pakastemarjojen syönti raskauden aikana?

Zoe-F
no ainakin joka paikassa kehoitettaan kuumentamaan.
Ja jossakin luki että suomalaisia voi syödä ihan hyvin kuumentamatta.
Itte kun keräsin ja siivosin ja pakastin, niin hyvällä omallatunnolla teen vadelmarahkaa ja puolukkahyydykedigestivepiirakkaa :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
No ei tosiaankaan suositella, että pakastemarjoja tai vihanneksia söisi kuumentamatta. ...siis niitä kaupan, omasta maasta tai itse poimitut on eri asia. Mut noi ulkomaalaiset ei. Listeriavaara, mut tietty jokainen tyylillään. =)

no en todellakaan tietoisesti syönyt niitä, en kai tänne olisi kirjoittanut jos en olisi huolissani :(
 
cockeri Tuskinpa mitään pöpöä olet saanut jos ei ole tullut mitään oireitakaan! Voithan vielä soittaa neuvolaan ja kysyä onko aihetta ottaa näyte tms. mutta enpä usko.
Itsekin olen vahingossa syönyt ulkomaalaisia pakastevadelmia (kakussa), mutta tietoisesti vältän niitä.
Ulkomaalaiset marjat on OK kun kiehautat niitä vähintään kaksi minuuttia ja ulkomaalaiset kasvikset kun keität ne kypsiksi. Suomalaisia marjoja ja kasviksia voi syödä ihan rajoituksetta, kunhan pesee kasvikset, ettei ole jäänyt multaa.

Onnea odotukseen! :)
 
Eiks noi pakastemarjarajoitukset koske lähinnä niitä vadelmia? Ainakin Espoon kaupungin sivuilla lukee niin. Pidän sitä suhteelisen luotettavana lähteenä. Ota ihan rauhallisin mielin. :)

Linkki tonne sivuille, mistä voit itse viel tarkistaa: http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;10170;10190

... ja siis esim. noro-virus on yks kalikivirus, joten jos sen saa niin ei se vauvaa tapa, mitä nyt on muuten tosi ikävä mahatauti.
 
kiitos vastauksista. puolukat olivat pirkka-puolukoita. on vaan niin kauhea ajatus että omalla huolimattomuudella olisi aiheuttanut hallaa vauvalle... silloin kun söin niitä marjoja niin flunssa meinasi tulla mutta se flunssa oli koko perheellä, minä selvisin helpoimmalla. nyt kuukauden kuluttua puolukoiden syömisestä maha oli muutaman päivän sekaisin ja vähän huono olo...
 
Heips! Mulle on kanssa sanottu juuri lähinnä pakastevadelmien osalta, että ne kannattaa kuumentaa ennen syöntiä, koska niissä on se kaliki-virus-mahdollisuus. Pakastevihanneksissa oli joitain vuosia sitten havaittu listeriaa ja sen vuoksi mä olen kuumentanut aina pakastevihannekset (myös kotimaiset). Muistaakseni silloin listeriauutisessa oli kyse nimenomaan ulkolaisista vihanneksista. Niin ja noita kotimaisia mansikoita ja mustikoita olen kyllä syönyt kuumentamatta. Mansikat meillä ovat olleet suurimmaksi osaksi mummun maalta poimittuja, mutta olen mä syönyt kuumentamatta niitä kaupasta kesällä tuoreena ostettuja. Laatikossahan on kyllä Suomen lipun kuva ja siihen mä olen luottanut... Mä kyllä huuhtelen mansikat ennen pakastusta, oli ne sitten itsepoimittuja tai kaupan laatikosta.

Mua itseäni harmittaa joskus se, että mä olen saanut itseni liian tarkaksi näiden raskausajan suositusten kanssa. Nytkin olisi viikon päästä ohjelmassa hyvän tuttavan isot syntymäpäiväjuhlat ja kun kuulin minkälaisen menun hän oli valinnut... Joudun kyllä miettimään mitä mä siellä voin syödä ja mitä en. Tarjolla kun oli salaatteja joissa on ituja (pidän iduista, mutta en ole niitä raskaana syönyt. Kuulemma suositellaan ettei raskaana niitä syötäisi). Jälkkäripöydässä oli vadelmatäykkäriä (väliin ja päälle tulee pakastevadelmista tehtyjä hyydykkeitä ). Mua jotenkin nolottaa olla syömättä, mutta en mä halua tieten tahtoen riskejä ottaa. Mua ainakin ahdistaa todella nämä syömisjutut. Haluaisin olla rennompi kaikkien suositusten kanssa, mutta todellisuudessa olenkin aivan ylitarkka.
 
kyllä olen lukenut aikaisemmat vastaukset, mutta halusin vielä kyselä myös muilta mitä tietoa heillä...ei nimittäin hirveästi naurata jos sen listerian saa. esim. eviran listeriatiedotteessa ei lue mitään pakastemarjoista, mutta täällä tuntuu ihmisillä olevan tieto että ulkomaalaisissa marjoissa voi olla listeria?!... :headwall:
 
Elintarviketurvallisuusvirasto suosittelee käyttämään ulkomaisia pakastevadelmia vain kunnolla kuumennettuina. Eri puolilla maata on esiintynyt toistuvasti norovirusepidemioita, joiden epäillään aiheutuneen ulkomaisista pakastevadelmista.

Elintarviketurvallisuusvirasto kehottaa kuluttajia ja suurtalouksia tarkistamaan hankkimiensa pakastevadelmien alkuperän ja ruokamyrkytysten välttämiseksi nauttimaan ulkomaiset vadelmat vasta riittävän kuumentamisen jälkeen. Ulkomaista alkuperää olevat pakastevadelmat tulee kuumentaa vähintään 2 minuutin ajan 90 asteessa.
(http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/suositukset_ja_ohjeet/ulkomaiset_pakastevadelmat/)
 
Hei Cockeri! Mä en (vaikka myönnän olevani "hysteerinen odottaja" :headwall: ) ole koskaan kuullut marjoissa olevan listeriaa. Siinä mielessä sinuna en murehtisi. Ainoastaan silloin olen kuullut varotoimista marjojen osalta, kun niitä syö tuoreeltaan maalta, että marjat kannattaisi huuhdella ettei suuhen mene multaa tai hiekkaa. Toinen on tämä varoitus näistä ulkolaisista pakastevadelmista (joista jo tuohon aiemmin kirjoitin).

Yritin tuossa miettiä, että miten olen aiemmissa raskauksissa suhtautunut marjoihin (nimenomaan pakastettuihin) ja kyllä mä olen tainnut tehdä joka raskaudessa marjarahkoja, joita olen hyvällä ruokahalulla suuhuni työntänyt. En nyt muista tarkkaan, että olenko aukonut kaupan pusseja vai omia pakasterasioita.

Mä luulen ettei tähän sun kysymykseen taida tulla selvää vastausta. Mulle on sattunut "vahinkoja" edellisissä raskauksissa esim. itujen kanssa ja puoliraa'an pihvin kanssa. Näiden huolieni kanssa neuvolasta ei ohjattu verikokeisiin. Aikani niitä hermoilin, mutta kun raskaus jatkui ongelmitta huolet haalenivat pikku hiljaa. Koeta olla huoleti :hug: Mä en millään jaksaisi uskoa, että jotain haittaa olet pakastepuolukoilla aiheuttanut. Päinvastoin puolukoistahan saa hyödyllisiä ja tärkeitä vitamiineja!

Ps. Kun esikoista odotin mä söin ihan huoletonna ihan mitä työpaikan ruokalassa tarjottiin. Siinä meni salaatit vihannessekoitusten kera (ei hajuakaan oliko kuumennettu), söin mätejä smetanan kanssa ja hyvää oli. Kiinalaisessa ravintolassa söin kaikkea mitä eteen tuotiin, enkä edes tiennyt mitä kaikkea siinä lautasella oli. Silti kaikki meni hyvin. Niinhän se on että tieto lisää tuskaa ja sen mä olen kyllä tässä suurperheen äitinä huomannut. Nykyisin olisin ihan kauhuissani, jos noita söisin raskaana.

Jos et millään pääse pelostasi, aina on mahdollisuus tarkistuttaa asia verikokeella. Jos neuvolasta et lähetettä saa, verikoe voidaan ottaa myös yksityisellä.

Kaikkea hyvää sinullekin odotukseesi :heart:
 
cockeri kai se olis jo tullut jos on tullakseen... jos listeriaa meinaat. Kuukausi sitten söit niitä? soita vaikka neuvolaan ja kysy niiltä et pitäiskö jotain tehä. Ei paniikkia. :hug: Marjat on hyvä juttu! Epäilempä että belgialaisissa puolukoissa nyt olisi listeriaa...
 
kiitos vastauksista! :hug: ...lähinnä minua ihmetyttää ja samalla huolestuttaa, miten erilaista tietoa on kenelläkin. ja tosiaan oireet ois varmaan tullu jo. kuumetta ei ole ollut mutta, nuhaa ja päänsärkyä kyllä...
 
Mulla kans tullu himo pakastemarjoihin. Kysyin vartavasten neuvolasta asiaa ja mainitsin että eivät ole kotimaisia niin minulle sanottiin, että senkus vetelet. Pakastus tappaa bakteerit siinä missä keittäminenkin. Ainut, että niitten ei saa antaa olla kovin kauaa huoneenlämmössä sulamassa ettei bakteerit ala uudelleen elää. Eli melko jäisinä kun syö ni huoli pois! Niin minä ainakin olen tehnyt ja vielä toukka on matkassa mukana! :)
 
Mulle annettiin neuvolasta virallisen näköinen paperi jossa oli lueteltu "kielletyt" ruoka-aineet ja selitetty miksi ne on kielletty. Ulkomaiset pakastevadelmat olivat kiellettyjen listalla, koska niistä on usein löydetty noro-virusta. Ei siis ole kysymys listeriasta vaan norosta. Muutkin ulkomaiset pakastemarjat kuin vatut kehoitettiin kuumentamaan väh 2min väh 90asteessa. Itse oon syönyt kotimaisia pakastemarjoja kylmänä ja kuumentanut muun maalaiset.

Pusukalatar, pakastus ei tapa listeria- eikä noro-virusta!
Pakastemarjojen syöminen ei varmasti tapa sinua, mutta pahan noroviruksen saaminen on ikävä riski ottaa raskaana ollessa. Listeria, niin epätodennäköistä kuin sen nappaaminen onkin, voi aiheuttaa keskenmenon tai kohtukuoleman.
Oon huomannut, että neuvolantädeillä on hyvin erilaisia suosituksia, joillakuilla niistä ne ovat hyvinkin suurpiirteisiä ja ristiriitaisia.
 
Kiitos Mendel tiedosta! Hankalaa näin esikoista odottavalle tämmöset! Vaikka olen kuumeillut 15 vuotta ja lukenut sinä aikana vaikka ja mitä tietoa, mutta nyt kun odotus on henkilökohtaista niin olen yhtä pihalla kuin en ikinä olis mitään lukenutkaan! Kaikki tieto mitä tulee on ristiriidassa toisen tiedon kanssa...argh!! Toivottavasti kaikki nyt menee kuitenkin hyvin loppuun saakka!! :)
 
Varmasti menee kaikki hyvin loppuun saakka, Pusukalatar! :)
Olisi kiva jos neuvolantädit olisivat hommiensa tasalla kaikkialla tasapuolisesti! Tai siis että kaikki odottajat saisivat samanlaiset ohjeet ja mielellään oikein hyvät ettei tule turhaa päänvaivaa ja harmia.. Toisaalta kaikki suosituksetkin varmaan elää ja muuttuu koko ajan.
 

Yhteistyössä