Paljaat varpaat vai kengat?

Meilla vajaa vuoden ikainen tytto kovasti opettelee kavelemaan, seisoo itsekseen tanakasti ja kavelee sohvan reunaa pitkin ja talutettuna mielellaan.. Kovin mielellaan olisi paljain varpain, mutta anoppi esitti huolensa nilkkojen vaantymisesta, kun tytto on ilman kenkia. Kai tuo oppisi kengat jalassakin touhuaan, mutta olen huono niita pukemaan sisalla. Oletteko aina laittaneet kengat sisaleikkeihinkin?
 
Kyllä mä ainakin näin syksyllä oisin enemmän huolissani lapsen vilustumisesta, jos paljain varpain jatkuvasti... Meillä kun ei ole lattialämmitystä ja parketti tuntuu aina kovin viileältä. Mutt ei meilläkään kengät jalassa sisällä olla. Tarrasukat vaan, ettei pieni liukastu. :)
 
Meidän vuoden ikäinen neiti on oppinut viimeisen kuukauden aikana kävelemään ja ihan ilman kenkiä ollaan sisällä oltu. Jossain vaiheessa oli päiväkodissa muutaman vkon sisäkengät, mutta jalka kasvoi niistä ulos eikä uusia ostettu. Tarrasukat on kun muuten sutii alvariinsa... :/
 
Joskus 70 luvulla on muistaakseni ollut ohje että kengät heti jalkaan kun oppii kävelemään.Mulla on omat sisäkenkäni vielä tallella, sellaiset ohutta nahkaa. Mut en oo omalla lapsellani kenkiä sisällä pitänyt, tarrasukat vaan. Tai no, alkuun pidin hetken kenkiä sisällä että oppi niillä käveleen.
 
Liukastumisen välttäminen lienee nykyään se tärkein asia ja paljain varpain on erityisesti ulkona hyvä olla. Käytännössä varsinkin vanhassa talossa talvella paljaat varpaat on ihan mahdotonta - siinähän jäätyy hengiltä :) . Käytännössä sitten se tarkoittaa joko kenkiä, tossuja tai jarrusukkia maun mukaan. Koska jarrusukat on yleensä järkyn näköisiä tai jarruosuus menee ekassa pesussa pois, niin meillä pienenä poika käytti useammin sisäkenkinä sandaaleja. Nyt on tossut ja joululahjaksi odotetaan reinoja...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Poni06:
Sisäkenkiä ei nykyisin enää suosita. Paljas tai sukkajalka parempi jalan kehityksen kannalta ,kun silloin jalan lihakset toimii aktiivisesti. Kenkä "laiskistaa" jalkaa.
Peesi.
Mun (irlantilainen) anoppi on myös kovin huolissaan kun lapsiparkani joutui ilman kenkiä opettelemaan kävelemään

:LOL:
 
kiitos vaan, en makaan suomessa asu, joten ehka tavat on eri.. meilla on niin lammin sisalla ettei tarvi kylla senkaan vuoksi mitaan kuin paljaat varpaat ja sillai me muukin perhe kuljetaan. Jep, nyt en enaa ole huolissani ))
 
Alkuperäinen kirjoittaja Halipupu:
Mä oon kuullu että jos lapsivarvistaa, niin sitten kenkien käyttöä suositellaan myös sisällä (tietty eri kengät kuin ulkona) mutta muuten ei kenkiä sisällä.

Näin meillekin fysioterapiassa sanottiin vastikään.. Paljain varpain paras, jos siis ei varvista. Mutta ei niistä sukistakaan haittaa ole kunhan ei liukastu.
 
Just eilen fyssarilla käytiin.Kyselin kenkien käytöstä ja painotti että ei kenkiä sisällä.
Niillä ku ei ole mitään tekemistä kävelyn opettelun kanssa.
Ainoastaan ulkona ollessa,kylmyyden tai käytännöllisyyden takia.
 
Ei tarvitse kenkiä sisällä jos ei ole virheasentoa tai varvista. Eikä silloinkaan tarvitse pitää koko aikaa vaan esim. tunti päivässä. Ja silloinhan saa tietysti fysioterapeutilta ohjeet ja tämä katsoo että kengät ovat oikeanlaiset/tekee muutoksia niihin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sanmar:
Ei tarvitse kenkiä sisällä jos ei ole virheasentoa tai varvista. Eikä silloinkaan tarvitse pitää koko aikaa vaan esim. tunti päivässä. Ja silloinhan saa tietysti fysioterapeutilta ohjeet ja tämä katsoo että kengät ovat oikeanlaiset/tekee muutoksia niihin.
Tuosta ajasta en osaa sanoa (poika ei ainakaan vielä varvista). Mutta saatiin ohjeet kenkien ostoon, jos näyttää olevan aihetta.

 

Yhteistyössä