Pakko syödä e-pillereitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Amppari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Amppari

Vieras
Hei kaikki!

Olen joskus syönyt e-pillereitä aiemmin, mutta jätin ne pois kuultuani paljon niiden haittavaikutuksista, veritulpista yms. En halunnut syödä niitä ja jätin ne pois. Olemme vuosia käyttäneet tämän jälkeen ehkäisynä mieheni kanssa pelkkää kondomia ja tiedän, että siinä on aina omat riskinsä pitkässä juoksussa mutta sillä mentiin kuitenkin.
Kävi sitten niin, että tulin tässä vähän aikaa sitten vahingossa raskaaksi. Asiaa mietittiin ja tultiin siihen tulokseen että keskeytys on paras vaihtoehto tässä elämäntilanteessa kun opinnotkin on vielä kesken.
Kävin nyt neuvolassa juttelemassa keskeytyksestä ja jatkoa ajatellen minulle työnnettiin e-pillerit, vaikka sanoin etten haluaisi syödä niitä. Tiedän että se olisi fiksua ettei enää KOSKAAN tarvitsisi tehdä mitään raskaudenkeskeytyksiä, mutta... minua hirvittää se kuinka paljon nykyään puhutaan siitä miten nuoretkin naiset saavat pillereistä veritulppia ja kuolevat niihin?! Hoitaja kyllä keksi paljon hyviä puolia ja sanoi että niitä on enemmän kuin huonoja.

Mitä te ajattelette tästä asiasta? Onko ihmisen PAKKO syödä tahdostaan huolimatta e-pillereitä? Haluaisin toki varmemman ehkäisyn, mutta oma terveys huolettaa. Pelkäättekö te e-pillereiden haittavaikutuksia? Oletteko jättäneet pillerit ottamatta niiden takia? Onko lähipiirissäsi tapauksia, joissa nainen olisi saanut terveydellisiä haittavaikutuksia e-pillereistä?

Hei kaikki!

Olen joskus syönyt e-pillereitä aiemmin, mutta jätin ne pois kuultuani paljon niiden haittavaikutuksista, veritulpista yms. En halunnut syödä niitä ja jätin ne pois. Olemme vuosia käyttäneet tämän jälkeen ehkäisynä mieheni kanssa pelkkää kondomia ja tiedän, että siinä on aina omat riskinsä pitkässä juoksussa mutta sillä mentiin kuitenkin.
Kävi sitten niin, että tulin tässä vähän aikaa sitten vahingossa raskaaksi. Asiaa mietittiin ja tultiin siihen tulokseen että keskeytys on paras vaihtoehto tässä elämäntilanteessa kun opinnotkin on vielä kesken.
Kävin nyt neuvolassa juttelemassa keskeytyksestä ja jatkoa ajatellen minulle työnnettiin e-pillerit, vaikka sanoin etten haluaisi syödä niitä. Tiedän että se olisi fiksua ettei enää KOSKAAN tarvitsisi tehdä mitään raskaudenkeskeytyksiä, mutta... minua hirvittää se kuinka paljon nykyään puhutaan siitä miten nuoretkin naiset saavat pillereistä veritulppia ja kuolevat niihin?! Hoitaja kyllä keksi paljon hyviä puolia ja sanoi että niitä on enemmän kuin huonoja.

Mitä te ajattelette tästä asiasta? Onko ihmisen PAKKO syödä tahdostaan huolimatta e-pillereitä? Haluaisin toki varmemman ehkäisyn, mutta oma terveys huolettaa. Pelkäättekö te e-pillereiden haittavaikutuksia? Oletteko jättäneet pillerit ottamatta niiden takia? Onko lähipiirissäsi tapauksia, joissa nainen olisi saanut terveydellisiä haittavaikutuksia e-pillereistä?

höh, no ei tietenkään ole pakko syödä pillereitä.
On olemassa myös hormonittomia vaihtoehtoja. esim kuparikierukka, joka nykyään voidaan laittaa myös synnyttämättömille.
Toisaalta esim hormonikierukasta erittyy äärettömän pieni määrä keltaruhashormonia suoraan kohtuun eli hormoni ei kierrä pitkin elimistöä päätyäkseen lopulta sinne minne pitääkin - kohtuun estämään kohdun limakalvon paksuntumisen ja näin estämään munasolun kiinnittymisen tähän limakalvoon. Jos on itse terve eikä esim tupakoi, on hormonikierukka aivan hyvä ehkäisykeino. elämässä on paljon pahempiakin sairauksia aiheuttavia riskitekijöitä kuin esim tämä kierukka. Tupakointi tappaa varmemmin.
Minulle eivät pillerit aikanaan sopineet juuri niiden suuremman hormonipitoisuuden vuoksi. Pillereissähån hormonia pitää olla moninkertainen määrä verrattuna kierukkaan, koska pillerit niellään mahaan, josta ne ruuansulatuksen seurauksena liukenevat verenkiertoon ja veren mukana hormonit kulkeutuvat sitten lisääntymiselimiin. Sen sijaan hormonikierukka oli elämäni paras tapahtuma ehkäisyasiassa. Kuukautiset loppuivat kokonaan, kuukautiskivut katosivat.

Viimeksi muokattu:
Itselläni on pakko syödä e-pillereitä pcos:n hoitoon, eli syön pillereitä lääkkeenä, en niinkään ehkäisyn vuoksi. Niinikään en tahtoisi vetää päivittäin nappia, mutta muita vaihtoehtoja ei ole ja näitä vedellään siihen asti kunnes lapsia hankitaan. Eli kyllä, joudun vastentahtoisesti napsimaan pillereitä.

Komppaan toisen sivuston mietettä: mielestäni veritulpan riski e-pillereiden käytössä on pieni, mutta siihen vaikuttaa toisaalta myös omat elintavat, liikuntatottumukset, geenit jne. Kääntyisin sinuna gynen puoleen.

Uskallan väittää että jokaisessa ehkäisyvalmisteen käytössä ensimmäiset kuukaudet kroppa oireilee omalla tavallaan, yksilölliseti toiset enemmän, toiset vähemmän. Itse kuulun niihin joilla oireet olivat hyvinkin rajuja (neljän kuun jälkeen kroppa tottui ja oireet/haittavaikutukset lievenivät selkeästi).

Tutulla kävi niin että e-pillereiden yhteen menoon syöminen poisti menkat vuodeksi pillereiden lopettamisen jälkeen. Se hieman pisti miettimään, mutta itse pidän huoli että käytän niitä ohjeiden mukaisesti. Vaikkakin koin noina neljänä kuuna vaikka mitä, en pelkää e-pillereiden haittavaikutuksia, syön niitä niinkuin pitää ja tyhjennysvuoto joka kuu (tosin olen ajatellut että voisin parikin liuskaa vetää yhteen soittoon kun nämä menkkani ovat pysyneet suht runsaina ja menkkakivut kismittää). Itseasiassa enemmän hirvittää miten kroppa reagoi siihen, kun aikanaan lopetan pillereiden käytön, kroppani kun sekosi alussa totaalisesti.

Muista ettei hormonaalinen ehkäisykään toimi satavarmasti. Sain sellaisen kuvan tekstistäsi että luulet pillereiden olevan pomminvarma ratkaisu - ehei ei.

Vaikken muuta olekaan käyttänyt, suosittelen kokeilemaan muita ehkäisymuotoja kuten ed. mainittua kierukkaa, laastareita, kapseleita.. Kaverini tykästyi kierukkaan, kun e-pillerit ja muut valmisteet eivät hänelle sopineet ollenkaan. Tietoa ehkäisystä saa varmasti ehkäisyneuvolasta, lääkäriltä, gyneltä.

Anteeksi pitkä sepustukseni, toivottavasti sait kysymyksiisi vastauksia! :D

Kiitos asiallisista vastauksista. Minä en todella tiedä mitä minun tämän asian suhteen olisi pitänyt tehdä, mutta tänään olisi pitänyt aloittaa pillerit. Jätin ottamatta. Tuntuu toisaalta, että olen ihan pöhkö. Toisaalta taas e-pillerit ovat vastoin kaikkia minun ajatuksiani. Minua ahdistaa suunnattomasti ajatus siitä, että söisin nappeja päivittäin useita useita vuosia..

En tietenkään enää koskaan halua joutua tähän tilanteeseen, että tulisi ei-toivottu raskaus. Jos vain saisin jonkun muun ehkäisyn, jossa on vähemmän riskejä terveydelle sen ottaisin.
Tuntuu vain, että neuvolassa ja muualla oltiin vahvasti sitä mieltä että pilleri on oikea ratkaisu tilanteessani sanoin minä sitten mitä sanoin.

Päätin, että en ota pilleriä nyt. Minulla on raskaudenkeskeytyksen vuoksi jälkitarkastus tulossa neuvolassa ja aion ottaa sielä asian puheeksi jälleen.
En halua vain elää aina niin, että pelkään terveyteni puolesta ja syön hormoneja päivittäin. Se on vain väärin.

Toivotaan, että tilanteeni selviää ja saisin jonkun muun ehkäisyn kuin nämä pillerit.

Suosittelen hormonikierukkaa, sisältää merkityksettömän määrän hormonia. Mee yksityiselle niin saat lähtökohtaisesti mitä pyydät. On se kyllä minusta ylireagointia lopettaa pillerit niiden veritulppa ym sensaatiouutisten takia. Tiesit kai, että riski saada veritulppa on vielä tuosta paljon suurempi ihan vin raskauden vuoksi. Ja et varmaan tiedä montaa sellaista keissiä. Ne vakavat sivuvaikutukset ovat edelleen äärettömän epätodennäköisiä ja pääset ihan yhtä lailla riskeistä osallisiksi eitoivottujen raskauksien keskeyttelyllä.

Yhteistyössä