Paljon kysymyksiä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tea84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tea84

Jäsen
11.06.2007
229
0
16
Toivottavasti joku on viisaampi kuin minä.. =)

Te jotka teette itse vauvalle soseet, niin miten säilytätte ne? Pakasteessa, mutta minkälaisessa astiassa? Kauanko säilyy jääkaapissa jos ei ole pakastettu ollenkaan? Mitä lihoja/kaloja käytätte? Voiko käyttää pakastettuja parsakaaleja, kukkakaalia, maissia jne.? Tuoreista jää niin paljon käyttämättä tai menee roskiin niin ajattelin josko noita voisi hyödyntää..

Sitten vaateiden pesu, mihin asti olisi hyvä käyttää hajustamattomia pesuaineita? Ei ole herkkä ihoinen tai allerginen millekkään.

Jos teen korviketta jauheesta esim. reissussa niin pitääkö veden olla keitettyä aina? Ja muutenkin mihin asti se "pitäisi" keittää?

Kiitos rakkaat jos joku viitsii valaista minua!! :heart: :flower:

Mie oon tehnyt soseet jääpalakuutioiksi ja sit siirtäny pakastusrasioihin. Naudan paistijauhelihaa ja kanan filesuikaleita oon samalla systeemillä tehny, ensin keittäny sit sauvasekottimella mössöks ja nuihin jääpalajutskiin. Ite oon kerran tehny pakastemaissista soseen, siihen jäi aikas paljo kuoria. En sitä minkään siivilän läpi pistäny, sillä sais kuoret pois. Tuntu olevan vähä ilkeitä tuon typyn suussa ne kuoret.

Mä oon pistäny kaik erikseen noiks kuutioiksi. Pottu-porkkanan, kukkakaalin, parsakaalin, kesäkurpitsan...Sieltä sitten ottanut milloin minkäkinlaisen sekoituksen. Voishan kaikki pistää tyyliin pe-po-parsakaali sekaisin mut mä oon tehny näin ja hyvin ainakin neidille maistuu.

Pesuaineista siirryin samaan millä muittenkin vaatteet pesen kun se herkän ihon pesuaine loppu. Eikä meillä tullu mitään iholle siitä siirtymisestä.

Tuosta korvikejauheesta en osaa sanoa mitään ku en ole sitä ikinä käyttänyt. Mutta mie toimin ja teen näin, jokaisella on vähän oma tyyli mistä eniten tykkää! Josko tästä olis jotain "apuja" sulle... =)

Korvikejauhe pitää tehdä keitettyyn veteen juu. Kuuma raanavesi ei kelpaa. Vesi pitää kiehuttaa ihan 100asteiseksi, ja sitten jäähdyttää (ainakin tuo meidän korvike) 40asteiseksi. Hankalaa? Yes.

Mä tein alussa soseet niin, että pakastin jääpalakuutioiksi ja siirsin palat jäädyttyään isompiin rasioihin, niin jääpalakuutiorasiat vapautui seuraaviin soseisiin. Nyt teen lihat vielä tällä tavalla, mutta kasvissoseen pakastan heti isompiin rasioihin (0,5 l) nyt kun ruokaa menee enemmän. Lihat lisään sitten kasvissoseeseen ja saan helposti erilaisia lihasoseita. Jääkaapissa sose säilyy muutaman päivän kunnes se syödään loppuun. Mä käytän pakastekalaa, tuoretta kalaa ja marinoitattomia lihoja. Pakastevihanneksia voi käyttää ja pakastaa uudelleen, kun ne välillä keittää. Niistä saa ihan kätevästi jus pieniä määriä maistiaisia vauvalle.

Meillä käytetään aina hajustamattomia pesuaineita, joten siitä en niin tiedä, mutta varmaan kun lapsi alkaa olla puolen vuoden paremmalla puolella eikä ole atooppinen tai muuten herkkä iho, niin voi varmaan kokeilla hajustettujakin.

Meillä käytetään soijamaitokorvikejauhetta, joka pitäisi myös sekoittaa keitettyyn lämpimään veteen (sekoittuu kuulemma paremmin kuin kylmään) mutta oon kyllä sekottanut sen ihan kylmään kraanaveteen, koska se on käytännössä aika vaikeaa. Ihan alussa käytin keitettyä vettä joka oli seisonu vedenkeittimessä, mutta en nyt enää. Kyllä mun mielestä tonkin korvikkeen voi sekoittaa kylmään kraanaveteen kun lapsi on yli puolivuotias ja syö kiinteitä, ainakin voit kokeilla miten sekoittuu kylmään veteen. Pitää sitten vaan toivoa, ettei käy "Nokiat".

Toivottavasti sepustuksesta oli jotain hyötyä.

Mä pakastan soseet minigrip-pusseissa. Ovat tosi käteviä, vievät huomattavasti vähemmän tilaa pakastimestakin kuin rasiat. Lisäksi ruoka pakastuu ja sulaa niissä todella nopeasti, varsinkin jos litistää ruuan pussissa "levyksi". Jääkaapissa ruoka säilyy pakastamattomana n. pari päivää. Lihoista olen käyttänyt naudan ja porsaanpaisteja ja ulkofileetä sekä broilerin rintafileetä/suikaleita, kalaruokia olen tehnyt lohesta. Olen myöskin käyttänyt pakastettuja vihanneksia.

Vaatteet ollaan aina pesty ihan tavallisella hajustetulla pesuaineella.

Meillä tehään niin että tehään iso kattilallinen sosetta (esim.pe-po-parsakaali-bataatti) Pakastan soseen sitte tyhjissä piltti purkeissa. Mä teen yleensä kerralla sen verran että riittää viikoks tai kahdeks, paremmin en osaa säilyvyydestä sanoa. Nii paitsi et riipppuu varmaan siitäkin et onko soseessa maitoa vai ei..

Korvikejauheen vesi tulee aina keittää, johtuu siis siitä että maitojauhe tarvii steriilimmän veden kun mitä kraanasta tulee. Yhdessä kraanapöpöt ja korvikejauhe saattaa muodostaa pilaantuneen korvikemaidon. Eli tässä ei oo nyt kyse siitä etteikö isommalle vauvalle voi antaa jo kraana vettä maisteltavaksi, vaan että korvikejauheeseen tuleva vesi vaatii sen keiton. Olipas epäselvästi ilmaistu, mut näin mulle on ohjeistettu kun pohdin samaa..
Voit keittää ja laittaa valmiiksi pulloihin ja sit kun tarvii ni lisäät jauheen ja lämmität..

Yhteistyössä