Paljon kysymyksiä ennen hoitoihin lähtöä

Hei. Olemme yrittäneet lasta 2v. Ollaan käyty tutkimuksissa ja vika on minussa- vahva pco , mutta ei ylipainosta johtuvaa. Nyt pitäs lähteä inseminaatioon, mutta jännittää miten ne sujuu. Olisi kiva jos joku jaksaisi vastata mielessäni oleviin kysymyksiin.
Kuinka paljon hormoonit vaikuttaa teihin, mieleen jne..?
Onko jäänyt jotain pysyvää esim. kilppirauhasen toimintahäiriötä ?
Miten hormoonit vaikuttaa menkkoihin?
Haluaisimme niin oman nyytin. Niin monta kaveria ja tuttua on saanut tässä ajassa lapsen. Niin epäreilua!
 
Heippa!

Meillä yritystä n. 4 vuotta ja syytä sekundääriseen lapsettomuuteen ei ole löydetty. Mulla parhaillaan toinen OI+IUI kierto ja tässä toisessa olen huomannut pistoslääkkeen sivuoireet pahemmin eli on vaikuttanut mielialaan kovasti mm. olen ollut "masentuneempi" ja herkempi. Kilpirauhasesta ei ole tietoa. Mulla lyhentyi kierto hormoonilla 32 päivästä 23:n, mutta lääkäri ei ollut siitä huolissaan. Eilen tehtiin toinen inssi ja nyt pari päivää olen ilman hormooneja (pe lugesteron) ja huomaan selkeästi jo nyt olevani tasapainoisempi oma itseni. Mielialan heittelyn vuoksi pidetään ensi kierto omasta toiveesta taukoa jos nyt ei tärppää, että mieli saa "rauhoittua".

Oletteko kunnallisella vai yksityisellä hoidossa?

Plussa tuulia Sinulle!!
 
Kiitos vastauksesta. Me ollaan kunnallisella puolella. Jännittää kuinka kroppani reagoi hormooneihin, koska en ole voinut käyttää normi pillereitä. Niistä tulee niin kauheat mielialavaihtelut. Ehkä tämän kestää erillain.

olisi kiva kuulla muidenkin vastauksia.

Tsemppiä paljon että nyt tärppää.
 
LadyAriel, meillä hoidot ovat edenneet nyt IVF-hoitoihin ja eka PAS on tehty tuloksetta. Tähän mennessä olen käyttänyt ovulaation aikaansaamiseksi niin tabletteja (Anazol) kuin useampia eri pistoksiakin (Menopur, Gonal-F, Puregon). Irroituspiikkinä on ollut Pregnyl ja nyt IVF:ssä Gonapeptyl. Ekassa IVF:ssä folleja kasvatettiin Puregonilla ja jarruna oli Orgalutran. Nyt ekassa PAS:sissa oli mukana Zumenon. Lisäksi luteaalivaihetta on ollut tukemassa Lugesteron. Syön myös metformiinia (Glucophage) PCO:n takia. Joten aikamoisesta lääkekirjosta on kokemusta. Mitkään muut lääkkeet paitsi Lugesteron eivät ole aiheuttaneet oireita. Lugesteron aiheuttaa mulla itkuherkkyyttä ja mukamas raskausoireita. Ensimmäisinä sen käyttöpäivinä maha on myös yleensä sekaisin ja kipeä, mutta olo tasoittuu vähän päivien kuluessa.

Hurjasti onnea ja voimia hoitoihin. :)
 

Yhteistyössä