Paljon joululahjoja!

• Viestiketjun aloittaja aloittaja
  • Ensimmäinen viesti
aloittaja
Onko muita, jotka tykkäävät lahjoa lapsiaan jouluna? Itse ostelen hurjat määrät lahjoja ja pienetkin lahjat paketoin kaikki eri paketteihin :) Meillä lapsi ei ole koskaan kyllästynyt lahjojen avaamiseen ja availeekin niitä pitkin aattoa leikkien välillä uusilla leluilla.

"pulla"
Mä tykkään kyllä ostella paljon lahjoja ja väkertää paketteja kans, mutta omille lapsille en aio hankkia mitään, kun ovat vielä pieniä. He saavat niin törkeän suuret määrät lahjoja isovanhemmilta, kummeilta, ystäviltäni, suvulta ettei minulle jää mitään ostettavaa. Ennemminkin saan hulluna myydä tavaraa kirpparilla pois, ettei hukuta näihin leluihin ja vaatteisiin. Olis kyllä kiva ostaa pienille kaikkea, mistä tietää niiden ilahtuvat, mutta eihän me voida kaikkia maailman tavaroita heille hankkia. En halua, että oppivat saamaan kaiken, mitä kaivata voi.

Kyllä mun mielestä lapsen pitää saada enemmän kuin yks tai kaks pakettia, mut jotain rajaa koitan pitää. Meilä tulee suvun puolesta niitä paketteja jo kymmenen vähintään, niin olen ajatellu, etten aina itse välttämättä hommaa mitään omalleni. Tosin heti tänä vuonna se meni rikki, kun oli pakko ostaa tuo Hello Kitty -duplotalo. :D

Musta on kai tulossa sellainen äiti, lapsi on nyt 1v8kk ja olen jo muutaman joululahjan ostanut :D vannoin vielä vähän aikaa sitten etten ostele kun saa kuitenkin muualta eikä lahjoja tarvitsisi olla kamalasti muutenkaan. Noh muutama hyvä tarjous on tullut vastaan niin en ole voinut vastustaa. Eilen ostin plaston sellaisen ison auton, norm hinta 30e, nyt vain 8e, eli pakko mikä pakko :D

aloittaja
Juu, kun se on ihan pakko vaan ostaa, jos halvalla löytää :D En tiedä, mistä johtuu tämä into lahjoa jouluna mielin määrin, mutta kivalta se ainakin tuntuu. Meillä ei ole sukua, mistä tulisi lahjoja niin itse saan ostella kaikki paketit.

Juu, kun se on ihan pakko vaan ostaa, jos halvalla löytää :D En tiedä, mistä johtuu tämä into lahjoa jouluna mielin määrin, mutta kivalta se ainakin tuntuu. Meillä ei ole sukua, mistä tulisi lahjoja niin itse saan ostella kaikki paketit.
Juu kun halvalla löytää niin sitten tulee ostettua, vielä en ole mihinkään lelukauppaan eksynyt varta vasten ostamaan, sitä meinaan kyllä välttääkin niin pitkään kun voin. Eiköhän sekin aika tule, meillä lapsi kuitenkin vielä niin pieni ettei osaa vaatia :)

Mä olen jo 7 vuotta hukuttanut mun kersat jouluna lahjoihin ja hukutan vastaisuudessakin.

Aina on lahjat jaksettu avata ja vaikka toki siellä on aina 1-2 lelua ylitse muiden, niin ei YKSIKÄÄN lelu ole koskaan leikkimättä jäänyt. Meillä lapset on saaneet vissiin 50-80 pakettia/nuppi. En lahjoja sinänsä laske, eli ei ole mitään määrää mikä on ns. pakko ostaa vaan ostan sen minä ostan ja lopputulos on yleensä melkonen kasa. Mistäs sitä koskaan tietää vaikka tänäjouluna kävisi niin, ettei kuusenalle ilmesty kuin yhteensä sen 40 pakettia, mutta epäilen sitä vahvasti.

se joku
Kohtuus kaikessa? Lapselle ei voi opettaa että joulunakaan ei tarvitse saada lläjäpäin lahjoja?

Mä sain pentuna kaspäin lahjoja, joita en juuri arvostanut. Yleensä siellä oli juuri 1-2 lahjaa joista pidin.Teininä oli kova paikka kun en sitten saanutkaan kuin vain max. 10 pakettia. Se oli kova kasvun paikka.

Mä en tahdo että mun lapseni joutuvat saman paikan eteen.

"vieras"
CHEF sä kun käyt PikkuSiilissä usein ni onko siellä sellasta hyvää tavaraa jota vois ostaa joululahjaks niin ettei välttämättä kukaan tajua sen olevan kirpparilta? ollaan menossa huomenna siitä PikkuSiilin ohi ja ajattelin jos kävis.

Kohtuus kaikessa? Lapselle ei voi opettaa että joulunakaan ei tarvitse saada lläjäpäin lahjoja?

Mä sain pentuna kaspäin lahjoja, joita en juuri arvostanut. Yleensä siellä oli juuri 1-2 lahjaa joista pidin.Teininä oli kova paikka kun en sitten saanutkaan kuin vain max. 10 pakettia. Se oli kova kasvun paikka.

Mä en tahdo että mun lapseni joutuvat saman paikan eteen.
Miksi lapselle ei voisi opettaa, että joulu on lahjojen aikaa?

Mä sain paljon lahjoja lapsena ja arvostin niitä...jopa siinä määrin että haluan omillenikin ostaa niitä paljon. Lahjojen saaminen on mun mielestä ihanaa, kuin myös niiden ostaminen.

Mulle ei teininä ollut paikka, eikä mikään kun jo tiesin ettei pukkia ole ja että lahjat tulee vanhemmilta jotka ovat ostaneet ne rahalla. Teininä sain muutaman isomman ja pari pienempää ja se oli mulle ihan ok.

[QUOTE="vieras";22088044]CHEF sä kun käyt PikkuSiilissä usein ni onko siellä sellasta hyvää tavaraa jota vois ostaa joululahjaks niin ettei välttämättä kukaan tajua sen olevan kirpparilta? ollaan menossa huomenna siitä PikkuSiilin ohi ja ajattelin jos kävis.[/QUOTE]

Ihan ehdottomasti on. Välillä enemmän, välillä vähemmän mutta melko usein on sieltäkin meidän pukinkonttiin tavaraa löytynyt.

Näistä oikeanpuoleinen on PikkuSiilistä ja se oli mun mielestä ihan iskemätön.
http://chef.blogit.fi/files/2010/09/p9202565-small.jpg

Tämäkin oli sieltä ja ihan uutta vastaavassa kunnossa oli.
http://chef.blogit.fi/files/2010/09/p9182554-small.jpg

PikkuSiilistä meidän pukinkonttiin 2 eurolla...
http://chef.blogit.fi/files/2010/09/p9172540.jpg

Ja tämä myös...5€.
http://chef.blogit.fi/files/2010/09/p9172538.jpg

"vieras"
vitsit mitä löytöjä,varsinkin noi kaks viimestä:) ajattelin et tänä vuonna sukulaislapset saa kirpparilahjoja jos vaan suinkin löydän kunnollista tavaraa(omia lapsia meillä ei vielä ole),saavat sit myös jotain pientä ihan uutta kaupasta mut pääasiassa ajattelin et etsin kirppareilta ja tosiaan huomenna siitä ohi mennään ni taidan sinne käskeä miehen kurvaamaan.

"future"
chef.. entä jos elämäntlanne muuttuu, ei oo rahaa edes kirpparilta hakea paketteja? entä kun kirppislahjat ei riitä, pitää olla pumaa ja uutta? vai ajattelitko että ne ei enää teininä halua paljon lahjoja kun ovat siihen tottuneet, ja luuletko että silloin kelpaa käytetty ripsari?

[QUOTE="vieras";22088102]vitsit mitä löytöjä,varsinkin noi kaks viimestä:) ajattelin et tänä vuonna sukulaislapset saa kirpparilahjoja jos vaan suinkin löydän kunnollista tavaraa(omia lapsia meillä ei vielä ole),saavat sit myös jotain pientä ihan uutta kaupasta mut pääasiassa ajattelin et etsin kirppareilta ja tosiaan huomenna siitä ohi mennään ni taidan sinne käskeä miehen kurvaamaan.[/QUOTE]

Mä viime vuonna ostin leluja kirppikseltä ja ne oli ihan yhtä tykättyjä kuin uudetkin, joten tänä vuonna sieltä kirppikseltä tulee haalittua useampikin lelu pukinkonttiin.

Keskimmäisellä on menoss Muumi-buumi ja hälle löytyi tänään lapuissa kiinni oleva (ja pussin suojissa) Muumi-pehmolelu 5 eurolla...uskoisin että on melko mieluinen paketti. Lelukaupassa sellaisia eilen katsoin ja totesin että moinen pitää ostaa...on vaan melko kalliita. Muumipehmot oli alk 19 euroa (siis semmoisen ei niin isot) kun samalla hintaa ois saanut jo melko ison jonkun "merkittömän" pehmon. Mutta onneksi löytyi tänään tosiaan kirppikseltä edullisesti :)

Mukaan atrttui myös Muumilehtiä joista osa menee mahd. pukinkonttiin...pitää pohtia sitä vielä.

[QUOTE="future";22088113]chef.. entä jos elämäntlanne muuttuu, ei oo rahaa edes kirpparilta hakea paketteja? entä kun kirppislahjat ei riitä, pitää olla pumaa ja uutta? vai ajattelitko että ne ei enää teininä halua paljon lahjoja kun ovat siihen tottuneet, ja luuletko että silloin kelpaa käytetty ripsari?[/QUOTE]

Minkälaisessa elämäntilanteessa ei ole varaa hakea edes kirppikseltä lahjoja?
Mä olen toimeentulotuella elelevänä yh:na ostanut ihan yhtä paljon paketteja (ja tuolloin en ostanut kirppikseltä mitään) kuin mitä nyt, kun rahaa on enemmän. Ja koska oletettavasti pienempituloisempi ei voi olla kuin toimeentulotuella elelevä yh, niin en näkisi että koskaan olisin niin köyhä ettei olisi varaa lapsille lahjoja ostaa.

Pumaa meidän lapsilla on jo nyt, joten se ei ole mikään muutos, jos sitä tulevaisuudessa tahtovat. Ja kuten jo kerroin, kirppislahjat keksin vasta vuosi sitten...sitä ennen ollaan menty uusilla lahjoilla ja ihan yhtäpaljon niitä on ollut.

Kerroin myös jo sen, että teinille lahjanosto on hieman eri asia, kuin pikkulapselle joka luulee pakettien tulevan pukilta. Teinille me voidaan sanoa summa joka lahjoihin laitetaan ja saa sitten itse päättää mitä sillä ostetaan. Eli hän voi tällöin valita ottaako yhden isomman paketin ja pari pientä vai useamman pienen.
Ja koska mä itse teininä en halunnut yhtä paljon lahjoja kuin pienenä eikä meidän esikoinenkaan koskaan laske että montako lahjaa sai ja saiko pikkusisko enemmän tai vähemmän, niin en usko että se lukumäärä muodostuu ongelmaksi.

Ja tuota juttua mä en ymmärrä, että miksi oletus on se, että nuorelle ei kelpaa hyväkuntoinen käytetty? Mulle on käytetty kelvannut olen mä sitten ollut minkäikäinen tahansa.

Ja edelleen, nuori saa itse valita. Jos sanon että joululahjasumma on 400€ niin hän saa itse päättää haluaako ostaa sillä kaupasta 1-2 uutta asiaa vai kelpaako ne hälle käytettyinäkin jolloin hän saa paljon kaikkea muutakin, koska koko 400€ ei kulu niihin kahteen lahjaan.

"future"
Minkälaisessa elämäntilanteessa ei ole varaa hakea edes kirppikseltä lahjoja?
Mä olen toimeentulotuella elelevänä yh:na ostanut ihan yhtä paljon paketteja (ja tuolloin en ostanut kirppikseltä mitään) kuin mitä nyt, kun rahaa on enemmän. Ja koska oletettavasti pienempituloisempi ei voi olla kuin toimeentulotuella elelevä yh, niin en näkisi että koskaan olisin niin köyhä ettei olisi varaa lapsille lahjoja ostaa.

Pumaa meidän lapsilla on jo nyt, joten se ei ole mikään muutos, jos sitä tulevaisuudessa tahtovat. Ja kuten jo kerroin, kirppislahjat keksin vasta vuosi sitten...sitä ennen ollaan menty uusilla lahjoilla ja ihan yhtäpaljon niitä on ollut.

Kerroin myös jo sen, että teinille lahjanosto on hieman eri asia, kuin pikkulapselle joka luulee pakettien tulevan pukilta. Teinille me voidaan sanoa summa joka lahjoihin laitetaan ja saa sitten itse päättää mitä sillä ostetaan. Eli hän voi tällöin valita ottaako yhden isomman paketin ja pari pientä vai useamman pienen.
Ja koska mä itse teininä en halunnut yhtä paljon lahjoja kuin pienenä eikä meidän esikoinenkaan koskaan laske että montako lahjaa sai ja saiko pikkusisko enemmän tai vähemmän, niin en usko että se lukumäärä muodostuu ongelmaksi.

Ja tuota juttua mä en ymmärrä, että miksi oletus on se, että nuorelle ei kelpaa hyväkuntoinen käytetty? Mulle on käytetty kelvannut olen mä sitten ollut minkäikäinen tahansa.

Ja edelleen, nuori saa itse valita. Jos sanon että joululahjasumma on 400€ niin hän saa itse päättää haluaako ostaa sillä kaupasta 1-2 uutta asiaa vai kelpaako ne hälle käytettyinäkin jolloin hän saa paljon kaikkea muutakin, koska koko 400€ ei kulu niihin kahteen lahjaan.
ok. no me ollaan perhe jossa kaksi käy töissä, lasten hoitomaksut syö palkoista ison osan, ja tukia ei heru. kannattais siis erota niin olis varaa shoppailla. mutta kukin tyylillään. meillä jos kersa sais 400e lahjoja (3kpl) ei jäisi rahaa muuhun joulun laittoon, saati sitten niiden kummilasten ja sukulaisten muistamisiin.

"vieras"
Joo, ihanaa kun on paljon lahjoja:) Mäkin sain lapsena paljon lahjoja ja se oli ihanaa. Myöhemmin sitten en saanut kuin muutamia ja jossain vaiheessa en yhtään kun rahatilanne vaihteli. Ei ollut kova isku. Mun mielestä silloin kun pystyy hemmottelemaan toisia ihmisiä niin siitä vaan.

[QUOTE="future";22088214]ok. no me ollaan perhe jossa kaksi käy töissä, lasten hoitomaksut syö palkoista ison osan, ja tukia ei heru. kannattais siis erota niin olis varaa shoppailla. mutta kukin tyylillään. meillä jos kersa sais 400e lahjoja (3kpl) ei jäisi rahaa muuhun joulun laittoon, saati sitten niiden kummilasten ja sukulaisten muistamisiin.[/QUOTE]

Ei yksin ne tulot, vaan myös ne menot.

Heittosi erosta oli varsin typerä. Kyllä minä ennemmin olisin elänyt perheenä kuin yksinhuoltajana ja perheenä minulla olisi ollut varmasti enemmän rahaa käytettävissä. Tiedän sen siitä, että nyt kun elän perheenä, rahaa on HUOMATTAVASTI enemmän.

Meillä mies on perusduunari, mä olen kotona minimiäippärahoilla joista siirryn sitten kh-tuelle runsaaksi 2 vuodeksi. Mihinkään tukiin emme ole oikeutettuja. Tulomme eivät juuri päätä huimaa, mutta silti meillä on varaa laittaa jokaisen lapsen (3 kpl) lahjoihin se 400 euroa jouluna.

Tämän lisäksi meillä on rahaa muuhun jouluun, eli kyllä meille kuuset, kinkut, laatikot ja koristukset yms. tulee siinä missä kelle tahansa muullekin. Myös suku saa lahjansa aivan varmasti...lahjotaan jopa sukulaisten kissat ja koirat joka ikinen vuosi.

Yhteistyössä