Alkuperäinen kirjoittaja n29:
No tuota... Mies siis käy terapiassa jne. En jaksanut kauheasti avata taustoja enkä kaipaa moitteita miestä kohtaan, vaan halusin tietää, että onko jollain tuollaisesta tilanteesta kokemusta.
NO, pitää nyt avata taustoja siis, ettei kommenttini jää ihan tyhjän päälle.
Kokemusta siis on juuri samasta tilanteesta. En voi tietää onko teillä näin, tää on siis mun mielipide, ja mun kokemus. Mun entinen poikaystäväni kävi myös terapiassa, hänellä oli paniikkihäiriötä, masennusta, kyseenalaisia kotioloja, hän tutkiskeli itseään ja tunteitaan. En usko että hän edes tiedosti asiaa täysin, mutta hän käytti nimenomaan "tunteitaan" aina suhteemme puntarina, ja halusi aina rehellisesti ilmoittaa, minkä verran milloinkin kykenee rakastamaan.
Se oli stressaavaa, ja oli ikävä mennä toisen viereen nukkumaan kun hän oli sitä ennen ilmoittanut haaveellisena, että "ei tiedä kuinka paljon tuntee minua kohtaan".
Lopulta huomasin, kun suhteessa sitten joinain päivänä tuli niitä oikeita käytännön ongelmia, että hän alkoi vaivihkaa käyttää tätä tunteidensa tilaa puntarina ja tuomiona myös minun käytökselleni, sille mitä olen ihmisenä, mielipiteilleni sun muille.
Lisäksi kuuntelin juttuja aikani, ja totesin ettei hänen lapsuutensa loppujen lopuksi (isän alkoholismista, veljen agressiivisuudesta) ollut mitenkään sen kummempi kuin itsellänikään. Eli ei mielestäni oikeuttanut tätä tunteilla leikkimistä.
Säälin häntä jossain vaiheessa todella, yhdessä oikein itkimme ja valvoimme yöllä ja pohdimme asioita. Kuitenkin koin että minua manipuloidaan, koska kun hän halusi pitää oman päänsä, hän teki mitä lystäsi ja heittäytyi sitten suututtuani "kuoreensa"
Läheiset ihmiset ovat joskus sellaisia toisilleen: sortuvat kiristämään tunteilla ja tekevät itsestää masentumalla ja terapioissa käymällä parisuhteen "päätähden", joka on tunteineen parrasvaloissa ja joka otetaan ensimmäisenä huomioon, olipa tilanne mikä hyvänsä.
Varsinkin sukulaisten tullessa kylään, ja ennen matkalle lähtöä hän sai aina "sairaskohtauksen" ja masentui, oli etäinen ja tyly. Ja kun taustat tiedettiin niin sai aina säälin osakseen: matkat peruttiin, sukulaisvierailut peruttiin. Ja kun kaikki on järjestetty hänen mielenterveyteensä sopivan pehmeäksi, hän saattoi ponnahtaa yläs, terveenä kuin pukki ilman sydämentykytyksiä tai mitään, ja vilahtaa kavereiden kanssa baariin tai muuten tekemään mitä huvittaa.