Pakotetaanko teidän päiväkodissa vessaan, vaikka ei ole hätä?

• Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti
ihmeissään
Käytiin tänään ensimmäistä kertaa tutustumassa päiväkodissa ja hoitaja suuttui, kun tyttö ei suostunut menemään ruokailun jälkeen pissalle. Kuulema sitten, kun on siellä hoidossa hänet viedään sinne väkisin :O

Lapsi käy kotonakin harvoin pissalla. Vahinkoja on tullut yksi ja viime kesänä aloitettiin kuivaksi opettelu. Eikö siellä wc:ssä voi käydä silloin, kun on hätä?

"Vieras"
Kuulostaa kyllä oudolle.
Mutta on toki myös lapsia jotka silloin sanoo ettei ole hätä, mutta kun uni aika koittaa niin pissahätä tulee yhdelle jos toisellekin.

Sinun pitää kertoa kaikki oleelliset asiat lapsestasi. Eivät he voi tietää kuka pissaa usein ja kuka harvemmin.
Joten avaa suusi pk:ssa.

"vieras"
No ensinnäkin, kaikissa päiväkodeissa ei toimita samalla tapaa, eikä edes saman päiväkodin kaikki tädit toimi samalla tapaa. Eikä sillä oikeastaan ole merkitystä, miten muissa päiväkodeissa toimitaan, jos se tapa ei palvele mitenkään sun omaa lasta. Parhaiten autat lastasi, kun otat tuon asian puheeksi sen hoitajan kanssa, joka moista sanoi.

Itse en todellakaan pakota ketään vessaan tai vie väkisin. Mutta toki on lapsia jotka aina sanoo "ei oo hätä" kun eivät jaksa/ehdi/malta mennä vessaan - ja sitten viiden minsan päästä pissaa nukkarissa petinsä märäksi, heitä täytyy vähän patistella eikä antaa heti periksi.

Kyl meillä käyään kaikki ulos mennessä ja ennen unia+jälkeen. Moni ei malttas ja heti kohta on ulkona pissahätä kun päällä kaikki roimeet. Tai sieltä nukkarista aletaan hipsiä kun onkin hätä. Eli monelle se wc-rutiini on paikallaan että tulee käytyä sielä. Mut ei me suututa,toisinaan kyllä kannetaan joku sinne vesssan ja loriseehan se kun menee pytylle. Vaikka kuin inttää että ei oo hätä.

Kyllä sen oppii hoitajakin huomaamaa kun lasta paremmin tuntee että onko se hätä vai ei riippumatta siitä mitä lapsi väittää. Kannattaa ap avata se suu sielä päiväkodissa. Toiset on sellasia harvoin pissaavia.

ihmeissään
Kerroin toki, että kotona käy harvakseltaan wc:ssä. 3-4 kertaa päivässä, kaupassa saattaa sanoa "pissa tulee" ja menemme wc:hen, mutta ei suostu edes istumaan potalle. Pidättää kotiin asti.

Eli jos lapsella ei tule pissa ennen ulkoilua, pääsee wc:hen seuraavan kerran ruokailun jälkeen? :O Liekkö sitten tilanne outo, kun siellä oli 4 lasta rivissä potalla ja osa ramppasi pöntöillä. Kotona tyttö käy yksin "istunnoilla". Tuli vaan sellanen fiilis, että kunhan ei tulis takapakkia, mikäli pakotetaan tekemään vastoin tahtoa :(

fgh
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään;29188887:
Kerroin toki, että kotona käy harvakseltaan wc:ssä. 3-4 kertaa päivässä, kaupassa saattaa sanoa "pissa tulee" ja menemme wc:hen, mutta ei suostu edes istumaan potalle. Pidättää kotiin asti.

Eli jos lapsella ei tule pissa ennen ulkoilua, pääsee wc:hen seuraavan kerran ruokailun jälkeen? :O Liekkö sitten tilanne outo, kun siellä oli 4 lasta rivissä potalla ja osa ramppasi pöntöillä. Kotona tyttö käy yksin "istunnoilla". Tuli vaan sellanen fiilis, että kunhan ei tulis takapakkia, mikäli pakotetaan tekemään vastoin tahtoa :(
Pääsääntöisesti käydään tietyin väliajoin pissalla, eikä niin että vessaan juostaan kesken ruokailun, kesken ulkoilun jne. kuka milloinkin.
Valitettavasti mitään yksityisvessoja ei lapsille ole.

No siellä tulee rutkasti tilanteita, ettei voi mennä oman tahdon, vaan aikuisten määräysten mukaan.

LaMamanMorbid
Kyllä mä sanoisin, ettei se päikyssä tarpeillaan käyminen aina mitään piknikkiä ole..2 pönttöä 23 lapselle ja sitä rataa, vessarauha 0. Mutta kaikkeen kai tottuu. Parempi käydä koittamassa ja ei se mittään jos pisua ei tuu.

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään;29188887:

Puhu puhu ja puhu!
Suu auki sielläpäiväkodissa KAIKISTA asioita mitkä vähääkään mietityttää tai askarruttaa. Vain siten sulla voi olla huoleton ja hyvä olo kun lapsesi hoidossa, sehän on tavallaan lapsen toinen koti. Varsinkin jos on hoidossa 5päivää viikossa sen 8h.

Itse ole kertonut/kysynyt/nostanut kissan pöydälle aina kun joku minua mietittyttää. Näin olen voinut luoda kunnon suhteen henkilökuntaan ja tunnen oloni hyväksi kun lapset hoidossa! Yksin ei kannata vatvoa ja miettiä!

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
"vieras"
Onko lasten siis pakko käydä vessassa 4 kertaa päivässä? Eikö isommatkaan saa mennä ominpäin vessaan?

Huh huh, pitäisi lapsi laittaa pian taas päivähoitoon ja kun hän on jo 4-vuotias, niin päiväkoti olisi minusta sopivampi. Ennen hän oli perhepäivähoidossa ja siellä toki sai käydä vessassa miten halusi. Normaalin hoitopäivän aikana lapsella olisi korkeintaan kaksi kertaa tarve käydä vessassa, joten ikävää jos pakotetaan jatkuvasti käymään. Varmuuden vuoksi pissailu useammin kuin on tarve ei sitä paitsi tee hyvää pidätyskyvylle. Äkkiä sitä sitten onkin pakko käydä vessassa vähän väliä.

Silloin, kun vaipat oli vasta jääneet pois, niin itsekin herkästi patistin lasta käymään vessassa ennen kuin johonkin lähdetään, ennen nukkumaan menoa jne. Mutta olen jo ajat sitten todennut, että lapsi kyllä huolehtii omat vessa-asiansa eikä hänelle satu vahinkoja vaikka toiset ei siihen sekaannu.

ihmeissään
Harmi, kun en ole tajunnut kouluttaa rakkoa kellon tarkaksi. Jos lapsesta tulee sitten hoitajille vastenmielinen, kun ei osaa pissata oikeaan aikaan. Toisen hoitajan mielestä vaipat olisi hyvä olla aluksi.

Tiedossa on se, että siellä ei voi mennä oman tahdon mukaan kaikessa. Tarkoitin sitä, että väkisin raahataan wc:hen voi siitä tulla ns vastanmielinen kokemus. Tytöllä on kuitenkin kaksi vanhempaa sisarrusta, joten ihan outoa hommaa tuo hoidon aloitus ei ole. Kävi vaan korvaan, että mitä muuta siellä tapahtuu, kun äiti ei ole läsnä :( Vaatia ja puhua osaan, olen itsekin hoitoalalla.

Pääsääntöisesti käydään tietyin väliajoin pissalla, eikä niin että vessaan juostaan kesken ruokailun, kesken ulkoilun jne. kuka milloinkin.
Valitettavasti mitään yksityisvessoja ei lapsille ole.

No siellä tulee rutkasti tilanteita, ettei voi mennä oman tahdon, vaan aikuisten määräysten mukaan.
Näinhän se on. Se ei vaa onnistu 23 lapsen kanssa että kukin käy sillon kun huvittaa.Pakko on olla niitä tapoja toimia ryhmän kanssa.

noup
Ei pakoteta. kyse tosin jo 5v lapsesta. Joinain päivinä ei käy ollenkaan hoidossa pissalla, useimmiten kerran. Ilmoitin kyllä jo tutustuessa, että on aina pissannut harvoin.

"vieras"
Näinhän se on. Se ei vaa onnistu 23 lapsen kanssa että kukin käy sillon kun huvittaa.Pakko on olla niitä tapoja toimia ryhmän kanssa.
Vessahätä ei ole huvittamisessa kiinni. Mutta siis lapsi ei saa käydä vessassa kun hänellä on hätä, vaan vessakäynnit on aikataulutettu? Onko näin siis tosiaan myös isompien ryhmässä, jossa lapset osaavat käydä vessassa itse?

miten kotona
Itse kyllä ihan kotonakin pakotan vessaan. Eli jos ollaan menossa ulos ja viime pissakerrasta on jo hetki, niin kyllä pakotan menemään vessaan ennen kuin lähdetään ulos. Siis miten kuvittelet ihan oikeasti mitään saataisiin aikaiseksi jos ennen ulkoilua ei pakoteta vessaan. Siinä saa sitten yksi täti auttaa koko ulkoilun näitä vessassa kävijöitä.

• Tykkää
Reactions: Jellonainen
Valitettavasti se on tosiaankin niin, että vessassa käydään tietyin väliajoin päiväkodissa aina. Lapset kyllä nopeasti tottuvat siihen rutiiniin. Tokihan, jos on hätä kesken leikkien tms., niin sinne pissalle sitten pääsee, mutta vaikka joku sattuisi olemaan ujo pissaaja, niin ei voida jokaiselle lapselle järjestää yksityisiä vessahetkiä. Mutta pääsääntöisesti kaikissa päiväkodeissa (minun tietääkseni) käydään vessassa mm. ennen ulkoilua ja ennen päiväunia, ihan vaan siksi ettei jokainen yli kahdestakymmenestä lapsesta sitten ramppaa sieltä päiväunilta tai ulkoilusta kaikessa vaatetuksessaan vessaan. Näin se vaan valitettavasti on, jos olette valinneet lapsellenne päivähoidon niin sitten on näihin sääntöihin totuteltava.

"kala"
Ollessani aiemmin päikyssä töissä, pissalla sai käydä silloin kun siltä tuntui. Unille tai ulos lähtiessä kuitenkin kaikki kävivät vessassa oli hätä tai ei, ettei sitten ala se riisumis- ja taas pukemisrumba, tai unihuoneesta vessassa ravaaminen. Nyt perhepäivähoitajana sekä myös omien lasteni kanssa sama. Ei ole kenenkään etu että se vahinko sattuu tai hätä iskee juuri kun on puettu toppavarustus ja päästy pihalle.

"vieras"
Itse kyllä ihan kotonakin pakotan vessaan. Eli jos ollaan menossa ulos ja viime pissakerrasta on jo hetki, niin kyllä pakotan menemään vessaan ennen kuin lähdetään ulos. Siis miten kuvittelet ihan oikeasti mitään saataisiin aikaiseksi jos ennen ulkoilua ei pakoteta vessaan. Siinä saa sitten yksi täti auttaa koko ulkoilun näitä vessassa kävijöitä.
Joo, näin oli meilläkin, kun lapset olivat pieniä. Aina ennen ulos lähtöä käytiin vessassa. Mun mielestä siinä ei ole mitään ihmeellistä, jos aikuinen komentaa lapsen käymään vessassa. Nykyisinkin vaikka lapset ovat jo teinejä, niin saatan vanhasta tottumuksesta muistuttaa vessassa käynnistä, jos edessä on esim. parin tunnin auto- tai junamatka.

Meidän päiväkodissa vessassa käydään tiettyinä kohtina päivässä (ennen ulos menoa ja ennen ja jälkeen unien). Jos pissaa ei tule, niin ei haittaa, mutta kaikki käy koittamassa. Monesti ne pissat kuitenkin tulee, vaikka lapsella ei mielestään olisi ollut pissahätä. Säännöllisillä vessakäynneillä vältetään vahinkoja, ja kun kaikille on samat säännöt niin ei tarvitse kinata siitä, miksi jonkun tarvii käydä vessassa ja toisen ei. Näiden vakiokäyntien lisäksi vessaan saa toki mennä aina jos on tarvetta.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
"vieras"
Minkä ikäinen lapsesi on?

Alle 3-vuotiaan kanssa vielä näitä stressasin ja koitin suostutella lapsen pissalle ennen uloslähtöä jne. Mutta totesin sitten, että aivan turhaa stressiä meille kummallekin. Lapsi käy vessassa niin harvoin, että todennäköisesti vessahätä ei ulkona tule vaikka edellisestä kerrasta olisikin pari tuntia. Ja jos tuleekin, niin entäs sitten. Kyllä minunkin täytyy joskus asioilla käydä välillä vessassa tai ulkoa tulla vähän nopeammin sisälle, kun vessahätä iskee. Mitäs sitten, aina se vessa on kuitenkin saatavilla ja lapsi nyt voi vaikka metsässä käydä puskapissalla. Samoin päiväkodissa ulkoilussa on enemmän kuin yksi täti, joten kyllä joku voi lapsen vessaan aina viedä. Se, että siitä on vähän vaivaa ei minusta oikeuta pakkokeinojen käyttöä näin intiimissä asiassa. Sitä paitsi lapsi oppii ottamaan asiasta vastuun nopeasti, kun aikuinen ei siihen puutu. Eihän koululaisiakaan opettaja enää vessaan vie, joten enemmin tai myöhemmin lapsen pitää kuitenkin itse muistaa vessakäynnit.

Minä en ole aikoihin edes illalla lasta muistutellut vessassa käynnistä, mutta ei meillä silti ole sänky kastunut kertaakaan kahteen vuoteen. Hyvin harvoin lapsen tarvitsee edes käydä yöllä pissalla.

Mutta joo, ehkä täytyy sitten miettiä toinen hoitoratkaisu lapselle, sillä en todellakaan vessaan pakottamista hyväksy. Eikä se pakkotiristely monta kertaa päivässä tee hyvää, stressirakonhan siinä kehittää.

Isorakko
No ei varmaan kannata hirveätä haloota tuosta vessatuksesta nostaa. Minä en käymyt ikinä tarhassa pissalla. Tutustuessa ihmettelin just sitä pakkoa käydä vessassa vaikka ei ole hätä. Äiti vaan selitti sitten kahdenkesken ettei vessassa tarvi pissata jos ei ole hätä. "Tädit on vaan silleen hassuja että käskevät käymään varmuuden vuoksi, ehkä joku lapsi on joskus pissannut housuun. Äiti tietää ettet sinä pissaa, mutta käy siellä vessassa, ehkä ne täditkin oppii joskus ettet sinä pissi housuun."
Näinpä ollen kävin siellä vessassa kun muutkin, koskaan en tiristänyt varmuuden vuoksi eikä koskaan hätä ollut. Muistaakseni lopulta tutut hoitajat eivät enää käskeneet pöntölle, riitti kun sanoi wc-tilassa ettei ole hätä.

Minä ja äiti emme traumatisoituneet turhista vessakäynneistä.

Yhteistyössä