Paleltuneet posket

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ensiavuton...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ensiavuton...

Vieras
Tietääkö kukaan,kuinka vaarallista on paleltuminen, josta oireena vain punoitus ja lievä kosketusarkuus? Mitä ensiavuksi? Bepanthen? Pitääkö ulkoilua rajoittaa? ollaan tähän asti ulkoiltu normaalisti 2krt/pvä, noin tunti kerrallaan, pakkasrajana on pidetty -15. Kyseessä siis 1v. taapero.

Paleltuneisiin poskiin tulee valkoinen "rinkula", ensiavusta en osaa tarkemmin sanoa, itse olen lämmittänyt kostealla lämpöisellä pyyhkeellä paleltunutta kohtaa. Muista, ettet rasvaa lapsesi poskia enne uloslähtöä, varsinkin talvella mikäli iho kuivuu on se hyvä rasvata vasta yöksi.

Meillä on kuivunut iho aika pahasti = punoittaa syödessä ja itkiessä, sattuu ilmeisesti kun laittaa rasvaa. Olen sit vaan rasvaillut iltaisin vaikka vähän itku pääseekin. Ihan tavallisella Erioilin kosteusvoiteella. Nyt on ollut vähän taukoa ulkoilussa ja näyttää jo paremmalta. En kuivuuden takia ole silti jättänyt ulos menemättä vaan syyt on ihan muut ;). Mielestäni siis ihan rauhassa voi viedä ulos ja kun esim alkuillalla tietää ettei enää mene pakkaseen niin voi rasvata ja vielä ennen nukkumaanmenoa.

Ihoa kirvelee rasvattaessa jos voide on liian vesipitoista. Kannattaa ehkä siirtyä rasvaisempaan voiteeseen jos lapsi valittaa rasvatessa.
Paleltuma voi ymmärtääkseni pahentua jos esim. paleltuneilla poskilla lähtee taas heti pakkaseen. Korjatkaa jos olen väärässä.

Voi hyvinkin olla et pahenee jos on oikein pahasti paleltuneet. Meillä on lähinnä kuivuneet. Tuntuu tällä nuorimmaisella kuivuvan paljon helpommin kuin muilla. Käsivarret ja reidetkin on vähän kuivat. Jos pahenee vielä niin pitänee kokeilla jotain muuta rasvaa =) onhan se kurjaa kun kirvelee.

Bebanthen on mielestäni paras rasva ja vielä se punainen rasvaisempi versio. Sitä yöksi poskiin niin johan aamulla ovat paljon paremmat. Siinä ei ole kuin hitunen vettä. Tai sitten joku muu mahdollisimman vähän vettä sisältävä rasva. Muistakaa tosiaan, että tosiaan illalla vasta rasva, jos päivällä on menossa ulos.

Meillä 6kk tyttelin posket ovat karheat ja punoittavat. Syyt: ulkona nukuttaminen pakkasella sekä ruokailun jälkeen kasvojen pyyhkiminen paperilla. Kasvoja olen nyt yrittänyt pyyhkiä pehmeällä pyyhkeellä ja iltaisin olen käyttänyt Bepanthenia. Koska laps ei tykkää yhtään että sormella hinkaan rasvaa poskiin, olenkin päätynyt seuraavaan: laitan omiin huuliin paksusti rasvaa ja sitten suukottelen lasta poskiin ja nenenänpäähän ja hyvin on näin saatu rasvattua:)

Ihana vinkki tuo Hobitin!! :D tuli vielä mieleen, että kovilla pakkasilla kasvoja ei tulisi pestä ennen ulos menoa, ettei ihon oma suojaava rasva lähde pois. Tiedän... pakkohan se pestä on esim. aamupuuron jälkeen.. :) mutta mahdollisimman vähän tai pyykimällä.

Yhteistyössä