Pakilan työkeskuksen vaunut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Köyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Köyhä

Vieras
Helsingin kaupungilla on kuulemma käytäntönä, että lastenvaunuihin ei myönnetä harkinnanvaraista toimeentulotukea, vaan maksusitoumuksella saa yhdistelmävaunut kolmeksi vuodeksi vuokralle Pakilan työkeskuksesta. Onko kellään mitään kokemusta minkälaisia, kuinka vanhoja, ja minkä kuntoisia nuo vaunut on. Kävin tänään juttelemassa asiasta sossusta, mutta koska sosiaaliohjaaja ei osannut sen tarkemmin kertoa ko. vaunuista, en vielä ottanut maksusitoumusta vastaan. Jos ne vaunut ovat jotain 90-luvun kotteroita, niin etsin sitten mielummin halvat käytetyt vaunut esim. huuto.netistä.

Jos jolla kulla on kokemusta ko. vuokrasopimuksesta ja niistä vaunuista, olisin enemmän kuin kiitollinen jos kertoisit kokemuksiasi. :)

säästin raskauden aikana eli laitoin sivuun joka kk tuloista satasen sivuun ja näin kolme viikkoa ennen laskettua aikaa sai sit kaikki vauvakamat kerralla ja uutena ostettua. En halua mitään paskatavaraa lapselle.

Voi hyvänen aika. Eiköhän se ole pääasia, että saa ehjät vaunut, joissa työnnellä sitä mukeloa. Jos haluaa viimeisen päälle, voi mennä työhön ja hankkia ihan sellaisia vaunut kuin haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi hyvänen aika. Eiköhän se ole pääasia, että saa ehjät vaunut, joissa työnnellä sitä mukeloa. Jos haluaa viimeisen päälle, voi mennä työhön ja hankkia ihan sellaisia vaunut kuin haluaa.

nimenomaan näin. En tajua miksi vauvanvaunuihin pitää saada jotain avustusta? Kyllä jokaisella fyrkkaa sen verran luulis per / kk tulevan et saa sivuun hankintoja varten.

säästin raskauden aikana eli laitoin sivuun joka kk tuloista satasen sivuun ja näin kolme viikkoa ennen laskettua aikaa sai sit kaikki vauvakamat kerralla ja uutena ostettua. En halua mitään paskatavaraa lapselle.

Mullakin on siis kaikki muut vauvalle jo hankittuna, mutta vaunut on sen verran iso investointi, ettei mulla ainakaan ole varaa ostaa uutena. Laskettu aika on jo kahden kuukauden päästä, joten toimeentulotuesta ei kamalasti säästellä 500 euron vaunuihin. Siksi juuri en vielä ottanut sitä maksusitoumusta, koska en halua mitään ikivanhoja lenkkaavia vaunuja vauvalleni. Haluisin vaan tietää mitä ikäluokaa ja minkä kuntoisia nuo sossun tarjoamat vaunut olisi. Muutenkin jos kuukaudessa jää käteen se 417e, niin siitä ei kamalasti laiteta satasta sivuun uusia vauvan tarvikkeita varten.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mullakin on siis kaikki muut vauvalle jo hankittuna, mutta vaunut on sen verran iso investointi, ettei mulla ainakaan ole varaa ostaa uutena. Laskettu aika on jo kahden kuukauden päästä, joten toimeentulotuesta ei kamalasti säästellä 500 euron vaunuihin. Siksi juuri en vielä ottanut sitä maksusitoumusta, koska en halua mitään ikivanhoja lenkkaavia vaunuja vauvalleni. Haluisin vaan tietää mitä ikäluokaa ja minkä kuntoisia nuo sossun tarjoamat vaunut olisi. Muutenkin jos kuukaudessa jää käteen se 417e, niin siitä ei kamalasti laiteta satasta sivuun uusia vauvan tarvikkeita varten.

Kalleinta merkkiä niiden vaunujen ei tarvitse olla. Toki jos olet hemmoteltu kermaperse niin sitten.

Vai 90-luvun kotteroita, taitaa olla provo...

No voi herranen aika, sinäkö olisit valmis ottamaan jotkut lähemmäs 20v vanhat vaunut vauvallesi? Ei se kuule ole mikään provo että suomessakin on meitä köyhiä, valitettavasti. En tietenkään ole vaatimassa mitään tän vuoden malleja ilmaiseksi, haluisin vaan tietää onko ne vaunut yli vai alle 10v vanhoja. Jos päädyn ostamaan käytetyt, niin silloinkin varmaan joudun kattelemaan n. 5v vanhoja vaunuja, ei mulla oikeasti ole varaa laittaa useaa sataa euroa vaunuihin.

Leikkaa lettis ja mee töihin.
Ei minua kiinnosta maksella sinulle uusia gessleinejä tai joka lähiö-ruusun bugabuu-unelmarattaita. Töissä käymällä ne muutkin ovat ansainneet.

´Siis oikeesti, onko ihmiset näiin uusavuttomia... !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Soitin kyseiseen paikkaan sossusta tultuani, mutta koska tuolla työpajalla ne ukot on about 50v pitkäaikaistyöttömiä, niin en oikein saanut kovin kummoista infoa. Olen itsekin ollut joskus vastaavalla työpajalla töissä, eikä niitä ihmisiä oikeesti kiinnosta vastailla asiakkaiden kysymyksiin sillä 1,50e tuntipalkallaan. Joku mies kenen kanssa puhuin, osasi kertoa, että siellä on pääasiassa Dorjan-merkkisiä vaunuja, muttei osannut kertoa niiden iästä tai kunnosta sen enempää. Olen kyllä menossa huomenna käymään ko. paikassa, mutta onko se niin väärin jos halusin ensin kysyä jos jollain muulla olisi kokemusta??

Alkuperäinen kirjoittaja Mee töihin:
Leikkaa lettis ja mee töihin.
Ei minua kiinnosta maksella sinulle uusia gessleinejä tai joka lähiö-ruusun bugabuu-unelmarattaita. Töissä käymällä ne muutkin ovat ansainneet.

Ööh, miksi mun pitäisi leikata tukkani jos olen vähävarainen? Köyhillä ei saa olla pitkää tukkaa vai? Mä en ole missään välissä vaatinut itselleni uusia merkkivaunuja, vaan yrittänyt kysyä ihmisiltä kokemuksia. Olen jo muutamaan otteeseen sanonu, että ostan kyllä sitten käytetyt vaunut, jos kyseiset vuokravaunut ei mulle kelpaa. Olen pahoillani, että olen tällä hetkellä työkyvytön, johtuen traumaattisesta lapsuudestani ja mulla ei ole varaa uusiin vaunuihin. Mitään muuta "ylimääräistä" en ole sossusta koskaan pyytänyt/saanut, ja tähän mennessäkin mulla on mennyt jo useampi sata euroa muihin vauvan tarvikkeisiin, vaikka olenkin ne käytettyinä ostanut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vai 90-luvun kotteroita, taitaa olla provo...

No voi herranen aika, sinäkö olisit valmis ottamaan jotkut lähemmäs 20v vanhat vaunut vauvallesi? Ei se kuule ole mikään provo että suomessakin on meitä köyhiä, valitettavasti. En tietenkään ole vaatimassa mitään tän vuoden malleja ilmaiseksi, haluisin vaan tietää onko ne vaunut yli vai alle 10v vanhoja. Jos päädyn ostamaan käytetyt, niin silloinkin varmaan joudun kattelemaan n. 5v vanhoja vaunuja, ei mulla oikeasti ole varaa laittaa useaa sataa euroa vaunuihin.

Minä ottaisin ne vaunut mitkä mulle yhteiskunta ystävällisesti tarjoaa. Olen itsekin tuilla elänyt, mutta en ole kokenut oikeutetuksi valittaa saamastani avusta...

Jessus, kyllä huutiksesta tai vastaavasta löytyy oikein kivoja ja siistejä vaunuja ihan muutamalla kympillä..
Saa olla kyllä tosi köyhä ja pöllö jos ei 30-40 kymppiä pysty raskauden aikana säästämään vaunuihin. Voi jeesus mitä porukkaa tääl käy. Voi laps parka, sul ei o varmaan tarjota sille yhtään mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä kans mut kaikkee löytyy. :
Jessus, kyllä huutiksesta tai vastaavasta löytyy oikein kivoja ja siistejä vaunuja ihan muutamalla kympillä..
Saa olla kyllä tosi köyhä ja pöllö jos ei 30-40 kymppiä pysty raskauden aikana säästämään vaunuihin. Voi jeesus mitä porukkaa tääl käy. Voi laps parka, sul ei o varmaan tarjota sille yhtään mitään.

Niin, edelleen olen ostamassa vaunut esim. huutiksesta käytettyinä jos nuo vuokravaunut on ihan pommeja. Kai sitä nyt jotain mukavuus/turvallisuusvaatimuksia saa olla vaikka ilmaiseksi vaunuja tarjottaisiinkin? Täällä saa kyllä kitistä jos jonkun kaveri yrittää tyrkyttää ikivanhoja ja epäturvallisia lastentarvikkeita, mutta jos mä suhtaudun varauksella mahdollisesti yli kymmenen vuotta vanhoihin, monella lapsella käytössä olleisiin vaunuihin, niin saan kamalat haukut osakseni. Juurihan mä tässä koitan miettiä, haluanko ottaa nuo vuokra vaunut, vai MAKSANKO mielummin käytetyt itse. Kumpi nyt oli siis pahempi vaihtoehto, se että otan tukia vastaan ja tuhlaan veronmaksajien rahoja, vai se, että jätän ottamatta ja maksan vaunut itse??

Kyllä mulla on laps paralleni kuitenkin ihan normaalit elinolosuhteet tarjota vaikka köyhä oonkin, rakkaus ja huolehtiminen ei ainakaan vielä maksa mitään, ja niin kuin sanoin, mulla on kyllä kaikki muu hankittuna paitsi vaunut. Ruokaa tulee alkuun tissistä, ja myöhemmin voin kyllä tehd kiinteät ruuat itse. Ei tarvitse siis huolehtia. :)

Meillä hajosi omat rattaat ihan yllättäen. Tuolta Pakilasta saatiin tilalle lainaksi rattaat, jotka olivat melkoisen leveät (eivät välttämättä mahdu vanhanmalliseen ratikkaan), selkänojan mekanismi ei toiminut eli sitä ei saa makuuasentoon ilman hirveää runttaamista, niissä ei ole kunnollisia turvavaljaita, eli esim. bussin äkkijarrutuksessa lapsi saattaisi iskeä päänsä rattaiden etuosaan, lisäksi kankaassa oli epäilyttäviä pilkkuja, jotka muistuttavat homeen jälkiä. Kun rattaat oli tuotu kotiin ja pidetty eteisessä n. tunti, koko eteinen haisi todella voimakkaasti jollekin kemikaalille. Ilmeisesti oli pesty tosi vahvoilla aineilla. Haju varmaan olisi hävinnyt tuulettamalla, mutta noiden muiden vikojen vuoksi meni kyllä palautukseen kyseiset rattaat.

Ja uudet tilattiin netistä - olisin halunnut ostaa käytettynä jotkut retrohenkiset (esim. vanhat rattaat olivat sellaiset ja saimme ne aikanaan tosi edullisesti), mutta nyt oli kiire ja pakko ostaa äkkiä. Eli ei siis ollut tarve ostaa nimenomaan uusia, mutta kyllä vaunujen on oltava ehjät ja siistit. Pakilan työkeskuksesta en ota enää vastaan mitään. Enkä todellakaan ole mitenkään "kiitollinen" siitä, että yhteiskunta näin "ystävällisesti" "osoittaa" minulle jotkut rattaat. Sosiaalitoimiston käytännöissä on paljon asiakasta ylenkatsovaa asennetta. Ei sellaista kannata hyväksyä.

Ja tottakai myös sosiaalitoimiston epäkohdista saa ja pitääkin valittaa! Vai onko muka niin, että köyhiä ihmisiä ei tarvitse kohdella mahdollisimman kunnioittavasti? Ei se kuulkaa niin ole, että köyhän on nöyränä tyydyttävä siihen mitä saa, vaikka se sitten olisi miten huonoa tai liian vähän.

(Toki saattaa olla, että Pakilasta tarjotaan tarkoituksella ja sossun toivomuksesta ihmisille sekundaa, jotta mahdollisimman moni jättäisi ottamatta ne vastaan ja ostaisi omilla pennosillaan kaiken itse. Näin yhteiskunta säästää, ja toisaalta köyhät olisivat vieläkin köyhempiä, mikä sopii hyvin oikeistohallituksellemme.)

Alkuperäinen kirjoittaja Huono kokemus:
Ja tottakai myös sosiaalitoimiston epäkohdista saa ja pitääkin valittaa! Vai onko muka niin, että köyhiä ihmisiä ei tarvitse kohdella mahdollisimman kunnioittavasti? Ei se kuulkaa niin ole, että köyhän on nöyränä tyydyttävä siihen mitä saa, vaikka se sitten olisi miten huonoa tai liian vähän.
)

Ihmisiä täytyy aina kohdella kunnioittavasti. Yhteiskunta ei kuitenkaan pyöri niin, että jokainen saisi siltä hyvät, uudehkot vaunut lapsilleen. Se pyörii niin, että ne ihmiset käyvät töissä ja maksavat veroja ja ostavat itse ne vaunut lapsilleen. Niillä verovaroilla sitten ne lapset saavat käydä koulua, terveydenhuoltoa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja milda:
Ihmisiä täytyy aina kohdella kunnioittavasti. Yhteiskunta ei kuitenkaan pyöri niin, että jokainen saisi siltä hyvät, uudehkot vaunut lapsilleen. Se pyörii niin, että ne ihmiset käyvät töissä ja maksavat veroja ja ostavat itse ne vaunut lapsilleen. Niillä verovaroilla sitten ne lapset saavat käydä koulua, terveydenhuoltoa jne.

Eli onko mielestäsi siis ihan ok, että sosiaalitoimistosta tarjotaan rikkinäiset, epäsiistit ja turvamääräysten/suositusten vastaiset vaunut? Jos mielestäsi jokaisen ei tarvitse saada HYVIÄ vaunuja, tarkoitat ilmeisesti, että joillekin on kelvattava HUONOT vaunut - ja yleensä huonolla tarkoitetaan sellaista, jossa on vakavia puutteita. Kuinka kunnioittavaa kohtelua sellainen on?

Hyvä ei tarkoita aina samaa kuin uusi ja kallis. Usein halvempi ja käytetty voi olla jopa parempi, tapauksesta riippuen. Mutta kyllä lähtökohdan tulisi olla, että sosiaalitoimistosta ei tarjota yhdellekään lapselle huonoja vaunuja, etenkään sellaisia, jotka eivät ole turvalliset, tai joissa lapsi ei esim. voi nukkua selällään rikkinäisen selkänojan vuoksi.

Tuo ideasi siitä, että tehdään töitä, saadaan palkkaa, ostetaan omat asiat sillä palkalla, ja maksetuilla veroilla kustannetaan yhteiskunnan palveluita on melkoisen kärjistetty ilmaus yhteiskunnan toimivuudesta. Katsos kun nykyisin se ei toimi niin. Osa porukasta saa niin huonoa palkkaa, ettei raha riitä edes perusasioihin. Ja toiseksi, samalla logiikalla (jos kyseenalaistetaan vaikkapa toimeentulotuki) voitaisiin kyseenalaistaa vaikka maksuton peruskoulu ja terveydenhuolto. Näinhän onkin monessa maassa. Kyse on siitä, millaista yhteiskuntaa pidetään hyvänä ja oikeudenmukaisena.

Omalla kohdallani tulee toimeentulotuen tarve parin kuukauden kuluttua loppumaan, ja vaikka minunkin maksamani veroni tulevat osallistumaan myös sinun mahdollisten elintasosairauksiesi hoitoon, sinun mahdollisten lastesi koulunkäynnin rahoittamiseen, ja monien ihmisten päivittäisen toimeentulon takaamiseen toimeentulotuen muodossa, niin eipä tulisi mieleenkään valittaa. Yhteiskunta kun ei ole vain työssäkäyviä tai omistavia, tai muuten omillaan toimeentulevia ihmisiä varten.

voi kiesus ap. :D meillä on kaikki 3 lasta köllötelleet tyytyväisinä vm-95 vaunuissa, joissa on pukattu menemään myös siskoni kaikki 3 lasta. edelleen vaunut on toimivat ja turvalliset, vaikkakaan eivät ehkä kauniit.

ihmettelen muuten että jos sulla on mahdollisuus ostaa ne vaunut käytettynä itse niin miksi sitten ylipäätään haet vaunuja sossusta?

Ne retrohenkiset rattaatko sitten olisi olleet jotenkin sen paremmilla turvaominaisuuksilla varustetut?

Tietysti kivemmalta ja katu-uskottavammaltahan ne näyttää kun jotkut ysäriyhdistelmävaunut, jotka on just sen verran vanhat että niistä näkee että ne näyttää vaan muodista jääneiltä muttei vielä coolin retroilta, en minä sitä kiellä ;)

Yhteistyössä