päivystykseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ykä yskijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

ykä yskijä

Vieras
Mulla on ollut aika pitkään öistä yskää, jota epäilen astmaksi. Nyt tilanne on se, etten nukkunut viime yönä juuri lainkaan yskän vuoksi ja nytkin kun menen makuulle, alkaa taas limainen yskä. Voinko mennä päivystykseen, antanevatko minulle jotain lääkettä vao soitanko vain huomenna tk:seen ja pyydän allergia-ja astmakokeita?

Lääkärit ei ota yöllä vastaan yskän vuoksi ellei ole hengenahdistusta mukana, joten ei ole päivystysasia. Huomenna varaat ajan astmahoitajalle ja lääkärille.

Ei oo päivytysasia, varsinkaan keskellä yötä. Aika pahaa hengenahdistustakin sais olla että ottavat vastaan. Varaat tosiaan huomenna lääkäriajan, kyllä ihminen kestää valvoa useamman vuorokauden, rankkaa se on toki, mutta kohtapa saat taas nukkua. Ja varmaan saat nukuttua nytkin edes tunnin tai pari. Jos sulla on hunajaa kaapissa niin kokeilepa ottaa sitä, auttaa ainakin hyvin tavalliseen yskään, en tiedä auttaako astman aiheuttamaan.

Poltatko? Jopa parikin kuukautta voi kestää yskä, ilman että olisi astmaa tai muuta sairautta. Päivystysasia on jos tuntuu että happi alkaa loppumaan yskiessä ja ollut esim monta päivää korkea kuume.
Th:hon soitto. Aluejoitajalle varmaan eka, joka arvioi tilanteen pitääkö päästä lääkäriin vai ei.

käväisehän ulkona raittiissa kosteassa ilmassa kävelemässä niin olo voi helpottua. Huomenna heti varaat ajan ja kannattaa jo puhelimessa pyytää resepti avaavaan lääkkeeseen.

Itse sain viime kuussa astmadiagnoosin. Neljä kuukautta pelkäsin niitä kohtauksia ennen kuin oli pakko soittaa, kun kolme yötä peräkkäin ahdisti henkeä niin ettei pystynyt tekemään mitään.

No ei ole päivystysasia ja juuri tällaisten tapausten takia päivystykset ruuhkautuu. Jos sulla on ollut yskää jo pitkään ja sama vaiva viimeyönäkin, niin mitö sellaista akuuttia juuri nyt olisi että keskellä yötä on näytille lähdettävä? Pärjäät varmadti huomiseen asti, jolloin voit ottaa yhteyden tk:seen ja alkaa selvittämään yskän syitä. Päivystysasiaksi tilanteesi muuttuisi, jos tapahtuisi jokin radikaali muutos tilassasi. Esimerkiksi hengittäminen muuttuisi todella työlääksi tai ilmenisi jotain äkillisiä kovia kipuja jjne.

Yhteistyössä