Pakottaisitko lapsen kertomaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
No ihmettelisin kyllä suuresti jos tuommosta tapahtuu ja sakset on saatavilla noin vaan saatika ettei sitä oltu muka siellä päiväkodissa huomatta. Ottaisin asian puheeksi päiväkodissa ja asia selvitettäis perinpohjin.

Joo, samaa olen ihmetellyt.

Ja kun tämä tapaus ei ole ainoa. Pari viikkoa sitten huomasin illalla, että tämän kyseisen lapsen korvassa oli kuulakärkikynän jälkiä, siis viiruja, jotka johtivat korvakäytävään. Näytti, että sitä oltaisiin tökitty kynällä. Silloin lapsi kyllä kertoi, että tää samainen poika oli häntä tosiaan kynällä tökkinyt. Tällöin oli hoitajatkin huomanneet (vaan eivät kotiin kertoneet).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No ihmettelisin kyllä suuresti jos tuommosta tapahtuu ja sakset on saatavilla noin vaan saatika ettei sitä oltu muka siellä päiväkodissa huomatta. Ottaisin asian puheeksi päiväkodissa ja asia selvitettäis perinpohjin.

Ja kun tämä tapaus ei ole ainoa. Pari viikkoa sitten huomasin illalla, että tämän kyseisen lapsen korvassa oli kuulakärkikynän jälkiä, siis viiruja, jotka johtivat korvakäytävään. Näytti, että sitä oltaisiin tökitty kynällä. Silloin lapsi kyllä kertoi, että tää samainen poika oli häntä tosiaan kynällä tökkinyt. Tällöin oli hoitajatkin huomanneet (vaan eivät kotiin kertoneet).

Otappa kuule yhteyttä korkeampaan tahoon jos hoitajat on noin välinpitämättömiä, ei tarvitse lapsen tuommosta kestää hoidossa :o JA selvästihän lasta uhkaillaan kun noin on peloissaan eikä uskalla kertoa mitä on tapahtunut :o

Alkuperäinen kirjoittaja murkku:
Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
oliko paita lapsellä päällä, kun tuli kotiin? ihmettelen et miten päiväkodin henkilökunta ei ole kiinnittäny asiaan huomiota?

Mä en muista minä päivänä se paita on ollut päällä... Huomasin vasta tänään, kun paita oli ollut pesussa. Kyllä sen on pitänyt päällä olla. Siitä on n. 2cm mittainen kaistale leikattu kauttaaltaan, eli se resori. Paita on aika tumma, joten sitä ei välttämättä heti huomaa, niinkuin en minäkään ollut huomannut kuin vasta nyt.

Jos sulla pyörii siinä pahimmillaan 12 mukulaa jotka on kaikki ulos pukemassa, niin et kyllä varmaan jokaisen hihoja tarkasta että onko ne saman mittaiset...

Joo, en sinällään henkilökuntaa syytä siitä, etteivät ole huomanneet paidan olleen rikki. Sitä kyllä ihmettelen, miten lapset pääsevät pieneen huoneeseen, jota ei koko aikaa edes valvota, saksien kanssa :/ Ja kun tämä ei ole voinut ihan hetkessä tapahtua.

Niinpä, sakset pitäis olla kyllä jatkuvassa valvonnassa siten että niitä käytetään vain tietyssä tilassa. Mutta, jos jollain lapsella on taipumuksia tämmöseen, saa kyllä kuljetettua pienet askartelusakset aikuisen ohi.

Näitä sattuu ja ovat p-skoja juttuja, mutta ihmisiähän me kaikki täällä vaan ollaan.

Mä en nyt takertuisi siihen että joku paita on rikki vaan siihen että valvonta on selvästi puutteellista kun toistuvasti moisia tapahtuu ja päikyssä on joku "terroristi-lapsi" jonka takia joutuu pelätä oman lapsensa puolesta. Mitä tuommonen kynänkin tökkiminen korvaan voi saada aikaiseksi :x

Ok. Nyt hoitajille lisää resursseja (ylempi taho) ja mietintään miksi lapsi tekee mitä tekee...

Se korvaan tökkiminen vielä meni, siis sillä periaatteella, että eihän niillä hoitajilla ole silmiä selässä ja kaikenlaista voi sattua. Tää paita-asia kun nyt näin pian tuli perään niin ei ole ok. Jossain on nyt vikaa. Joskus ohimennen joku hoitajista sanoikin, että tää kyseinen poika on aika arvaamaton ja häntä saa vahtia, kun ihan ykskaks-yllättäen saatta jotain tehdä. Aiemmin ei ole ainakaan meidän kohdalla kuitenkaan vastaavaa sattunut.

Lapsellani on kuitenkin onneksi paljon kavereita päiväkodissa ja sinne mielellään menee ja iloisesti päivän kulusta aina juttelee. Vaikka paha mielihän tällaisesta silti tulee :(

Mitähän asialle tehdää, millä tavalla selvitetään?

Olis oikeesti kiva tietää, millä tavalla pk: ssa puututaan lapseen, joka vähän väliä tai koko ajan kiusaa ja härnää muita. Eihän sillä kiusaajallakaan voi olla kaikki hyvin. Eikai kukaan tollasta kauaa kattele, lieneekö kaverit häneltä jo kaikonneet. Tuntuu, että mun lapsen on ottanut kiusauslistalle ensimmäiseksi (tai mistä minä tiedän, mut nää tapaukset puhuvat puolestaan), en tiedä, tekeekö samaa koko ajan muillekin.

Meillä on lasten ryhmässä yksi vähän vastaavanlainen tapaus, siis lapsi joka on arvaamaton ja äkkipikaistuksissaan aiheuttaa muille vahinkoa ja harmia. Mutta tällä lapsella on henkilökohtainen avustaja paikalla. Joku aikuinen on siis koko ajan silmät tämän lapsen toiminnassa kiinni ja menee herkästi väliin jos tilanne alkaa sitä vaatia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on lasten ryhmässä yksi vähän vastaavanlainen tapaus, siis lapsi joka on arvaamaton ja äkkipikaistuksissaan aiheuttaa muille vahinkoa ja harmia. Mutta tällä lapsella on henkilökohtainen avustaja paikalla. Joku aikuinen on siis koko ajan silmät tämän lapsen toiminnassa kiinni ja menee herkästi väliin jos tilanne alkaa sitä vaatia.

lapsella, jolla on hlökohtainen avustaja, täytyy olla myös jonkinlainen diagnoosi jonka perusteella hänelle on avustaja myönnetty. Sitten taas lapsi, joka henkilökunnankin mukaan on normia enemmän vahdittava ja arvaamaton, saattaa jossain vaiheessa olla tutkimusten tarpeessa. Tai saattaa olla, että onkin jo, mutta jos vanhemmat pistävät hanttiin, tutkimuksia ei voida pakolla tehdä ennenkuin erittäin raskailla perusteilla (lastensuojelulliset-).

Yhteistyössä