Pakkoneuroosi ja psykoosi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hulluko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hulluko?

Vieras
Onko kellään pakko-oireisesta neuroosista/ yleistyneestä ahdistuneisuushäiriöstä kärsivällä kokemusta psykoosista?
Tai onko tämä seuraavanlainen tapahtuma psykoosi?
Eilen illalla,olin yksin ja olin alkamassa nukkumaan, makoilin sängyllä ja mietiskelin kaikenlaista. En ollut väsynyt, juuri lopettanut päivä touhuilut ja sitte kävin makuulle, eli ei johtunut unestakaan.
Yhtäkkiä olin varma, että huoneessani käveli joku kumara hahmo. En ole varma näinkö, kuulinko tai ylipäätänsä aistinko sitä mitenkään, kunhan vain yhtäkkiä tiesin sen. Saman tien aloin takomaan itselleni päähän, että kuvittelen kaiken, hahmoa ei ole, se on vain harhaa. Luulin että olin oikeastikin älynnyt, että se oli harhaa, mutta silti ikäänkuin "tiesin" että se istui takananin en uskaltanut kääntyä kosken halunnut nähdä sitä. Makoilin sitten liikkumatta hetken, tosiaan luullen että olin älynnyt kaiken olevan harhaa, mutta peläten silti tätä hahmoa.
Sitten hitaaaaasti alkoi tajuntaan oikeasti iskostua että harhaa se oli, ei siellä ketään ole. Uskalsin jopa kääntyä katsomaan, eikä tosiaan ketään näkynyt. Ellei kokemus olisi ollut niin pelottava, minulla olisi naurattanut tämä harhani.

Mutta siis; oliko tämä psykoosi, vai voiko tapahtumalle löytyä toisenlaista selitystä? Kärsin tosiaan neuroosista ja pakkoajatuksista, jotka kohdistuvat johonkin täysin muuhun, mutta neuroosin takia pelkään koko ajan että entä jos tulen oikeasti hulluksi näiden pääntäyttävien ajatuksien kanssa. Ahdistuneisuus on tosiaan läsnä elämässäni joka hetki, lääkkeeksi syön Ketipinoria. Voisiiko se aiheuttaa tätä? Tosin olen jo puoli vuotta syönyt sitä, annoskin on pieni, eikä vastaavanlaista ole IKINÄ ennen tapahtunut.

Olenko tulossa täysin hulluksi, onko kellään kokemuksia?

Valitettettavasti en tiedä mutta uskon kuitenkin että voi olla täysin ohimenevää jota sinun ei tarvitse surra. Rentoudu ja ajattele jotain mistä tykkäät, ja anna ajatusten vain olla rauhassa. Siis helpommin sanottu kuin tehty. Oletko kokeillut kognitiivista terapiaa?

Minulla on mm. masennus, pakko-oireinen häiriö, ahdistuneisuutta, pelkoja, ja mulla on samankaltasia kokemuksia kuin tuo sinulla. Oon huomannut et ne liittyy usein mun yleiseen vointiin, kun voi muutenkin huonommin/on väsynyt niin näitä "harhojakin" tulee useemmin.
Jos sä tiedät että kyse oli harhasta, ja se meni ohi niin tuskin kyse on psykoosista. Mainitse asiasta silti sun hoitavalle taholle ens kerralla.

Joo, lääkkeiden syöntikin saa aikaan oireita, mulla ei oo koskaan ollut sellaista kohtausta, et tuntuis et tukehtusin, mut heti kun aloin syömään lääkkeitä, tuli sellainen kohtaus. Se oli kauhean tuntuista, kun tuntui, ettei henki kulje ja kesti monta tuntia.

Mulla on ollut pakko-oireinen häiriö ala-asteelta asti ja masennus useamman vuoden, enkä oo kertaakaan nähnyt mitään näkyjä tai kuullut harhoja. Ei oo ikinä ollut lääkitystäkään. Itseasiassa en halua lääkitystä, koska jotenkin vaan tiedän että pärjään paremmin ilman

Mulla ois sellanen ongelma etten pysty lopettamaan sormien ihon pureskelua ne ovat atm:kin aika mukavasti kuluneet, joskus oon koittanu lopettaa sitä teippaamalla suun ku pelaan tietokoneella tai jtn mutta sit sen jälkee heti pureskelmaan :D saattaa kuulostaa vakavalta mutta ei se mun mielestä oo, oon 13-v eli onko kyse pakkoneuroosista ??

Mulla pakko-oireinen häiriö alle kouluikäisestä asti, enkä ole myöskään nähnyt tai kuullut koskaan mitään harhoja. Ihan kuin olisin lukenut jostain, että neuroosit jopa torjuvat psykoosin saamista, mutta mene ja tiedä.

Uusimmat

Yhteistyössä