paljoko saa kodinhoitotukee kahdesta lapsesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja poikien äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

poikien äiti

Vieras
...sillon kun on äitiyslomalla? meillä sellanen tilanne että lapset ovat alle 2v ja 3v,tällä hetkellä kunnallisessa hoidossa, mutta jään äitiyslomalle ihan pian ja otan lapset hoidosta kotihoitoon. mutta mietin että paljoko kotihoidontukee saa kun saan itse pian kelalta äitiyspvärahaa. muistaisin kuulleeni jostain että tukee saa vähemmän siltä aikaa ku saa kelalta myös äitiyspvärahaa. osaisko joku viisaampi kertoa miten noi jutut menee?

Olikohan niin, että jos olet saanut ennen äitiyspäivärahaa kotohoidontukea JA hoitolisää niin silloin voi hakea myös äitiysloman aikana kotihoidontuen lisää. Niin ainakin mulle yksi tuttava selitti asiaa.
Mutta jos lapsesi ovat olleet ennen äitiysloman alkua kunnallisessa päivähoidossa niin silloin ei varmaan makseta mitään äl:n aikana. Kannattaa tarkistaa www.kela.fi tai kysyä suoraan kelan toimistosta.

äitiysloma/vanhempainvapaa kesttää kunnes lapsi on noin 9kk. Sen jälkeen saa kotihoidontukea kunnes lapsi täyttää 3v. Eli kolmivuotiaasta et saa enää rahaa, ainakaan niin paljoa?! Mutta kyllä esim. 6kk:n ikäisestä lapsesta maksetaan vanhempainrahaa ja samanaikaisesti esim.2vuotiaasta kotihoidontukea.. Eikös niin?

Kotihoidintukikausi alkaa vasta kun vanhempainrahakausi loppuu, eli et saa kuin äitiyspäivärahan äitysloma-ajalta. Alle kouluikäisistä kotonahoidettavista sisaruksista saa sisaruslisää kotihoidontukeen jotain 50?/lapsi/kuukausi, mutta ei siis äitiyloma-ajalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta kyllä esim. 6kk:n ikäisestä lapsesta maksetaan vanhempainrahaa ja samanaikaisesti esim.2vuotiaasta kotihoidontukea.. Eikös niin?

Ei, ainakaan minä en ole saanut yhtään senttiä muista äitiyslomalla, vaan vasta kotihoidintuella sen sisaruslisä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
äitiysloma/vanhempainvapaa kesttää kunnes lapsi on noin 9kk. Sen jälkeen saa kotihoidontukea kunnes lapsi täyttää 3v. Eli kolmivuotiaasta et saa enää rahaa, ainakaan niin paljoa?! Mutta kyllä esim. 6kk:n ikäisestä lapsesta maksetaan vanhempainrahaa ja samanaikaisesti esim.2vuotiaasta kotihoidontukea.. Eikös niin?

lapset on 2v6kk ja 1v6kk ku kolmannen pitäis syntyä.

sillon ku kuopus syntyi, en saanu esikoisesta tulee ollenkaan. sillon kelassa mulle sanottiin että äitiysraha/vanhempainraha on suurempi. ja jos halun että kotihoidontuki tulee erikseen niin äitiypväraha olisi pienentyny

kyllä minä saan minimi äitiysrahan lisäksi kotihoidontukea, tosin kotihoidontuki pienenee huomattavasti kun alan saamaan äitiysrahaa tän kuun puolivälistä alkaen..

Kotihoidontukea voi saada myös yli 3-vuotiaasta jos kotona on alle 3-vuotias lapsi ja molempia hoidetaan samalla tavalla eli kotona.
Jos on äitiys- tai vanhempainvapaalla niin lasketaan ensin paljonko sitä kotihoidontukea vois saada jos tätä vauvaa ei oteta huomioon ja siitä sitten vähennetään äitiys- tai vanhempainraha. Jos jotain jää jäljelle niin sen verran saa sitten kotihoidontukea. Tähän tietysti voi hakea lisäksi hoitolisää jos on pienet tulot ja joissain kunnissa on kuntalisä.

"Hoitoraha on 294,28 euroa. Se maksetaan yhdestä alle kolmivuotiaasta lapsesta. Alle kolmivuotiaista sisaruksista maksetaan lisäksi 94,09 euroa kuukaudessa ja muista alle oppivelvollisuusikäisistä sisaruksista 60,46 euroa/kk.

Hoitolisä määräytyy perheen tulojen mukaan. Sitä maksetaan vain yhdestä lapsesta, ja sen määrä on enintään 168,19 euroa kuukaudessa."

Eli noista kahdesta lapsesta se hoitotuki ois noin 354 euroa ja jos ei oo oikeutettu hoitolisään tai ei oo kuntalisää niin sit taitaa jäädä nollille...

Jos äitiyspäiväraha on pienempi kuin kotihoidontuki + hoitolisä saat kotihoidontukea. Kelan sivuilla on esimerkit. Sillä ei oo mitään merkitystä onko lapset olleet ennen kunnallisessa hoidossa vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Inconspicuous:
En tiedä onko asiat muuttuneet, mutta mä sain äitiyslomalla ollessani aikoinani hoitolisää, eli sitä tuloihin sidottua lisäosuutta.

Minä myös viime vuonna. Ja lapsi oli kunnallisessa ennen äitiyslomaa. Nyt kht-tuella saan sen 60 euroa miinus verot.

Yhteistyössä