Paljon maksaa talon rakentaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olemme alkaneet suunnitella oman talon hankkimista. Mietinkin, että onko meidän järkevämpää ostaa vanha talo, vai rakentaa itse uusi. Täällä pyydetään nykyisin taloista aika kovia hintoja, tontit puolestaan eivät ole kalliita (1000 neliön tontti esim. noin 3000-5000e). Kuinka paljon teillä on maksanut uuden talon tekeminen? Joskushan puhuttiin, että n. 1500e/m2 saisi talon rakennettua, vieläkö se pitää paikkansa, vai ovatko kustannukset nousseet? Sillä hintaa ei vielä varmastikaan saa mitään kovin ihmeellisyyksiä, vaan ns. peruspaketin? Vai olenko nyt ihan hakoteillä?

riippuu ihan siitä kuinka paljon pystytte tekemään itse! Meillä maksoi n. 80000 eikä käytetty ulkopuolista apua kuin muurarissa ja putkimiehessä. Talo tehtiin ns. pitkästä tavarasta eli ei ollut paketti, kokoa talolla on 135m2 ja vielä ullakko jonne voi rakentaa kaksi huonetta lisää. Materiaalit ovat laadukkaita esim keittiökalusteet ja sekä muut kiinteät kalusteet, lattia ja seinä materiaalit. Meillä apuna oli molempien isät sekä veljet jonkin verran. Kannattaa vertailla hintoja ja kysyä tarjouksia eri toimittajilta silläkin säästää aika paljon!!

No meille tulossa rinnetalo kahden auton katoksella 132/215 neliöö ja budjetti on siinä 190 000 ? nurkilla ja näyttäs aika hyvin pitävän. Sisäseinien ja kattojen levytys käynnissä. Ihan perusmeiningillä mennään. Alakerta muurattu itse, yläkerta Kastellilta. Kastelli laittoi rungon pystyyn ja tiilet katolle. Muuten tehty oikeestaan kaikki itse. Ontelolaattoja ei itse laitettu ja tietenkin sähköt ja vesiputket on ammattilaisilta. Tuo hinta ei sisällä tonttia. Tontti 1440 neliöö ja maksoi 5 euroa neliöltä. PIhaa ei olla myös budjetoitu tuohon eli se tulee vielä päälle sitten pikku hiljaa.

ai niin meillä on myös tuossa hinnassa jo kahden auton katos, jossa myös varasto. pihat ollaan tasoitettu, mutta keväällä vasta tehdään istutukset ei pihaa ei periaatteessa tuossa hinnassa ole!

meillä keski-suomessa, jukka talon paketti pystytettynä, autokatos ja varastorakennus, asuinneliöitä 140. pihoineen päivineen menee sen 200 000. itse tehty suurin osa sisähommista.

ja rakennettu 06-07

Jos itse tekee kaiken, maksaa hyvin varusteltu talo ehkä 100 000.

Mutta jos teettää avaimet käteen, menee yli 200 000.

Kun kyseessä normaali talo, 100-130 neliötä.

Lisäneliöt tulevat halvemmaksi. Eli välttämättä iso talo ei ole hirveän paljon kalliimpi kuin pieni.

RAtkaisevampaa on oman työn määrä. Rakennusalan ihmisten palkat kun ovat moninkertaiset normaalien korkeakoulutettujen työhön verraattuna.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olemme alkaneet suunnitella oman talon hankkimista. Mietinkin, että onko meidän järkevämpää ostaa vanha talo, vai rakentaa itse uusi. Täällä pyydetään nykyisin taloista aika kovia hintoja, tontit puolestaan eivät ole kalliita (1000 neliön tontti esim. noin 3000-5000e). Kuinka paljon teillä on maksanut uuden talon tekeminen? Joskushan puhuttiin, että n. 1500e/m2 saisi talon rakennettua, vieläkö se pitää paikkansa, vai ovatko kustannukset nousseet? Sillä hintaa ei vielä varmastikaan saa mitään kovin ihmeellisyyksiä, vaan ns. peruspaketin? Vai olenko nyt ihan hakoteillä?

Kannattaa huomioida esim. tämmöset asiat et puutavaran hinta on nyt aivan pilvissä. Toivon mukaan ensi kesänä on pikkusen halvempaa.
Jos nyt ostatte vanhan talon, niin saatte katon päänne päälle, ja päsette maksaa omaa pois, ja remppaatte sit ajan myötä.
Me mietittiin kans pitkään tuota, että ostetaanko vanha vai ostetaanko talopaketti, ja päädyttiin sit vanhaan. Ja ihana talo kyllä löytykin!

raksa, ei 100000e saa minkäänmoista taloa, ei edes perusvarustelulla. Rakennuskustannukset ovat nousseet tämän vuoden aikana huimasti ja voisin sanoa, että jos vähänkään luxusta laittaa varusteluun, niin talosta saa maksaa lähemmäs 200000e.

Meilläpäin paikallisen talotehtaan avaimetkäteen paketti, joka sisältää kaiken paitsi tontin, maksaa 207000. Taloissa neliöitä n. 120 - 160, eli isompi on periaatteessa halvempi. Avaimetkäteen-kohteiden yleinen hintataso täällä on 215000 ylöspäin, paitsi Älvsby-talo mainostaa pakettiaan n. 120000. Eli aikamoinen hintahaitari.

Yksi rakentamista hidastava, ja siten myös kustannuksia nostava, tekijä on että betoni on tällä hetkellä vähissä ja toimituksia joutuu odottamaan.

Ai niin, tämä on ihan mielenkiintoinen: www.talopeli.fi Tuolla voi laskea omakotitalon kustannuksia ja budjettia. Joskus olen tuolla, tai vastaavalla, leikkinyt ja en päässyt juurikaan alle 200 000, vaikka valitsin kuinka perusmateriaaleja. Rakentaminen ON kallista!

Alkuperäinen kirjoittaja HarmaaKettukarkki:
Ai niin, tämä on ihan mielenkiintoinen: www.talopeli.fi Tuolla voi laskea omakotitalon kustannuksia ja budjettia. Joskus olen tuolla, tai vastaavalla, leikkinyt ja en päässyt juurikaan alle 200 000, vaikka valitsin kuinka perusmateriaaleja. Rakentaminen ON kallista!

Juu,sillä on muutes hyvä laskea!!Tällä hetkellä pitää oikein hyvin paikkansa!!

Me rakensimme omakotitalon 141 neliöö ja autotallin (+kahden auton katos) 69 neliöö v. 06-07.

Tontti maksoi 4200e. Talopaketti Kastellilta n. 41 000e. Autotalli pitkästä tavarasta. Maalämpö kaikkineen (lattialämpö, porakaivo, ilmastointi ym.) n. 25000e. Materiaalit normaali + joitakin kalliimpia erikoisratkaisuja.

Työvoimana oli appiukko (palkallisena, mutta ei täydellä palkalla), mies ja mun isä ilmaiseksi, sähkö- ja putkimies palkalla sekä laatoittaja palkalla. Kaikki kaivinkonejutut saatiin ilmaiseksi.

Yhteensä talo on tullut kaikkineen (tontti, talo, talli, piha ym. ym.) maksamaan melko tarkkaan 170 000 euroa.

Yhteistyössä