Pakko nyt valittaa, kun niin on ärsyttänyt eräs asia...

Pidän vähän huonona juttuna sellaista, kun kuulin, ettei koulussa (5lk) matematiikan tunnilla käydä läksyjä yhdessä läpi ollenkaan, vaan oppilaat käy kuulemma open kirjasta katsomassa itse oikeat vastaukset, ja jos ei mennyt oikein, niin sitten yrittävät tehdä uudelleen. Vaikuttaa vähän siltä, että jos oppilas ei ole jotain asiaa ymmärtänyt, niin on sitten vähän niinkuin oman onnensa nojassa.

Mitä hittoa? Kyllä entisaikaan läksyt käytiin läpi, taulua apuna käyttäen. Nykyajan leipääntyneet opet vissiin laittaa muksut töihin ja istuu itse koneella oppitunnit?

Ottaa aivoon, kun yritän nyt sitten paikkailla tilannetta kotona tytön kanssa. Mä en ole mikään matematiikan opettaja.

Näin ei varmaan ole joka paikassa, eihän? Toivottavasti ei.
 
Kyllä tässä hienoinen kynnys on mennä kyseenalaistamaan ammattilaiselle hänen työtapojaan, myönnän.
Pienellä paikkakunnalla joutuu helposti silmätikuksi. Luokalla on alle 10 oppilasta, eikä minulla ole tietoa muiden pärjäämisistä.
 
Viimeksi muokattu:
Kenties syynä on se, että jos läksyt käydään aina taululla läpi, niin oppitunnista ei jää aikaa uuden asian opetteluun tarpeeksi. Ja helposti se taululla läpikäyminen menee taululta kopioimiseksi. Ehkä opettaja ajattelee, että lapsi oppii paremmin, kun lapsi ratkaisee itse tehtävän kuitenkin. Mahdollisesti opettaja kiertää luokassa ja auttaa niitä, jotka eivät osaa korjata tehtäviä.
 
***
Meillä poika sanoi, että heillä opettaja tarkistaa kiertäen luokassa. Omasta kouluajastani kyllä muistan, että meillä käytiin itse tarkistamassa opettajan kirjasta. Siihen kuinka hyvin kukakin korjasi tai laski uudestaan virheellisen tehtävän, en osaa vastata.

Millaiset tilanteet tuottaa ongelmia? Olisiko sinulla antaa esimerkkejä?
 
Joo, mielessä on käynyt tukiopetus. (Kyselinkin sen tilanteesta palstalta, kun tytön koulussa ei ole mainittu siitä halaistua sanaa, että saako sitä ylipäätään enää nykyään, onko siinäkin säästetty. Ja kuka sen päättää sitten, kellä on tarpeeksi tarvetta.) Täytynee kysellä koululta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;29098761:
Joo, mielessä on käynyt tukiopetus. (Kyselinkin sen tilanteesta palstalta, kun tytön koulussa ei ole mainittu siitä halaistua sanaa, että saako sitä ylipäätään enää nykyään, onko siinäkin säästetty. Ja kuka sen päättää sitten, kellä on tarpeeksi tarvetta.) Täytynee kysellä koululta.
Kyllä jokaisella oppilaalla pitäisi olla oikeus tukiopetukseen. Kysy vaan opettajalta.
 
***
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;29098768:
Jakokulmassa jakamiset, allekkain laskemiset, ihan tuollaiset tekniset jutut tahtoo olla vähän niin ja näin. Ja juurikin se, että liikaa yrittää päässään raapia tulosta, kun voisi laskea paperilla ja saada varmemmin oikean tuloksen.
Tuohon auttaa parhaiten sitten toisto ja toisto. Kun tulee rutiinia, niin sittenhän se menee mallikkaasti. Saako hän päässä laskiessa (lähes) oikeita vastauksia? Jos saa, niin ei sitten lapsellasi ainakaan ole ongelmia matematiikan hahmottamisessa, vain tekniikassa.
 
Tuohon auttaa parhaiten sitten toisto ja toisto. Kun tulee rutiinia, niin sittenhän se menee mallikkaasti. Saako hän päässä laskiessa (lähes) oikeita vastauksia? Jos saa, niin ei sitten lapsellasi ainakaan ole ongelmia matematiikan hahmottamisessa, vain tekniikassa.
Juuri saadussa kokeessa eräässä tehtävässä 2/6 oikein. Eli metsään menee tosi helposti. Ja ko. tehtävässä oli mainittu, että voi laskea laskut ruudukossa. Mutta ei, kun vaan pitää yrittää väkisin laskea päässä. Eli saada se joku tulos.
 
Ei tuo nyt ihan normaalilta kuulosta että täysin sivuutetaan läksyjen läpikäynti yhdessä. Tiedän että jo 1-2-luokkalaisilla jotkut opettajat tekevät niin, että kun lapsilla on kirjassa myös oikeat vastaukset, käydään yhdessä läpi vain ne joissa jollain on ollut ongelmaa, ei siis kaikkia.

Tukiopetusta ehdottomasti jos lapsi sitä kaipaa. Opettajalta voi myös ihan ystävälliseen sävyyn kysyä, miten he käyvät tunnilla läksyt läpi. Älä lähde syyllistämään, vaan aloita keskustelu hyväntahtoisesti ja tutustu hänen toimintatapoihinsa niin saatat myös saada syitä selville :)
 
Mä olen yrittänyt likalle sanoa, että on ihan tärkeää, että se laskutoimitus olisi näkyvissä, että sieltä saattaa saada joitain pisteitä vaikka jossain kohdin tulisikin virhe. Mutta likka on kovapäinen... Äitiinsä ja isäänsä tullut pahemman kerran. :D

Mietin, että voiko tuollainen pelkkään tulokseen tuijottaminen olla seuraus juuri siitä ettei niitä tehtäviä käydä vaiheittain tarpeeksi läpi. Vaikea sanoa.

En nyt siis tiedä, onko oma tytär ainoa, jolla on ongelmia jostain syystä. Vaikea sillä sitten mennä ehdottelemaan mitään. Lähinnä se tukiopetuksen mahdollisuus varmaankin on meidän keino.
 
Viimeksi muokattu:
***
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;29098791:
Juuri saadussa kokeessa eräässä tehtävässä 2/6 oikein. Eli metsään menee tosi helposti. Ja ko. tehtävässä oli mainittu, että voi laskea laskut ruudukossa. Mutta ei, kun vaan pitää yrittää väkisin laskea päässä. Eli saada se joku tulos.
Ok, sitten ei pelkkä tekniikka ole se ongelma. Tässä muutamia kysymyksiä pohdittavaksi, ei tarvitse tähän vastata, jos et halua.

Jännittääkö lapsesi matematiikkaa? Kysymys voi kuulostaa oudolta, mutta monet jännittävät niin paljon sitä, etteivät ehkä osaa ratkaista tehtävää, että se syö energiaa ratkaista sitä tehtävää. Tämä on tietääkseni aika yleistä. Entä onko ihan perusasiat aiemmilta vuosilta hakusessa, esim. meneekö kertotaulu kuin vettä vaan (siis 1-10 kertotaulut)? Jos niissä on ongelmia, niin se hidastaa huomattavasti laskemista.

Osaako lapsesi selittää sinulle miten hän laskee tai miten hän haluaisi laskea jonkun tehtävän? Ennenkaikkea, onko opettaja ilmaissut huoltaan lapsen oppimisesta?
 
Ok, sitten ei pelkkä tekniikka ole se ongelma. Tässä muutamia kysymyksiä pohdittavaksi, ei tarvitse tähän vastata, jos et halua.

Jännittääkö lapsesi matematiikkaa? Kysymys voi kuulostaa oudolta, mutta monet jännittävät niin paljon sitä, etteivät ehkä osaa ratkaista tehtävää, että se syö energiaa ratkaista sitä tehtävää. Tämä on tietääkseni aika yleistä. Entä onko ihan perusasiat aiemmilta vuosilta hakusessa, esim. meneekö kertotaulu kuin vettä vaan (siis 1-10 kertotaulut)? Jos niissä on ongelmia, niin se hidastaa huomattavasti laskemista.

Osaako lapsesi selittää sinulle miten hän laskee tai miten hän haluaisi laskea jonkun tehtävän? Ennenkaikkea, onko opettaja ilmaissut huoltaan lapsen oppimisesta?
Voi olla että jännittääkin, koska se on aine joka tuntuu vaativan häneltä enemmän. Opettaja ei ole ilmaissut huolta.
Selittäminenkin periaatteessa kaiketi luonnistuu ihan hyvin, mutta käytännön laskutoimituksissa tulee helposti virheitä, desimaaliasiat on olleet vaikeita ym.

Ja se paperilla allekain tai jakokulmassa laskeminen juuri on ihmeen hankalaa, siksi mietityttikin, että käydäänkö niitä minkä verran läpi tunneilla.
 
Viimeksi muokattu:
"vihreä"
Kyllä ne meidänkin aikaan kirjasta käytiin tarkistamassa ja se oli sitten siinä. Oma lapseni sanoi että kyllä ne ennen tekemistä käydään läpi että mitä lasketaan ja kuinka lasketaan.
 
***
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;29098849:
Voi olla että jännittääkin, koska se on aine joka tuntuu vaativan häneltä enemmän. Opettaja ei ole ilmaissut huolta.
Selittäminenkin periaatteessa kaiketi luonnistuu ihan hyvin, mutta käytännön laskutoimituksissa tulee helposti virheitä, desimaaliasiat on olleet vaikeita ym.
Kannattaa tietenkin kysellä opettajan tukiopetusta ja ehkäpä hänen mielipidettään, että onko tilanne huolestuttava. Todennäköisesti parhaiten auttaa ihan vain laskeminen. Toisten täytyy vain tehdä enemmän hommia (matematiikan) oppimisen eteen. Kun lapsi huomaa osaavansa, niin sehän parantaa hänen itsevarmuuttaan ko. oppiaineen suhteen.
 
  • Tykkää
Reactions: Rähinä-Reetta
Kannattaa tietenkin kysellä opettajan tukiopetusta ja ehkäpä hänen mielipidettään, että onko tilanne huolestuttava. Todennäköisesti parhaiten auttaa ihan vain laskeminen. Toisten täytyy vain tehdä enemmän hommia (matematiikan) oppimisen eteen. Kun lapsi huomaa osaavansa, niin sehän parantaa hänen itsevarmuuttaan ko. oppiaineen suhteen.
Joo, likan kanssa juteltiin siitä jännittämisestä, sanoi, että ehkä joskus jännittääkin. Ja totesin sitten, että harjoittelu varmaan on sellainen asia mikä auttaa siihen, että saa asiat tutuiksi niin ei tarvitse sitten niin paljon jännittää.

Mutta kiitos sinulle. :)
 
Meillä päin sama ongelma. Siis että läksyjä ei käydä yhdessä läpi. Ei edes niiden kanssa jotka opettajankin tiedon mukaan tarvitsevat apua. Itse tarkistavat ja kuulemma osa vain korjaa oikeat vastaukset väärien tilalle. Osa ei tee läksyjä lainkaan.... Oma tyttö tippui täysin junasta ja useasta pyynnöstä huolimatta saada tukiopetusta tai yehostetumpaa ohjausta / opetusta matematiikassa apua ei opettajan taholta koskaan tullut... Harmittaa älyttömästi lapsen puolesta joka joutui yläasteelle täysin puutteellisin matematiikan taidoin.. :(
 
Meillä päin sama ongelma. Siis että läksyjä ei käydä yhdessä läpi. Ei edes niiden kanssa jotka opettajankin tiedon mukaan tarvitsevat apua. Itse tarkistavat ja kuulemma osa vain korjaa oikeat vastaukset väärien tilalle. Osa ei tee läksyjä lainkaan.... Oma tyttö tippui täysin junasta ja useasta pyynnöstä huolimatta saada tukiopetusta tai yehostetumpaa ohjausta / opetusta matematiikassa apua ei opettajan taholta koskaan tullut... Harmittaa älyttömästi lapsen puolesta joka joutui yläasteelle täysin puutteellisin matematiikan taidoin.. :(
Joo. Kyllä mä pidän sitä jokseenkin tärkeänä, että käydään tehtävät läpi. Asia tietysti koskettaa vähemmän niitä, jotka pärjää loistavasti omillaankin.
 

Yhteistyössä