Paljon antaaa kummilapselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mankell
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
juu, varmistin äidiltään, että onko hän ostamassa ristiä. omasta ripillepääsysytä vain on niiiiin pitkä aika, etten ollut varma, onko ristin osto vielä tapana ja kiinnostaako sellaisen saaminen nykynuoria.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanni:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Herttileijaa mitä summia! Meillä on aina annettu ripiltä päässeille sellaset 20-40 euroa, ja ihan onnellisia ovat olleet, heille kuitenkin ollut iso raha. JOs on kyseessä ollut kummilapsi, niin siihen parinkympin päälle on sitten ostettu vielä joku extralahja.

Tottakai sitä nyt siinä iässä sen verran kohtelias tulee ollakin että on tyytyväinen saamaansa lahjaan! Eri asia mitä myöhemmin puhutaan.

Ei nyt ole mistään kohteliaisuudesta kyse, vaan tiedän, kun olen heidän kanssa tekemisissä, että se on oikeesti iso raha niille. Kaikkien lapsia ei ole poispilattu valtavilla rahasummilla...

Just näin!

Herttileijaa mitä summia! Meillä on aina annettu ripiltä päässeille sellaset 20-40 euroa, ja ihan onnellisia ovat olleet, heille kuitenkin ollut iso raha. JOs on kyseessä ollut kummilapsi, niin siihen parinkympin päälle on sitten ostettu vielä joku extralahja.

Tottakai sitä nyt siinä iässä sen verran kohtelias tulee ollakin että on tyytyväinen saamaansa lahjaan! Eri asia mitä myöhemmin puhutaan.

Jos lahjoista pitää jälkikäteen rutista, niin se kertoo enemmän rutisijasta kuin lahjasta tai sen antajasta!

Alkuperäinen kirjoittaja Marklund:
Alkuperäinen kirjoittaja Soiku:
[quote="Marklund".

No vähän sama tilanne täälläkin. Hoitovapaalla olen minäkin, eikä miehen palkka ole kummoinen. Päätin olla pohtimatta sitä mitä muut antaa ja antaa lahjaksi sen verran, ettei meiän talous kaadu :)

Näinhän se on tietty tehtävä, mut kyl se mielessä käy
:ashamed: [/quote]

Joo, no mä oon niillä linjoilla että omaa talouttaan on tässä kohtaa ihan viisasta ajatella. Eikä ruveta miettimään, että mitä ne kaikki muut ajattelee (kun ei niitten pään sisälle kuitenkaan edes pääse..).

Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:

Mitäs tää sit tarkoitti?? :o Eli nuoren joka napinaa tulisi sitten kuunnella vai..?!

Niin, ja hyvä pointti tämäkin. Senkö takia pitäis pankkitili tyhjentää, ettei vaan "asiasta puhuta myöhemmin". Hoh hoijaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Lyylikki:
Me annettiin viime kesänä kummitytölle rippiristi ja 50 e. Seuraavana vkl oli toisen sukulaistytön (läheinen) rippijuhlat ja annettiin 50 e.

Kesällä tuppaa nuo juhlat kasaantumaan ja käyvät kyllä kukkarollekin :/. Tämä kesä taas tuppaa olemaan samanlainen, pakko rajoittaa rahalahjojen summia. Viime kuussa järkättiin kahdet polttarit, sitten oli häät, kahdet synttärit ja ylioppilasjuhlat...

Totta. Ja häihin mennessä menee niin paljon muuhunkin rahaa kuin lahjoihin... Meillä on myös juhlia jos jonkinlaisia.

Saa tuo 50euroa riittää. Voisin kysyä muita kummeja, et jos porukalla ostettas pojan valitsema risti.

Ajattelin antaa veljen pojalle rippilahjaksi 30 ?. Jos antaisin 50 ?, niin paljonko sitten pitäis antaa ylioppilaslahjaksi, sen eteen kuitenkin pitää tehdä jotain. Saimme viimekesänä häälahjaksi sukulais- ja tuttava pareilta 50 ?.

Meillä on loppukesästä rippijuhlat ja tyttö toivoo ristiä. Sylikummi ( tai toinen heistä, veljeni oli oikeastaan sylikummi ja on kuollut, eli veljen vaimo) on luvannut ristin ostaa. Minusta 50 euroa on paljon. Vähempikin pitää riittää. Toki jos jollakin on ylimääräistä laittaa, niin mikäs siinä..

Olin eilen rippijuhlissa. Ostin ristin ja yhden toisen lahjan. Enpä kysellyt, onko tapana antaa ristiä, mutta tyttö oli onnellinen valinnastani (kuulemma mieleinen, tunnen hänen makunsa). Ja kun oli paljon kavereitaan juhlissa, niin näytti risti olevan kaulassa yhdellä jos toisellakin tytöllä.

Toisilta kummeilta sai 100 euroa rahana, minusta aika hurja summa. Tosiaan, kuinka paljon sitä sitten annetaan ylioppilaslahjaksi...

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Olin eilen rippijuhlissa. Ostin ristin ja yhden toisen lahjan. Enpä kysellyt, onko tapana antaa ristiä, mutta tyttö oli onnellinen valinnastani (kuulemma mieleinen, tunnen hänen makunsa). Ja kun oli paljon kavereitaan juhlissa, niin näytti risti olevan kaulassa yhdellä jos toisellakin tytöllä.

Toisilta kummeilta sai 100 euroa rahana, minusta aika hurja summa. Tosiaan, kuinka paljon sitä sitten annetaan ylioppilaslahjaksi...

Niinpä!
Minä pääsin ylioppilaaksi 9 v sitten ja sain sukulaisilta 50 - 100 mk.
Eli jos nyt pääsee ripiltä ja antaa yli 50 ? niin mitäs sitten 4 vuoden kuluttua ylioppilaalle. Ei palkat ole noussut markkojen jälkeen samalla tavalla kuin "lahjatoiveet".

Ei ripiltä pääsyn eteen tarvi tehdä juuri mitään. Vai tiedättekö jonkun kuka ei päässyt ripiltä?! Kohtuuttomia summia vaaditaan ja annetaan!

Antaisin itse mieluusti jonkun pienen lahjan jos vain keksisin, mutta kun poikaa ei mikään kiinnosta niin päädyn antamaan rahaa, 30 tai 40?. Ristin antaa kummi.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Perinteisesti ristin ostaa hän, joka on lasta pitänyt sylissä kasteen ajan. Kaikki ei tosin vaali perinteitä ja se on ihan ok :)[/quote

En ole moisesta kuullutkaan... Mulla on 6 ( liikaa ! ) kummilasta.
Eräs ostatti ristin viime kesänä ja se maksoi 140. Ei sovi rippijuhlan luonteeseen että sadattelen vieläkin kallista hintaa.
Mutta nielin ylpeyteni, kiristin kukkaron nyörejä ja maksoin pokkana sen samperin 140. iso summa yh-äidille...Mutta siinä oli sit perinnettä koko rahalla.

Eilen olis kummilapseni rippijuhlissa ja annoin 30?. Ei olla nähty moneen vuoteen, syynä oma turhautuminen. Muutin toiselle paikkakunnalle noin 10 vuotta sitten ja siihen tyssäsi yhteydenpito. Vastapuoli ei ollut halukas pitämään yhteyksiä, kyläilypyyntöihin ei vastattu ja lähetettyihin lahjoihin en saanut kiitosta, joten totesin että yksin en rupea pitämään yhteyksiä. Tekstiviestillä sai kutsun kummipoikani rippijuhliin.

Alkuperäinen kirjoittaja giselli:
Alkuperäinen kirjoittaja Tytinä:
100 e antaisin. Ja ihan satasen setelinä niin näyttää hienommalta =)

OHO!
Mitä annat sitten ylioppilaalle tai hääparille?

Varmaan antaisin myös sataeuroset, ja huom. KUMMIlapselle, ei mulla ainakaa niitä kummilapsia niin montaa ole ettei paria kertaa vois panostaa vaik ei rahaa muuten liikoja olekaan.

annettiin miehen kummi-tytölle 50 ekee.
Minusta kuulosti kauheen isolta summalta, ite oisin jonku parikymppii laittanu, mut ku halus antaa, ni mikäpä oon estelemään

Mun poika ei ole saanut kummeiltaan edes kun pari kertaa synttärilahjat.
Kahden vuoden päästä rippijuhlat, tuskin edes tulevat. Huonosti olen kummit valinnut, sääli poikaa.

Yhteistyössä