Paljon elatusmaksua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen opiskelija, enkä käy töissä. Lapsen isän palkasta ei tarkkaa tietoa, mutta hänen sanojensa mukaan huono palkka. Kokopäivätöissä kuitenkin käy. Ja lapsi on 11v.

Paljon lapsenne saa elareita kun exällä huono palkka? Kerro myös onko sovittu lastenvalvojan luona vai keskenänne? Lapsen ikä ja paljon saat palkkaa.

Lapseni isä ei ole koskaan ostanut mitään lapselleni, ei edes synttäri- tai joululahjaa. Eikä myöskään anna lapselle rahaa. Paitsi sen elarin ja sitäkin alkanut vasta hiljattain itse maksamaan. Hän tapaa lastaan viitisen kertaa vuodessa. Lapsella harrastus, melko kallis, mutta mieleinen. Matkoineen menee melkein 200e/kk. Onneksi isovanhempi maksaa osan.

Mikä on teidän mielipiteenne kuinka paljon lapselleni elareita? En tiedä oliko hyvä idea sopia keskenämme, sitä vaan ajattelin.

aika mahdotonta on noilla tiedoilla kyllä sanoa yhtään mitään. Koska kallis harrastus on aloitettu? Aloitusajalla on merkitystä sen suhteen, onko isä velvollinen osallistumaan sen kustannuksiin. Pienituloiset etävanhemmat maksavat kunnallisen elatusavun verran tai jopa vähemmän.

Elarit voi varsin hyvin sopia keskenäänkin, jos molemmat vanhemmat ajattelevat ensisijaisesti lapsen etua ja vanhemmat pääsevät aina yhteisymmärrykseen siitä, mitä lapsi tarvitsee. Jos on oletettavissa, että toinen tai molemmat vanhemmat eivät tähän pysty, on järkevämpää tehdä elatussopimus lastenvalvojan luona. Lastenvalvoja laskee vanhempien tulojen mukaan summat, millä kumpikin vanhempi osallistuu lapsen elatukseen.

Onhan niissä minimi!
Mut mun ex ei maksa, kun just minimin. vaikka rahakas onki. Ei anna koskaan rahaa mihinkään suurempiin hankintoihin. Vaikka joskus lupasikin.

Olisihan se mukava sopia yhdessä, jos siihen vain pystytään

[QUOTE="hei";23761385]Onhan niissä minimi![/QUOTE]
Ei kai ole mitään minimiä, minkä toinen vanhemmista maksaa. Ainakin minulle näin sanoi elatusturvasihteeri, kun käytin siitä kelan maksamasta summasta sanaa "minimi".

Kelan sivuilla on esimerkki:

Toinen vanhemmista on määrätty maksamaan elatusapua lapselle 50 e/kk. Elatusapu on elatusvelvollisen taloudellisen tilanteen vuoksi elatustukea pienempi, joten Kela maksaa elatusavun ja elatustuen erotuksen 92,86 e/kk. Jos elatusvelvollinen ei maksa elatusapua, Kela maksaa koko elatustuen 142,86 e/kk ja perii elatusvelvolliselta 50 e/kk.

Viimeksi muokattu:
Ei , kyllä lapsen isä maksaa ne elarit niinkuin sovittu. Hänellä vaan niin paljon menoja ja kuluja, että siksi varmaan tuntuu niin huonolta se palkka. Mulla oikeesti menee aika paljon lapseen. Olen nytkin ostanut mieluisen pyörän, harrastustarvikkeita- ja vaatteita, luokkaretki ja vaikka mitä tarpeellista. Ei tietenkään elarit riitä, eikä vielä sekään, että laitan itse saman verran. Onneksi lapsi pääsee matkoille isovanhempien kanssa, mulla ei olisi varaa. Ja sitten aion ostaa lapselle lemmikin, on se sitä niin kauan jo halunnut. Ei kuulu mulle mihin lapsen isä palkkansa laittaa, tiedän kyllä että ryyppää aika suuren osan. Muu menee sitten hienoon autoon ja elektroniikkaan, matkusteluun. Näihin siis on varaa, muttei lapseen.

[QUOTE="hei";23761385]Onhan niissä minimi!
Mut mun ex ei maksa, kun just minimin. vaikka rahakas onki. Ei anna koskaan rahaa mihinkään suurempiin hankintoihin. Vaikka joskus lupasikin.

Olisihan se mukava sopia yhdessä, jos siihen vain pystytään[/QUOTE]
Se yhdessä sopiminen edellyttää kyllä kummaltakin vanhemmalta paljon hyvää tahtoa. Yllättävän moni elatusvelvollinen ajattelee, että maksaa elareita exälleen. Vaikka tosiasiassahan niitä maksaa omalle lapselleen.

Meillä ei exän kanssa ole elatussopimusta eikä tapaamissopimustakaan - itse asiassa lastenvalvoja ei edes tiedä, että erosimme exän kanssa jo yli 18 vuotta sitten :D - eikä exä maksa mulle yhtään mitään. Meillä on ollut suullinen sopimus, että sanon exälle, kun tarvitsen rahaa johonkin pojan juttuihin. Hyvin toiminut ja toimii edelleenkin, vaikka poika on jo 19 v lukiolainen.

Esikoisen isä ei tällä hetkellä maksa yhtään mitään. Pitäisikin saada aikaiseksi soitto lastenvalvojalle, ei ole maksanut kohta puoleen vuoteen penniäkään.

Ei myöskään tapaa lastaan, ei ole tavannut kohta pariin vuoteen, eikä osallistu yhtään mihinkään kuluihinkaan tietenkään.

Ap

Saako kysyä, kuinka paljon saat elareita?
Elareiden ei ole tarkoitus kattaa lapsen kaikkia menoja. Tosin mainitsitkin sen, että laitat itse saman summan. Oletko laskenut, että lisäksi sinulla on käytössä lapsilisät?

Lapsen isä saa rahaa ainakin kolme kertaa enemmän kuin minä. Ei minulla ole varaa autoon, eikä sillä ajelemiseen. Lapsen bussilippu 40, harrastus 200, vaatteet 50-150, ruoka 200+ muut satunnaiset kavereiden synttärit, leffaliput, pyörä, sukset, luistimet, kampaamo, junaliput isovanhemmilleen, reissut, kouluun liittyvät menot esim. retket, en varmaan muistanut kaikkia.

Rahaa jää laskujen jälkeen 500, eli eihän se riitä, joten mun vanhemmat sitten avustaa rahallisesti, eli toi harrastus esim. Itelle ei kyl pysty paljoo mitään ostamaan.

Aika paljon menee lapsen ruokaan rahaa, samoin vaatteisiin. Mietin vaan kun itsellä samanikäinen poika. Siinä mielessä empatiat sinun puolella, että meillä myös kallis harrastus (jääkiekko). Vaikka onkin urheileva poika, niin ei millään pysty syömään yli 200€/kk, varsinkaan kun teen kaikki ruuat itse. Satanen olisi lähempänä totuutta.

Aika paljon menee lapsen ruokaan rahaa, samoin vaatteisiin. Mietin vaan kun itsellä samanikäinen poika. Siinä mielessä empatiat sinun puolella, että meillä myös kallis harrastus (jääkiekko). Vaikka onkin urheileva poika, niin ei millään pysty syömään yli 200€/kk, varsinkaan kun teen kaikki ruuat itse. Satanen olisi lähempänä totuutta.

Meneehän sitä kun tekee niin hyvistä raaka-aineista. Miten voi mennä vaan satanen? 25 euroa viikossa???

Mun kuopus kyllä kulutti jo pelkästään maitoa noin litran päivässä ja laktoositon maito siten kuukaudessa teki noin 60 euroa. Ei mitenkään olisi riittänyt satanen pojan ruokiin.

[QUOTE="vieras";23761629]Meneehän sitä kun tekee niin hyvistä raaka-aineista. Miten voi mennä vaan satanen? 25 euroa viikossa???[/QUOTE]

Hyvistä raaka-aineista teen minäkin, mutta ihan perus kotiruokaa. Olen todella tarkka, mitä meillä syödään ja sen kyllä varmasti voi vahvistaa kaikki, jotka minut tuntee. Anteeksi, ei ollut tarkoitus millään tavalla arvostella. Ehkä minä olen vain tottunut tekemään edullista ruokaa. Vaikkei mikään pakko olisikaan taloudellisen tilanteen takia. Meidän perheellä 2+3 menee n. 500€ kuussa rahaa ruokaan ja siihen summaan ei ole laskettu arkipäivien lounasta, joka syödään töissä, koulussa tai päiväkodissa.

Ravintolassa käyntejäkään en laske tuohon summaan, koska ne maksetaan "eri rahoista". Pääasiassa siellä käydään minä ja mies.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23761634:
Mun kuopus kyllä kulutti jo pelkästään maitoa noin litran päivässä ja laktoositon maito siten kuukaudessa teki noin 60 euroa. Ei mitenkään olisi riittänyt satanen pojan ruokiin.

Tosiaan, en ottanut huomioon erityisruokavalioita. Meillä kun ei ole sellaisia, niin en osaa ottaa huomioon. Ehkä liian kärkkäästi ja ajattelematta yhtään tarkemmin vastasin :ashamed: ja olen kyllä pahoillani siitä.

Miksi voi miksi ihmisistä tulee eron jälken rahan ahneita. Itse olen päättänyt että jos ero tulisi joskus niin en haluaisi mitään. Tavaraa yms.. Saisi ostaa jos haluaisi. Mies maksaa exälleen elareita 2 lapsesta ja kustannamme lisäksi vaatteet, pyörät, matkat, sukset yms yms yms.. Exä kun haluaa mieluummin matkustella ulkomailla ilman lapsia. Käteväähän se on kun saa 400 e ylimääräistä ja ei mene kuluja kenkiin tai muihinkaan kalliisiin tavaroihin. Laitetaan lapset rikkinäisissä kengissä ja liian cähissä vaatteissa meille.
Sitten kehdataan valittaa ettei ole rahaa vaikka ulkomailla käy 3 krt vuodessa.
Ainiin ja tämän lisäksi menee 300e/kk bensoihin kun haetaan ja viedään lapsia.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä