pakotettu äidiksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Psykopaattiko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Psykopaattiko?

Vieras
Viime keväänä tein positiivisen raskaustestin. Panikoiduin, ensimmäinen ajatukseni oli että ei, en halua äidiksi! Ilmoitettuani miehelle raskausuutisesta hän oli luonnollisestikin seitsemännessä taivaassa eikä ottanut kuuleviin korviinsa minun toiveita mahdollisesta keskeyttämisestä.

Minä panikoin asiaa tavattomasti. Minusta tuntui että joka solu huusi tulevaa äitiyttäni vastaan. En ollut valmis. Halusin vain eroon lapsesta. Mieheni sai minut kiristämällä ylipuhuttua asiasta. Hän halusi lapsen. Hän lupasi minulle kuun ja tähdet taivaalta kunhan vain synnytän lapsen. Hän lupasi ottaa sataprosenttisen vastuun lapsesta ja hoitaa vauvan suurimmaksi osaksi. Annoin lopulta periksi, koska rakastan miestäni syvästi, enkä olisi kestänyt ajatusta, että mieheni olisi jättänyt minut keskeytetyn raskauden vuoksi.

Tästä seurasi se, että sairastuin keskivaikeaan masennukseen, jonka vuoksi viimeiset puolivuotta ovat olleet elämäni vaikeimpia. Terapian ja lääkityksen myötä sopeuduin viimein ajatukseen lapsesta ja loppuraskaudesta tunsin jopa helliä tunteita mahassa kasvavaan lapseemme. En enää pelännyt tuleva vauvaa, vaikka jouduinkin keskeyttämään opinnot vauvan takia.

Nyt vauva on kuukauden ikäinen. Minulla ei edelleenkään ole mitään helliä tunteita vauvaa kohtaan ja en kestä hänen itkuaan. Vauva on luultavastikin "normaali" vauva joka itkee silloin tällöin mahakipuaan, nykyään tuntuu tosin että koko ajan. Päivät jaksan vauvan kanssa, mutta öisin minulla menee hermot. Joudun hoitamaan lapsen yksin, koska mieheni on päivät koulussa ja yöt töissä. Minua on alkanut pelottamaan, että satutan vauvaa ja seuraavan päivän iltalehdissä lukee kuinka nuori äiti surmasi lapsensa. Minua pelottaa asia todella! Mieheni pyytää vain olemaan kärsivällinen. En tiedä pystynkö...

Tästä on seurannut se, että parisuhteemme narisee ja rakoilee pahasti, sillä minusta tuntuu että minut on pakotettu äidiksi ja joudun olemaan äiti sellaiselle jota en ole alunperinkään halunnut ja jota kohtaan minulla ei ole mitään tunteita. Lisäksi olen aika urasuuntautunut ja keskenjääneet opinnot harmittavat minua toden teolla. Tämä aiheuttaa riitaa ja syyttelyä suhteessamme.

Asiasta en kehtaa neuvolassa kertoa, koska he luulevat että raskaus on toivottu ja odotettu (niin olen kertonut, koska en kehdannut sanoa asian oikeaa laitaa). Vointeja kysellessä, vastaan aina että ihan hyvin menee, kai. Todellisuudessa pelkään että milloin aiheutan jotain vahinkoa lapselle kun en jaksa kuunnella hänen itkuaan. Olen hyvin äkkipikainen ja minulla saattaa napsahtaa erittäin herkästi. Pari kertaa olen jo "paiskannut" vauvan sängylle vähän kovakouraisemmin. Viime yönä yritin tunkea tuttia vauvan suuhun väkisillä kovakouraisesti, koska vauva vain huusi. Jälkeenpäin kyllä kadun tekojani, mutta minulla välillä pimenee. Olen siis väkivaltainen. Joskus lyön suutuspäissäni myös miestäni.

Minusta tuntuu että en jaksa hakea apua... mieskin sanoi että en minä mitään apua väkivaltaisuuteeni tarvitse, se kun kuulemma johtuu vain väsymyksestä ja masennuksestani. Mutta masentuneisuuteni ei kai mihinkään katoa, koska tunnen niin voimakkaasti tulleeni huijatuksi.

En tahtoisi olla äiti.

Tiedän, että vauva ei ole syyllinen mihinkään. Hän on aivan viaton koko asiassa. Valitettavasti hän juuri on kuitenkin se, kenen vuoksi en jaksa.

Ei kai kuukauden ikäistä lasta voi laittaa hoitoon... Ja sukulaiset ovat kaukana.

kannattaisiko mennä takaisin äitiysloman jälkeen opiskelemaan ja jättää mies vauvanhoitajaksi? pääsisit takaisin opiskelemaan ja miehesi hoitamaan haluamaansa lasta.

ja kannattaisi ehkä puhua neuvolassa, hakea apua ennenkun päässä napsahtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Miten koet, että sua on huijattu?

Lupaamalla ottaa vastuu lapsesta ja huolehtimalla että minun ei tarvitse juurikaan vauvasta huolehtia (syötöt ym. totta kai).

Nykyään mieheni on kuitenkin vain pari tuntia illalla kotona ja senkin ajan hän nukkuu jotta jaksaisi mennä koulupäivän jälkeen töihin.

Oisko mahdollista että mies jäisi vauvan kanssa kotiin ja sinä menisit töihin? Onko miehesi oikeasti sanonut noin mitä loppuun kirjoitit. Tai siis uskon tietysti, mutta tottakai tarvitset apua, jokatapauksessa, johtui se sitten mistä vaan..! Masennukseen ja väsymykseen saa apua, vaadit sitä itsellesi! Miehesi ei ehkä ymmärrä koko tilannetta, mutta onneksi sinä ymmärrät :hug: :flower:
Hae apua, tuohon tilanteeseen ei saa eikä kannata jämähtää!!

Alkuperäinen kirjoittaja Viipale:
Alkuperäinen kirjoittaja balou:
No mutta laita lapsi päivähoitoon ja mene takaisin kouluun tai töihin! Entä onko sukulaisia jotka voisivat iltaisin hoitaa?

Kuukauden ikäistä vauvaako suosittelet päiväkotiin? Mistä sellaisen päiväkodin löydät?

Perhepäiväkoti? Vai hoitola, mikä se on nimeltään? Anteeksi en tiennyt ettei noin pientä oteta hoitoon (ei tietenkään suositella) siellä SUomessa, täällä keskieuroopassa on toisin. Itse olen onnellisessa asemassa niin ettei minun tarvitse laittaa lasta hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja miksi et:
vaadi miestä hoitamaan vauvaa? Yhdessä hänet olette tehneet?
Jos et halunnut, olisit tehnyt abortin vastustuksesta huolimatta. Et voi syytellä muita kaikesta.

Nyt vaadit miestä osallistumaan, keskeyttämään opinnot ja sinä lähdet jatkamaan opiskeluja.

Alkuperäinen kirjoittaja Psykopaattiko?:
Viime keväänä tein positiivisen raskaustestin. Panikoiduin, ensimmäinen ajatukseni oli että ei, en halua äidiksi! Ilmoitettuani miehelle raskausuutisesta hän oli luonnollisestikin seitsemännessä taivaassa eikä ottanut kuuleviin korviinsa minun toiveita mahdollisesta keskeyttämisestä.

Minä panikoin asiaa tavattomasti. Minusta tuntui että joka solu huusi tulevaa äitiyttäni vastaan. En ollut valmis. Halusin vain eroon lapsesta. Mieheni sai minut kiristämällä ylipuhuttua asiasta. Hän halusi lapsen. Hän lupasi minulle kuun ja tähdet taivaalta kunhan vain synnytän lapsen. Hän lupasi ottaa sataprosenttisen vastuun lapsesta ja hoitaa vauvan suurimmaksi osaksi. Annoin lopulta periksi, koska rakastan miestäni syvästi, enkä olisi kestänyt ajatusta, että mieheni olisi jättänyt minut keskeytetyn raskauden vuoksi.

Tästä seurasi se, että sairastuin keskivaikeaan masennukseen, jonka vuoksi viimeiset puolivuotta ovat olleet elämäni vaikeimpia. Terapian ja lääkityksen myötä sopeuduin viimein ajatukseen lapsesta ja loppuraskaudesta tunsin jopa helliä tunteita mahassa kasvavaan lapseemme. En enää pelännyt tuleva vauvaa, vaikka jouduinkin keskeyttämään opinnot vauvan takia.

Nyt vauva on kuukauden ikäinen. Minulla ei edelleenkään ole mitään helliä tunteita vauvaa kohtaan ja en kestä hänen itkuaan. Vauva on luultavastikin "normaali" vauva joka itkee silloin tällöin mahakipuaan, nykyään tuntuu tosin että koko ajan. Päivät jaksan vauvan kanssa, mutta öisin minulla menee hermot. Joudun hoitamaan lapsen yksin, koska mieheni on päivät koulussa ja yöt töissä. Minua on alkanut pelottamaan, että satutan vauvaa ja seuraavan päivän iltalehdissä lukee kuinka nuori äiti surmasi lapsensa. Minua pelottaa asia todella! Mieheni pyytää vain olemaan kärsivällinen. En tiedä pystynkö...

Tästä on seurannut se, että parisuhteemme narisee ja rakoilee pahasti, sillä minusta tuntuu että minut on pakotettu äidiksi ja joudun olemaan äiti sellaiselle jota en ole alunperinkään halunnut ja jota kohtaan minulla ei ole mitään tunteita. Lisäksi olen aika urasuuntautunut ja keskenjääneet opinnot harmittavat minua toden teolla. Tämä aiheuttaa riitaa ja syyttelyä suhteessamme.

Asiasta en kehtaa neuvolassa kertoa, koska he luulevat että raskaus on toivottu ja odotettu (niin olen kertonut, koska en kehdannut sanoa asian oikeaa laitaa). Vointeja kysellessä, vastaan aina että ihan hyvin menee, kai. Todellisuudessa pelkään että milloin aiheutan jotain vahinkoa lapselle kun en jaksa kuunnella hänen itkuaan. Olen hyvin äkkipikainen ja minulla saattaa napsahtaa erittäin herkästi. Pari kertaa olen jo "paiskannut" vauvan sängylle vähän kovakouraisemmin. Viime yönä yritin tunkea tuttia vauvan suuhun väkisillä kovakouraisesti, koska vauva vain huusi. Jälkeenpäin kyllä kadun tekojani, mutta minulla välillä pimenee. Olen siis väkivaltainen. Joskus lyön suutuspäissäni myös miestäni.

Minusta tuntuu että en jaksa hakea apua... mieskin sanoi että en minä mitään apua väkivaltaisuuteeni tarvitse, se kun kuulemma johtuu vain väsymyksestä ja masennuksestani. Mutta masentuneisuuteni ei kai mihinkään katoa, koska tunnen niin voimakkaasti tulleeni huijatuksi.

En tahtoisi olla äiti.

Saako kysyä missä päin asutte?

Alkuperäinen kirjoittaja jaana:
Sinun pitää hakea pikaisesti apua.Minkä ikäisiä olette? Kirjoitit lopettaneesi opiskelun ja mies opiskelee.

Reilu parikymppisiä molemmat.

Joku mainitsi tuosta äitiyslomanjälkeen opintojen jatkamisesta.. Olen siitä sanonut miehelle, että lähden opiskelemaan äitiyslomani jälkeen ja hän saa pitää lapsen. Me joutuisimme silloin muuttamaan erilleen, koska miheni koulu siirtyy ensi syksynä toiselle paikkakunnalle kauas nykyisestä. Eli joutuisin olemaan viikot täällä nykyisellä ja viikonloput toisella paikkakunnalla jossa mieheni ja lapseni ovat.

No yritän nyt ystävällisesti sanoa sen, että ei kukaan nainen voi tosissaan luulla, että lapsen synnyttämisen jälkeen hoitovastuun voi siirtää täydellisesti toiselle. Et edes sinä! Ja miehesi todennäköisesti on laskeskellut päässään, että raskauden edetessä sopeudut vauvan tuloon, ja äidinvaistosi heräävät.

Ja minttulii86!!! Huom!! Jos kysyt ap:lta missäpäin hän asuu, ei sinun tarvitse välttämättä lainata koko hänen tekstiään uudelleen ketjuun liitettäväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja limppu:

Ja jos ei vauva kiinnosta pistä se adoptioon saa rakastavan äidin ja kaikkien elämä helpottuu.Tosin sun mies taita jättää sut. Mutta jätä sä se ensin niin siitä tulee yksinhuoltaja ja sä pääseet eroon vauvasta joka tässä sun mielestä on kai se kaiken pahan alku.

Tehkää niin, että mies lyö opintonsa jäihin nyt vähäksi aikaa, ja jää kotiin hoitamaan vauvaa. Sinä taas lähdet töihin. Jos mies on luvannut ottaa kaiken vastuun lapsesta, niin tehköön nyt sit niin, ihan jo vauvan turvallisuuden vuoksi. Kyllä se varmaan sit ajan kanssa löytyy sultakin se rakkaus siihen lapseen, jos et ihan sairas tyyppi ole.

suosittelisin että kerrot neuvolassa osaavat auttaa,kuunnella ja yhdessä pohtia tuota sun tilannetta.
kerroit raskausaikana masentuneesi entäs nyt?? suurin osa äideistähän kokee myös synnytyksen jälkeen masennuksen.

Työskentelen sairaalassa lasten puolella... meille tulee eteen monestikin vastaavassa tilanteissa olevia äitejä, joten et ole ainoa! Se mitä sun pitää tehdä on, että puhut heti neuvolan tätien kanssa. Heti huomenna soitat neuvolaan ja kerrot saman mitä kerroit tänne. Sieltä hankkivat sinulle apua! Meillä tuo toimii niin, että meidän lasten psyk.polilta lähtee sairaanhoitaja kotiin katsomaan tilannetta ja arvioimaan avun tarvetta. Tarvittaessa ollaan yhteydessä lastensuojeluun, josta hankitaan äidin avuksi kotiin ihminen, joka auttaa kaikissa asioissa (vauvan syötöt, normaalit kotitoimet, vauvan kanssa seurustelu ym.). Vaikka sinulla on pieni vauva, on erittäin tärkeää, että vauvasi saa olla vuorovaikutuksessa kanssasi tai mikäli et itse jaksa, jonkun toisen ihmisen kanssa. Vauva tarvitsee vuorovaikutusta, jotta hänestä kehittyy psyykkisesti terve ihminen!!!

Mutta neuvoni sinulle on siis, että ota yhteys neuvolaan! Lastensuojelua on turha pelätä, koska se ei todellakaan aina tarkoita huostaanottoa. Se on sitä varten, että sieltä tuetaan avun tarpeessa olevia perheitä!

Alkuperäinen kirjoittaja siis:
Alkuperäinen kirjoittaja miksi et:
vaadi miestä hoitamaan vauvaa? Yhdessä hänet olette tehneet?
Jos et halunnut, olisit tehnyt abortin vastustuksesta huolimatta. Et voi syytellä muita kaikesta.

Nyt vaadit miestä osallistumaan, keskeyttämään opinnot ja sinä lähdet jatkamaan opiskeluja.

Mieskö ei saa jatkaa opintoja kun lapsi syntyy?
Eikö tosiaan sinun mielestä miehellä ole oikeutta lukea ammattiin kun perheeseen syntyy lapsi?

Se mitä aapee tarvitsee on tukea, kuuntelijaa ja ennen kaikkea apua!

mieshän yrittää kaikin keinoin saada elannon perheeseen, opiskelemalla ja tekemällä töitä. Mistäs sitten raha tulee jos äiti lähtee opiskelemaan ja isä jää vaan kotiin. Kyllä valitettavasti nämä asiat olisi pitänyt miettiä ennen lastentekoa. Ja ketään ei ketään voi pakottaa äidiksi. Aika huono itsetunto pitää olla jos toisen jalan alla kulkee näinkin vakavassa asiassa..!

Ota yhteyttä sosiaalipuolelle/perheneuvolaan/MLL:toon tai mene lääkäriin, sieltä laittavat sulle vaikka perhetyöntekijän. Auttaa sua käsittelemään sun tunteita vauvaa kohtaan. Opastavat myös tarvittaessa sua "hoitoon" psykologille tms...Jutuista päätellen sulla jonkinlainen synnytyksen jälkeinen masennus.

Kyllä sun täytyy hakee apua, ettei todella tapahdu jotain, mitä kadut lopun ikääsi. Sitä apua kun on saatavana, tietysti joillain paikkakunnilla sitä pitää osata pyytää.