Paljon läksyä antava ope. Mitä ajatuksia herättää?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lollipop"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lollipop"

Vieras
Tänään tyttö(2lk.) kehui kuinka hänen kaverin ope(3lk.) antaa niin vähän läksyä ja on muutenkin tosi rento jne. Noh, ei paljon lohduta veljeä(4lk.) joka juuri on saanut läksyt tehtyä johon meni se 2h. Ollaan jo tokaluokasta huomattu, että tämä veljen ope on kova antamaan läksyjä. Osittain tehty läksystä tulee viestiä Wilmaan, eli sekin luokitellaan "ei tehty" kategoriaan.
Millainen ope teidän alakoululaisilla sitten on?
 
Läksyä ekaluokkalaisella ensimmäisestä päivästä lähtien joka päivä. Ja läksyt on mielestäni hyvä juttu, mutta ei tarpeellista joka päivä. Joskus olisi niitä muitakin menoja töiden jälkeen, mutta nyt ollaan tehokkaasti kiinni ruuan ja muiden velvollisuuksien jälkeen läksyissä.

Meillä on vielä erityislapsi, jolle läksyjen teko tuo omat haasteensa ja kestää kestää..

Mielestän kenellekään alakoululaiselle ei saa antaa läksyjä joiden tekeminen kestää kaksi tuntia! Aika tehokkaasti tappaa kouluinnon. Mitäköhän opettaja opettaa siellä koulussa, jos vanhemmat joutuvat vielä opettamaan ja neuvomaan koulupäivän jälkeen tuntikausia?
 
Kuinka paljon on sitten paljon? Kolmesta aineesta sivu? Kolmesta aineesta kaksi aukeamaa?
Ovatko kaikki nelosluokkalaisen tehtävät läksyjä vain tulevatko tunnilla tekemättä jäädyt läksyksi kotiin?
 
Meidän pojan opettaja sanoi viime syksynä (poika aloitti silloin 4.lk:n ja opettaja vaihtui) että jos läksyihin alkaa mennä 45min tai kauemmin niin silloin läksyjä on liikaa ja pitää ottaa yhteys opettajaan.
 
No meillä teki kolmasluokkalainen läksyjä yks päivä kolme tuntia ja kyllä mulla kiehu päässä ja lujaa! Pitäis pysytellä itse tyynenä mutta miten VOI???
En todellakaan siis lapselle ollut vihainen, vaan sille opelle!!!
Eka päivänä antoi jo neljästä kirjasta läksyjä ja niihinkin upposi tunti.
Tulee siis melkein joka päivä esim.matikasta yksi kokonainen sivu-koko aukeama ja lisäksi äidinkielesta aina sivu- koko aukeama, sitten on vielä lisäksi uskonnot ja yltit sun muut.
Sanoin lapselle, että seuraan tän viikon ja annan palautetta opelle jos sama meno jatkuu.

Viitosluokkalainenkin saa puolet vähemmän läksyjä kuin kolmosluokkalainen.
Ja jos aina menee yli tunti ja lapsi lopulta itkua vääntää, niin minusta se on liikaa.

Perjantaina lähtee viestiä/puhelu jos tämä jatkuu.
Tai luulen että joku on jo sanonut sille opelle, tänään ja eilen oli hieman vähemmän läksyjä...
 
Mä olen ymmärtänyt tämän homman niin, että esim. matikassa on tavoitteena se, että kun lukukausi on loppu, on kaikki kirjan tehtävät tehty.

Jos oppilas A ehtii tekemään tunnilla käsiteltävän aukeaman, jää hänelle kotiin lisätehtävä/läksytehtävät, eikä muuta.

Jos oppilas B puolestaan ehtii tekemään tunnilla vain osan aukeamasta, tulee hänelle kotiläksyksi aukeama loppuun ja sen lisäksi sitten vielä ne lisätehtävät/läksytehtävät.

Lopputulos on siis määrällisesti sama, toinen lapsista vaan tekee isomman osan jo koulussa, kun taas toinen tekee ne vasta kotona.

Ja mitä siihen läksyjenteon kestoon noin niin kuin muutoin tulee, niin ainakin oman lapseni kohdalla huomaan hänen "haahuilevan". Läksyjen teko kestää helposti jopa yli 2 tuntia, vaikka tehtäviä ei kovinkaan montaa edes olisi.

Oman alakoululaiseni opettaja on todella tiukka ja tarkka. Kun lapselleni selvisi vuosi sitten, että hän saa tämä ko. opettajan uudeksi opettajaksi, hän itki kesälomalla sitä, miten häntä pelottaa mennä takaisin kouluun, tuon tiukan opettajan luokalle.
Mutta mitään pahaa sanottavaa en tästä tilanteesta keksi. Omalle lapselleni sopii selvästi tällainen tiukka linja, sillä hän on selvästi prepannut koulussa enemmän, kun häneltä on enemmän myös koulun taholta vaadittu. Unohduksia ja myöhästymisiä on opettajan vaihdon jälkeen huomattavasti vähemmän ja koulu tuntuu sujuvan muutenkin paremmin.
 
Lapsen kaverit, sisarukset oli2 eri koulussa (normaalikouluja siis molemmat mutta asuvat tuossa rajalla joten jos toinen koulu täynnä laitettiin toiseen ja nyt sisarukset siis erotettiin eri kouluihin)
Toinen oli 3lk ja toinen 4lk tämä joka oli 3lk hänellä oli paljonenemmän läksyjä kuin tällä toisella joka oli eri koulun 4lk.

Kun oma lapsni aloitti koulun laitoin hänet siihen kouluun josta sai vhemmän läksyjä, eskarikaveri meni tuohon toiseen kouluun ja sai huomattavasti enemmän läksyjä.
Nyt nuo koulun yhdistyi (toinen koulu homeessa) ja minun lapsellani tuli vanhasta koulustaopettajansa mukaan :)
Läksyjä suhteessa edelleen sopivasti, vaan edelleen tällä entiellä eskarikaverilla tuon koulun alkuperäinen ope ja läksyjä huomattavasti enemmän.

En tiedä mihin tämä perustuu mutta täällä meilläpäin tuo on ollut ihan yleisessä tiedossa että se koulu joka lopetti niin siellä on hyvä opetustaso ja hyvin pärjäneitä lapsia mutta vähemmän läksyjä, kuin taas tämä toinen ehjä koulu johon kaikki nyt yhdistyi on ollut tiedossa aina ettäsieltä saa todella paljon kotiläksyjä vaikka samalla lailla tasoltaan ja pärjäämisiltään on lapset menestyneet.
 
Meillä on myös paljon läksyjä antavat opettajat siis nyt nelosluokkalaisella oli jo viime vuonna monta aineopettajaa kuten tänäkin vuonna ja kaikilta tulee paljon läksyjä. Nytkin on jo pari tuntia puurrettu aarrgghhh
Joo ja ei puhettakaan, et: ota yhteyttä jos menee liian kauan :kieh:
 
Opetan 1-2 -luokkaa. Itse annan läksyjä siten, että matematiikasta annan vain kotitehtävälaatikon. Jos aukeama on jäänyt kesken, annan aukeaman tehtäviä sen verran, kuin kotitehtävälaatikossa olisi. Eli kaikille yhtä paljon läksyä, sillä mielestäni itaudesta ei pidä rangaista. Ainoastaan, jos tunnilla homma on mennyt pelleilyksi eikä aukeamaa ole siksi saatu tehtyä, annan sekä aukeaman tehtävät loppuun että kotilaatikon. Usein kirjoitan sivulle myös terveiset, että enemmän tehtäviä tuli, koska tunnilla on pelleillyt tai värkännyt muuta. Äidinkielestä annan aina lukuläksyn, ja tavallisesti 1-3 tehtävää tehtäväkirjasta, maksimissaan yksi sivu. Yltistä ja uskonnosta annan harjoitusvihosta yhden tehtävän jos sitäkään. Viikonlopuksi en anna läksyjä.

Olen sanonut vanhemmille, että jos puoli tuntia ei riitä tehtäviin, niin ottaa sitten yhteyttä minuun. Eli kyllä minusta kaksi tuntia läksyihin on kohtuuton, jolloin ongelma on joko läksyjen määrässä tai oppilaan osaamisessa.
 
No niin. Järki käteen tässäkin hommassa. Ensisijaisesti on lapsesta itsestään kiinni kauanko läksyken tekeminen kestää. Toinen tekee samat laskut 10 minuutissa, joita toinen laskee puoli tuntia eikä sekään meinaa riittää. Lapset ovat erilaisia.

Kannattaa kuitenkin laittaa ihan asiallista viestiä opettajalle ja kysellä miten lapsella koulussa muuten menee, kun läksyken tekemiseen kuluu niin kauan aikaa. JOS suurimmalla osalla luokkakavereistakin kuluu noinkin kauan, joka päivä, on läksyjä liikaa. Jos vain omalla lapsella, tarttee ehkä tukiopetusta tai muita tukitoimia.

Aloittaja: Miettikää ensin MIKSI läksyjen teko kestää noin kauan? Onko innokas oppimaan uutta vai onko asenne jo valmiiksi "Onko nää pakko tehdä?". Kuluuko koko aika tekemiseen, ts. ovatko tehtävät lapselle liian vaikeita/ niitä on tosiaan paljon? Onko hidas lukija tai kirjoittaja? Ymmärtääkö lukemaansa? Meneekö tehtävien aloittamiseen kauan aikaa? Tekeekö liian huolellisesti?
 
Kuittailevalle vieraalle no 10 :kieh: joo takuulla saa tehtyä asiallisen määrän niitä läksyjä, mutta kun läksyjä on todellakin sivu tolkulla ja jos et tee jälki-istuntoa tulee. Opettajan kanssa on keskusteltu asiallisesti, mutta läksy määrä tai niihin käytetty aika ei opea kiinnosta. Mikään kohtuullistaminen ei myöskään käy vaan opettaja sanoo, että jos ei edetä ripeästi niin jää tietovajausta :kieh:
 
Meidän kolmasluokkalaisella on minusta paljon läksyjä. Vähintään kaksi aukeamaa ja useasti jopa viisi sivua kotitehtäviä. Vaikka olisi kuinka nopea niin saa hutaisten tehdä, jos niihin saisi vain kymmenen minuuttia menemään. Meillä menee tunnista kahteen.

Minusat taas tehtävien määrä ei saisi olla koulussa mikään vakio. Joku joka on nopeasti tehköön enemmän. Pääasia, että sisältö tulee kaikille selväksi.
Minusta on ammattitaidottoman opettajan merkki, jos olettaa, että kaikkien on tehtävä kirja kannesta kanteen.
 
Minusta lapsi ei opi mitään muuta kuin sen, että koulu on ylettömän raskasta, jso tehtäviä on aukeamatolkulla kotiin tehtäväksi. Asiaa ei siinä opi pätkääkään vaan tapetaan kaikki oppimisen ilo.
 
Mä olen ymmärtänyt tämän homman niin, että esim. matikassa on tavoitteena se, että kun lukukausi on loppu, on kaikki kirjan tehtävät tehty.

Jos oppilas A ehtii tekemään tunnilla käsiteltävän aukeaman, jää hänelle kotiin lisätehtävä/läksytehtävät, eikä muuta.

Jos oppilas B puolestaan ehtii tekemään tunnilla vain osan aukeamasta, tulee hänelle kotiläksyksi aukeama loppuun ja sen lisäksi sitten vielä ne lisätehtävät/läksytehtävät.

Lopputulos on siis määrällisesti sama, toinen lapsista vaan tekee isomman osan jo koulussa, kun taas toinen tekee ne vasta kotona.

Ja mitä siihen läksyjenteon kestoon noin niin kuin muutoin tulee, niin ainakin oman lapseni kohdalla huomaan hänen "haahuilevan". Läksyjen teko kestää helposti jopa yli 2 tuntia, vaikka tehtäviä ei kovinkaan montaa edes olisi.

Oman alakoululaiseni opettaja on todella tiukka ja tarkka. Kun lapselleni selvisi vuosi sitten, että hän saa tämä ko. opettajan uudeksi opettajaksi, hän itki kesälomalla sitä, miten häntä pelottaa mennä takaisin kouluun, tuon tiukan opettajan luokalle.
Mutta mitään pahaa sanottavaa en tästä tilanteesta keksi. Omalle lapselleni sopii selvästi tällainen tiukka linja, sillä hän on selvästi prepannut koulussa enemmän, kun häneltä on enemmän myös koulun taholta vaadittu. Unohduksia ja myöhästymisiä on opettajan vaihdon jälkeen huomattavasti vähemmän ja koulu tuntuu sujuvan muutenkin paremmin.

Ihan näin se ei kuulemma mene. Ja opettajan pitäisi kuulemma tarkastella omia opetusmenetelmiä jos joku oppilas joutuu tekemään tuntikausia läksyjä siellä kotona.

Opettaa voi muutenkin kuin antamalla läksyjä ja opettelemalla kirjoja ulkoa...

Meillä tyttö sai järkyttävän paljon läksyjä ala-asteella. Joka päivä useasta kirjasta vähintään aukeama.. Niihin meni hyvin pärjäävältä lapselta vähintään tunti joka päivä, sääliksi kävi niitä lapsia joilla meni oikeasti koko ilta läksyihin. Ja mitään muutosta ei tullut koko ala-asteen aikana opettajan metodeihin..
Huvittaaa oli, että kun lapsi siirtyi yläasteelle, läksyjen määrä väheni yli puoleen (!!!) ja kaikki numerot nousivat. Paitsi taideaineissa ;)
 
[QUOTE="vieras";28908877]Kuittailevalle vieraalle no 10 :kieh: joo takuulla saa tehtyä asiallisen määrän niitä läksyjä, mutta kun läksyjä on todellakin sivu tolkulla ja jos et tee jälki-istuntoa tulee. Opettajan kanssa on keskusteltu asiallisesti, mutta läksy määrä tai niihin käytetty aika ei opea kiinnosta. Mikään kohtuullistaminen ei myöskään käy vaan opettaja sanoo, että jos ei edetä ripeästi niin jää tietovajausta :kieh:[/QUOTE]

Häh? Mitä mä olen kuittaillut, että ansaitsen irvistykset?

Tuossa tapauksessa ottaisin yhteyttä koulukuraattoriin, jos sellainen on tai tarvittaessa rehtoriin. Oletko jutellut luokkakavereiden vanhempien kanssa siitä, kuinka kauan läksyjen tekeminen kestää?
 
Ihan näin se ei kuulemma mene. Ja opettajan pitäisi kuulemma tarkastella omia opetusmenetelmiä jos joku oppilas joutuu tekemään tuntikausia läksyjä siellä kotona.

Opettaa voi muutenkin kuin antamalla läksyjä ja opettelemalla kirjoja ulkoa...

Meillä tyttö sai järkyttävän paljon läksyjä ala-asteella. Joka päivä useasta kirjasta vähintään aukeama.. Niihin meni hyvin pärjäävältä lapselta vähintään tunti joka päivä, sääliksi kävi niitä lapsia joilla meni oikeasti koko ilta läksyihin. Ja mitään muutosta ei tullut koko ala-asteen aikana opettajan metodeihin..
Huvittaaa oli, että kun lapsi siirtyi yläasteelle, läksyjen määrä väheni yli puoleen (!!!) ja kaikki numerot nousivat. Paitsi taideaineissa ;)

Korjaan sen verran, että vähintään tunti tarkoittaa siis päivää jolloin läksyjä oli huomattavan vähän. Oli ihan normaalia, että lapsi väkersi laksyjen kimpussa parikin tuntia.
 
joskus jää muutama lasku joskus kaikki jos laiskottelee tunnilla

[QUOTE="Lollipop";28908774]Tänään tyttö(2lk.) kehui kuinka hänen kaverin ope(3lk.) antaa niin vähän läksyä ja on muutenkin tosi rento jne. Noh, ei paljon lohduta veljeä(4lk.) joka juuri on saanut läksyt tehtyä johon meni se 2h. Ollaan jo tokaluokasta huomattu, että tämä veljen ope on kova antamaan läksyjä. Osittain tehty läksystä tulee viestiä Wilmaan, eli sekin luokitellaan "ei tehty" kategoriaan.
Millainen ope teidän alakoululaisilla sitten on?[/QUOTE]
 
Vanhempainillassa ilmoitettiin, jos lapsi ei saa tehdyksi tehtävät tunnilla ne tulee läksyjen lisäksi. Eli tunnilla ihan turhaa lonnia, muuten tulee enemmän läksyjä.
 
[QUOTE="tiuhti";28908884]Meidän kolmasluokkalaisella on minusta paljon läksyjä. Vähintään kaksi aukeamaa ja useasti jopa viisi sivua kotitehtäviä. Vaikka olisi kuinka nopea niin saa hutaisten tehdä, jos niihin saisi vain kymmenen minuuttia menemään. Meillä menee tunnista kahteen.

Minusat taas tehtävien määrä ei saisi olla koulussa mikään vakio. Joku joka on nopeasti tehköön enemmän. Pääasia, että sisältö tulee kaikille selväksi.
Minusta on ammattitaidottoman opettajan merkki, jos olettaa, että kaikkien on tehtävä kirja kannesta kanteen.[/QUOTE]

Asian voi ajatella toki niin, että ne jotka tekee nopeasti, tehkööt enemmän...mutta meille asia esitettiin koulun vanhempainillassa niin, että eritoten he, jotka tekevät hitaammin ja tätä kautta vähemmän, olisivat ehdottomasti niiden "lisätehtävien" tarpeessa, jotta hekin voisivat oppia nopeammiksi ja sitä kautta tekemään pienemmässä ajassa enemmän. Jota kautta sitten taas kehittyy paremmaksi.

Tällä siis ajettiin takaa sitä, että jos oppilas A ehtii tekemään koulussa 15 laskutehtävää ja kotiin hänelle jää 5 laskutehtävää, tekee hän laskutehtäviä yhteensä 20 kpl.

Jos oppilas B tekee koulussa 4 laskutehtävää ja kotiin hänelle annetaan ne samat 5 laskutehtävää, tekee hän laskutehtäviä yhteensä 9 kpl.

Kun tätä jatketaan päivästä toiseen, viikosta toiseen, kuukaudesta toiseen, on kai aivan selvää, että tämä oppilas B, joka tekee vähemmän, saa koko ajan vähemmän harjoitusta. Vaikka hän nimenomaan on tässä kohtaa se, joka sitä harjoitusta enemmän tarvitsisi.

Tottahan toki lapsissa on eroja sen oppimisen saralta. Mutta kun nimenomaan niitä heikompia oppilaita tulisi tukea oppimaan lisää, eikä "päästää helpommalla" koska oppiminen on heille hitaampaa/vaikeampaa. Oppimaan kun oppii vain oppimalla, eikä silloin se helpolla päästäminen välttämättä ole se paras tie.

Periaatteessa siis olen kanssasi samaa mieltä siitä, ettei tehtävien määrän tulisi olla vakio. He jotka jo osaavat, voisivat tehdä vähemmän ja he, joilta riittävä tietotaito vielä puuttuu, voisivat tehdä enemmän.
 
[QUOTE="vieras";28908917]Häh? Mitä mä olen kuittaillut, että ansaitsen irvistykset?

Tuossa tapauksessa ottaisin yhteyttä koulukuraattoriin, jos sellainen on tai tarvittaessa rehtoriin. Oletko jutellut luokkakavereiden vanhempien kanssa siitä, kuinka kauan läksyjen tekeminen kestää?[/QUOTE]

Kannattaa ehkä lukaista oma teksti uudestaan :whistle:
 
Ei saa mennä läksyihin 3 tuntia! Ettekö te urpot osaa kysyä opelta. että mikä vikana? Kannattaa ehdottomasti keskustella open kanssa, ei läksyihin saa mennä koko iltaa...
Ajatelkaa nyt niitä lapsiraukkoja edes!
 
[QUOTE="krista";28908952]Vanhempainillassa ilmoitettiin, jos lapsi ei saa tehdyksi tehtävät tunnilla ne tulee läksyjen lisäksi. Eli tunnilla ihan turhaa lonnia, muuten tulee enemmän läksyjä.[/QUOTE]

Jos joku ei saa hitautensa/tarkkuutensa vuoksi läksyjä tehtyjä niin onko oikein, että kotiin tulee sivutolkulla.

Minusta on huonon pedagogin merkki, jos kuvittelee tunkevansa luokallisen oppilaita samaan muottiin.

Lapsellani on huono opettaja. Onneksi hän on fiksu, että pärjää, mutta sääliksi käy niitä heikompia oppijoita.
 
Asian voi ajatella toki niin, että ne jotka tekee nopeasti, tehkööt enemmän...mutta meille asia esitettiin koulun vanhempainillassa niin, että eritoten he, jotka tekevät hitaammin ja tätä kautta vähemmän, olisivat ehdottomasti niiden "lisätehtävien" tarpeessa, jotta hekin voisivat oppia nopeammiksi ja sitä kautta tekemään pienemmässä ajassa enemmän. Jota kautta sitten taas kehittyy paremmaksi.

Tällä siis ajettiin takaa sitä, että jos oppilas A ehtii tekemään koulussa 15 laskutehtävää ja kotiin hänelle jää 5 laskutehtävää, tekee hän laskutehtäviä yhteensä 20 kpl.

Jos oppilas B tekee koulussa 4 laskutehtävää ja kotiin hänelle annetaan ne samat 5 laskutehtävää, tekee hän laskutehtäviä yhteensä 9 kpl.

Kun tätä jatketaan päivästä toiseen, viikosta toiseen, kuukaudesta toiseen, on kai aivan selvää, että tämä oppilas B, joka tekee vähemmän, saa koko ajan vähemmän harjoitusta. Vaikka hän nimenomaan on tässä kohtaa se, joka sitä harjoitusta enemmän tarvitsisi.

Tottahan toki lapsissa on eroja sen oppimisen saralta. Mutta kun nimenomaan niitä heikompia oppilaita tulisi tukea oppimaan lisää, eikä "päästää helpommalla" koska oppiminen on heille hitaampaa/vaikeampaa. Oppimaan kun oppii vain oppimalla, eikä silloin se helpolla päästäminen välttämättä ole se paras tie.

Periaatteessa siis olen kanssasi samaa mieltä siitä, ettei tehtävien määrän tulisi olla vakio. He jotka jo osaavat, voisivat tehdä vähemmän ja he, joilta riittävä tietotaito vielä puuttuu, voisivat tehdä enemmän.

Mutta kun ne heikommat eivät opi sillä, että heidät uuvutetaan taakkansa alle. Eivätkä ne fiksut opi tekemään työtä elleivät saa koko ajan puurtamista. Tuollaisella opetusmetodilla saadaan vain huonoja oppilaita. Fiksuista tulee alisuoriutujia ja heikommista syrjäytyneitä.

Ihmiset oppivat eri tavalla. osa tekemällä, osa kuuntelemalla osa näkemällä.
 
  • Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija
Ei saa mennä läksyihin 3 tuntia! Ettekö te urpot osaa kysyä opelta. että mikä vikana? Kannattaa ehdottomasti keskustella open kanssa, ei läksyihin saa mennä koko iltaa...
Ajatelkaa nyt niitä lapsiraukkoja edes!

Kaikki luokan vanhemat yrittivät puuttua läksyjen suhteettoman suureen määrään. Turhaan. Ja kyllä mun välillä kävi sääliksi niitä muutamaa luokan oikeasti "hidasta" joila meni joka arki-ilta ja mukavasti viikonloputkin läksyjen parissa... Luokalta poistui muutama oppilas juuri tämän takia. Siltikään ei muutoksia opetusmetodeissa.
 

Yhteistyössä