Pajonko pystyisit säästämään näillä tuloilla:/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
siis jumalauta on isot tulot. hyvin harva nainen pääsee noihin tuloihin omallapalkallaan.
yhteiskunta kostaisi heti jos tienaisit bruttona muutaman satasen enemmän kuin ap. lähtisi asumistuet ja päivähoitomaksut katsotaan bruttotuloista. isommista bruttopalkoista maksat isommat verot, joten käytännössä sulle jää vaan vähän enemmän nettona sitä palkkaa. silti päivähoitomaksut olisi huomattavasti suuremmat muutaman satasen euron isommalla palkalla.
ja lisäksi ap:n vanhemmat hoitelevat lapsista aiheutuvat kulut. (pyörät, vaatteet jne)
joten kyllä noista tuloista jäisi sääästtöön ja paljon.
harva lapsiperhe saa noin paljon yhteiskunnalta, suurin osa on nettomaksajia isoine veroineen ja päiväkotimaksuineen.

Alkuperäinen kirjoittaja nyyh:
Toki mekin laitettais isoja summia rahaa jos asuttais jossain kerrostalokaksiossa.

No, meillä onkin "vaan" rivitaloneliö. Kaveri asuu vanhassa omakotitalossa eikä todellakaan käy kateeksi kun jatkuvasti jotain remppaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nyyh:
Toki mekin laitettais isoja summia rahaa jos asuttais jossain kerrostalokaksiossa.

No, meillä onkin "vaan" rivitaloneliö. Kaveri asuu vanhassa omakotitalossa eikä todellakaan käy kateeksi kun jatkuvasti jotain remppaa.

Heh. Noissa kerrostalokaksioissa saattaa olla jossain päin Suomea huomattavasti korkeammat asumiskulut kuin omakotitalossa jossain muualla. =)

Ap:lle vinkki: avaa tili pankkiin, jonka lähin konttori on mahdollisimman kaukana. Älä ota siihen tiliin verkkopankkitunnuksia äläkä korttia. Siirrä sille tilille aina palkkapäivänäsi 300 euroa. Ja elä sillä rahalla, mikä jää käyttötilillesi.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Ei voi olla tai rikkovat lakia, päätöksistä pitää valittaa jos tuntuu että ei mene oikein.

Asun kans täällä ja voin sanoa että pitää paikkaansa.. Ei täällä mihinkään voi valittaa :(

Nyt kyllä lopetatte tuon höpinänne! Aivan samalla tavalla täälläkin sossun jutut menee kuin muuallakin. Lain mukaan kaikki siis. Ja valittaa voi!

Nyt kyllä lopetatte tuon höpinänne! Aivan samalla tavalla täälläkin sossun jutut menee kuin muuallakin. Lain mukaan kaikki siis. Ja valittaa voi!
Kelan, työkkärin, sossun yms paikkojen kielteiset päätökset tulee saada kirjallisena ja niissä tulee olla osoite, johon voi valituksen tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kelan, työkkärin, sossun yms paikkojen kielteiset päätökset tulee saada kirjallisena ja niissä tulee olla osoite, johon voi valituksen tehdä.

Olen saanut ainakin kelalta päätöksiä, joissa on lukenut, että tästä päätöksestä ei voi valittaa.

Ap:lle vinkki: avaa tili pankkiin, jonka lähin konttori on mahdollisimman kaukana. Älä ota siihen tiliin verkkopankkitunnuksia äläkä korttia. Siirrä sille tilille aina palkkapäivänäsi 300 euroa. Ja elä sillä rahalla, mikä jää käyttötilillesi.

Hyvä idea!

Niinpä. http://www.stm.fi/toimeentulo/tuet_ja_etuudet/toimeentulotuki

Alkuperäinen kirjoittaja Paitsi:
Olen saanut ainakin kelalta päätöksiä, joissa on lukenut, että tästä päätöksestä ei voi valittaa.
Joo, toi on muuten ihan totta. Mutta jos siis muissa kunnissa voi kielteisestä toimeentulotukipäätöksestä valittaa, niin voi valittaa Rovaniemelläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Hyvä idea!
Toi on oikein hyvä erityisesti silloin, jos rahaa periaatteessa on, mutta ne "vaan häviää" jonnekin. Ei tule tehtyä heräteostoksiakaan, jos pitää lampsia ensin sinne konttoriin nostamaan rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Paitsi:
Joo, toi on muuten ihan totta. Mutta jos siis muissa kunnissa voi kielteisestä toimeentulotukipäätöksestä valittaa, niin voi valittaa Rovaniemelläkin.

Näin just. Kyllä täälläkin toimii asiat aivan samoin kuin muuallakin. Eiköhän siitä ois tehty jo iso haloo, jos asiat ei menis lain mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja no tuota:
siis jumalauta on isot tulot. hyvin harva nainen pääsee noihin tuloihin omallapalkallaan.
yhteiskunta kostaisi heti jos tienaisit bruttona muutaman satasen enemmän kuin ap. lähtisi asumistuet ja päivähoitomaksut katsotaan bruttotuloista. isommista bruttopalkoista maksat isommat verot, joten käytännössä sulle jää vaan vähän enemmän nettona sitä palkkaa. silti päivähoitomaksut olisi huomattavasti suuremmat muutaman satasen euron isommalla palkalla.
ja lisäksi ap:n vanhemmat hoitelevat lapsista aiheutuvat kulut. (pyörät, vaatteet jne)
joten kyllä noista tuloista jäisi sääästtöön ja paljon.
harva lapsiperhe saa noin paljon yhteiskunnalta, suurin osa on nettomaksajia isoine veroineen ja päiväkotimaksuineen.

Huomasitko, että ap:lle jäi käteen palkasta 1100 euroa. Siihen päälle lapsilisät, elarit ja asumistuki.

Eli laskepa itse sitten oman perheenne osalta tuloihinne myös ne lapsilisät mukaan.

Itse tienaan bruttona 4000 euroa, pidän itseäni kohtuullisen hyvätuloisena, mutta alallani en kuitenkaan edes huipputuloisena naisena. Ja kyllä meidän perhe maksaa isosti veroja, isosti päivähoitomaksuja, mutta toistaiseksi olen ollut sitä mieltä, että ne verot on ihan mielekästä maksaa! Juuri siksi, että infra pysyisi kasassa ja siksi, että noita hyviä tukisysteemejäkin pystytään ylläpitämään.

Laitetaanpa nyt vielä tämäkin linkki.

http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=52454&name=DLFE-6201.pdf

Kannattaa oikeasti tarkistuttaa oikeus toimeentulotukeen! Toimeentulotuen alikäyttö on tutkimusten mukaan todella yleistä.

Hyvä idea!
Toi on oikein hyvä erityisesti silloin, jos rahaa periaatteessa on, mutta ne "vaan häviää" jonnekin. Ei tule tehtyä heräteostoksiakaan, jos pitää lampsia ensin sinne konttoriin nostamaan rahaa.

Mä pidän käyttötilillä mahdollisimman vähän rahaa just siks, että muuten se tuppaa mysteerisesti häviämään mitä turhanpäiväsimpiin asioihin... Jos olis isommat tulot, niin ihan hyvin vois valuakin vähän enemmän, mutta kun näillä tuloilla jo 20? on iso raha, niin hyvä laittaa sekin jemmaan. Sitten voi lainailla sieltä säästötililtä jos tulee yllättäviä menoja.

Mä pidän käyttötilillä mahdollisimman vähän rahaa just siks, että muuten se tuppaa mysteerisesti häviämään mitä turhanpäiväsimpiin asioihin... Jos olis isommat tulot, niin ihan hyvin vois valuakin vähän enemmän, mutta kun näillä tuloilla jo 20? on iso raha, niin hyvä laittaa sekin jemmaan. Sitten voi lainailla sieltä säästötililtä jos tulee yllättäviä menoja.
Mä vien kortittomalle tililleni myös kaikki 50 senttistä pienemmät kolikot. Veronpalautukseni menevät myös ko tilille. Pyrin elämään kuin koko tiliä ei olisi olemassakaan.

Olen myös huomannut sen, että kun lakkasin maksamasta ostoksiani muoviläpyskällä ja siirryin käteiseen, en tuhlannutkaan enää yhtä paljon rahaa kuin ennen. 50 euroa kun näyttää ihan erilaiselta setelinä kuin muoviläpyskän takana.

Mä vien kortittomalle tililleni myös kaikki 50 senttistä pienemmät kolikot. Veronpalautukseni menevät myös ko tilille. Pyrin elämään kuin koko tiliä ei olisi olemassakaan.

Olen myös huomannut sen, että kun lakkasin maksamasta ostoksiani muoviläpyskällä ja siirryin käteiseen, en tuhlannutkaan enää yhtä paljon rahaa kuin ennen. 50 euroa kun näyttää ihan erilaiselta setelinä kuin muoviläpyskän takana.

Mä taas käytän käteistä ihan huoletta kun taas muovilla maksaminen pitää homman kurissa :D Mulle tuo säästötili on sellanen, mistä voi ottaa ja pistää takasin. Tytön säästöihin en tietenkään koske... Ja sitten on sellanen pieni rahasto johon pitäis nyt satsaa. Rahaa on jo 2800, vielä pari sataa tarttisin jotta voisin ostaa sellasen osuuden. Pitäis muuten hoitaa äkkiä ennen ku nuo kurssit kunnolla nousevat ja se mun kokonen osuus maksais jo tonnin enemmän...

Mä taas käytän käteistä ihan huoletta kun taas muovilla maksaminen pitää homman kurissa :D Mulle tuo säästötili on sellanen, mistä voi ottaa ja pistää takasin. Tytön säästöihin en tietenkään koske... Ja sitten on sellanen pieni rahasto johon pitäis nyt satsaa. Rahaa on jo 2800, vielä pari sataa tarttisin jotta voisin ostaa sellasen osuuden. Pitäis muuten hoitaa äkkiä ennen ku nuo kurssit kunnolla nousevat ja se mun kokonen osuus maksais jo tonnin enemmän...

Osta mieluummin silläkin rahalla kultaa. Pitää paljon varmemmin arvonsa.

mie en saa toimeentulotukea koska en halua hakea elatusapua jotta ei tule riitaa lapsista miehen kanssa joten näin ollen elän pienellä kodinhoidon tuella alle 500e kuussa ja 300 lapsilisillä... oma valintani ja kyllä sitä vähemmälläkin pärjää

Kyllä tosta parisataa sais säästöön ainakin. Meillä yhteiset tulot 2200e (miehen palkka, mun kotihoidontuli ja lapsilisät), ja meitä 2 aikuista ja 4 lasta. Asumismenot 980e kuussa, ja miehen työmatkoihin menee 250e kuussa. Muita pakollisia laskuja noin 300-400e. Ja loput ruokaan ja vaatteisiin jne. Nyt ei jää kyllä senttiäkään säästöön, mutta mistään ei myös ole pulaa ollut kun vähän katsoo mitä ostaa. Toki aina isompi meno sitte tuntuu, jos esim auto hajoo jne... Sillon on pissiset oltavat vähän aikaa, mut sillonkaan ei ruuasta tingitä.

Mutta omista kulutustottumuksistahan se on kii jos ap ei 2000 eurosta mitään säästöön saa. Toki kaiken saa meneen, jos niin elää. Mutta isoja säästöjä saa helpostikin aikaan, kun esimerkiks suunnittelee huolella ruokalistat jne. Mielstäni tuo rahamäärä on kuitenkin ISO kolmelle ihmiselle, monet elävät paljon pienemmällä, ja pärjäävät.

Yhteistyössä