"pakottaisitteko" lapsen aloittamaan uintiharrastuksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kyseessä siis 6v. täyttävä poika, jolla on takana yksi leikkiuimakoulu. Ei siis osaa vielä uida ja koska me vanhemmat emme käy uimahallissa, yritin ehdottaa pojalle sellasta vesipeuhulaa, joka kokoontuu kerran viikossa, jotta pääsisi säännöllisesti uimahalliin ja näin tottuisi paremmin.

Ei siis pelkää vettä, mutta allas on kuulemma liian syvä (en tiedä onko oikeasti), poika on kyllä pienikokoinen 107cm, joten voi johtua siitä, mutta leikkiuimakoulussa tehdyistä jutuista ja epäonnistumisista jäi sellainen olo ettei halua uimaan mennä.

Jokatapauksessa leikkiuimakouluun joutuu uudelleen, mutta se nyt ei säännöllistä ole ja siten ihan turhaa.

Olen yrittänyt suostutella ja sanonut ettei siellä ole mitään hätää jne. Mutta ei halua, suratoiminnasta kyse, joten ei ole mikään ihan halpa, mutta mietin pitäiskö se vaan patistaa sinne puolväkisin?

Normaalisti en kyllä haluaisi pakottaa mihinkään tiettyyn harrastukseen, vaan kyllä meillä isompikin on itse saanut päättää ja käy uimassa...mut jotenkin harmittaa tää nuorempi, kuitenkin uintitaito on tärkeä ja kun ei itse käydä uimahallissa, niin ohjattu toiminta on ainoa vaihtoehto.

Olen pakottanut. Nyt on 9 v tauolla, katsotaan miten jatkon kanssa. Kilpauimariksi ei ryhdy. Hän pitää kovasti veden kanssa läträämisestä ja on nykyään perheen paras uimari.

Kunhan et kilpauintitoimintaan pakota. Minut on pakotettu, eikä ole mitään kamalampaa harrastusta kuin raahautua joka päivä kukonlaulun aikaan tai koulun jälkeen hallille vetämään kidutustreenit ylikunnianhimoisen valmentajan johdolla, parhaana päivänä kaksikin kertaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;28155344:
Mikä lupa teillä vanhemmilla on olla käymättä uimahallissa : /? Sinne vaan pari kertaa koko porukalla ensin.

No en tiedä ap:stä, mutta me emme voi uida uimahallissa atooppisen ihottuman takia, iho ei vaan kestä sitä vettä. Märkärupi ei ole harvinainen seuraus, kun rikkinäiseen ihoon pääse pöpö.

Kyllähän se olisi hyvä "pakottaa" se lapsi johonkin sellaiseen uimajuttuun, jossa oppii uimaan. Vaikka itsekin tykkään uimisesta, niin olen ajatellut laittaa lapset uimakouluun oppimaan uimisen joltain muulta. Paremmin ne koulutetut ihmiset varmasti sen uimataidon osaa opettaa yms. kellumisjutut.

Eli kunhan et pakota kilpauimarijuttuihin, niin hyvä. Itse olen samaa mieltä, että kyllä jokaisen tulisi osata uimaa ja jokaisen vanhemman huolehtia, että oma lapsi oppii uimaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;28155344:
Mikä lupa teillä vanhemmilla on olla käymättä uimahallissa : /? Sinne vaan pari kertaa koko porukalla ensin.

Tota noin, mulla esim on sellainen lupa, että en osaa uida --> näin ollen pelkään myös vettä/uima-allasta. Esikoiseen olen onnistunut tartuttamaan omat pelkoni, onneksi älyttiin tuo jossakin vaiheessa ja lasten isä on sitten käynyt nuorempien kanssa uimassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;28155504:
Tota noin, mulla esim on sellainen lupa, että en osaa uida --> näin ollen pelkään myös vettä/uima-allasta. Esikoiseen olen onnistunut tartuttamaan omat pelkoni, onneksi älyttiin tuo jossakin vaiheessa ja lasten isä on sitten käynyt nuorempien kanssa uimassa.
Eli äiti saa pelätä, mutta lapsi ei ja isällä on varmaan iho-ongelma. Ei siellä lasten altaassa tarvitse osta uida, eihän se lapsikaan osaa =)

Yrittäisin ensin järjestää jonkun muun joka käyttäisi lasta uimahallissa iloisin mielin. Lasta varmasti pelottaa mennä sinne, jos ei ole nähnyt esimerkkiä että jollain voi olla siellä kivaakin (esim omat vanhemmat) ja että siellä voi pärjätä, kun omat kokemukset kerta on negatiivisia ja epäonnistumista. En pakottaisi vielä 5-vuotiasta, mutta ennen eskaria olisi hyvä käydä tutustumassa, koska koulun kanssa käyvät uimassa ja silloin olisi jo hyvä vähän osata.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;28155516:
Eli äiti saa pelätä, mutta lapsi ei ja isällä on varmaan iho-ongelma. Ei siellä lasten altaassa tarvitse osta uida, eihän se lapsikaan osaa =)

Voi päivää, menikö vähän ohi? :D Mä olen aina pelännyt vettä ja olen siis tietämättäni/tahattomasti tartuttanut esikoiseeni vesipelon. Tiedostin tuon kuitenkin ja mies on hoitanut sen uima-opettelun noiden nuorimpien kanssa. Se, että on vesipelko aikuisella, on hiukan vaikeampi mennä edes sinne lasten altaaseen. Ehkä sinusta se kuulostaa tosi lapselliselta ja höpöhöpöltä, mutta näin se on. Mulle tekee tiukkaa mennä edes kylpypaljuun.

Minä juuri lahjoin lapseni uimakouluun :) Osaa kyllä jo uida 7v., mutta meni hiomaan tekniikkaa, jaksaa uida paremmin/pitemmästi ja näin ollen vesillä olo turvallisempaa. En pakottaisi, mutta käyttäisin näitä muita hyväksi havattuja suostuttelukeinoja..)

• Tykkää
Reactions: Kumikameli
Vähän riippuu. Jos lapsi kovasti vastustaa niin tuleeko siitä mitään "pakotettuna"? Seuramaksuja tuskin saa takasinkaan jollei homma luista. Ehkä jotain muuta keinoa yrittäisin keksiä kun maksullisen seuran.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;28155564:
Voi päivää, menikö vähän ohi? :D Mä olen aina pelännyt vettä ja olen siis tietämättäni/tahattomasti tartuttanut esikoiseeni vesipelon. Tiedostin tuon kuitenkin ja mies on hoitanut sen uima-opettelun noiden nuorimpien kanssa. Se, että on vesipelko aikuisella, on hiukan vaikeampi mennä edes sinne lasten altaaseen. Ehkä sinusta se kuulostaa tosi lapselliselta ja höpöhöpöltä, mutta näin se on. Mulle tekee tiukkaa mennä edes kylpypaljuun.

Lähinnä vastailin aloittajan kysymykseen "pakottaako" lapsi, kun ei itsekään mennä. Eli lapsen voi pakottaa, aikuista ei? Varmaan toi "vesikauhu" on verrattavissa korkeanpaikankaammoon, minkä itse omaan. Luoja, miten pelkään nykyään jopa tikkailla

Pakottaisin tai lahjoisin.

Kysyin omalta lapselta haluisko uimakouluun, vastasi ettei halua. Tämä äiti ilmoitti ja vei silti ja katalasti vielä puhui lapselle kuinka kivaa siellä on ja muksu intti kokoajan vastaan. Ekan kerran jälkeen siellä olikin sitten ollut kivaa. Tosin ohjaajastahan se varmasti riippuu paljon miten kivaa siellä on.

Heräsi kanssa kysymys miksi vanhemmat ei käy uimassa. Jos on ihan terveydelliset syyt tai "vesikauhu" (:D) niin ok, jos taas joku "mä en ole koskaan tykännyt uimisesta" tms niin silloin tuntuu oudolta pakottaa lasta.

Itse jouduin vähän väkisin totuttamaan tuota toiseksi nuorinta uimahalliin siinä 1v iässä. About viiden kerran jälkeen alkoi viihtyä ja pian olikin jo oikea vesipeto.

Minä en varsinaisesti pakottaisi. Harrastuksen tulisi olla lapselle mieluinen. Pikkusiskoni ei tykkää käydä uimahalleissa ja minä olen sitten käyttänyt kummipoikaani uimassa, samalla kun vien omianikin. Josko teillä olisi joku ystävä, joka voisi käydä uimassa lapsen kanssa? Mielellään vielä sillain, että lapsella olisi toinen lapsi mukana touhuamassa. Omat lapset rakastavat uimista ja nyt isompana ovat käyneet uimakouluissa harvase vuosi.

Mä olen sillä kannalla että jos uiminen on vain järjestetyn toiminnan varassa niin homma ei toimi. Muksu tarvitsee uimista muulloinkin. Jos se ei onnistu niin pakottamisessa ei ole mitään järkeä.

Viimeksi muokattu:
Minä juuri lahjoin lapseni uimakouluun :) Osaa kyllä jo uida 7v., mutta meni hiomaan tekniikkaa, jaksaa uida paremmin/pitemmästi ja näin ollen vesillä olo turvallisempaa. En pakottaisi, mutta käyttäisin näitä muita hyväksi havattuja suostuttelukeinoja..)

Niin vielä lisäisin, että käydään myös lähes viikottain uimahallissa muutenkin perheen kesken, mutta kuitenkin uimakoulussa keskittyvät enemmän harjoittelemiseen ja tekniikkaan, perheen kesken enemmän ovat hyppyaltaalla ja peuhaavat vedessä muuten vaan. Vanhemmilta on aina vaikeampi ottaa neuvoja vastaan ;)

Asiaa vähän toisinpäin, mitä tehdä lapselle joka kovasti haluaa uimaan, mutta kärsii todella pahasta atooppisesta ihosta, joka on jatkuvasti rikki ja märkärupi on yleinen vieras muutenkin :(

Uimataito kuuluu olla jokaisella! Se voi pelastaa oman tai jonkun toisen hengen.

Uimakouluun, jossa selkeästi opetetaan uimaliiton suositusten mukaiset alkeis- ja jatkotaidot. Alkeisselkä, alkeismyyrä, sukellukset ja muut. Itse pelkään vettä enkä osaa kunnolla uida ja se johtuu siitä ettei vanhempani koskaan laittanut minua uimakouluun! Koulussa olikin sitten noloa, kun muut osasivat uida jo ja minä vasta opettelin alkeita. Vieläkään en uskalla sukeltaa.

Mut meillä on siis oltu jo 1 viikko leikkiuimakoulussa, nyt täytyy odottaa, että hakuun tulee taas uusi, jotta voi ilmottautua.
Innoissaan poika ei siitä ole, mutta menee kun patistaa. Tätä vesipeuhulaa mietin siksi, että se olis säännöllinen, kerran viikossa oleva. Uimakouluun laitan varmasti uudelleen, vaikka ei vesipeuhulaan haluiskaan.

Atooppiseen ihoon liittyen, kehottaisin käymään ihotautilääkärillä ja hankkimaan kunnon rasvat ja hoito-ohjeet. Kokeilun kautta ennen pitkää useimmille löytyy oikeat voiteet. Kannattaa myös mahdollisesti laittaa pyykinpesuaine vaihtoon.

Meidän atooppinen 7 v tyttö käy viikottain uimakoulussa. Iho kestää sen nykyisin ihan hyvin, kun on löydetty oikeat rasvat ja pesuaineet.

Yhteistyössä