Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jotenkin kuulostaa, että olet masentunut ja syytät parisuhdetta, jotta olisi edes jokin syy.
Voi ehkä olla näinkin. Mieheltä jos kysyy, hän ei ehdottomasti halua erota ja lupaa tehdä ihan mitä tahansa ja muuttua, mutta mitään ei tapahdu. En jaksa enää noita turhia lupauksia ja jatkuvia pettymyksiä. Haluaisin vain haihtua pois tästä tilanteesta.
Tuo on aika yleistä, että syyttää parisuhdetta omista ratkaisemattomista ongelmista.
Toisalta ne omat ongelmat usein johtaa siihen, ettei osaa parisuhteessakaan toimia oikein ja järkevästi. Joko ei osaa asettaa rajojaan, tai ei osaa kunnioittaa toisen rajoja ja aika usein molempia yhtä aikaa.
Parisuhteessa -ja muutenkin elämässä- ihmistä kohdellaan niin, kuin se antaa itseään kohdella. JOs parisuhteessa aina vaan huutaa, mutta ei ikinä toimi, toinen vaan kattoo että "taas se tossa riehuu, ihan sama, ei se tee kuitenkaan mitään, kunhan rähjää"
Pitää ryhtyä konkreettisiin toimenpiteisiin ja ilmoittaa rajansa täsmällisesti. Ja ennenkaikkea olla tarkka, etä pystyy itse noudattamaan niitä, koska on aivan turha sanoa kerta toisensa jälkeen "jos vielä teet noin, mä lähden" jos ei sitä kuitenkaan tee. Paremmin toimii asiallinen keskustelu "Minä en enää jaksa tätä ja olenkin miettinyt, että jos tämä asia ei muutu, minun on muutetaava pois miettimään asioita ja sitä mitä olen valmis jaksamaan"
Mitä asioita mies konkreettisesti lupaa, mujtta ei pidä? Voisitko suhtautua niihin niin, että et paikkaisi tilannetta mitenkään? Jos mies on luvannut siivota, eikä ole sitä tehnyt, et ala siivoamaan, vaan menet rauhassa sohvalle lepäämään. Jos mies on luvannut tehdä ruokaa, mutta ei ole tehnyt, teet voileivän itsellesi ja annat asian muilta osin olla. Pakotat miehen kantamaan vastuunsa.