Jakomäkeen..

Alkuperäinen kirjoittaja Rumpnisse:
Noh ne halvat vuokra-asunnot aika usein sijaitsee sellaisissa paikoissa, joissa se elinympäristö ja sen turvallisuuskin vaikuttavat ihan siihen lapseen..

Ja silti sielläkin lapsia kasvaa. Jos koti on turvallinen, niin ei sillä ole mitään merkitystä jos kauppamatkalla törmää alkkis-penaan ja nisti-niiloon. Niistä suurin osa keskittyy ihan omiin juttuihinsa, eivätkä häiritse muita. Toki poikkeuksiakin löytyy, mutta niitä on myös hienostoalueillakin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ja silti sielläkin lapsia kasvaa. Jos koti on turvallinen, niin ei sillä ole mitään merkitystä jos kauppamatkalla törmää alkkis-penaan ja nisti-niiloon. Niistä suurin osa keskittyy ihan omiin juttuihinsa, eivätkä häiritse muita. Toki poikkeuksiakin löytyy, mutta niitä on myös hienostoalueillakin.

Totta!

Minulla ei ole sinänsä mitään vuokralla asumista vastaan mutta täällä nuo halvat tai edes kohtuuhintaiset vuokra-asunnot sijaitsevat yleensä paikoissa jotka ovat juuri tämän takia vähemmän houkuttelevia.. :(

Mä kyllä mielummin jätän nämä törmäilyt väliin. Ja on ihan mukava että lapsen voi päästää vaikka pihalle leikkimään turvallisesti ilman että tarvitsee pelätä nistiniilon tarvikkeita jalkapohjissa tai juoppuhullujen sekopääkohtauksia..ja muutenkin en halua että lapseni tarvitsee alkoholistein yms kauheasti törmäillä edes kauppareissuilla..
mutta tiedän kyllä että toisia ei haittaa..

Mä kyllä mielummin jätän nämä törmäilyt väliin. Ja on ihan mukava että lapsen voi päästää vaikka pihalle leikkimään turvallisesti ilman että tarvitsee pelätä nistiniilon tarvikkeita jalkapohjissa tai juoppuhullujen sekopääkohtauksia..ja muutenkin en halua että lapseni tarvitsee alkoholistein yms kauheasti törmäillä edes kauppareissuilla..
mutta tiedän kyllä että toisia ei haittaa..

Kyse ei ehkä ole siitä, että toisia ei haittaa (vai tarkoititko kiinnosta?)..
Me ollaan ihmisiä maan päällä kaikki, toiset ihmiset ei välttämättä ole niin miellyttäviä, sille et voi mitään.
Jotenkin mua tökkii pahasti ihmiset, joilla on "parempi ihminen"-asenne..
Ja kyllä! Kerrostaloalueillakin asuu ihan tavallisia ihmisiä, ja lapset voi päästää leikkimään pihalle.
Kerrostaloalue ei ole synonyymi neuloille hiekkalaatikossa ja juoppohulluille.
Käyttekö te myös parempien ihmisten kaupoissa, joissa vastaan ei voi tulla humalaisia ihmisiä? :laugh:

Häh? Mitä tää asia nyt talotyyppiin mitenkään liittyy? Kukaan ei puhunut kerrostaloista mitään vaan halvoista vuokra-asunnoista pk-seudulla (ONKO NIITÄ EDES?) Rumpnisse tahallaan väärinymmärtää ja kärjistää.. Hyi-hyi!

me muutettiin maalle, okt 2ha tontilla (puustoa 8000m2), lyhennetään 500? kuussa. minä kotiäitinä tulot 520? kk plus lapsilisät neljästä 500?. mies yrittäjä, nettotulot 1500-2500? kk. autolainaa 4000?, maksetaan 200? kk. opintolainaa miehellä 9000?, maksetaan 250? kk.

kun minä menen jonkun vuoden päästä osa-aikatöihin, nostetaan asuntolainaa 200-300?. autolaina maksetaan tänä kesänä pois, parin vuoden päästä otetaan remppalainaa pari kymppiä, tai riippuu miehen tulokehityksestä tarvitaanko sitä..

niin ja talo maksoi 65 000?. lainaa maksettu jo pois noin 10 000? kolmessa vuodessa.

Meillä lainaa omakotitaloon yhteensä noin 60 000?. Lyhennetään 600?/kk sis. korot. Yht. tulot noin 2400? netto. Pikkuhiljaa rempataan taloa kesälomarahoilla ja veronpalautuksilla. Meinataan saada tämän myynnistä n. 80 000?-85 000?, eli n. 20 000? omarahoitusta seuraavaan taloon. :)

Alkuperäinen kirjoittaja :
Meillä lainaa omakotitaloon yhteensä noin 60 000?. Lyhennetään 600?/kk sis. korot. Yht. tulot noin 2400? netto. Pikkuhiljaa rempataan taloa kesälomarahoilla ja veronpalautuksilla. Meinataan saada tämän myynnistä n. 80 000?-85 000?, eli n. 20 000? omarahoitusta seuraavaan taloon. :)

Asutaan reilu 100km Helsingin keskustasta.

Meillä nyt lainaa jäljellä 30 000? maksetaan 600 euroa kuussa. Miehellä tulot n.3000? ja mä kodinhoidontuella ja kaksi lasta. Mullakin on työpaikka odottamassa. Laina otettiin kun mä oli 19 nyt olen 30 ei olisi paljoa enää...ei muita lainoja, periaatteena aina ollut et autoa varten ei oteta lainoja, mulle välttää ajella vähän vanhmemmallakin autolla (2001 volvo v70)

870 e/kk. Pahimmillaan koron ollessa 5,4% maksettiin 1200 e/kk vuosi sitten. Nyt tulee vielä laskemaan korontarkistuksen jälkeen vuodeksi eteenpäin.

Minun nettotulot ovat tällä hetkellä 1649 e/kk. Miehen pari-kolme sataa enemmän.

Pitkän hoitovapaan voi pitää, kun asuu halvasti vuokralla :) ..se on sitä kun laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. Toisille se on talo/asunto, toisille lapsi.

Monesti kyllä se vuokra on kalliimpi kuin lainanlyhennykset+korot. Kuten jo kirjoitin maksetaan laina+korkokuluja 870 e/kk + 250 e/kk kaikista muista pakollisista menoista. Ei paha. Alutaan Vantaalla 165 neliön omakotitalossa, joka ostettiin muutama vuosi sitten.

kannattaa ajatella myäs muut kulut.. lämmitys, sähkö, jätemaksu,vakuutusmaksut on korkeampia omakotitalossa yms.tekee monta sataa kuussa lisää.
entä kun lapset menee hoitoon, hoitomaksut.. jos korot nousee niin nousee ku ukausierä.-

Alkuperäinen kirjoittaja www:
kannattaa ajatella myäs muut kulut.. lämmitys, sähkö, jätemaksu,vakuutusmaksut on korkeampia omakotitalossa yms.tekee monta sataa kuussa lisää.
entä kun lapset menee hoitoon, hoitomaksut.. jos korot nousee niin nousee ku ukausierä.-

Yhtälailla ne vuokratkin nousevat. Sen sijaan asuntovelallisilla on mahdollisuus myös menojen pienenemiseen, kuten viime vuoden aikana kävi kaikilla, kun korot yllättäen laskivat.

Yhteistyössä