Pakko valittaa edes jonnekkin naapurin suurperheestä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja naapurista päivää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

naapurista päivää

Vieras
Perhe on uusperhe. Lapsia 6, ikähaarukassa 1-10. Kolme nuorinta, 1v, 3v ja 5v ovat hoidosso päivisin, äiti kotona. Isommat koulussa päivät. Silti tämä perheen äiti on todella raivostuttava lapsiaan kohtaan ja näkee jo kauas ettei nauti yhtään heidän kanssaan olemisesta.

Iltapäivällä pistää lapset kaikki keskenään pihalle, yhteiselle taloyhtiömme leikkipihalle. Vanhin muistaa välillä katsoa pienempien perään, useimmiten ei. Toissapäivänä näimme parvekkeeltamme 1-vuotiaan yksin autotiellä, jossa autot ajaa neljääkymppiä. Eilen 3-vuotias melkein jäi auton alle omassa pihassamme, 1 metristä jäi kiinni. Äiti huutaa vain oven raosa vanhimmalle että "VAHDI NIITÄ". 3-vuotias villi poika on useimmiten pahanteossa, repimässä naapurin kukkia, viskoo hiekkaa pyykkinaruilla kuivuville pyykeille, kiusaa muita lapsia, vie heidän lelujaan jne.

Kun äiti on sisällä lasten kanssa, ramppaa hän oven raossa tupakalla. Jolloin pienimmät lapset tulee vinkumaan oven väliin. Joten äiti polttaa tupakkansa niin että oven raossa toikkuu kaksi taaperoa (tupakansavussa!). Lähes tulkoon aina äiti puhuu huutamalla lapsille. Pienikin vastoinkäyminen lasten kanssa, niin hän huutaa ja kiroo niin että piha raikuu, menettää hermonsa heti.

Eilen 21.00 1-vuotias oli pihalla jostain syystä yksin, käveli yökkäri päällä, pissinen vaippa lahkeesta roikkuen, toisessa jalassa saapas ja toisessa sandaali, päässä pipo.

Kaiken hupuksi heillä on koira, alle vuoden ikäinen, jota pidetään sisällä NARUSSA kiinni. Tiedän koulikäinen lapseni on usein heillä sisällä käynyt. Koiraa ei käytetä lenkillä ollenkaan, vaan omassa pihassa tekee tarpeensa :( Koira karkaa hyvin usein ja juoksee oitis lasten leikkipihalle tekemään heti ensitöikseen paskat hiekkikselle, sitten riehuu ja väyhkää kaikki ihmiset nurin. On suuri koira. Eli koira ei todellakaan saa liikuntaa tarpeeksi kun on aivan vauhkona silloin kun ulos pääsee ts. karkaa.

Kiitos sain purkautua. Käy niin sääliksi lapset sekä koira.

En päästäisi omia lapsiani ollenkaan tuollaisen perheen luo, ja lisäksi sinun tulisi minun mielestäni harkita eläin- ja/tai lastensuojeluilmoitusta jos lapsista ja koirasta ei oikeasti huolehdita tarpeeksi hyvin.

Joo, yleensä noissa sun-mun-ja meidän lapset kuvioissa on vielä eläimiä jaloissa. Mutta jos teidät ettei käytetä lenkillä, MISSÄ ON SUN VASTUU JA VELVOLLISUUS PUUTTUA ASIAAN?

Alkuperäinen kirjoittaja ÄLÄ VALITA JOS ET TOIMI;23901654:
Joo, yleensä noissa sun-mun-ja meidän lapset kuvioissa on vielä eläimiä jaloissa. Mutta jos teidät ettei käytetä lenkillä, MISSÄ ON SUN VASTUU JA VELVOLLISUUS PUUTTUA ASIAAN?

Yhden naapurin kanssa teimme yhdessä kertaalleen keväällä eläinsuojeluilmoituksen ja naapuri on tehnyt myös lastensuojeluilmoituksen.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄLÄ VALITA JOS ET TOIMI;23901654:

Samaa mieltä. Jos ap:n kertoma on totta, on lastensuojeluilmoituksen paikka ja myös eläinrääkkäyksestä voi tehdä ilmoituksen.

Tämän saman ilmoituksen teet lastensuojeluun heti huomenna. Äiti saa apua kodinhoitoon ja lapset ja koirakin ansaitsemaansa huomiota.

Huom. se on velvollisuus. Teet lastensuojelurikoksen ellet ilmoita.

Kuulostaa vähän samalta kuin meidän naapurit. Tosin itse olen heistä jo 2 ls-ilmoitusta tehnty (vuoden välein) eli heti huomenna soitat heistä lastensuojeluilmoituksen. Jos et sitä tee ja jotain lapsille tapahtuu niin voitko elää se asia tunnollasi?

Alkuperäinen kirjoittaja häh;23901665:
Kyllä minä antaisin lasteni leikkiä ko. perheen lasten kanssa. Mikäs lapsissa vika?

No en mäkään väittänyt ettenkö antaisi lasteni leikkiä ko. perheen lasten kanssa.

Mä vaan en päästäisi lapsiani tuon perheen luo, vaan leikit tapahtuisi meillä tai pihassa.

Enkö sanonut jo, ilmoitukset on tehty. 3 kuukautta sitten.

Perhe eli aivan normaalia elämää (ainakin ulkopuolisen silmin) vielä viime kesänä. Kuluneen vuoden aikana on mope ns. karannut käsistä, pahenee vaan viikko viikolta.

Sanonpa vielä senkin että lapsissa ei ole mitään vikaa, todella mukava tuo oman lapsenikin koulukaveri. Ei minusta olisi kenenkään etu jos kieltäisin lapsia vielä leikkimästä heidän kanssaan.

[QUOTE="a.p";23901662]Yhden naapurin kanssa teimme yhdessä kertaalleen keväällä eläinsuojeluilmoituksen ja naapuri on tehnyt myös lastensuojeluilmoituksen.[/QUOTE]

Vaikka yksi ilmoitus onkin tehty voi silti tehdä uuden. Se ainakin pakottaa sosiaalityöntekijät puuttumaan tilanteeseen.

Kylläpä taas sai huomata että onneksi ei asuta ahtaasti kaupungissa.

Asutaan Keski-Suomessa, kaupunkiin on 15km matkaa.

Pikkuisen seikkailu tiellä päättyi siihen että oma koululaiseni juoksi heidän ovelleen sanomaan aikuisille asiasta ja he hakivat lapsen pois.

Ehkä se uusinta ilmo. olisi paikallaan.. Kauhulla aina ajattelen heidän mökkiviikonloppujaan. Ovat viikonloput mökillä järven rannalla ja jostain syystä pelkään joka viikonlopun jälkeen jonkun lapsista hukkuneen..

Kuulostaa että äiti on uupunut, onko isä minkälainen? Onko lasten kanssa paljon?
Kurjaa että isommat joutuvat ottamaan liikaa vastuuta pienemmistään.
Lapsia ihan täysin hekin ovat.

Meillä naapurissa myös hivenen samanlaista. Ei todellakaan noin pahaa, mutta äiti on päiväunilla ja 4 vuotias hortoilee pihalla yksin. Pihamaa ei ole kaikkein turvallisin, outoja betonihökötyksiä sekä vanhoja autonrämiä on piha täys.
Lapset pelkäävät isäpuoltaan ja ovatkin usein meillä häntä karussa. Isäpuoli on kovaääninen ja lapset herkkiä, pelokkaita. Usein saattavat kaksi isompaa olla meillä koko päivänkin, eikä kukaan naapurissa heitä kaipaa.

On raastavaa, sillä tiedän että ovat ok perhe. äiti vain on väsynyt sielläkin. Siksi yritänä auttaa, eilenkin huusin kahville ja olin tehnyt voikkarit kaikille.
Samoin heidän lapsiaan pidän usein ja teen sen mielelläni.

Joo, kyllä minustakin kuullostaa siltä että äiti on nyt uupunut ja masentunut noiden pienten kanssa. Pieninkin on varmaan laitettu hoitoon tämän takia. Eihän tuosta kauan ole kun kuitenkin äiti on ollut äitiyslomalla kotona, ja jos tosiaan tilanne on nyt viime aikoina pahentunut selvästi...

Toivottavasti äiti saisi apua ongelmiinsa eikä mitään huostaanottoja tarvittaisi. Koira kannattaisi myös antaa uuteen perheeseen kun aivan selvästi sen hoitamiseen ei millään enää riitä aika tai voimavarat.

Apuahan siellä tarvitaan, ja sitä voisi ls-asiakkuuden mukana saadakin.

Naapuriapukin on kiva juttu, mutta kenen voimavarat, aika ja kiinnostus riittää omien lasten, kodin ja muiden velvollisuuksien lisäksi huolehtimaan naapurin suurperheen lapsista, koiran ulkoiluttamisesta jne? Ei ainakaan mun.

Ei kai kukaan oletakaan, että naapuri perheestä huolehtisi? Kyllä minä ainakin tarkoitin ihan ammattiapua. Kyllähän perheestä voi selkeästi ls-ilmoituksenkin tehdä, jos äiti ei ole tajunnut itse hakea apua esim. neuvolasta tai psykologilta. Ymmärrän että suoraan asian kysyminenkin on riskialtista puuhaa, ystävälle tietysti voisi tällaista suositella, mutta oudomman kanssa se saattaa vaikuttaa vain siltä, että haukkuu hulluksi.

Kuulostaa että äiti on uupunut, onko isä minkälainen? Onko lasten kanssa paljon?

Joo, äiti on se joka on uupunut. Isä tyynnyttelee aina vaimoaan. Jos joku aikuinen esim. ulkoilee lasten kanssa se on AINA isä, ei äiti koskaan. Isän kanssa joskus olen jotain niitä näitä jutellut, muuten ovat aikuiset kovin sisäänpäin kääntyneitä. Ei tervehdi esim. muille naapureille ollenkaan.

Viime keväänä heillä oli isompi riita tuossa pihalla. Nainen huus miehelle että "etkö sää ymmärrä miten paljon teen töitä täällä! Onko liikaa vaadittu että saisin edes joskus siivottua. Tajuatko sääs miten väsynyt oon, en jaksa!! Ja onko se sulta pois jos lapset laittaa hoitoon?!" Sen jälkeen elokuussa lapset aloittivat päiväkodissa kokopäivähoidossa, pienin oli 9kk.

Nyt menen itse ulos oman lapseni kanssa.

jos se lapsi liikkuu tuossa kunnossa ysin aikaan illalla pihalla, niin minä soittaisin siinä tilanteessa 112. Koska mielestäni jos pieni lapsi liikkuu yksin ja tuohon aikaan vahtimatta noilla taustatiedoilla niin apua tarvitaan jotain ns isoa radikaalia herätystä.
Uskon että äiti lapsiaan rakastaa mutta on vaan niin loppu.
Jos soittaa 112, poliisit tulee paikalle ja heidän on tehtävä ilmoitus sosiaalitoimeen.

[QUOTE="a.p";23901714]Asutaan Keski-Suomessa, kaupunkiin on 15km matkaa.

Pikkuisen seikkailu tiellä päättyi siihen että oma koululaiseni juoksi heidän ovelleen sanomaan aikuisille asiasta ja he hakivat lapsen pois.

Ehkä se uusinta ilmo. olisi paikallaan.. Kauhulla aina ajattelen heidän mökkiviikonloppujaan. Ovat viikonloput mökillä järven rannalla ja jostain syystä pelkään joka viikonlopun jälkeen jonkun lapsista hukkuneen..[/QUOTE]

Kyllä mä olisin juossu itse ja lujaa hakemaan sen pikkuisen pois sieltä autotieltä.

Jos se olisi jäänyt auton alle niin mieti miten syylliseksi olisi myös oma koululaisesi tuntenut itsensä kun ei ehtinyt?

Aikuisten kuuluu toimia tuollaisissa tilanteissa, ei laittaa lapsia asialle.

Älä tuudittaudu siihen että olet yhden ilmoituksen tehnyt, soitat huomenna lastensuojeluun ja kysyt että mitä ovat tehneet asian eteen? Näin toimin itse kerran, ja eläinsuojeluun kans ilmotus. Ei ne asiat hyvänen aika vetkuttelemalla parane

Yhteistyössä