Pakkohoito.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua!

Vieras
Onko kellään kertoa omakohtaisia tai läheisten kokemuksia tahdonvastaisesta hoidosta? Kysyn tätä koska siskoni on ilmeisesti käyttänyt huumeita viimeaikoina ja käyttäytyy todella omituisesti, puhuu pelottavia asioita ym. Mietin miten saisin hänelle apua, koska on tietenkin omasta mielestään terve, mutta minusta tuntuu että hän on sekoamassa..

Pakkohoitoon on todella vaikea saada, sen verran on kokemusta. Pitää olla vaaraksi itselleen tai muille, mutta toisaalta jos sitä on vaikka humalassa, se ei riitä syyksi, kun silloinhan on humalassa.
Mies vietiin huonossa jamassa ambulanssilla ja poliisit oli varmoja että seuraa M1, mutta aamulla läkäri kysyi siltä "haluatko tappaa ittes?" "haluatko tappaa muijas" ja päästi sen kotiin.

olet yhteydessä päivystävään lääkäriin. hän arvioi onko siskollasi tarvetta vastentahtoiselle hoidolle. avainsanoja "itsetuhoisuus" ja vaaraksi itselle tai toisille"

No kyllä pelkään että hän tekee jotain itselleen tai muille... Kävi muutama päivä sitten kimppuuni kun kuvitteli minun olevan osa jotain salaliittoa, ja että haluan tappaa hänet.. Puhuu että sen kotona seinien välissä käytäviä, joissa kulkee ihmisiä vakoilemassa häntä ja että joka puolella on kuuntelulaitteita.. En jaksa edes kaikkia hänen juttujaan kertoa mutta olen todella huolissani!

Selvä psykoosi nytten hällä päällä.Soita sinne tkhn ja kerrot kaiken sinne mitä hän puhuu tekee.Saatte hänet hoitoon samanpvän aikana.Usko mua tiiän mistä puhun!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mielisairaus tai psykoosi ovat ainoat kriteerit, joilla ihmisen saa pakkohoitoon. Itsetuhoisuus
ja muille vaaraksi olo eivät siihen riitä...

Korjaan ei siis pakkohoitoon vaan tarkkailuun. Pakkohoito arvioidaan aina vasta tarkkailuajan jälkeen.

Mielisairaus tai psykoosi ovat ainoat kriteerit, joilla ihmisen saa pakkohoitoon. Itsetuhoisuus

Saa todellakin hoitoon jos itsetuhoinen ja vaaraksi muille!!!!!!!!!!!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja kokemus:
Selvä psykoosi nytten hällä päällä.Soita sinne tkhn ja kerrot kaiken sinne mitä hän puhuu tekee.Saatte hänet hoitoon samanpvän aikana.Usko mua tiiän mistä puhun!!!!!!

No mutta veikkaan, että jos esim. saisin hänet vietyä sairaalaan, ei hän siellä puhuisi näitä asioita vaan esittäisi 'normaalia'.. Niin eivät he varmaan usko vain minun sanaani :(

höpö-höpö.. löytyy muitakin.. mm. tartuntataudit ja sosiaaliset syyt.

Alkuperäinen kirjoittaja SH:

Saa todellakin hoitoon jos itsetuhoinen ja vaaraksi muille!!!!!!!!!!!!!!!!

Mielenterveyslaki sanoo, että on oltava mielisairaus ja LISÄKSI vaaraksi itselle tai muille ja avohuollon palvelut eivät riitä käytettäviksi.
Pelkkä itsetuhoisuus ja muille vaaraksi oleminen eivät riitä tarkkailuun asettamiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kokemus:

No mutta veikkaan, että jos esim. saisin hänet vietyä sairaalaan, ei hän siellä puhuisi näitä asioita vaan esittäisi 'normaalia'.. Niin eivät he varmaan usko vain minun sanaani :(

se riski sun on otettava, mutta voi olla että siskosi lähtee vapaaehtoisestikin hoitoon. tosin vapaaehtoisesta hoidosta voi karata niin halutessaan..

itse olin viime vuoden lopussa pakkohoidossa, jouduin sinne koska kärsin vakavasta masennuksesta ja itsetuhoisuudesta. Kahdesti yritin "itsemurhaa". Sinne minut raahattiin, ja oli yhtä helvettiä. Suomen paikko hoito on todella surkeaa. älä vie siskoasi sinne, sekoaa enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja §:

Psykiatriselle osastolle pakkohoitoon noilla syillä ei pääse.

Alkuperäinen kirjoittaja §:

Psykiatriselle osastolle pakkohoitoon noilla syillä ei pääse.

en ole sitä väittänytkään.

Mut on viety muutaman kerran pakkohoitoon.

Sairastuin vakavaan masennukseen fyysisen sairauteni vuoksi. Viiltelin itseäni. Kerran vedin yliannoksen lääkkeitä ja heräsin suljetulta.

Riippuu varmaan tapauksesta millon saa sen lähetteen ja kuinka vakavalta tilanteelta näyttää. Yksi tuttu viilteli jatkuvasti itseään ja veti yliannoksia mutta päivystyksessä laitettiin vaan tikit tai tehtiin vatsahuuhtelu ja lähetettiin kotiin..

Alkuperäinen kirjoittaja kokemuksia:
Riippuu varmaan tapauksesta millon saa sen lähetteen ja kuinka vakavalta tilanteelta näyttää. Yksi tuttu viilteli jatkuvasti itseään ja veti yliannoksia mutta päivystyksessä laitettiin vaan tikit tai tehtiin vatsahuuhtelu ja lähetettiin kotiin..

Nimenomaan näin ja lääkäristä riippuu tosi paljon.
Mutta pääsääntöisesti päihteiden käyttäjän saaminen hoitoon on helvetin hankalaa ja työllästä.

Yhteistyössä