Pakko varmaan lopettaa karppaaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Esimerkkejä siitä, kuinka paljon Suomessa määrällisesti eniten käytettyjä kasviksia pitäisi päivittäin syödä, jotta niistä saisi riittävästi kuitua (kussakin annoksessa on kuitua 30 g)

* 1,2 kg porkkanoita
* 2,1 kg tomaatteja
* 4,3 kg kurkkua
* 2 kg omenoita ja appelsiineja

http://www.leipatiedotus.fi/testit/kuitutesti/

aika paljon saa pellavansiemeniä ja leseitä syödä,tuossa linkissä voi testata

http://www.leipatiedotus.fi/testit/kuitutesti/

Ruokalusikallisen pellavan siemeniä syö vaikka semmosenaan sopivassa välissä. Aamupalajogurttiin voi upottaa parikin ja pari lusikallista leseitä. Sama illalla. Plus reilusti kasviksia, porkkanaraastetta, tomaattia siltänään vaikka, illalla voi napostella porkkanatikkuja jnejne.. Ei ole pakko syödä päivässä juuri 1,2kg porkkanaa pelkästään tai pelkkiä leseitä...

Juu, parempi lopettaa jos tuntuu ettei omaan ruokavalioon soveltuvaa keskitietä löydy, ruoan pitäisi olla kuitenkin nautinto, ei stressin aihe. Toki jos terveyshyödyt on mielestäsi merkittävät niin sitten vielä varmaan kannattaa koettaa löytää ratkaisu.

Nauroin kyllä kippurassa kun joku kirjoitti ettei kukaan voi saada kasviksista sitä kuitumäärää mikä tarvitaan.. itse karppaan vaikka olen kasvissyöjä :)

Juu, parempi lopettaa jos tuntuu ettei omaan ruokavalioon soveltuvaa keskitietä löydy, ruoan pitäisi olla kuitenkin nautinto, ei stressin aihe. Toki jos terveyshyödyt on mielestäsi merkittävät niin sitten vielä varmaan kannattaa koettaa löytää ratkaisu.

Nauroin kyllä kippurassa kun joku kirjoitti ettei kukaan voi saada kasviksista sitä kuitumäärää mikä tarvitaan.. itse karppaan vaikka olen kasvissyöjä :)

sä syöt siis toista kiloa kasviksia päivässä?

Ja tämä on sitten tilanne kaikkien karppaajien kohdalla, kun kerran ap:llakin on ummetusta. Vielä enemmän tirsk.
Aika avutonta johtopäätösten vetämistä, sanoisin.[/QUOT

Jos olet karppaaja saatko sinä 25-35g kuitua päivässä,Oletko koskaan laskenut kuinka paljon sun pitää syödä kasviksia saadaksesi tuon määrään?

Saan helposti tuon 30g.
vihanneksista,kasviksista,hedelmistä,pellavasta ja leseistä joita käytän leivän leivontaan ja laitan sitä rahkaani,kookoshiutaleita menee myös reippaasti.

[QUOTE="sama";25001753]sä syöt siis toista kiloa kasviksia päivässä?[/QUOTE]

Karppaajalla menee kevyesti kilo päivässä kasviksia,lisäksi siihen leseet,pellavat ja kookoshiutaleet.

[QUOTE="vieras";25001754][QUOTE="sama";25001420]

Saan helposti tuon 30g.
vihanneksista,kasviksista,hedelmistä,pellavasta ja leseistä joita käytän leivän leivontaan ja laitan sitä rahkaani,kookoshiutaleita menee myös reippaasti.[/QUOTE]

teitkö tuon kuitutestin?

[QUOTE="sama";25001753]sä syöt siis toista kiloa kasviksia päivässä?[/QUOTE]

Mulla on mennyt tänään 900g kasviksia ja muita kuidun lähteitä mulla myös on.
Älä viitti kääntää tätä asiaa.
Joo jotkut karpit ei saa tarpeeksi kuitua mutta sitä ei saa välttämättä automaattisesti virallisterveellisessäkään.

[QUOTE="vieras";25001780][QUOTE="sama";25001767]

kyllä,kuitumääräni pyörii päivittäin 20-30g paikkeilla,kuinkas sun?[/QUOTE]

Karpiisuuntauksia on monia,mun karppaukseen kuuluu täysjyväpuurot ja ruisleipä.Saan sen 35g päivässä kuitua,suomalaisesta luomuviljasta.

Ilman keliakiaakin voi olla herkkä viljalle, ns viljayliherkkyys.
Jos kuidun saanti epäilyttää voi kokeilla esim tattaria, hirssiä jne josko ne sopii.

Ja mitä ummetukseen tulee niin oma vatsani voi paremmin kun en nauti viljoja, mitään...