Pakotetaanko teidän päiväkodissa vessaan, vaikka ei ole hätä?

• Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";29189104]Minkä ikäinen lapsesi on?

Alle 3-vuotiaan kanssa vielä näitä stressasin ja koitin suostutella lapsen pissalle ennen uloslähtöä jne. Mutta totesin sitten, että aivan turhaa stressiä meille kummallekin. Lapsi käy vessassa niin harvoin, että todennäköisesti vessahätä ei ulkona tule vaikka edellisestä kerrasta olisikin pari tuntia. Ja jos tuleekin, niin entäs sitten. Kyllä minunkin täytyy joskus asioilla käydä välillä vessassa tai ulkoa tulla vähän nopeammin sisälle, kun vessahätä iskee. Mitäs sitten, aina se vessa on kuitenkin saatavilla ja lapsi nyt voi vaikka metsässä käydä puskapissalla. Samoin päiväkodissa ulkoilussa on enemmän kuin yksi täti, joten kyllä joku voi lapsen vessaan aina viedä. Se, että siitä on vähän vaivaa ei minusta oikeuta pakkokeinojen käyttöä näin intiimissä asiassa. Sitä paitsi lapsi oppii ottamaan asiasta vastuun nopeasti, kun aikuinen ei siihen puutu. Eihän koululaisiakaan opettaja enää vessaan vie, joten enemmin tai myöhemmin lapsen pitää kuitenkin itse muistaa vessakäynnit.

Minä en ole aikoihin edes illalla lasta muistutellut vessassa käynnistä, mutta ei meillä silti ole sänky kastunut kertaakaan kahteen vuoteen. Hyvin harvoin lapsen tarvitsee edes käydä yöllä pissalla.

Mutta joo, ehkä täytyy sitten miettiä toinen hoitoratkaisu lapselle, sillä en todellakaan vessaan pakottamista hyväksy. Eikä se pakkotiristely monta kertaa päivässä tee hyvää, stressirakonhan siinä kehittää.[/QUOTE]

Pakko sanoa, että päiväkodissa on ulkoa joskus äärimmäisen hankalaa lähteä yhden lapsen kanssa sisälle. Valitettavasti on niin, että lähes kaikissa kunnallisissa päiväkodeissa kärsitään melko säännöllisesti henkilökuntapulasta koska esimerkiksi sijaisia ei välttämättä saa palkata. Omassa työpaikassani ainakin olisi aika riskialtista yhden aikuisen jäädä ulos valvomaan koko 20 lapsen ryhmää toisen lähtiessä sisälle. Pienten kanssa ei oikein voi jättää yhtä ihmistä edes niiden 12 kanssa. Ja jos tosiaan jokaisella lapsella olisi mahdollisuus käydä vessassa koko ulkoilun ajan, niin käytännössä yksi aikuinen olisi sidottuna kokoajan vessaan. Niin kivaa kuin se olisikin että lapset ja vanhemmat saisivat päättää päiväkodin rytmin, niin se ei vaan onnistu. Sisällähän on yleensä yksi aikuinen toisten ulkoillessa, mutta hänellä on muita tehtäviä, kuten nukkumistilojen järjesteleminen (sänkyjen laskeminen ja petien avaaminen, patjojen levittäminen jne), pöytien kattaminen, ruokakärryjen valmisteleminen, tulevien askartelujen/eskaritehtävien/muiden toimintatuokioiden valmisteleminen jne jne. Töitä kyllä riittää.

Minun on vähän vaikea ymmärtää miksi lapsi ei voisi käydä vessassa silloin kun muutkin käyvät, ei tässä sen kummallisemmasta asiasta ole kyse kuin siitä että käydään koittamassa tuleeko se pissa vai ei. Yleensähän se tulee. Päiväkodissa on paljon muitakin rutiineja, joita noudatetaan pääasiassa siksi että siellä on hoidettavana suuri ryhmä lapsia pienellä määrällä aikuisia. Sitä oltaisiin loputtomassa suossa, jos yksi vanhempi sanoisi, ettei hyväksy sitä että lapsi ei saa syödä silloin kun huvittaa, toinen että ei hyväksy että on säännölliset vessakäynnit, kolmas ettei hyväksy sitä ettei lapsi saa itse valita nukkumapaikkaansa ja neljäs vielä ettei hyväksy sitä että lapsi ei saa valita ulkoiluaikojaan. Päiväkoti ei voi olla paikka, jossa jokainen lapsi tekee sitä mitä huvittaa silloin kuin huvittaa vain koska kotona on tottunut itse päättämään asioistaan. Kotona tällaiset asiat ovat varmasti järjestettävissä, kukin perhe päättää haluaako aikatauluttaa lapsen nukkumisen, ruokailun, ulkoilut tai vessakäynnit vai ei, mutta päiväkodissa ne on oltava suunnilleen samat kaikilla lapsilla.

Ei kai kukaan ole voinut olettaakaan että päiväkodissa järjestetään yksityiset vessatilat jokaiselle lapselle erikseen? Jos siellä jokainen kahdestakymmenestä (ja yleensä ryhmät on suurempiakin) kävisi erikseen yksityisvessassa niin siinähän vierähtäisi äkkiä kaksi tuntia että ne saadaan käymään vessassa ja ulos. Ei siellä kukaan "tirkistele" mutta ei myöskään ole tarkoituksenmukaista tehdä vessassa käynnistä salaista tapahtumaa, jota edes omat perheenjäsenet eivät saisi nähdä. Stressirakon aiheuttamiselta sekin minusta kuulostaa jos lapsi edes omassa kodissaan ei uskalla käydä vessassa muuten kuin täydellisessä yksityisyydessä.

pispis
Siis... kyllähän siellä vessassa voi käydä kokeilemassa. Varmasti pääsee muulloinkin, jos hätä tulee, mutta ei sieltä pihalta viedä yhtä kerrallaan vessaan parin minuutin välein siksi, että 20 minuuttia sitten ei hätä ollut. Kaikki käy ennen päiväunia ja ulkoilua vessassa, ja sitten muuten jos on tarve.

Käyn itsekin pissalla ennen kaupungille lähtöä, vaikkei hätä olisikaan, ettei sitten heti tulekaan ja kun siellä ei niin helposti heti pääse. Tämähän on ihan normaalia?

Etkö muka pissata pientä lasta ennen kauppaan tai vaikka Hoploppiin lähtöä? Vaikka osaisi pidättää, niin ei se kivaa ole.

"vieras"
Etkö muka pissata pientä lasta ennen kauppaan tai vaikka Hoploppiin lähtöä? Vaikka osaisi pidättää, niin ei se kivaa ole.
En todellakaan. Kaupassa ei lapselle ole silti koskaan tullut hätä ja Hoplopissa on kyllä vessat. Minut on varmaan lapsena totutettu käymään varmuuden vuoksi vessassa ja sitä teenkin, mutta silti useimmiten se olen minä, jonka tarvii käydä kesken reissun vessassa, ei lapsi.

Lapseni on kiltti ja vähän arka ja tekee niinkuin käsketään. Hän ahdistuu, jos ei osaa tai pysty tekemään sitä, mitä joku vieraampi käskee. Sen takia pelkään pakkovessatusten vaikutusta. Häntä ei varmasti kesken ulkoiluja tarvitsisi vessaan viedä, mutta hänellä ei vaan ole hätä ennen iltapäivää, jos aamulla on käynyt kotona pissalla. Ja kuitenkin pakotettaisiin vessaan ainakin pari kertaa sitä ennen.

Lapsi osaa kuitenkin käydä ihan itse vessassa, kuten varmasti isompien ryhmässä useimmat. Joten luulisi, että hoitajat pääsee helpommalla kun antaa lasten itse vessa-asiansa hoitaa.

Lapsi muuten käy nykyään leikkipuistossa, on siellä aamupäivät klo 12.30 asti. Siellä kyllä pääsisi vessaan tarvittaessa, vaikka onkin vaan kaksi hoitajaa ja yli 20 lasta useimmiten, mutta lastani ei koskaan ole tarvinnut viedä. Hän käy aamulla herätessään eikä puistosta haettaessakaan ole koskaan ollut vielä vessahätä.

ok
Isompana ongelmana pitäisin sitä että täti suuttui lapselle jo tutustumisella, jos kertomasi pitää paikkansa.
Sen sijaan on ihan jees käydä kokeilemassa vessassa, josko pissa tulisikin.

Minäkin laitan lapset kotonakin käymään vessassa aina ennen kuin lähdetään kotoa jonnekin ja ennen nukkumaanmenoa. Jos kysyy, niin ikinä ei kenelläkään ole vessahätä, mutta kummasti sitä pissaa tulee kun menee pöntölle. Lapset nyt 6, 8 ja 10v.

"vieras"
Koittakaapas kaikki pakkovessatusten kannattajat käydä aina vähintään parin tunnin välein koittamassa, josko saisi tiristettyä pissaa. Varmaan useimmat saa, eli teillä olikin pissahätä, vaikka ette sitä tienneet? Tätä harrastatte muutaman kuukauden ajan ja vertaatte sitten pidätyskykyä aiempaan tilanteeseen, kun kävitte vessassa vain kuin oli hätä. Mitenköhän käy?

"vieras"
Minäkin laitan lapset kotonakin käymään vessassa aina ennen kuin lähdetään kotoa jonnekin ja ennen nukkumaanmenoa. Jos kysyy, niin ikinä ei kenelläkään ole vessahätä, mutta kummasti sitä pissaa tulee kun menee pöntölle. Lapset nyt 6, 8 ja 10v.
Niin, tuostakin saa taistelun kehitettyä. Ainahan lapset pakkoa vastustaa, varsinkin kun pakottajana on vanhempi. Silloin lapsi voi ihan uhmasta väittää, ettei ole pissahätä, vaikka olisikin.

Aika käsittämätöntä, että koululaisia määräillään pissalle! Mihin asti meinasit tuota jatkaa, täysi-ikäisyyteen vai?

"vieras"
Mie en oo koskaan ehdottanut lapsille, että menisivät pissalle :O Ovat kyllä osanneet alusta asti mennä kun on tarve eikä ole tullut vahinkoja kaupassa tms. En käy itsekään vähän väliä varmuuden vuoksi vaan vain silloin kun on hätä.

pispis
[QUOTE="vieras";29189494]Mie en oo koskaan ehdottanut lapsille, että menisivät pissalle :O Ovat kyllä osanneet alusta asti mennä kun on tarve eikä ole tullut vahinkoja kaupassa tms. En käy itsekään vähän väliä varmuuden vuoksi vaan vain silloin kun on hätä.[/QUOTE]

Ei vahinkoja tulekaan, mutta on ikävä tehdä ostoksia pissahädässä tai etsiä likaista julkista vessaa, josta on kuitenkin paperi taas loppu ja yleensä vielä maksaa sinne pääsystä.

Virtsarakossa on vähän virtsaa aina, hätä tulee vasta kun on tietyn verran täynnä. On vaan järkevää tyhjentää rakko varmuuden vuoksi, jos vessaan pääsy seuraaviin pariin tuntiin on hankalaa. Miksi ehdoin tahdoin kiskoisin aamukahvit naamaan ja lasin vettä päälle ja lähtisin siitä kohta kaupungille käymättä vessassa ensin? Ei se hätä sekunnissa pahaksi muutu, mutta jos en käy, tulee aivan varmasti ja kovana.
Tuttu oma kotivessa kun ei vielä juuri ole hätä vai jalat ristissä julkiseen vessaan jonottamaan? Ihan mistä kukakin tykkää.

Minä en ainakaan puhu vähän väliä käymisestä. Pienellä lapsella on pieni rakko ja on vaan järkevää käydä vessassa, jos on hankalaa seuraavien parin tunnin sisällä käydä. Minä ainakin oletin, että puhutaan kahdesta kerrasta päivässä - ennen päikkäreitä ja ennen ulosmenoa.

Ai niin, minä käyn iltapissallakin kokeilemassa, koska vihaan eniten sitä, jos joutuu nousemaan puoliunessa lämpimästä sängystä vessaan kun hätä ylittää sen rajan ettei uni enää tuu.

"Vieras"
Siis mä käyn itteki pissalla ennen nukkumaanmenoa ja ennen uloslähtöä. Eikö se ny helkkari vieköön ole ihan järkevää? Olen luullut että lähes kaikki tekee niin?

Eikö sille lapselle ny voi vaan selittää että päiväkodissa on tämmöinen sääntö että piissalla läydään sovittuina aikoina ja sillä sipuli. Ei se lapsi siitä mitään traumoja saa.

"vieras"
Minä en ainakaan puhu vähän väliä käymisestä. Pienellä lapsella on pieni rakko ja on vaan järkevää käydä vessassa, jos on hankalaa seuraavien parin tunnin sisällä käydä. Minä ainakin oletin, että puhutaan kahdesta kerrasta päivässä - ennen päikkäreitä ja ennen ulosmenoa.
Joku päiväkodin työntekijä ainakin puhui vessakäynneistä ennen ulkoiluja sekä ennen että jälkeen päikkäreiden. Se tekee neljä kertaa päivässä, olisi ainakin minun lapselleni liikaa. Ja ei se lapsen iästä ole kiinni, kuinka usein vessassa pitää käydä, sillä lapsellani on huomattavasti harvemmin vessahätä kuin itselläni. Enkä minäkään sentään neljää kertaa käy vessassa normaalin työpäivän aikana.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";29189620]Siis mä käyn itteki pissalla ennen nukkumaanmenoa ja ennen uloslähtöä. Eikö se ny helkkari vieköön ole ihan järkevää? Olen luullut että lähes kaikki tekee niin? [/QUOTE]
Samoin. Kyllä tämä nykyelämä on hankalaa, kun alkaa jo normaalit jututkin olla joidenkin mielestä kiellettyjä. Jättääkö nämä vessattamisen vastustajat myös lasten hampaat pesemättä, jos lapsi ei tahdo.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";29189620]Eikö sille lapselle ny voi vaan selittää että päiväkodissa on tämmöinen sääntö että piissalla läydään sovittuina aikoina ja sillä sipuli. Ei se lapsi siitä mitään traumoja saa.[/QUOTE]

Miten itse kokisit, jos työpaikallasi olisi tuollainen sääntö? Ja pomo vieressä vahtimassa, että sitä noudatetaan? Kyllä lapsillakin pitää jotain itsemääräämisoikeutta olla ja vessaan pakottaminen on mielestäni nöyryyttävää. Jos se jollekin lapselle on tarpeen ja totuttu tapa, niin ok, mutta ei minusta itsenäiseen vessa-asiointiin tottuneita lapsia pitäisi päiväkodissa enää palauttaa taaperoajan käytäntöihin. No ei meillä silloinkaan väkisin lasta potalle viety, mutta muistuteltiin ja suostuteltiin kylläkin.

"vieras"
[QUOTE="vieras";29189671]Samoin. Kyllä tämä nykyelämä on hankalaa, kun alkaa jo normaalit jututkin olla joidenkin mielestä kiellettyjä. Jättääkö nämä vessattamisen vastustajat myös lasten hampaat pesemättä, jos lapsi ei tahdo.[/QUOTE]

En tietenkään, sillä hampaiden mahdollinen reikiintyminen on asia, joka ei tapahdu siinä hetkessä eikä lapsi tällaisia pitkän tähtäimen riskejä kykene arvioimaan. Tottakai asia silti perustellaan, mutta hampaat harjataan vaikka perustelu ei sillä kertaa uppoaisi. Mutta lapsi tietää onko hänellä pissahätä paljon paremmin kuin minä! Eikö joku muka tätä eroa tajua?

Ja tämä asia oli silloin ikävä rasite, kun aina ennen ovesta ulos lähtöä piti miettiä että koska se lapsi onkaan viimeksi käynyt potalla ja yritti suostulla, lahjoa ja painostaa lasta vielä ennen lähtöä potalla käymään. Mutta lapsella harvoin oli hätä ja lähtö vaan viivästyi ja viivästyi. Kun lopetin tällaisesta turhasta murehtimisen ja annoin lapsen itse huolehtia vessakäynneistään, ei ole ollut mitään ongelmaa tai hankaluutta! Ja lapsi ei ole päiväkodissa ollutkaan, perhepäivähoidossa ei potalle pakotettu aikataulujen mukaan.

määä
Kyllä se on hyvä oppia lapsenkin käymään siellä pissalla säännöllisesti. Meillä on 12-vuotias jota saa patistella vessaan, ja katsoa käykö se edes kerran päivässä. Pelottaa että venyttyy se rakko ja ei sitten enää saa tyhjäksi tai tulee tulehduksia tai tyhjenee hallitsemattomasti.

määä
Pidättely johtaa ongelmiin
Aikaisin aloitetun pottailun vaara piilee Hodgesin mukaan pissan ja kakan pidättämisessä. Kun lapsi oppii pottailun, hän oppii tietenkin myös pidättämään – mutta saattaakin pidättää liikaa ja liian usein, jolloin virtsarakko kehittyy väärin.
”Lapset eivät mielellään halua keskeyttää tekemisiään mennäkseen potalle. Niinpä he pidättävät herkästi niin kauan kuin vain suinkin pystyvät. Tämä on riskialtista, sillä jatkuva sulkijalihaksen puristaminen pissan pidättelyksi paksuntaa virtsarakkoa. Paksun virtsarakon tuntoaistimukset ovat huonommat ja sen kapasiteetti pienempi. Kun lapsen pissalle menon viivyttelystä tulee usein toistuva tapa, kehittyy rakosta yhä paksumpi ja lopulta se alkaa tyhjentyä itsekseen”, Hodges selittää.
Ulosteen pidättely voi puolestaan aiheuttaa pulmia sekä suolistossa että virtsarakossa.
”Ulostemassat kerääntyvät peräsuoleen heti rakon taakse. Peräsuoli saattaa venyä ulosteen mukana halkaisijaltaan kahdesta sentistä kymmeneenkin senttiin. Samalla virtsarakko liiskaantuu pois tieltä, eikä pysty pitämään enää samaa määrää virtsaa sisällään. Rakkoa kontrolloivat hermot voivat myös häiriintyä, jolloin rakko toimii hallitsemattomasti.”
Taaperoikäkin vaipoissa
Hodgesin mukaan pottailulla ei siis ole mikään kiire, vaan vaipoissa olemisesta on suoranaista hyötyä.
”Vastaanotollani käy noin 100 lasta viikossa. Varhain pottailun aloittaneita, toistuvista virtsatientulehduksista kärsiviä lapsia kohtaan päivittäin. Sen sijaan vaipoissa olevia virtsatietulehduksia potevia ei tule vastaan koskaan”, hän sanoo.
”Aikaisin potalle oppineet saavat herkemmin ongelmia siksi, että he saavat liian varhain itsenäisesti päättää, onko heillä hätä vai ei. Se johtaa helposti liialliseen pidättämiseen. Vaipoissa olevat tekevät tarpeensa heti, kun tuntevat tarvetta. Tulee myös muistaa, että virtsarakko tarvitsee neljä vuotta kehittyäkseen ja kasvaakseen *– ja vaippojen käyttö helpottaa rakon maksimaalista kehittymistä”, Hodges uskoo.
Lue myös: Vauvatta asti vaipatta
Muistutusta kahden tunnin välein
Kun pottatreenit sitten aloitetaan, Hodges kehottaa harjoittelevien ja juuri potalle oppineiden lasten vanhempia tarkkaavaisuuteen.
”Muistuta lasta vessakäynnistä kahden tunnin välein. Älä kysy lapselta, onko pissa- tai kakkahätä, sillä hän todennäköisesti vastaa kieltävästi. On sinun tehtäväsi ohjata lapsi vessaan tarpeeksi usein. Tarkkaile myös lapsesi ulosteita ja kakkaamisväliä”, hän suosittaa.

Varhain aloitettu pottailu ­haitallista?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja määä;29190010:
Pidättely johtaa ongelmiin
Aikaisin aloitetun pottailun vaara piilee Hodgesin mukaan pissan ja kakan pidättämisessä. Kun lapsi oppii pottailun, hän oppii tietenkin myös pidättämään – mutta saattaakin pidättää liikaa ja liian usein, jolloin virtsarakko kehittyy väärin.
”Lapset eivät mielellään halua keskeyttää tekemisiään mennäkseen potalle. Niinpä he pidättävät herkästi niin kauan kuin vain suinkin pystyvät. Tämä on riskialtista, sillä jatkuva sulkijalihaksen puristaminen pissan pidättelyksi paksuntaa virtsarakkoa. Paksun virtsarakon tuntoaistimukset ovat huonommat ja sen kapasiteetti pienempi. Kun lapsen pissalle menon viivyttelystä tulee usein toistuva tapa, kehittyy rakosta yhä paksumpi ja lopulta se alkaa tyhjentyä itsekseen”, Hodges selittää.
Ulosteen pidättely voi puolestaan aiheuttaa pulmia sekä suolistossa että virtsarakossa.
”Ulostemassat kerääntyvät peräsuoleen heti rakon taakse. Peräsuoli saattaa venyä ulosteen mukana halkaisijaltaan kahdesta sentistä kymmeneenkin senttiin. Samalla virtsarakko liiskaantuu pois tieltä, eikä pysty pitämään enää samaa määrää virtsaa sisällään. Rakkoa kontrolloivat hermot voivat myös häiriintyä, jolloin rakko toimii hallitsemattomasti.”
Taaperoikäkin vaipoissa
Hodgesin mukaan pottailulla ei siis ole mikään kiire, vaan vaipoissa olemisesta on suoranaista hyötyä.
”Vastaanotollani käy noin 100 lasta viikossa. Varhain pottailun aloittaneita, toistuvista virtsatientulehduksista kärsiviä lapsia kohtaan päivittäin. Sen sijaan vaipoissa olevia virtsatietulehduksia potevia ei tule vastaan koskaan”, hän sanoo.
”Aikaisin potalle oppineet saavat herkemmin ongelmia siksi, että he saavat liian varhain itsenäisesti päättää, onko heillä hätä vai ei. Se johtaa helposti liialliseen pidättämiseen. Vaipoissa olevat tekevät tarpeensa heti, kun tuntevat tarvetta. Tulee myös muistaa, että virtsarakko tarvitsee neljä vuotta kehittyäkseen ja kasvaakseen *– ja vaippojen käyttö helpottaa rakon maksimaalista kehittymistä”, Hodges uskoo.
Lue myös: Vauvatta asti vaipatta
Muistutusta kahden tunnin välein
Kun pottatreenit sitten aloitetaan, Hodges kehottaa harjoittelevien ja juuri potalle oppineiden lasten vanhempia tarkkaavaisuuteen.
”Muistuta lasta vessakäynnistä kahden tunnin välein. Älä kysy lapselta, onko pissa- tai kakkahätä, sillä hän todennäköisesti vastaa kieltävästi. On sinun tehtäväsi ohjata lapsi vessaan tarpeeksi usein. Tarkkaile myös lapsesi ulosteita ja kakkaamisväliä”, hän suosittaa.

Varhain aloitettu pottailu *haitallista?
Just joo, alle 3-vuotiaita ei siis saisi potattaa ollenkaan. Jopas on mielipide. Tässähän ratkaisu päiväkotien vessatusongelmiin! Vaippoihin vaan kaikki lapset.

Pakkovessatus ja pitkään vaipoissa pitäminen ei sovi kyllä minusta lainkaan yhteen, sillä vaippaan lapsi tekee just oman tahtonsa mukaisesti eikä määrätyllä aikataululla. Meidän lapsi ei ainakaan silloinkaan kahden tunnin välein, vaan paljon harvemmin. Oli ihan vaipoissaan yökuivakin jo alle 2-vuotiaana, mutta ehkä pitäisi yölläkin herättää pissalle.

No ei ole sentään tullut mitään näitä ongelmia, vaikka saa mennä pissalle kun on hätä ja vaipatkin jäi pois 2,5-vuotiaana ja pottailu aloitettiin jo paljon aiemmin. Ja alle 3-vuotiaana potalla käymisestä muistuteltiin, mutta kun lapsi alkoi hoitaa sen omatoimisesti, niin annettiin hänen niin tehdä.

Normaali määrä virtsaamiskertoja on muuten aikuisella 3-5. Yli kahdeksan kertaa lasketaan jo tiheävirtsaisuudeksi, jota voi itsehoitaa pidättelemällä tietoisesti pidempiä aikoja. Varmistuspissailu parin tunnin välein ei siis ole normaalia eikä pidätyskyvylle hyväksi, enkä sellaista varta vasten lapselle opettaisi.

[QUOTE="vieras";29189494]Mie en oo koskaan ehdottanut lapsille, että menisivät pissalle :O Ovat kyllä osanneet alusta asti mennä kun on tarve eikä ole tullut vahinkoja kaupassa tms. En käy itsekään vähän väliä varmuuden vuoksi vaan vain silloin kun on hätä.[/QUOTE]

Jaa-a. Mulla on kaksi lasta, joista toinen on aina tiennyt itse milloin on hätä, ja toinen taas ei. Hän tuntee pissahädän vasta kun todella on pakko mennä, ja silloin ne tulee jo housuun. Itse olen nyt töissä pienten puolella, jossa moni harjoittelee vaipattomuutta, ja kun niille ei ehdottele, että mennäänpäs käymään vessassa, niin aina on housuissa se pissa. Eihän se minua tietenkään haittaa, mutta vanhemmille on kamalan ikävää jos päivän aikana menee neljäkin vaatekertaa sen takia pissaan ettei hoitajat ehdota lainkaan vessassa käyntiä. Siispä muistuttelemme näitä pieniä varsinkin säännöllisesti. :)

Selkeästi tässä on vaihtelua aikuistenkin välillä, mä olen olettanut ilman muuta että aikuisetkin käy varmuuden vuoksi vessassa ennen jonnekin lähtemistä ja nukkumaan menoa. Itsekin käyn päiväkodissa suunnilleen samoihin aikoihin kuin lapset, eli ennen kuin mennään ulos ja lepohuoneeseen. Ja monta kertaa siinä välissä. :) Minä myös juon aika paljon.

Pöhhöh
Mitenkä nyt tuntuu että tästä on tehty suurempi asia kuin se onkaan..

Minä pakotan lapset käymään pissalla AINA kun lähdetään ulos ja mennään nukkumaan, nuorimman vielä ruuan jälkeenkin.

Miten se nyt lapselle on traumaattista että joutuu käymään pissalla tiettyinä aikoina? Joutuu siellä syömään, leikkimään, ulkoilemaan, nukkumaan, askartelemaan jne silloin kun muutkin.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";29189620]Siis mä käyn itteki pissalla ennen nukkumaanmenoa ja ennen uloslähtöä. Eikö se ny helkkari vieköön ole ihan järkevää? Olen luullut että lähes kaikki tekee niin?

[/QUOTE]

Näin minäkin olen aina tehnyt ja lapset tekevät samoin, se on heille ihan rutiinia. Ei tarvitse edes patistella, paremminkin saa lähtiessä hoputtaa, että pitäisi mennä jo mutta jokainen käy peräperää vessassa ennen lähtöä, vaikka lähikauppaan oltaisiiin menossa. Keskimmäinen ei varmaan koskaan käynyt päiväkodissa vessassa, eikä koulussakaan taida käydä. Itsekään en koulussa vessassa juuri käynyt.

Wieruus
Meiltä ei mene ovesta kotonakaan kukaan ulos ennen pissillä käyntiä jos ollaan lähdössä porukalla jonnekin saati muksut pihalle. Ja KYLLÄ muistutan teinejäkin käymään lähtiessään vessassa. Mikään ei ole niin ärsyttävää kun ollaan keskellä ei mitään ja joku alkaa inisemään että pissittää, eikä tietenkään voi käydä tienvarressa tarpeillaan.

no itse. asiassa
[QUOTE="vieras";29189746]Miten itse kokisit, jos työpaikallasi olisi tuollainen sääntö? Ja pomo vieressä vahtimassa, että sitä noudatetaan? Kyllä lapsillakin pitää jotain itsemääräämisoikeutta olla ja vessaan pakottaminen on mielestäni nöyryyttävää. Jos se jollekin lapselle on tarpeen ja totuttu tapa, niin ok, mutta ei minusta itsenäiseen vessa-asiointiin tottuneita lapsia pitäisi päiväkodissa enää palauttaa taaperoajan käytäntöihin. No ei meillä silloinkaan väkisin lasta potalle viety, mutta muistuteltiin ja suostuteltiin kylläkin.[/QUOTE]

Kyllähän on työpaikkoja, missä ei noin vain mennä vessaan. Monet linjastotyöt esim. on sellaisia joissa toivotaan että vessakäynnit hoidetaan juuri taukojen aikana. Myös puhdastilatyöt on sellaisia että kun ne kamppeet on päällensä saanut, ei sieltä koko aikaa pois rampata eli tuolloinkin työnantaja kehoitetaan hoitamaan vessa-asiat taukojen ajan. Joten ei aikuisillakin välttämättä ole täyttä itsemäärämisvaltaa näissä asioissa työpaikoilla.

rajulta kuulostaa. mutta siellä missä mä olin töissä, niin kaikki lapset kyllä käytettiin vessassa ennen ulosmenoo ja ennen nukkumaan menoa. eihän siitä mitään tuu varsinkaan talvella, että kun saat vaatteet päälle, ja ulos, niin sitten lapsi sanoo, että mua pissattaa ja lähde sitten riisumaan ja vessattamaan. ja samoin siitä nukkumisesta ei tuu mitään, jos jokainen lähtee sängystä kesken kaiken pissalle, ei siinä pysty kukaan nukkumaan. pissalle kehotettiin ja jos ei mennyt, niin sitten ei kyllä vähässä ihmeessä vessaan päässyt

Yhteistyössä