Pakko kysyä nyt

mun kummallakin lapsella on 4 kummia. ja hyvä niin ainakin esikoisen kohdalla. eron tullessa isänpuolen kummit on katkassu välit kokonaan. mun sisko ja serkku on kuvioissa mukana. kuopuksen kohdalla ei ole oikeita kummia,kun ei olla kastettu,mutta sellaiset epäviralliset. tai itseasiassa niiton vaan 3. mun hyvä ystäväpariskunta ja miehen hyvä ystävä. entiä miten käy tän kolmannen kohdalla.
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Mä haluaisin että meille tärkeät ihmiset on myös lähellä meidän lasten elämässä. Toki voi olla ilman kummiuttakin, mut näin asialla on eri tavalla merkitystä.
Meidän lapset kastaneella papilla on kaksi lasta ja molemmilla on 9 kummia samasta syystä..
 
Minen tajuu koko kummihommaa ollenkaan, en myöskään sitä että vanhanaikaisesti VAADITAAN se 2 kummia, että ylipäätään voidaan lapsi kastaa :eek: :eek:

Mihin hiivattiin niitä kummeja edes tarvitsee, ihan älytöntä puuhaa.
 
Mä en ymmärrä koko kummitouhua, johtunee kai siitä et en o omien kummieni kans ollu ikänä juurikaan tekemisissä. Mun lapsilla on yks yhteinen kummatäti, nimitys on nimenomaan kummatäti kun kirkon kans meillä ei oo mitään tekemistä. Hän on arvonimetty siks kun ei ole sukua, mutta erittäin tärkeä osa meidän perhettä.
 
no en mä tarkoittanut että niitä kummeja pitää olla vain se 2 ei enempää tai vähempää. Mutta kyllä kai lapsen elämässä voi olla mukana ilman että on kummi. Haluaisin tietää että oletteko sitten uskovaisia jos suurella kummien määrällä on niin paljon merkitystä? En tarkoita kenenkään mieltä pahoittaa, mutta ihmettelen vaan kun ei muuta ihmettelemistä ole :ashamed:
 
Ei kai kellään kyse ole siitä, ettei RIITÄ kaksi kummia. Joku ei osaa päättää kenet valitsee ja jollain joku muu syy. :/ Meidän esikoistytöllä on neljä kummia, koska halusimme juuri nämä ihmiset kummeiksi. Kummeiksi pyydettiin sisareni, miehen sisar ja paras ystäväni miehineen. =) Kaikkea täällä sitten jaksetaankin ihmetellä... :whistle:
*muoks* Itse asiassa jos tarkkoja ollaan niin meillä ainoastaan sisareni ja miehen sisar ovat niitä virallisia kummeja ja nämä ystävät ovat kirkkoon kuulumattomina ns. erityisiä ystäviä. =)
 
Meille ei riitä kaksi, koska itse haluan pyytää ystävääni ja samalla hänen miehensä ja luonnollisestikin myös mieheni haluaa pyytää yhden tai kaksi omaa ystäväänsä, kun voi olla ettei enää tule tilaisuuksia kummeja pyytää.
 
Teille
Jotka ette ymmärrä kummien tehtävää ettekä ole uskonnollisia, niin miksi kastatte lapsenne ja otatte virallisia kummeja? Kummien tehtävät löytyy googlettamalla. Me olemme uskovaisia, kuulumme miehen kanssa kirkkoon ja luonnollisesti halusimme lapsemme sinne liittää. Kummeja on molemmilla kolme, ja kummit ovat myös uskovaisia joten hoitavat kyllä tehtävänsä ja myös haluavat hoitaa. Tahdomme antaa lapsille uskonnollisen kasvatuksen, joskin toki saavat isompina itse päättää kuuluvatko kirkkoon tai käyvätkö rippikoulua.
 
vieras
ai jaa että nykyään pitäisi olla uskovainen kastaakseen lapsensa ja voidakseen ottaa kummeja? meidän perhe uskoo, mutta kukaan ei ole ns. tullut uskoon ja luteriset perinteet on silti osa myös meidän elämää. emme ottaneet kummeja siihen tarkoitukseen että opettaisivat lapsillemme uskon asioita vaan että ko. henkilöt olisivat lapsen elämässä läsnä ja kasvatuksessa tukena - varavanhempina (GodMother, GodFather) - aikuisina jolta voi kysyä mieltä askarruttavia asioita.
 

Yhteistyössä