Pakko vähän purkaa... Tää elämä on yhtä hlvettiä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katkera
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

katkera

Vieras
Mulla on niin paha olla, ahdistaa, itkettää ja oksettaa. Mä olen niin katkera, että olen joutunut tällaiseen. Mies ei ota vastuuta mistään, yhtään mistään. Paitsi "hoitaa" lapsia kun minulla on jotain menoa. Lapset takertuvat minuun ja itkevät hoitoon vietäessä. Minä en saisi lähteä yhtään mihinkään. Ja silti on pakko päästä pois kotoa, en kestä olla täällä. Tuo 4 vuotiaskin on varmaan masentunut. On niin paha olla. Käyn jo terapiassa kerran viikossa ja terapeutti sanoo, että mun olisi parasta erota miehestäni, itseni hyvinvoinnin kannalta. Mutta perheelle olisi varmaan parempi jos vaan häipyisin. Eipähän tarvisi takertua keneenkään ja kärsiä mun raivareista. Mä en olis ikinä kuvitellut, että perhe-elämä on tällaista. Mies prkl huijasi minut tähän. Miks mun pitää olla tällanen hemmetin luuseri??

Entä jos miehesi kanssa lähtisitte jonnekkin ja jättäisitte lapset hoitoon jollekkin? Meillä sama tilanne, tosin terapeuttikin käski pitämään lomaa yhdessä ja järjestämään toisille aikaa jos ei sitten itselle. Auttaa ainakin vähäsen... voimia!!! :)

Höpsö, mä olen sitä mieltä, että kyllä miehessäskin on vikaa. Perhe on yhteinen yritys ja kummankin on otettava siitä vastuu. Oot tainnu puhua aiheesta miehen kanssa??

Jos olet onneton ja purat vihaa raivoamalla perheelle niin eikö olisi hyvä kokeilla asumuseroa?
Sulle jäisi huomattavasti enemmän aikaa itsellesi ja ehkä miehenkin suhde lapsiin paranisi kun vastuuta olisi pakko ottaa enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja vierass:
Ei kai mikään terapaeutti sano, että olisi paras erota miehestä? Eihän ne edes saa sanoa silleen...

Voi ne aika suoraan antaa ymmärtää, eli kysyvät "mikä olisi pahinta, mitä voisi tapahtua, jos otat elämäsi omaan hallintaasi" tms, jos on esim. ilmeistä, että puoliso alistaa, käyttää päihteitä tai väkivallan uhalla -vaikka ei ikinä olisi lyönytkään- pitää toista jumissa.

Alkuperäinen kirjoittaja vierass:
Ei kai mikään terapaeutti sano, että olisi paras erota miehestä? Eihän ne edes saa sanoa silleen...

Kyllä se sanoi. Kuulemma kuulostaa siltä, että mun masennukseni johtuu meidän huonosta parisuhteesta ja miehen käytöksestä ja mun olisi kuulemma parempi ottaa etäisyyttä mieheen. Itsekin olen sitä mieltä muttei vaan ole voimia lähteä. Miehen kanssa ollaan jonkin verran puhuttu, muttei se mua auta (vaatimatta) vaikka itkisin väsymyksestä.

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Entä jos miehesi kanssa lähtisitte jonnekkin ja jättäisitte lapset hoitoon jollekkin? Meillä sama tilanne, tosin terapeuttikin käski pitämään lomaa yhdessä ja järjestämään toisille aikaa jos ei sitten itselle. Auttaa ainakin vähäsen... voimia!!! :)

Tää on klisee. Meilläkin menee miehen kanssa päin persettä eikä siinä joku yö hotellissa auta yhtään. Kun tunteet on pois pelistä ja systeemi kusee, ei irtiotolla ole merkitystä. Sama suo odottaa kun "lomalta" kotiudutaan. Ap:n tapauksessa komppaan terapeuttia.

Sun olosi pahenee siitä, jos lähdet litomaan ja jätät ihmiset, jotka ovat sulle kuitenkin tärkeitä. Lapset eivät unohda sitä koskaan. Menkää perheterapiaan ja sopikaa siellä yhdessä ammattilaisen läsnäollessa, mitä tehdään. Kaikki on järjestettävissä, sovittavissa, puhuttavissa. Älä pelkää.

Alkuperäinen kirjoittaja katkera:
Mä en olis ikinä kuvitellut, että perhe-elämä on tällaista. Mies prkl huijasi minut tähän. Miks mun pitää olla tällanen hemmetin luuseri??

Miten mies sinut tilanteeseen huijasi? Lupasiko jotain, mitä ei ole pitänyt?

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja katkera:
Mä en olis ikinä kuvitellut, että perhe-elämä on tällaista. Mies prkl huijasi minut tähän. Miks mun pitää olla tällanen hemmetin luuseri??

Se ylipuhui mut hankkimaan lapsia. Vuoden verran jankutti ennekuin annoin periksi. Toki lopulta itsekin halusin mutta silti. Se on luvannut muuttua niin monta kertaa etten edes muista. Mikään ei vaan muutu.

Jotenkin kuulostaa, että olet masentunut ja syytät parisuhdetta, jotta olisi edes jokin syy. En tietenkään yritä edes esittää mitään virtuaalipsykologia, mutta tuli vain mieleen... Miehen kanssa ilmeisesti kuitenkin pystyt asiasta puhumaan? Oletko kysynyt häneltä, kannattaisiko teidän erota? Kuulostat todella pahasti masentuneelta, sinun olisi ehdottoman tärkeä saada itsesi kuntoon. Voimia! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Se ylipuhui mut hankkimaan lapsia. Vuoden verran jankutti ennekuin annoin periksi. Toki lopulta itsekin halusin mutta silti. Se on luvannut muuttua niin monta kertaa etten edes muista. Mikään ei vaan muutu.

Jos mies on halunnut lapsia enemmän, niin silloin kyllä minusta sinulla on oikeus vedota siihen. Meillä mä halusin lapsia, mies ei ja asiasta kyllä puhuttiin selkeästi etukäteen, että koska mä haluan niitä, on mies valmis sen minulle suomaan, mutta päävastuu on minulla. JOs tilanne on toisinpäin, sama sääntö pätee, päävastuu on sillä, joka on lapsia enemmän haluunut, jos selkeästi toinen olisi vielä halunnut odottaa.
Se vaan on tietysti hankalaa, jos asiasta ei ole puhuttu etukäteen, mutta kun rauhallisesti ja syyttämättä sanot, että sinusta tuntuu että sinua on huijattu, koska mies ei kanna vastuutaan mielestäsi niin kuin voisi odottaa, koska hän oli halukkaampi lapsia hankkimaan, niin eio mies voi siitä suuttu.
Tärkeää vaan on aina laoittaa "minusta tuntuu" eikä "Kun sinä aina...etkä koskaan..."

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jotenkin kuulostaa, että olet masentunut ja syytät parisuhdetta, jotta olisi edes jokin syy. En tietenkään yritä edes esittää mitään virtuaalipsykologia, mutta tuli vain mieleen... Miehen kanssa ilmeisesti kuitenkin pystyt asiasta puhumaan? Oletko kysynyt häneltä, kannattaisiko teidän erota? Kuulostat todella pahasti masentuneelta, sinun olisi ehdottoman tärkeä saada itsesi kuntoon. Voimia! :hug:

Voi ehkä olla näinkin. Mieheltä jos kysyy, hän ei ehdottomasti halua erota ja lupaa tehdä ihan mitä tahansa ja muuttua, mutta mitään ei tapahdu. En jaksa enää noita turhia lupauksia ja jatkuvia pettymyksiä. Haluaisin vain haihtua pois tästä tilanteesta.

Eroaminen on oikea vaihtoehto.Voimavarasi kasvaa kun pääset eroon miehestä.
Huono parisuhde vie ihmisestä kaikki voimat.
Eron jälkeen saat apua,mies pitää lapset joka toinen viikonloppu ja osan lomista,joka toisen joulun,uudenvuoden ym mjuhlapyhät.
Vapauttaa kummasti.
Lisäksi yh.lla on mahdollisuus perhetyöntekijään ja tukiperheeseen.
Tiedän ihan kokemuksesta sanoa että jaksat lasten kanssa paljon paremmin yksin kuin huonossa parisuhteessa.
Itse sain aikoinaan paljon tältä palstalta tukea päätökselle jota kypsyttelin kolme vuotta.
Ainoa katumisen aihe on se etten lähtenyt vuosia aikaisemmin siitä liitosta.
Ensimmäinen kuukausi eron jälkeen oli vaikea,olin niin toimintakyvytön ja henkisesti puhki että itkeskelin ja raahauduin päivästä toiseen kuin zombie,sen jälkeen helpotti.
Terapeutti ei kovin helpolla eroa ehdota mutta siinä vaiheessa kun sen tekee,sitä on syytä noudattaa.
Ammatti-ihminen näkee asiat puolueettomasti ja ilman tunnelatausta ja sitä ei itse näe.
Voimia kovasti ja jaksamista,jäät henkiin,minäkin jäin ja moni muu kaltaiseni.
Ajattelin monta kertaa että jätän lapsetkin ettei ne minusta mitään saa irti tällaisena mutta usko minua asiat järjestyy ja äitinä jaksat paljon paremmin kun huono parisuhde on pois.

Voi ehkä olla näinkin. Mieheltä jos kysyy, hän ei ehdottomasti halua erota ja lupaa tehdä ihan mitä tahansa ja muuttua, mutta mitään ei tapahdu. En jaksa enää noita turhia lupauksia ja jatkuvia pettymyksiä. Haluaisin vain haihtua pois tästä tilanteesta.
Kokemuksesta sanon ettei se mies siitä muutu,meillä oli katteettomia lupauksia aina paremmasta huomisesta ja muuttumisesta 13 vuotta.Muuttuminen oli kuitenkin vain pahempaan suuntaan.Se muuttuminen luvataan aina siinä tilanteessa kun toinen on niin väsynyt ja ahdistunut ja sanoo lähtevänsä suhteesta mutta tilanteen mentyä ohi mikään ei muutu.

AP vaikuttaa siltä, että pystyy tarkastelemaan omaa tilannettaan hyvin järkevästi. Jos terapeutti on mielestäsi oikeassa, niin toivon sinulle kovasti onnea ja voimia uuden elämän aloittamiseen! :) Itse en vastaavassa tilanteessa ole ollut, mutta nimim akka tuntuu tietävän, mistä puhuu. Näen hänen kirjoituksensa niin, että ap:n tulisi ajatella eroa mahdollisuutena. Mahdollisuutena uuteen ihanampaan elämään; äitiyteen ja omaan hyvinvointiin. Yritä nyt ottaa aikaa itsellesi, että pystyt tekemään ratkaisevan päätöksesi. :hug:

Jotenkin kuulostaa, että olet masentunut ja syytät parisuhdetta, jotta olisi edes jokin syy.

Tuo on aika yleistä, että syyttää parisuhdetta omista ratkaisemattomista ongelmista.
Toisalta ne omat ongelmat usein johtaa siihen, ettei osaa parisuhteessakaan toimia oikein ja järkevästi. Joko ei osaa asettaa rajojaan, tai ei osaa kunnioittaa toisen rajoja ja aika usein molempia yhtä aikaa.
Parisuhteessa -ja muutenkin elämässä- ihmistä kohdellaan niin, kuin se antaa itseään kohdella. JOs parisuhteessa aina vaan huutaa, mutta ei ikinä toimi, toinen vaan kattoo että "taas se tossa riehuu, ihan sama, ei se tee kuitenkaan mitään, kunhan rähjää"
Pitää ryhtyä konkreettisiin toimenpiteisiin ja ilmoittaa rajansa täsmällisesti. Ja ennenkaikkea olla tarkka, etä pystyy itse noudattamaan niitä, koska on aivan turha sanoa kerta toisensa jälkeen "jos vielä teet noin, mä lähden" jos ei sitä kuitenkaan tee. Paremmin toimii asiallinen keskustelu "Minä en enää jaksa tätä ja olenkin miettinyt, että jos tämä asia ei muutu, minun on muutetaava pois miettimään asioita ja sitä mitä olen valmis jaksamaan"
Mitä asioita mies konkreettisesti lupaa, mujtta ei pidä? Voisitko suhtautua niihin niin, että et paikkaisi tilannetta mitenkään? Jos mies on luvannut siivota, eikä ole sitä tehnyt, et ala siivoamaan, vaan menet rauhassa sohvalle lepäämään. Jos mies on luvannut tehdä ruokaa, mutta ei ole tehnyt, teet voileivän itsellesi ja annat asian muilta osin olla. Pakotat miehen kantamaan vastuunsa.

Jos mies on halunnut lapsia enemmän, niin silloin kyllä minusta sinulla on oikeus vedota siihen. Meillä mä halusin lapsia, mies ei ja asiasta kyllä puhuttiin selkeästi etukäteen, että koska mä haluan niitä, on mies valmis sen minulle suomaan, mutta päävastuu on minulla. JOs tilanne on toisinpäin, sama sääntö pätee, päävastuu on sillä, joka on lapsia enemmän haluunut, jos selkeästi toinen olisi vielä halunnut odottaa.
Se vaan on tietysti hankalaa, jos asiasta ei ole puhuttu etukäteen, mutta kun rauhallisesti ja syyttämättä sanot, että sinusta tuntuu että sinua on huijattu, koska mies ei kanna vastuutaan mielestäsi niin kuin voisi odottaa, koska hän oli halukkaampi lapsia hankkimaan, niin eio mies voi siitä suuttu.
Tärkeää vaan on aina laoittaa "minusta tuntuu" eikä "Kun sinä aina...etkä koskaan..."

No ei ihan näin,ois ihan järkyttävvää jos parisuhteissa sovittas kummalla päävastuu! huhu huh mä en tällaseen suostuis.Vastuu lapsesta ja niiden hvyinvoinnista molemmille!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Maria:

No ei ihan näin,ois ihan järkyttävvää jos parisuhteissa sovittas kummalla päävastuu! huhu huh mä en tällaseen suostuis.Vastuu lapsesta ja niiden hvyinvoinnista molemmille!!!!

Hankkiihan toiset lapsen aivan yksinkin, koska nyt vaan haluavat sen lapsen. Ja mä halusin lapsen, mutta en ollu valmis vaihtaman miestä sellaiseen, joka haluaa niitä nyt juuri yhtä paljon kuin minä.

Jotenkin kuulostaa, että olet masentunut ja syytät parisuhdetta, jotta olisi edes jokin syy.

Tuo on aika yleistä, että syyttää parisuhdetta omista ratkaisemattomista ongelmista.
Toisalta ne omat ongelmat usein johtaa siihen, ettei osaa parisuhteessakaan toimia oikein ja järkevästi. Joko ei osaa asettaa rajojaan, tai ei osaa kunnioittaa toisen rajoja ja aika usein molempia yhtä aikaa.
Parisuhteessa -ja muutenkin elämässä- ihmistä kohdellaan niin, kuin se antaa itseään kohdella. JOs parisuhteessa aina vaan huutaa, mutta ei ikinä toimi, toinen vaan kattoo että "taas se tossa riehuu, ihan sama, ei se tee kuitenkaan mitään, kunhan rähjää"
Pitää ryhtyä konkreettisiin toimenpiteisiin ja ilmoittaa rajansa täsmällisesti. Ja ennenkaikkea olla tarkka, etä pystyy itse noudattamaan niitä, koska on aivan turha sanoa kerta toisensa jälkeen "jos vielä teet noin, mä lähden" jos ei sitä kuitenkaan tee. Paremmin toimii asiallinen keskustelu "Minä en enää jaksa tätä ja olenkin miettinyt, että jos tämä asia ei muutu, minun on muutetaava pois miettimään asioita ja sitä mitä olen valmis jaksamaan"
Mitä asioita mies konkreettisesti lupaa, mujtta ei pidä? Voisitko suhtautua niihin niin, että et paikkaisi tilannetta mitenkään? Jos mies on luvannut siivota, eikä ole sitä tehnyt, et ala siivoamaan, vaan menet rauhassa sohvalle lepäämään. Jos mies on luvannut tehdä ruokaa, mutta ei ole tehnyt, teet voileivän itsellesi ja annat asian muilta osin olla. Pakotat miehen kantamaan vastuunsa.

Mä kokeilin tuotakin aikoinaan,kuukauteen en tehnyt mitään muuta kuin ruuan lapsille ja itselleni ja pyykkäsin vain pakolliset vaatteet.Sen jälkeen sitä vasta masentunut onkin kun joutuu siivoamaan kuukauden sotkut kun se äijä tuskin edelleenkään liikahtelee.
Asiat muuttuvat vain jos molemmat niin haluavat ja ap.n mies on juuri samaa tyyppiä kuin exäni oli,pelkkiä kattettomia lupauksia.
Jos kämpässä elää lapsia ei voi ajatella etteikö 'paikkaa' asioita.
Lapset on hoidettava joka päivä.

Alkuperäinen kirjoittaja Maria:

no niinpä. ihan kuin puhuttais jonkun lemmikin ottamisesta. kyllä vastuu lapsesta kuuluu yhtälailla molemmille huoltajille.

Hyvia vastauksia tullut. En ole koskaan miestä uhkaillut tyyliin "jos tuo ja tuo asia ei muutu niin lähden" enkä nalkuta tai riehu. Asiallisesti olen miehelle kertonut mistä kiikastaa ja mies ainakin vaikuttaa siltä että kuuntelee. Omia kantojaan ei asioihin kerro, paitsi jos se liittyy jotenkin seksiin. Aina mies lupaa muuttua. Ne asiat, joihin toivoin muutosta ovat miehen pelaaminen ja vastuu kodinhoidosta. Toivoisin, että kotityöt jakaantuisivat tasan, ilman että miestä joutuu komentamaan. Minä en juuri koskaan paikkaile miehen tekemättä jättämisiä, joten meillä eletään sotkussa, valitettavasti. Miestä se ei tunnu haittaavan.

Uskon, että kärsin läheisriippuvuudesta enkä sen vuoksi ole kyennyt asettamaan rajoja. Samasta syystä myös roikun tässä suhteessa. Juuri eilen nukkumaan mennessä mietin millaista olisi asua yksin... Pelottavaa! Ahdistaa ajatuskin öistä yksin. Vaikka toisaalta kaipaan sitä yksinelämisen vapautta. Olishan mulla tietysti lapset seurana, muttei heistä turvaa ole. Pitää varmaan hankkia koira sitten.

Piti sanoa vielä, että omaa aikaa otan kyllä. Harrastan liikuntaa kolme kertaa viikossa sekä iltaisin teen omia juttuja, kun lapset nukkuvat. Miehen kanssa ei enää tehdä juuri mitään yhteistä. Olen miehelle sanonut, ettei minulla yksinkertaisesti riitä energiaa parisuhteen hoitamiseen, kun minulla ei ole aikaa itseni hoitamiseen. Nyt kun on aikaa itselle, ei parisuhde enää kiinnosta.

mun mielestä tää ei ole normaali perusta lapsille kasvaa että toinen on vastuussa lapsista. koiran kohdalla vielä ymmärrän tän, mutta en lasten!

Yhteistyössä