Palatakko takaisin yhteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "soHvi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"soHvi"

Vieras
Hei!
Kysyisin teidän ajatuksia ja mielipiteitä ja ehkä vähän herättää keskustelua aiheeseen; erottu reilu 2 vuotta sitten, yhteiset lapset ja takaisin yhteen paluu mahdollista.
Eli olimme yhdessä n. 10 vuotta, tosin viimeiset pari vuotta oli sellaista "sinnittelyä". Erosimme lopulta todella riitaisesti. Mies sai lähestymiskiellon, oli oikeudenkäynti pahoinpitelystä ja vapaudenriistosta. Kuulostaa varmaan tosi pahalta, mutta tapahtumat ei olleet mitään "henkihieveriin hakkaamista". Lievää fyysistä ja henkistä väkivaltaa kylläkin, mikä oli minulle tuolloin todella raskasta ja vaikeaa käsitettävää ja käsiteltävää. Ystävien avulla ja puhumisella olen kuitenkin selvinnyt tapahtumista. Minulla on ollut uusia suhteita, kuten myös exälläni. Olen jatkanut elämääni enkä jämähtänyt mitenkään paikalleni murehtimaan. Lapset ovat minulle rakkainta ja tärkeintä.
Nyt on tullut tilanteita että olemme jälleen jollakin tavalla lähentyneet exän kanssa, mikä on saanut miettimään että olisiko meillä sittenkin todellista mahdollisuutta jatkaa yhtenäisenä perheenä. Kumpaakaan ei innosta mikään ns. uusioperheen rakentaminen ja lapset aina kyselevät että eikö isi ja äiti voisi palata yhteen. Suurin ongelma tässä vain on aikalailla erilaiset kasvatusperiaatteet sekä miehen äkkipikaisuus. Jollakin tavalla myös pelkään että entä jos tulee taas äkkipikaisuus hermostumis kohtauksia. Vanhempani, kaverini ja sukulaiseni eivät pidä miehestä. Tahtoisin kuitenkin vielä lisää lapsiakin ja ikääkin alkaa jo olla, ja tosiaan uusioperhe asetelma ei nnosta.
Mitä siis tehdä, antaakko vielä mahdollisuus ja koittaa perheenä elämistä vaiko antaa vain olla, onko tämä ollut suuri koetinkivi että jos tästä selvitään selvitään yhdessä loppuelämä? Luovutaanko perhe-elämästä ja parisuhteesta nykyään ihan liian helpolla, haetaanko aina vain parempaa ja parempaa ja petytään jos ei parempaa ja hienompaa elämää saakaan? Eikai kenenkään elämä koskaan ole aina helppoa?

Tarviiko tuota edes kysyä.. :/ ? Saat helpostikkin parempaa. On PALJON miehiä, jotka eivät käytä fyysistä tai henkistä väkivaltaa puolisoaan kohtaan. Miksi luulet, että se olisi toisella kerralla erilaista?

" Jollakin tavalla myös pelkään että entä jos tulee taas äkkipikaisuus hermostumis kohtauksia. Vanhempani, kaverini ja sukulaiseni eivät pidä miehestä"

tolla perusteella sanoisin, että en lähtis uudelleenlämmittämään suhdetta. Jos KUKAAN sun lähipiiristä ei pidä tuosta miehestä, niin siinä miehessä on jotain vikaa - tai miehen tavassa kohdella sua on vikaa. Jos aloitat suhteen uudelleen, et saa tukea suhteellesi mistään, etkä voi keskustella kenenkään kanssa jos tulee tilanteita, joissa tarvitsisit tukea - jos kukaan ei pidä sun miehestä, niin tulisit kuulemaan joka puolelta vain "mitä mä sanoin"-tyyppisiä kommentteja jos suhteessa tulisi ongelmia tai jos mies olisi taas aggresiivinen tms.

Koitapa koota ne järjenrippeet ja lue tuo tekstisi. Jos joku sulta kysyisi "palaisinko yhteen exän kans joka on väkivaltaan taipuvainen?" niin mitä vastaisit? Haluatko antaa lapsillesi tuollaisen mallin että kenties itsekin aikuisina aikanaan sietävät puolisoiltaan ties mitä törkyä?

Lähtisin kuitenkin siitä ajatuksesta, että ihmisen perusolemus ei muutu. Jos äkkipikaisuus ilmenee fyysisenäkin kontaktina, suhtautuisin erittäin epäilevästi yhteenpaluuseen.

Toisaalta olen sitä mieltä, että nykyään erotaan helposti. Kun tulee se kuuluisa Arki ja aletaan puurtamaan sitä, sen tylsyys tappaa ja kuivettaa suhteen. Nykyihminen ei tyydy vähään ja kaipaa koko ajan jotain hyperiä ja kivaa. Asetetaan vaatimuksia arjelle, vaikka elämä on pääosin arjen sietämistä. Arjesta täytyy vain muokata lähes mieleistään. Ihminen ei voi muuttaa toista, mutta voi tulla vastaan puoliväliin ja hyväksyä. Se vain vaatii molemmilta vastaantuloa, ei riitä, että toinen joustaa ja tekee kompromisseja.

Teillä on pohtiminen. Lapsille ei voi luvata liikoja tai antaa ymmärtää yhtään mitään, silti yhteiseloa kannattais varmaan kokeilla jollain tasolla. Se, että haluat lisää lapsia, ei saa olla syy yhteenpaluuseen, vaikka se "helppoudellaan" houkuttelisikin.

Miksi lähipiiri ei pidä ex-miehestäsi? Mieti tuota huolella. Joku syyhän siihen aivan taatusti on. Onko syy ylitsepääsemätön lopulta jopa sinulle.

Yhteenpaluu on harvoin hyvä idea, siihen eroon kun on aikanaan ollut syynsä. Aika kultaa muistot, sanotaan. Kahden vuoden jälkeen on varmasti parempi elää elämänsä erillään.

Sinun tapauksessasi taakkana on vielä tuo väkivaltaisuus. Jos nyt palaatte yhteen, et voi enää tuota korttia käyttää. Se ei ole uskottavaa. Mies ei luultavasti usko että lähdet lopullisesti. Eikä elämä koskaan yhteenpaluun jälkeen ole sitä mitä silloin aikojen alussa kun olette tavanneet. Päinvastoin, vanhat kaunat rasittaa ja tunkee väliin. Tiedän kokemuksesta.

Ei.

Sä olet tehnyt nyt näiden kahden vuoden ajan kovaa parannustyötä ja päässyt jaloillesi väkivaltaisesta suhteestasi. Et siis voi sanoa, että olisit luovuttanut aikanasi, vaan teit silloin ainoan ja oikean päätöksen. Pysy siinä.

Lastenne kannalta on ihan hyvä juttu, että välinne ovat toimeentulevat, mutta en lähtisi lämmittelemän suhdetta uudestaan.

Paljon asiallisia vastauksia ja sen haluan oikaista että mies ei lapsille ole tehnyt mitään vaan minulle silloin eroamisen yhteydessä. Lähipiirini ei miehestä pidä juuri sen takia, mitä hän minulle teki kun olimme eroamassa. Väkivaltaisuutta ei siis ole muuten suhteessa ollut. Suurin eron syy vain oli niin erilaiset kasvatus periaatteet ja se että mies ei osallistunut perheen yhteiseen elämään, omat menot ja kaverit oli tärkeämpiä. Äkkipikainen hän todella on eikä tahdo kestää kritiikkiä, riita tilanteessa lähtee ovet paukkuen. Nykyään lapset ovat hälle erilailla tärkeitä ja osaa touhuta heidän kanssaan. On siis sekä plussia ja miinuksia.

Miks kaikki kyselee apn tuttujen nyrpeää suhtautumista mieheen? Eikö se nyt oo ihan selvää jos eron aikaan on saanut lähestymiskiellon ja sytteet sekä pahoinpitelystä että vapauden riistosta?!

Ja aplle; En edes harkitsisi yhteen paluuta tuolla historialla. Varmasti tulet löytämään miehen joka kohtelee sinua paremmin. Eikä ne uusperhe kuviotkaan kai aina niin vaikeita oo.

En lähtisi kokeilemaan onneani ja tuottamaan uutta pettymystä lapsilleni. Erosimme myös pari vuotta sitten samoista syistä, tosin mitään lähestymiskieltoja tai vapaudenriistoja ei ollut mutta sanallista uhkailua todella törkeää ja on käynyt kiinnikin. Nyt meillä on ihan hyvät välit, vietimme joulua yhdessä jne ja kyllä mielessä on käynyt että voisiko vielä jotain olla. Järki kuitenkin sanoo että tämän hetkiset hyvät välit johtuvat juurikin siitä, ettei ole suhdetta eikä niin suuria tunteita mukana kuin parisuhteessa ollessa. En usko että mikään muuttuisi jos palaisimme yhteen enkä usko että teilläkään. Eri asia jos eron syynä olisi ollut vaikka kyllästyminen, erilleen ajautuminen tms "vähemmän vakava asia".

[QUOTE="soHvi";27784855]Paljon asiallisia vastauksia ja sen haluan oikaista että mies ei lapsille ole tehnyt mitään vaan minulle silloin eroamisen yhteydessä. Lähipiirini ei miehestä pidä juuri sen takia, mitä hän minulle teki kun olimme eroamassa. Väkivaltaisuutta ei siis ole muuten suhteessa ollut. Suurin eron syy vain oli niin erilaiset kasvatus periaatteet ja se että mies ei osallistunut perheen yhteiseen elämään, omat menot ja kaverit oli tärkeämpiä. Äkkipikainen hän todella on eikä tahdo kestää kritiikkiä, riita tilanteessa lähtee ovet paukkuen. Nykyään lapset ovat hälle erilailla tärkeitä ja osaa touhuta heidän kanssaan. On siis sekä plussia ja miinuksia.[/QUOTE]

Aivan samanlaista siis kuin meillä oli ja nyt ihan erilailla lapsen kanssakin on eikä tosiaan lasta kohtaan koskaan ole käyttäytynyt huonosti, ei vain osallistunut mihinkään yhdessä ollessamme.

KOSKAAN muulloinko ei käyttänyt sinua kohtaan henkistä tai fyysistä väkivaltaa kuin erotilanteessa?

Kerronpa oman tarinani: Olin exäni kanssa 4vuotta yhdessä.. Parin ekan vuoden jälkeen häntä ei kiinnostanut enää pätkääkään viettää kanssani aikaa.. OMAT MENOT JA KAVERIT OLIVAT TÄRKEÄMPIÄ. Lapsia ei luojan kiitos ollut, mutta sekin että hän laiminlöi "vain" minua, riitti minulle. Erosimme.. Palasimme puolen vuoden jälkeen yhteen.. Meni taas noin puoli vuotta hyvin ja sitten alkoi taas ne omat menot ja kaverit kiinnostamaan niin paljon enemmän.. Loppujen lopuksi meillä ei ollut mitään yhteistä. Neljä vuotta jaksoin, sitten riitti. Ja exäni ei edes hakannut minua tai käyttänyt henkistä väkivaltaa.. Nykyään olen yhdessä maailman ihanimman miehen kanssa.

Eli kokemuksen syvällä rintaäänellä sanon.. ÄLÄ PALAA SIIHEN SUHTEESEEN!

Itse olen tehnyt lastensuojeluilmon, kun kaveri palasi yhteen väkivaltaisen miehensä luo. Tosin mies uhkasi lapsiakin. Aikuinen ihminen saa pilata elämänsä mitentahtoo, mutta pienten ei tartte siitä kärsiä. Ei olla enää kavereita, mutta ainakin lasten tilanteesta ollaan tietoisia sossussa.

[QUOTE="...";27784935]KOSKAAN muulloinko ei käyttänyt sinua kohtaan henkistä tai fyysistä väkivaltaa kuin erotilanteessa?

Kerronpa oman tarinani: Olin exäni kanssa 4vuotta yhdessä.. Parin ekan vuoden jälkeen häntä ei kiinnostanut enää pätkääkään viettää kanssani aikaa.. OMAT MENOT JA KAVERIT OLIVAT TÄRKEÄMPIÄ. Lapsia ei luojan kiitos ollut, mutta sekin että hän laiminlöi "vain" minua, riitti minulle. Erosimme.. Palasimme puolen vuoden jälkeen yhteen.. Meni taas noin puoli vuotta hyvin ja sitten alkoi taas ne omat menot ja kaverit kiinnostamaan niin paljon enemmän.. Loppujen lopuksi meillä ei ollut mitään yhteistä. Neljä vuotta jaksoin, sitten riitti. Ja exäni ei edes hakannut minua tai käyttänyt henkistä väkivaltaa.. Nykyään olen yhdessä maailman ihanimman miehen kanssa.

Eli kokemuksen syvällä rintaäänellä sanon.. ÄLÄ PALAA SIIHEN SUHTEESEEN![/QUOTE]

Peesi. Ei takaisin suhteeseen jossa millään muotoa on väkivaltaa ollut!