Pakko avautua jossain....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kunhan ihmettelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kunhan ihmettelen

Vieras
Onko tosiaan normaalia ettei 12v ikäiselle (kutosluokkalaisella) ole ulkoiluhousuja?! Sen paremmin kevät/syksy käyttöön soveltuvia kuin toppahousujakaan? Kulkee ulkona enemmän tai vähemmän ohuissa trikoissa tai collegeissa ja väittää ettei tule kylmä. Pelkästään koulumatkan takia joutuu joko käveleen/pyöräileen yhteensuuntaan vähintään reilun kilometrin. Siihen päälle välitunnit ja jos nyt joskus erehtyy muutenkin oleen ulkona.

Olemme siis uusioperhe ja lapset on vuoroviikoin sekä minun lapset että mieheni lapset. Ja äiti-viikoillaan näillä lapsilla on 4km pyöräilymatka kouluun ja edelleen ne ulkohousut siis uupuu.

Asia tuli ilmi nyt. Esitin vain mielipiteeni siitä, että se on kertakaikkisen outoa enkä omaa samanikäistäni päästäisi pihalle pirtistä ilman ulkohousuja. Eri juttu, jos käydään jossain kaupassa tms että kuljetaan autolla, mutta koulupäiviin kuuluu ulkoilua .Ja ylipäätään elämään kuuluu ulkoilua ja pitäisi olla jotain päälle.

Tähän lasten äitiin ei ole minkäänlaista keskusteluyhteyttä. Hänen velvollisuutensa olisi ne housut hankkia. Minä vaatetan omat kolme lastani.

Mutta onko tosiaan niin ettei tuon ikäiset tarvitse ulkohousuja ja onko omani ainoita? Itsekin kyllä käytän jopa ihan toppahousuja talvella, jos tarvii, kun ulkoilen.

En nyt ota kantaa teidän tilanteeseenne, mutta oma 12-vuotiaani käyttää farkkuja tai verkkareita. Ei suostu ulkoiluhousuja laittamaan, eikä todellakaan mitään toppahousuja vaikka ulkona viihtyykin paljon. Tuon ikäinen saa itse päättää vaatteistaan, pakottamisella ei ole mitään hyötyä.

On.

Tai siis onhan meilläkin, mut eivätpä ole kertaakaan päälleen niitä suostuneet pistämään. Kymmenvuotiaan saa vielä jotenkuten suostuteltua mutta sitä vanhempia ei.

Ja joo. Jos pakottaa laittamaan, riisuvat ne ekassa mutkassa.

Minkäs sille mahtaa jos toisia ei palella niinkuin minua.

No mitäs se lapsen isä asiaan sanoo?
Enemmän kun lie pitäisi olla hänen ongelmansa, vai kuinka.

Ei oikein ottanut kantaa. Heillä on myös äiti se, joka hankkii tai jonka kuuluisi hankkia ne tarvittavat vaatteet.

Lapsi pyysi minun housujani lainaan. No en lainaa omia ulkohousujani koulun pihalle, kun ei ole mitkään parinkympin pöksyt eikä ole muutenkaan minun asiani. Olen vain sitä mieltä, että se keskusteluyhteys pitäisi olla sinne toiseenkin kotiin, jotta tälläiset asiat saisi selvitettyä. Nyt asia jää sen varaan, että lapsi joko sanoo äidilleen tai sitten ei sano eikä me oikein voida edes tietää onko sanonut lopulta.

Ja joo voisin mennä ja ostaa jotkut edulliset housut, mutta noin periaatteesta en tiedä miksi minun nyt pitäisi sellaiset hakea, kun en minäkään pyydä ketään muuta ostamaan omilleni vaatteita.

lapsi siis haluaa paksummat housut ja kukaan ei ole kiinnostunut niitä ostamaan?
voi lapsi parkaa
ja sit vielä kysellään et onko normaalia ettei lapsi käytä ulkohousuja? miten helvetisssä se niitä pitää jos sillä ei niitä ole?

Siis eikö isällä ole velvollisuutta ostaa lapselleen ulkohousuja? Kuulostaa myös siltä, ettei se keskusteluyhteys toimi siellä teidänkään päässä! Ihme touhua, lapsi ei käytä ulkohousuja ja minä en ainakaan niitä osta.

• Tykkää
Reactions: Akkonen
Häh, isä ei ota kantaa, mitä ihmettä? Ei vissiin kiinnosta. Säkin oot huolissaan, mut et tarpeeksi, et hommaisit mukulalle lämmintä päälle. Voi lasta, varmaan hänestä tuntuu että on ihan yksin maailmassa.:(

Ei oikein ottanut kantaa. Heillä on myös äiti se, joka hankkii tai jonka kuuluisi hankkia ne tarvittavat vaatteet.

Lapsi pyysi minun housujani lainaan. No en lainaa omia ulkohousujani koulun pihalle, kun ei ole mitkään parinkympin pöksyt eikä ole muutenkaan minun asiani. Olen vain sitä mieltä, että se keskusteluyhteys pitäisi olla sinne toiseenkin kotiin, jotta tälläiset asiat saisi selvitettyä. Nyt asia jää sen varaan, että lapsi joko sanoo äidilleen tai sitten ei sano eikä me oikein voida edes tietää onko sanonut lopulta.

Ja joo voisin mennä ja ostaa jotkut edulliset housut, mutta noin periaatteesta en tiedä miksi minun nyt pitäisi sellaiset hakea, kun en minäkään pyydä ketään muuta ostamaan omilleni vaatteita.
No onko lapsen isä joku ihan juntti? Vittu ostakaa sille lapselle nyt ne housut, ihan sama, kenen ne KUULUISI ostaa.

Kuulostaa aika oudolta tuo meininki.
Miksi lapsen ISÄ ei voisi ostaa lapselleen vaatetta, miksi äidin pitäisi se tehdä?
Aika välinpitämättömältä kuulostaa sekä sinun että miehesi toiminta.
Tuossa tilanteessa minä ostaisin ne ulkoiluhousut kun lapsi sellaisia kaipaa(tottakai!) ja isä saisi ne maksaa.

No, ensinnäkin, oma esikoinen ei kutosluokalla olis suin surminkaan laittanut ulkohousuja kouluun!!! Niitä housuja kyllä löytyi useammatkin, välikautta ja talvea, halpaa ja kallista. Ja voitteko uskoa, minun ostamia, isän ostamia ja isän uuden puolison ostamia!!!!
Laskettelurinteessä on toppahousut käytössä.

Eli, jos olis mun perhe, menisin esiteini-ikäiseltä kanssa kauppaan ja ostaisin sille ne hemmetin housut, jos hän niitä haluaa. Ja vaikkei mitään rikkaita olla, niin ei olis niin tiukassa mun rahat,ettäkö en vois ihan vaikka itse maksaa, jos ei lapsen isä tai äiti niitä suostuis maksamaan!!

Miettikää ihmiset vähän niitä lapsia , eikä sitä kenen "kuuluu" maksaa, tai "ei oo mun lapsi, ei siis kuulu mulle" ja sit kuitenkin ihmetellään jossain keskustelupalstalla!

Miten se teidän mielestänne sitten menee, jos isä maksaa äidille elatusmaksut ja äiti saa lapsilisät. Voiko äiti jättää kaiken ostamatta silti ja ajatella, että kyllä se isä on niin vastuullinen,että hankkii ne kun minä vaan jätän ne aina ostamatta. Tällöin äiti saa lapsilisät, elarit ja myös ex-miehen joka maksaa lapselle kengät ja vaatteet.

Jos oletetaan siis, että on sovittu äidin hoitavan nämä hankinnat. Kun isä alkaakin ostaa tyyliin "no kun äitisi ei suostu niin minä tämän kerran ostan" ja äkkiä huomaakin ostavansa kaiken.

Mutta keskusteluyhteys pitäisi kyllä olla olemassa. Klassisia esimerkkejä siitä miten eroperheissä lapset käyttää surutta hyväkseen sitä, että vanhemmat ei tiedä todellista tilannetta, kun sanoo toiselle toista ja toiselle taas jotain muuta.

Mulla 11-vuotias tyttö pitää vielä ulkoiluhousuja, mutta kuulemma luokallaan ei ole monilla tytöillä enää sellaisia käytössä. Minäkin murehdin jo etukäteen, että miten ne lapset pärjäävät niin vähillä vaatteilla talvipakkasillakin ilman toppahousuja, mutta eihän ne "isot tytöt" enää sellaisia käytä. Hyvä, jos on edes pipot ja toppatakit päällä, talvikengät kai kyllä kelpaavat aina. En minäkään enää murrosiässä pitänyt toppahousuja koulussa, farkut tai samettihousut olivat vaan aina pitkien kalsareiden kanssa. Ostaisin ne sille lapselle, joka vielä haluaa lisähousuja pitää, kohta ei enää tartte ostaa kuin kalliita merkkihousuja ja kenkiä..

Ihan tavallista on että lapset ei käytä ulkohousuja, on noloa jne. On väärin olla hommaamatta lapselle tarvittavia ulkoiluvarusteita. Ikävää ulkoilla kylmissään ja märissään, varsinkin jos se ei ole oma valinta.

Eikö isä voi ostaa lapselle ulkohousuja?

Yhteistyössä