Paksunsuolen tähystys ja sitä edeltävä mehupaasto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ymmällään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Saa juoda kolaa. Tähystystä edeltävänä päivänä on tyhjennys, joka tehdään esim. colonsterilia juomalla. Yhtäaikaa kun toisesta päästä tyhjentää, ei kannata toisesta päästä laittaa kovin jäykkää tavaraa sisään... Eli syödään kevyemmin.

Käytännössä esim. sairaalassa tyhjennystä toteutettaessa potilaalle tilataan nestemäinen ruoka = liemiruoka. Eli ei enää lihhoo, pottuu & leipää. Kirkkaat mehut, joiden nauttiminen on sallittua esim. tutkimuspäivän aamuna, ovat kahvia (ilman maitoa), teetä, mehua joka ei sisällä hedelmälihaa, kirkasta lihalientä, vettä. Esim. mustikkasoppaa ei kannata juoda, koska se on kovin värjäävää ja voi haitata näkyvyyttä tähystyksessä.

Lykkyä pyttyyn!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Saa juoda kolaa. Tähystystä edeltävänä päivänä on tyhjennys, joka tehdään esim. colonsterilia juomalla. Yhtäaikaa kun toisesta päästä tyhjentää, ei kannata toisesta päästä laittaa kovin jäykkää tavaraa sisään... Eli syödään kevyemmin.

Käytännössä esim. sairaalassa tyhjennystä toteutettaessa potilaalle tilataan nestemäinen ruoka = liemiruoka. Eli ei enää lihhoo, pottuu & leipää. Kirkkaat mehut, joiden nauttiminen on sallittua esim. tutkimuspäivän aamuna, ovat kahvia (ilman maitoa), teetä, mehua joka ei sisällä hedelmälihaa, kirkasta lihalientä, vettä. Esim. mustikkasoppaa ei kannata juoda, koska se on kovin värjäävää ja voi haitata näkyvyyttä tähystyksessä.

Lykkyä pyttyyn!

mä olen saanut vähän erilaiset ohjeet...

Mulla tehty tähystys neljä kertaa ja olen yleensä juonut esim. omena tai päärynä juissia ja keittänyt lihalientä. Jostain syystä vaikka suoli tyhjenee vauhdilla, ei mulle ainakaan tule mitään näläntunnetta. Eli juon kyllä paljon mutta osaksi sen takia kun se tyhjennyslitku on niin pirun pahaa että meinaa laatta tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin akka:
ei saa ja suolen tyhjentämisen jälkeen pelkkää vettä

Höpö höpö. Mehuja just pitää juoda ja PALJON!

Miks ihmeessä pitäisi juoda?
En mä ainakaan juonut. Mulla oli ohjeissa että klo 14 mennessä jotain helposti sulavaa ruokaa, sen jälkeen ei enää mitään syötävää.
Klo 18 eka annos tyhjennyslitkua, toinen annos aamulla klo 6.
Tähystysaika klo 9. Vettä join vaan klo 14 jälkeen eikä mitään ongelmia tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
yksi kysymys vielä....kun viimeinen tyhjennysjuoma juodaan aamulla,niin miten ihmessä pystyn paskomaan autossa kun matkaa on 30km.Tähystys tehdään ihan aamusta.

Kannattaa juoda se aamulitku hyvissä ajoin.
Mulle kävi niin että join sen ohjeen mukaan klo 6 ja tyhjentelin vielä kun olisi pitänyt lähteä. Mun oli siis tarkoitus mennä klo 8 saamaan esilääkitys, tähystys klo 9 mutta päästiin lähtemään vasta noin klo 8. Mullakin matkaa noin 30 km.
Mutta jotenkin sitten ajoitus meni tosi hyvin, matkalla ei enää ollut hätä ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja plm:

En mä ainakaan juonut. Mulla oli ohjeissa että klo 14 mennessä jotain helposti sulavaa ruokaa, sen jälkeen ei enää mitään syötävää.

No sitten se tähystysaika varmaan kanssa vaikuttaa. Mulla oli klo 13 kevyt lounas, klo 19 tyhjennyslitku, aamulla klo 7 toinen tyhjennyslitku ja klo 17 tähystys. En olisi millään pelkällä vedellä selvinnyt varsinkin kun tuo tyhjennyslitku pisti mut myös oksentamaan.

anopilta löytyi 6cm syöpäkasvain paksusuolesta..oli ihan ylläri juttu,kun ei niitä oireitakaan ollut,vähän verta ulosteessa.
Nyt syst.hoidossa. Maksasta löytyny jotain,syöpäarvot nousseet... :(

Alkuperäinen kirjoittaja plm:

No sitten se tähystysaika varmaan kanssa vaikuttaa. Mulla oli klo 13 kevyt lounas, klo 19 tyhjennyslitku, aamulla klo 7 toinen tyhjennyslitku ja klo 17 tähystys. En olisi millään pelkällä vedellä selvinnyt varsinkin kun tuo tyhjennyslitku pisti mut myös oksentamaan.

No oho, sulla oli kyllä pitkä aika syömättä. Ymmärrän että ei pelkällä vedellä pärjää.
Aamuaika oli kaikinpuolin hyvä, olin siihen tyytyväinen.

Alkuperäinen kirjoittaja miniä:
anopilta löytyi 6cm syöpäkasvain paksusuolesta..oli ihan ylläri juttu,kun ei niitä oireitakaan ollut,vähän verta ulosteessa.
Nyt syst.hoidossa. Maksasta löytyny jotain,syöpäarvot nousseet... :(

no mulla ei epäillä syöpää

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Lykkyä pyttyyn!

mä olen saanut vähän erilaiset ohjeet...

No sitten teet niiden saamiesi ohjeiden mukaan ja that´s it!

Yhteistyössä