palautetta kätilölle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja swerfiel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvät pointit

Kuuntelee ja kannustaa
puhuttelee nimellä
pysyy rauhallisena(tulee itellekin hyvä olo)

Huonot pointit
saarnaa kipulääkkeiden myrkyllisyydestä(niin kuin eräs kätilä minulle)
Ärisee, tiuskii
menettää malttinsa

Kätilön ei myöskään kannata alkaa kertoa omaa synnytystään salissa tuskissaan olevalle synnyttäjälle, se EI TODELLAKAAN kiinnosta sillä hetkellä! Minulle kävi näin, kätilö tokaisi kun pyysin jotain kivunlievitystä, että "kun minä synnytin kaksoset Italiassa, niin en minäkään mitään saanut!" Joten synnytin siis ensimmäisellä kerralla pelkän ilokaasun voimalla, meidän sairaalassa kun ei epiduraalia tarjota, sitä pitää pyytää ihan nimellä. Ei riitä että sanoo "antakaa jotain tähän kipuun." Koska en pystynyt kunnolla puhumaan tuskissani niin jäi sitten kivunlievitykset saamatta, ja lisäksi hirveä synnytyspelko!

Vanhoja muistelen... Toivoisin kätilöä kertomaan milloinkin menossa tai tulossa olevista tapahtumista. Synnytystä käynnistettiin omalla kohdalla neljä päivää, siis poika syntyi neljännen päivän iltana, joten en ollut mitenkään kyselyfiiliksissä. Joten moni asia tuli eteen yllättäen.

Olisin tarvinnut epiduraalin (tai jotain muuta) jo aikaisemmin, mutta väsyneenä en sitä saanut pyydettyä. Sitä olisi siis voinut tarjota, kun kätilö (tai opiskelija) näkivät tuskan. Voinnista ja jaksamisesta olisi myös voinut jotain kysellä. Kuitenkaan mitään negatiivista asiata ei jäänyt mieltä kaivelemaan.

Tosin olin lopussa niin väsynyt etten enää jaksa muistaa kaikkia asioita, mutta kätilöt vaihtuivat moneen kertaan, ja joukkoon mahtui kaikenlaisia tapauksia.

Voi sinua, swerfiel, kyllä sinulla on melko ruusuiset kuvat kätilöntyöstä... Tulet vielä huomaamaan senkin, että vaikka kaikkesi annat ja kaikkesi teet, niin silti on aina joku, jolla on sinusta pahaa sanottavaa. Ole oma itsesi, tee työtä sydämelläsi, ja ole nöyrä. Siinä sinulle kätilön neuvo. Tällaisella palstalla voit toki kysyä hyvän kätilön ominaisuuksia, mutta sille pohjalle et voi kätilöntyöstäsi rakentaa. Tulet huomaamaan vuosien saatossa, mitä tarkoitan. Etenkin jos teet synnytyssalityötä. Ja muista se, että sekin huomataan ja siitä ärsyynnytään jos yrität olla muuta kuin mitä olet.

Mäpäs kommentoisin tähän, että joillekin se aggressiivinen käyttäytyminen synnyksen aikana on tapa hallita sitä kipua. Itse kuulun näihin ihmisiin. Kun on tosi kipeä, ei tee mieli kuunnella lässynlässyä miehen tai kätilön taholta. Ja se ei todella ole minun luonteeni, vaan tapa reagoida tosi rankan tilanteen keskeltä.

Tämän varmaan jokainen kätilökin tietää ja osaa suhtautua siihen oikein.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.11.2005 klo 05:00 Villapeitto harmaana kirjoitti:
En ole edes synnyttänyt, mutta varottaisin myös, että sairaalaan tulee varmasti myös niitä "ei-niin-mukavia-äitejä"... ;) Semmosia, jotka manaa sut alimpaan helvettiin ja voivat olla hyvinkin aggressiivisia.

Niihin kannattaa ehkä mielessään suhtautua kuin kiukuttelevaan leikki-ikäiseen, mutta ulospäin antaa itsestään positiivisen ja asiallisen kuvan. On vaan olemassa semmosia ihmisluonteita, joiden perimmäinen tarkoitus vaikuttaisi olevan valittaminen, sättiminen ja negatiivinen elämänasenne... :headwall:

Niiden kanssa ei voi muuta kuin tehdä parhaansa ja kuunnella silti haukut jälkeenpäin. Älä anna heidän kiittämättömyyden vaikuttaa itseesi. :flower:

Yhteistyössä