"Pakko mennä töihin, että saadaan rahaa - ostettiin just uus auto" Vuoden ikäinen VAUVA menee tarhaan.

"tyty"
Toiset menee töihin silloin kun haluavat, toiset silloin kun pääsevät.

Itse en veisi vuoden ikäistä, ellei olisi pakko, mutta 1,5-vuotiaina meidän kaksoset aloittivat 3 pv viikossa pph:lla. Nyt mietitään siirtymistä pidempään viikkoon, jolloin perheen tulot nousisivat tonnin verran kuussa. Lapset täyttää 3 v. Eikä ole autoa ja asuntokin sama vanha kolmio.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja Täh??;29231122:
Äh, voi hitto, kun mä sekoilen. Sori, mä vastasin sulle väärin, kun katsoin, että olit laittanut kommenttisi minun kommenttiini "Niin että lapsiaan kotona hoitavat ovat mt-ongelmaisia..?" ja luulin sinun vastanneen siihen "hyvinkin voivat olla". :D

Paras kai jatkaa töitä..
:D Ei se niin vaarallista ole vaikka vähän sekoilee.
 
vierasfds
Alkuperäinen kirjoittaja Täh??;29231071:
Kotona olevat = mt-ongelmaiset..?
Joku selityshän sille aina löytyy, miksi ei mamma pääse takas työelämään. Ja astroon nyt viittasin tuolla ihmisen pelolla, ei sekään mikään hieno juttu ole siirrettäväksi jälipolville. Kandeis varmaan viedä ne lapset edes kerhoon.
 
"Hömelö"
Mä en tajua miten aikuiset ihmiset on niin perkeleen itsekästä joukkokuntaa että vie noin pienen lapsen vieläpä päiväkotiin että ite saa ostaa jotain! Eri asia jos rahat ei oikeesti riitä elämiseen tai ihan oikeesti tuntuu sille että kotona seinät kaatuu päälle. En kyllä tajua yhtään niitäkään, jotka HYLKÄÄ oman 2-vuotiaan lapsensa tarhaan täydeks päiväks viitenä päivänä viikossa ja parhaimmillaan vielä lomikskin, että ite saa rauhassa lomailla tai käydä kahviloissa vauvan kanssa. Paskanmarjat "ei se lapsi rikki mee", muutamasta tunnista ei, mutta siitä kyllä että vanhemmat omasta tahdostaan ulkoistaa lapsen hoidon laiskuuttaan tai omien mielitekojen takia muille, vieläpä isoon ryhmään, missä pieni lapsi hyvin harvoin saa niin paljon huomiota kuin tarttis. Ei se lapsi rikki mee siitäkään, että sille huudetaan jatkuvasti, mutta ei se kehitykselle hyvääkään tee.
 
"Jenis"
Mistäköhän johtuu, että ystäväni (lto työskentelee päiväkodissa) sanoo ettei koskaan veisi omaa 1-2v. (kolmevuotiaskin siinä & siinä) lastaan päiväkotiin. Ei kuulemma ole niin pienen paikka - paikka on kotona. Ihan ilman sarvia ja hampaita aloitin tämän ketjun. Alkaa niin sapettamaan nämä selittelijä-äidit!
Mitä sä turhaan itseäsi sapetat "selittelijä-äitien" selityksillä? Eihän se mitenkään sinuun tai sun perheeseen liity.

Ja jännä homma että meidän naapurin LTO se pisti esikoisensa päikkyyn puoltoistavuotiaana, kun kuopus syntyi. Isukki vei aamukasilta ja haki ip-viideltä kotiin, että äiti sai keskittyä vauvaan.

(omat lapset olen hoitanut kotona pidempään, mutta silti ei ole tarvetta täällä toisia tylyttää)
 
Varauksella
Joku selityshän sille aina löytyy, miksi ei mamma pääse takas työelämään. Ja astroon nyt viittasin tuolla ihmisen pelolla, ei sekään mikään hieno juttu ole siirrettäväksi jälipolville. Kandeis varmaan viedä ne lapset edes kerhoon.
Kyllä nykyisin kannattaa opettaa varautuneeksi kun kaikenlainen vedättäminen on muutenkin muodostunut maan tavaksi.
 
fdsfdas
Niin, on kivaa kun on se työpaikka, johon voi äippälomilta palata. Aloittajalla ei taida kivaa työpaikkaa edes löytyä.

Minäpä pidin lapsellani sen hoitopaikan kun tuli toinenkin. Heheh! Eikä kaduta pätkääkään.
 
Mielensäpahoittaja
Vielä enemmän käy sääliksi ne lapset, joiden vanhemmat eivät kerhoile ja muskaroi. Syöttävät lapsilleen puolivalmisteita, haahuilevat likaisissa yöpaidoissa ahtaissa kodeissa. Mutta pääasia, että isi/äiti hoitaa.

Sen sijaan päivähoidossa lapset ovat saaneet virikkeitä, kuten pitäneet kivan laulutuokion, askarrelleet äitienpäiväkortin, ulkoilleet raittiissa ilmassa. Kaikesta kivasta pääsee kertomaan kotona isille ja äidille siinä samalla, kun rakennetaan lego-linnaa. Kuulostaa niin kamalalta, että oksettaa
 
Vierasmies
Ai niinkun, että koet oikeuksesi valitsemaan ihmisistä sulle kelpaavaa seuraa? Oletko muutenkin mielestäsi muita parempi?

[QUOTE="Noh";29231159]Ei niissä hoitajissa valittamista, vaan siinä ettei saa valita seuraa lapselle.[/QUOTE]
 
---
Ihanan ylimielistä ja mustavalkoista ap. Sinulla on asiat selvästi menneet kuin oppikirjan mukaan. Ymmärräthän, ettei kaikilla ole niin onnekkaasti. On olemassa esim. pienituloisia ihmisiä, joilla talous ei yksinkertaisesti kestä toisen vanhemman kotona oloa vuotta pidempään. Tai on olemassa miehiä, jotka eivät yksinkertaisesti suostu elättämään kotiäitiä? Esimerkkejä olisi lukuisia, mutta lienee turha niitä sinulle luetella, kun et paremmuuden tunnossasi niitä kuitenkaan halua ymmärtää.

Ja ihan tiedoksi: on olemaas muitakin vaihtoehtoja, kuin laittaa lapsi 10 tunniksi ylisuureen lapsiryhmään. Esim. se, että vie lapsen pph:lle lyhennetyksi hoitopäiväksi. Mutta tätäkään kaltaisesi yli-ihminen ei varmasti halua käsittää.

Suomessa syntyvyys on laskenut vuosi vuodelta. Jos jokainen lykkäisi lasten tekoa siihen, että on koulutus, vakityö, vuosia kestänyt parisuhde, omakotitalo, farmari-volvo, kultainennoutaja.. Niin aika hiljaista olisi tuolla rintamalla.
 
käsittämätöntä
Miten te äidit pystytte selittämään ja perustelemaan itsellenne pienen lapsenne (vauvan!) työntämisen tarhaan? Samalla ajatte uudella autolla töihin klo 7 ja palaatte noutamaan pienen ihmisen tarhasta klo 17. Milloin te vietätte yhteistä perheaikaa tai milloin opit tuntemaan pienen lapsesi? Hävettääkö?

Paras perustelu, jonka olen kuullut on kuitenkin klassikko "Meidän Pirkko-Petteri" kaipaa kavereita!" Niinkö? Kaipaako vuoden ikäinen kavereita vaikka kaikki tutkimukset, asiantuntijat yms. sanovat muuta!!??

Olisitteko voineet lykätä hankkimaanne materiaalia parilla vuodella? Oliko pakko juuri nyt uusi asunto/talo?

Minä olen kotona lapseni kanssa. Meillä on autoja, asunto ja materiaa. Silti uuden auton hankkimista/vaihtamista lykkäämme parilla vuodella, että voin olla kotona lapsemme kanssa. Käymme kerhoissa ja hän saa varmasti tarpeeksi kavereita, virikkeitä jne.
Miten sinä pystyt selittämään tarpeesi tuomita muiden ihmisten päätöksiä ja jeesustella siitä vielä Internetissä? Varsinkin kun kyseessä on ihan normaali ja ymmärrettävä päätös asiassa joka ei sinulle tippaakaan kuulu. Hävettääkö?
 
Ihanan ylimielistä ja mustavalkoista ap. Sinulla on asiat selvästi menneet kuin oppikirjan mukaan. Ymmärräthän, ettei kaikilla ole niin onnekkaasti. On olemassa esim. pienituloisia ihmisiä, joilla talous ei yksinkertaisesti kestä toisen vanhemman kotona oloa vuotta pidempään. Tai on olemassa miehiä, jotka eivät yksinkertaisesti suostu elättämään kotiäitiä? Esimerkkejä olisi lukuisia, mutta lienee turha niitä sinulle luetella, kun et paremmuuden tunnossasi niitä kuitenkaan halua ymmärtää.
Mies ei suostu elättämään kotiäitiä? Miten tuollaista edes voi olla? Kyseessä on oman perheen, OMAN LAPSEN, paras. Kotiäiti panostaa koko perheeseen, lapseen. En ymmärrä tuollaista ajattelutapaa.

Mielestäni kysessä ei myöskään ole "elättäminen" vaan valinta toimia näin hetkellisesti (ei siis kymmentä vuotta).
 
"omg"
Mies ei suostu elättämään kotiäitiä? Miten tuollaista edes voi olla? Kyseessä on oman perheen, OMAN LAPSEN, paras. Kotiäiti panostaa koko perheeseen, lapseen. En ymmärrä tuollaista ajattelutapaa.

Mielestäni kysessä ei myöskään ole "elättäminen" vaan valinta toimia näin hetkellisesti (ei siis kymmentä vuotta).
:LOL:

Joko tämä kaveri on hardcore-ammattitrolli tai sitten ei voi muuta kuin:

 
  • Tykkää
Reactions: Pikkurouva74
"Hömelö"
Mä kyllä epäilisin sen lto:n ammattitaitoo, joka vastoin kasvatustieteilijöiden kantaa laittaa pienen taaperon päiväkotiin että saa itte rauhassa hengailla vauvan kanssa kotona. Helvetin itsekästä! Osapäivähoidon parina päivänä viikossa ymmärrän, mutta en täyspäiväsyyttä. Minkä takia muiden palkasta otetaan veroina siivu, että tuommoset laiskat mutsit saa ulkoistaa oman lapsen hoidon ja olla samalla kotona ja nostaa äitiyspäivärahaa!?

Sitäpaitsi kyllä se hyvässäkin päivähoidossa on vähän niin ja näin, että saako pieni lapsi kaiken huomion minkä tarvitsee. Just vähän aikaa sitte hakiessa omaa hoidosta oli pienempi yksin itkemässä äidin perään, eikä kukaan hoitajista edes huomannu koko asiaa kun kädet oli niin täynnä lasten pukemista yms. Varsinkin jos on arka lapsi, jää taatusti välillä muiden jalkoihin.
 
Nyt tulen tänne takuulla vaan haukuttavaksi, mutta erilaisia näkökulmia tämä keskustelu tuntuu kovasti kaipaavan.
Meillä lapsi tulee oletettavasti lähtemään viimeistään 1,5-vuotiaana päivähoitoon, koska lähden itse jatkamaan opintoja. Päivät tulee toki olemaan pääasiassa 4-6 tuntia, koska aikuispuolelle sovitettu toisen asteen tutkinto. Hoitajasta ei tietoa, kenties olisi mahdollisuus saada muksu perhepäivähoitoonkin, kunnallinen suurempi päiväkoti ei siis ole ykkösvaihtoehto. Lapsen kanssa ehtii silti viettämään aikaa, kun vaan on valmis siihen panostamaan. Myöskin uusi auto on hankittava ihan järki syistä: tarvitaan pienikulutuksinen bensa-auto dieselin tilalle, koska diesel ei enää kannata meidänkään ajoilla (~40 tkm/v) kun verotus nousee taas. Enkä nää tässä mitään normaali elämää paskempaa.
 
htrshsr
Mies ei suostu elättämään kotiäitiä? Miten tuollaista edes voi olla? Kyseessä on oman perheen, OMAN LAPSEN, paras. Kotiäiti panostaa koko perheeseen, lapseen. En ymmärrä tuollaista ajattelutapaa.

Mielestäni kysessä ei myöskään ole "elättäminen" vaan valinta toimia näin hetkellisesti (ei siis kymmentä vuotta).
Mun tuntemilla kotiäideillä kyse on kyllä pelkästään siitä ÄIDIN "parhaasta", suomeksi sanottuna laiskuudesta. Hyvähän se on peittää tällaisiin solvaaviin aloituksiin, että itse on oikeasti vaan niin patalaiska ettei paljon työt kiinnosta. Jos aloittaja olisi oikeasti sitä mieltä että toimii lapsensa parhaaksi, niin olisi järkeä pitää mölyt mahassa ja olla tyytyväinen valintaansa. Tällainen aloitus kielii vaan siitä, että ap on työtä vieroksuva tantta, joka yrittää selittää asian lapsen parhaalla. Ei mee läpi.
 
"harmaa"
Minäpä olen saanut nauttia koko lapsuuteni kotihoidosta. Siinä tosin kävi vain niin, että en kerhosta huolimatta oppinut kunnolla sosiaalisia taitoja, saanut paljon kavereita saati oppinut elämään aikataulujen mukaan. Koulun aloittaminen ei ollutkaan sitten ihan helppoa. Jos nyt voisin valita uudestaan, pistäisin itseni päiväkotiin.
 
Mun tuntemilla kotiäideillä kyse on kyllä pelkästään siitä ÄIDIN "parhaasta", suomeksi sanottuna laiskuudesta. Hyvähän se on peittää tällaisiin solvaaviin aloituksiin, että itse on oikeasti vaan niin patalaiska ettei paljon työt kiinnosta. Jos aloittaja olisi oikeasti sitä mieltä että toimii lapsensa parhaaksi, niin olisi järkeä pitää mölyt mahassa ja olla tyytyväinen valintaansa. Tällainen aloitus kielii vaan siitä, että ap on työtä vieroksuva tantta, joka yrittää selittää asian lapsen parhaalla. Ei mee läpi.
Laiskuudesta? Kyllä kuule se on niin, että rauhassa juodut kahvit kahvitunnilla ja rauhassa syöty lounas ravintolassa kiehtoo välillä. Töissä on myös mukavaa jutella aikuisten juttuja eikä aina vain puhua taaperolle tai muille äideille kerhoissa.

Patalaiska? Hoidan kodin, lapsen ja pidän miehen tyytyväisenä. Kyllä se töissä käyminen olisi paljon helpompaa ja aivoille vaihtelua. Kun sen viidennen kerran kuuraat lattiaa taaperon harjoitellessa syömistä, tulee tunne "oikeeeesti!!?

Olen pahoillani, jos sinä & muut pahoititte mielenne. Pitäisikö kuitenkin katsoa, edes hetkeksi, onko sanomassani jotain todenperäistäkin.
 

Yhteistyössä