"Pakko olla" -lelut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onko niitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onko niitä

Vieras
Lapseni on 1-vuotias, ja olen yllätyksekseni viime aikoina törmännyt tällaisiin "pakko olla" -leluihin. Erään tuttavan oli hyvin vaikea ymmärtää miksi en ole hankkinut taaperokärryä (ei siihen ole mitään syytä, ei vain tullut mieleen että moinen olisi tarpeellinen). Samoin pienempänä se, ettei meillä ole ollut leikkimattoa, huolestutti kovasti anoppia, kun miten se lapsi nyt ilman virikkeitä kehittyy...

Voiko lapsesta tulla yhteiskuntakelpoinen yksilö, jos hänellä ei alle 2-vuotiaana ole
- helistintä
- palloa
- palikoita
- puuhamattoa
- yhtään ääntelevää lelua
- taaperokärryä
- nuppipalapeliä
- Hakka-peliä
- leluautoja
- nukkea
- kirjoja?

Meillä siis joitain noista on ja joitain ei, enkä ole itse vähääkään huolestunut lapseni taaperokärryttömyydestä :), mutta olen kiinnostunut kuulemaan onko palstalaisten mielestä olemassa "välttämättömiä" leluja ja jos, niin mitä ne ovat?

Kirjoja pitäisin minäkin tärkeänä. En sanoisi et kaikkia mahdollisia leluja tarttee olla, mut näytti se tutulla vähän nöpelöltä, kun lapsella oli vaan pari nallea leikkimiseen. Tuon vielä ois ymmärtänyt jos lapsi ois saanu leikkiä vaikka kauhoilla ja kipoilla mut kun ei mihinkään muuhun ei saa nykiä.

Itsekin ihmettelin kerran, kun kaverin lähes 2-vuotias ei ollut koskaan tehnyt minkäänlaista palapeliä. Ei nuppi tai muutakaan. Mutta siis jos mielikuvitusta käyttää, niin tarvitseeko lapsi välttämättä leluja lainkaan... monilla pienillä ne lempijutut löytyy vaikka keittiöstä, yksikin tykkäsi eniten purkkien kansista.

[QUOTE="hmm";26546025]mikä on hakka-peli?[/QUOTE]

139_Hakka.jpg

Kirjoja, pallo tai lankakerä palloksi. Jotain mikä kehittää silmän ja käden yhteispeliä legot tai palapelit tai jotain niitä vastaavaa "oikean elämän tavaraa".

Ei leluja tarvitse olla mutta jotain käpälöitävää millä taidot kehittyvät.

En tiedä onko mitään PAKKO olla. Meillä tuolla 1v5kk pojalla suuria suosikkeja ovat katselukirjat, leikkiautot ja se taaperokärry. En silti ole sitä mieltä, että se taaperokärry olisi pakollinen hankinta tai alkaisin ihmettelemään jos jollain tuon ikäisellä ei sitä ole. Äänteleviä leluja kamoksun yli kaiken. Esimerkiksi palapelejä meillä on jos jonkinlaisia, mutta poikaa ne eivät ainakaan vielä kiinnosta.

Kirjojakin lienee monenlaisia. Paina Mirreä nenästä -kirjan sivistysarvo on hieman kyseenalainen. Periaatteessa samaa mieltä, mutta en usko, en usko että alle 2-vuotiaana opiskeltu kirjallisuus on ratkaisevassa asemassa tulevaisuudessa. (Kieltä voi kehittää muutoinkin kuin kirjojen avulla vaikka ne käteviä ovatkin.)

En niinkään ajatellut kaksi vuotiaana opiskeltavan sivistävää kirjallisuutta, vaan että kirjoista iloitseminen silloin luo pohjan tulevallekin lukuinnostukselle. Mun mielestä mitä pienempänä altistuu kirjoille, sen parempi.

Siinä mielessä nämä pakko olla -lelut ovat olemassa, että lapsella on hyvä olla esim. jotain mitä pinota ja jotain mitä heittää, jotta taidot kehittyvät. Sillä ei kuitenkaan ole mitään väliä, onko heitettävä esine pallo vai hernepussi.

Leluja ylipäätään lapsella on pakko olla. Olivatpa ne sitten oikeita leluja tai leikkikäyttöön annettuja muita tavaroita.

Meillä anoppi oli ihan kauhuissaan kun esikoisella ei ollut ollenkaan nukkea. Oli sitten vihjaissut miehen siskolle, että tyttö tarvii synttärilahjaksi ehdottomasti nuken. Eipä tuo oo siitä välittänyt vaikka oon yrittänyt patistaa sillä leikkimään.

Jos lapsille ei ole mitään noista ap:n mainitsemista leluista, niin mitä hänellä sitten on? No onhan sitä ennenkin lapset leikkineet käpylehmillä, mutta kyllä useimmat noista leluista ovat ihan kehittäviä nja sen kannalta suositeltavia. Ainakin helistin, pallo, palikat, nukke, palapeli ja kirjat on sellaisia, joita toivoisin jokaisella lapsella olevan.

Me ajateltiin ennen lapsen syntymää, että ei osteta paljon kaikkea härpäkettä, mutta nyt on kyllä tullut jonkun verran hankittua, jotta lapsi viihtyisi. Esim. puuhamattoa ei oltu hankittu, mutta vauva ei viihtynyt itsekseen yhtään, mikä oli tosi rankkaa, joten hommattiin sitten puuhamatto, jotta sain käydä ilman huutoa edes pikaisesti toisessa huoneessa välillä. Palloa ei ensin kotona ollut, mutta kun huomasin, miten vauva tykkäsit palloista aina kerhossa, niin ostin kotiinkin. Taaperokärryn ideaa taas en oikein tajua, kun sehän törmää koko ajan seinään. Kävelytän mieluummin lasta itse, kun ei vielä osaa kävellä ilman tukea.

Pallolla kannattaa kyllä mahdollisimman paljon leikkiä ihan taaperona. Kehittää silmän ja käden yhteistyötä, syvyysnäköä, kaiken kaikkiaan hahmottamista. Nykyään on paljon hahmottamisvaikeuksista kärsiviä lapsia, liekö syynä se että leikkiminen ja pallottelu ovat vähentyneet ja suhteessa televisiokuvan töllöttely yleistynyt.

Kirjojakin lienee monenlaisia. Paina Mirreä nenästä -kirjan sivistysarvo on hieman kyseenalainen. Periaatteessa samaa mieltä, mutta en usko, en usko että alle 2-vuotiaana opiskeltu kirjallisuus on ratkaisevassa asemassa tulevaisuudessa. (Kieltä voi kehittää muutoinkin kuin kirjojen avulla vaikka ne käteviä ovatkin.)

Minä pitäisin sitäkin tärkeänä kirjana. Voi olla aika hiljasta alottaa jostain tietokirjasta. Kirjoista lapsi saa paljon enemmän ilmeisesti irti, kuin aikuisen mielikuvituksella pystyy käsittämään.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
Alkuperäinen kirjoittaja Onko niitä;26545947:
Lapseni on 1-vuotias, ja olen yllätyksekseni viime aikoina törmännyt tällaisiin "pakko olla" -leluihin. Erään tuttavan oli hyvin vaikea ymmärtää miksi en ole hankkinut taaperokärryä (ei siihen ole mitään syytä, ei vain tullut mieleen että moinen olisi tarpeellinen). Samoin pienempänä se, ettei meillä ole ollut leikkimattoa, huolestutti kovasti anoppia, kun miten se lapsi nyt ilman virikkeitä kehittyy...

Voiko lapsesta tulla yhteiskuntakelpoinen yksilö, jos hänellä ei alle 2-vuotiaana ole
- helistintä
- palloa
- palikoita
- puuhamattoa
- yhtään ääntelevää lelua
- taaperokärryä
- nuppipalapeliä
- Hakka-peliä
- leluautoja
- nukkea
- kirjoja?

Meillä siis joitain noista on ja joitain ei, enkä ole itse vähääkään huolestunut lapseni taaperokärryttömyydestä :), mutta olen kiinnostunut kuulemaan onko palstalaisten mielestä olemassa "välttämättömiä" leluja ja jos, niin mitä ne ovat?

Noista mun mielestäni must-lelut ovat: pallo ja palikat, mieluusti saisi olla nukke tai pehmo ja nuppipalapeli tai jokin lelu jolla hahmottaa syvyyttä, sekä kirjoja.

Me ajateltiin ennen lapsen syntymää, että ei osteta paljon kaikkea härpäkettä, mutta nyt on kyllä tullut jonkun verran hankittua, jotta lapsi viihtyisi. Esim. puuhamattoa ei oltu hankittu, mutta vauva ei viihtynyt itsekseen yhtään, mikä oli tosi rankkaa, joten hommattiin sitten puuhamatto, jotta sain käydä ilman huutoa edes pikaisesti toisessa huoneessa välillä. Palloa ei ensin kotona ollut, mutta kun huomasin, miten vauva tykkäsit palloista aina kerhossa, niin ostin kotiinkin. Taaperokärryn ideaa taas en oikein tajua, kun sehän törmää koko ajan seinään. Kävelytän mieluummin lasta itse, kun ei vielä osaa kävellä ilman tukea.

En tiedä miten se myöhemmin toimii, mutta meillä ainakin poika 10kk opettelee tukea vasten seisomaan taaperokärryn kanssa. Olen kasannut kärryn täyteen kirjoja (sivistävää katsos :whistle:), jotta se ei pääse kaatumaan muksun niskaan. Meillä siis on kärry kovassa käytössä, vaikka ei tuo vielä kävellä osaa autettunakaan.

Kirjat, hiekkalapio ja ämpäri, pallo ja duplot ovat ihan must. Palapelit tulevat niiden jälkeen. Jos leluja haluaa vähemmän, niin tosiaan duplot korvaavat monikäyttöisempänä leluna palikat.

Meillä taaperokärry, duplot, pikkuväki (ml autot) ja hiekkalelut & pallo olivat kyllä ihan jatkuvassa käytössä alle 2-veellä.

Helistin on vauvalelu ja jotenkaan ei oikein tähän sarjaan kuulu. Leikkimatto ja ääntelevät lelut meiltä puuttuivat, samoin nukke. Leikki-hakka taidettiin viedä mummolaan ja se jäi käyttämättä.

[QUOTE="myy";26546387]meillä on 4vuotias tyttö, eikä omisteta duploja :O en oo aatellu, että ne ois pakollisia[/QUOTE]

Niillä saa näppärästi korvattua ison kasan muita leluja eli ovat paljon monikäyttöisempiä ja kestävämpiä.

Oon toki kuullut huhuja että joku lapsi ei tykkää niistä, mutta kovasti epäilen että silloin vanhemmat ovat ostaneet 20 kappaletta palikoita ja ihmettelevät kun kourallinen outoja muovipatukoita ei innosta. Niitähän siis kannattaa olla paljon ja myös erikoisosia tuomassa inspiraatiota lisää.

Yhteistyössä