Päivi Räsänen: Kotiäitiyttä ei pidä rinnastaa työttömyyteen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaalitarkkailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23304763]Kotihoidontuki ei ole ongelma, sen sijaan sen matala taso on.[/QUOTE]

No se nyt on varmaan kaikilla tiedossa että näin on. Mä olen kuitenkin täysin varma, että mitään selkeää muutosta kotihoidontukeen ei tulevan hallituskauden aikana ole luvassa. Ihan samat on puheet neljän vuodenkin kuluttua, kukaan vaan ei sitä sitten enää muista ja huomaa kysyä, että miksi tästä aina vaan puhutaan eikä mitään tapahdu.

Eikös työtön ole sellainen jolla ei ole töitä?
Töiden tekeminen tarkoittaa ymmärtääkseni sitä että teet jollekin palkkaa vastaan jotain ja maksat palkastasi verot.
Onhan kotiäiti silloin työtön.
Ok ei kuormita päiväkotia, mutta sen sijaan että eläisi omilla rahoillaan ja maksaisi niistä veroa, valtio maksaa kotiäidille.
Niin, maksaa työttömällekin, tiedän.
Kristillisten vaaliohjelmasta ei millään muotoa selviä se, miten nämä puheet aiotaan toteuttaa. Mistä tingitään?

[QUOTE="vieras";23304787]Eikös työtön ole sellainen jolla ei ole töitä?
Töiden tekeminen tarkoittaa ymmärtääkseni sitä että teet jollekin palkkaa vastaan jotain ja maksat palkastasi verot.
Ok ei kuormita päiväkotia, mutta sen sijaan että eläisi omilla rahoillaan ja maksaisi niistä veroa, valtio maksaa kotiäidille.
Kristillisten vaaliohjelmasta ei millään muotoa selviä se, miten nämä puheet aiotaan toteuttaa. Mistä tingitään?[/QUOTE]

Olen samaa mieltä kanssasi KD:n vaaliohjelmasta, mutta pakko sanoa, että kotiäitikin maksaa myös saamistaan tuloista veroa. :p Toki ne eivät ole palkkatuloa.

Räsänen: Kotiäitiyttä ei pidä rinnastaa työttömyyteen

Ihan tärkeistä ja konkreettisista asioistahan Päivi Räsänen kirjoittaa. Itse olen kurkkuani myöten täynnä ihmisten kommentteihin siitä että "olen vain kotona" vaikka hoidan itse kotona kahta korvatulehduskierteessä olevaa lasta. "Olemiseni" alkaa joka ikinen aamuvarhaisella ja loppuu puoliltaöin. Hyvässä lykyssä pääsen jopa nukkumaan yhtenäiset yöunet.

Jotain kunnioitusta sentään kotiäideillekin!

Ajatella. Mä hoidan niitä sairaita lapsia JA yritän tehdä palkkatyötä YHTÄAIKAA! Kunnioittakaa mua!

[QUOTE="vieras";23304828]Ajatella. Mä hoidan niitä sairaita lapsia JA yritän tehdä palkkatyötä YHTÄAIKAA! Kunnioittakaa mua![/QUOTE]

Sama juttu!! Olen vielä yrittäjä, jonka on tehtävä niitä töitä samaan aikaan, kun hoidan sairaita lapsia.

No ei mitään uutta. :D Eikä koko artikkelissa ollut yhtään mitään, mitä ei olisi jo ennen kuultu.

Niin sehän oli kannanotto meneillään olevaan keskusteluun :) Ehkä hänen puolueensa kannattajat tahtovat tietää mitä hän ajattelee asiasta.

No joo, itsestäänselvyys tuo.

Hyvä kirjoitus, luin sen jo silloin kun tuli. Toivotaan että se johtaa johonkin KD:n piireissä.

[QUOTE="Vieras";23304860]Sama juttu!! Olen vielä yrittäjä, jonka on tehtävä niitä töitä samaan aikaan, kun hoidan sairaita lapsia.[/QUOTE]

Täähän on niitä kuuluisia omia valintoja :) Näin tekevät muutkin.
Olen suurerheen äiti ja yrittäjä itsekin.Firma ei pyöri itsekseen. Imetän hommien välissä, valvon yöt 3kk vauvan kanssa ja hoidan elukat aamu kuudelta. Niin se vaan menee.

Mä olin työtön ja nostin ansiosidonnaista ja olin mielestäni kotiäiti, jolla oli vaan parempi liksa :D Enkä mä töitä hakiessani sanonu olleeni työttömänä vaan kotiäitinä ja saman laitoin cv:een.

Alkuperäinen kirjoittaja Kevät on..;23304913:
Täähän on niitä kuuluisia omia valintoja :) Näin tekevät muutkin.
Olen suurerheen äiti ja yrittäjä itsekin.Firma ei pyöri itsekseen. Imetän hommien välissä, valvon yöt 3kk vauvan kanssa ja hoidan elukat aamu kuudelta. Niin se vaan menee.

Näinhän se menee. Onnea meille valinnoistamme ja hyvää työpäivää ja ennen kaikkea hyvää naistenpäivää!

Tuli kyllä aika tärkeetä asiaa kerrankin ton tädin suusta ja on ihan hyvä, että joku laittaa ihmisiä vähän ajattelemaan. Mä en tajua, että mikä hyökkäys nyt on menossa hoitovapaata vastaan.

Tää oli mun mielestä tosi hyvä näkökulma asiaan:
"Kotihoidontuki ei ole ongelma, sen sijaan sen matala taso on. Kotihoidon vahvistaminen nostaisi myös kunnallisen päivähoidon laatua lapsiryhmien kokojen pienentyessä."

Kun ne uratykkiäidit täällä vikisee kotihoidossa olevista lapsista, niin mikseivät he ole vain tyytyväisiä, että heidän lapsukaiset saavat vain parempaa hoitoa, kun kaikkia mukuloita ei oo tungettu sinne. Mä en usko, että ammattitaitoisia työntekijöitä riittäisi päiväkoteihin, jos kaikki muksut laitettaisiin sinne 10 kuukauden iästä lähtien.

http://kd.fi/KD/www/fi/ajankohtaista/index.php?we_objectID=6962

Täältä pitäisi löytyä vastaus niille, jotka ihmettelevät, että mistä ne rahat revitään. Ei ole pelkkää suunsoittoa. Äänestäkää vaihteeksi Kristillisdemokraatteja valtapuolueiden sijaan, näette mikä ero on sillä, miten he hoitavat asiat. Nyt on hyviä ehdokkaita joka vaalipiiristä, kun jaksatte vaan perehtyä mielipiteisiin.
Miksi äänestää sellaista, johon on jo kertaalleen pettynyt? Nykyinen hallitus on vain kurjistanut joidenkin elämää ja tulee jatkossa myös pahenemaan, ellei ihmiset avaa silmiään totuudelle.
Ei enää "tavan vuoksi" äänestämistä, vaan nyt on muutoksen aika.

Itse olen kurkkuani myöten täynnä ihmisten kommentteihin siitä että "olen vain kotona" vaikka hoidan itse kotona kahta korvatulehduskierteessä olevaa lasta. "Olemiseni" alkaa joka ikinen aamuvarhaisella ja loppuu puoliltaöin. Hyvässä lykyssä pääsen jopa nukkumaan yhtenäiset yöunet.

Luuletko, ettei työssäkäyvien päivä sairaan lapsen hoidossa ihan samalla tavalla ala aamuvarhaisella ja lopu puoliltaöin? Ja miten luulet niiden työssäkäyvien vanhempien yöunien olevan yhtään sen ehjempiä, jos lapsi valvottaa? Paitsi, että hyvässä lykyssä se työssäkäyvä on ensin sinun tapaasi hoitanut sitä sairasta lastaan päivän, ja kun lapsi vihdoin nukkuu, siirtyy äiti/isä työtehtäviensä pariin. Sori, mutta tuo uniasia on niitä harvoja asioita, joilla kotiäiti ei kyllä saa kruunuaan kiillotettua mun silmissä tipan vertaa.

[QUOTE="vieras";23304787]Eikös työtön ole sellainen jolla ei ole töitä?
Kristillisten vaaliohjelmasta ei millään muotoa selviä se, miten nämä puheet aiotaan toteuttaa. Mistä tingitään?[/QUOTE]

Makeis-, virvoitusjuomien ja alkoholiveroa nostetaan, sillä saadaan jo osa katettua... Se määrä, mitä ihmiset ostaa alkoholia ja makeisia/virvoitusjuomia neljässä vuodessa, on huikea. Ja ihan aihettakin on nostaa näiden tuotteiden veroa, se on tervettä. Löytyy ne vastaukset sieltä sivuilta, kun viitsii surfata.

http://kd.fi/KD/www/fi/kuvat/KDvero_1.pdf
http://kd.fi/KD/www/fi/kuvat/Lopullinen_Verolinjaukset_2011-2015.pdf

Alkuperäinen kirjoittaja välikysymys;23304826:
Suhtautuisitko yhtä negatiivisesti, jos asian olisi nostanut esiin joku muu puolue kuin KD ja joku muu poliitikko kuin Päivi Räsänen?

No en mä varsinaisesti suhtaudu negatiivisesti, vaan lähinnä huvittuneesti, hiukan kyynisestikin. Ja juu, suhtautuisin ihan samalla tavalla asiaan riippumatta minkä puolueen jäsen tuollaista kirjoittelee. Jaan Räsäsen kanssa paljon samoja arvoja, mutta en silti usko sokeasti tuollaisiin lausuntoihin. Vaikuttaa mielestäni äänten kalastelulta.

Niin noh, itsekin olen ollut kotiäiti ja jopa kotirouva sitä ennen. Lapsellani puhkesi alle puolivuotiaana vakava krooninen sairaus, joka tiesi sairaalajaksoja yms. muuta mukavaa. Kunnioitan kotiäitejä siinä missä muitakin ihmisiä, mutta en koe sitä sankaritar-ääripäätäkään järkeväksi. Ihan samalla tavalla se työssä käyvä äiti joutuu valvomaan sen sairaan lapsen kanssa ja kotihommat on jokaisessa kodissa tehtävä. Jokainen perhe toivottavasti voi valita heille parhaimman vaihtoehdon.

pyykit on pestävä ja yövalvomiset hoidettava myös päiväkotiin viedessä. Ja siellä on vielä vähän tarkempaa mitä pukee noille, eivät voi olla sukkahousuissa ja t-paidassa sisällä, vaikka kotosalla näin voisi ollakin

Thanks modet, mun teksti filtteroitiin. Kyllä sitä vaikka minkänäköistä scheissee saa suoltaa tänne, mutta kun latoo faktaa pöytään, niin sit siinä on jotain pahaa, ja se poistetaan. Sillä lailla. "puolueettomat" modet. Just.

Yritetään uusiksi:

KD:n linjaukset eivät ole yhtä kuin Räsäsen mielipiteitä. Päivi Räsänen on KD:n puheenjohtaja.
Jos haluatte tietää lisää näistä linjauksista, miten KD hoitaisi nämä korotukset kotihoidontukiin yms. niin katsokaa puolueen nettisivuilta ja hakusanaksi verolinjaukset 2011-2015.
Tässä vastauksia, mistä ne rahat revitään/mistä tingitään, kuten joku jo tuolla aiemmin sitä ihmetteli. Yritin jo aikaisemmin tätä kirjoittaa tänne, mutta se poistettiin...

"Suomen Kristillisdemokraattisen puolueen verolinjaukset 2011-2015
Kristillisdemokraattien tavoitteena on valtiontalouden kestävyysvajeen, noin 8 miljardia euroa, kattaminen seuraavan vaalikauden aikana eli kaksi miljardia euroa vuosittain. Tämä merkitsee sitä, että valtio ei ota uutta velkaa vuonna 2015. Tavoitteeseen pyrimme aiemmin julkaistun vaaliohjelmamme sekä tämän talous- ja verolinjauksen mukaisesti.

KD:n talous- ja verolinjauksilla on kolme päätavoitetta. Ensimmäinen on oikeudenmukaisuuden lisääminen yhteiskunnassamme. Tähän pyrimme tuloerojen tasaamisen kautta. Verotuksen tulee perustua nykyistä enemmän veromaksukykyyn. Toisena tavoitteenamme on kannustaa työhön, työllistämiseen ja yrittäjyyteen vauhdittamaan talouskasvua. Kolmanneksi tähtäämme rakenteellisiin uudistuksiin, tuottavuuden parantamiseen ja tiukkaan menokuriin.
1. Tiukka menokuri, rakenteelliset uudistukset ja tuottavuuden lisääminen.
- Valtionhallinnon tuottavuuden parantamista jatketaan uudistettavalla ohjelmalla.
- Hallintoa kevennetään ja päällekkäisyyksiä karsitaan.
- Kunta- ja palvelurakenteen uudistusta jatketaan.
- Elinkeinotukia supistetaan asteittain.
- Valtion investointien tasoa, ajoitusta ja kohdentamista tarkennetaan.
- Perusterveydenhuollon ja vanhustenhuollon tasoa korotetaan merkittävillä lisäpanostuksilla.
Näillä keinoilla valtiontalouteen nettovaikutus yhteensä + 900 miljoonaa euroa vaalikaudessa.
2. Talouskasvun, työllisyyden ja yrittäjyyden edistäminen
- Talouskasvun tuottama osuus – 5-7 miljardia euroa.
- Harmaan talouden kitkeminen - 100 miljoonaa euroa.
- Työhyvinvoinnin lisääminen mm. työkyvystä, johtamisesta ja työoloista huolehtimalla.
- Työurien pidentäminen kaikissa työelämän vaiheissa kannustimia käyttäen.
Näillä keinoilla kestävyysvajeesta katetaan yhteensä 5,3-7,3 miljardia euroa.
3. Verotuksen tarkistukset
3. Eri pääomaliikkeiden verotus
- Pääomaveroa korotetaan 2 prosenttiyksikköä + 180 miljoonaa euroa
- Lyhytaikaiseen omistamiseen perustuvan myyntivoiton veron korotus + 100 miljoonaa euroa.
- Pankki- ja luottolaitosten taseeseen perustuvan veron käyttöönotto + 250 miljoonaa euroa
- Pörssikaupan veron käyttöönotto (0,1 prosenttia) + 100 miljoonaa euroa
- Arpajaisverot korotetaan + 100 miljoonaa.
3.2 Hyvinvointi- ja ympäristöverot
- Alkoholi-, tupakka-, makeis- ja virvoitusjuomaveron korotus vuosittain. + 220 miljoonaa euroa
- Ansiottomien ns. windfall-voittojen veron käyttöönotto + 100 miljoonaa euroa.
- Pakkausveron käyttöönotto + 15 miljoonaa euroa.
- Kotitalousvähennyksen ylärajan laskeminen 2500 euroon + 40 miljoonaa euroa.
Näillä keinoilla kestävyysvajeesta katetaan yhteensä 1,1 miljardia euroa.
- Ansiotuloveroa kevennetään kaikkein pienituloisimpien kohdalla ja korotetaan maltillisesti kaikkein suurituloisimpien osalta. +/- 0
- Listaamattomien osakeyhtiöiden yhdenkertainen osinkoverotus ja yhteisövero säilytetään ennallaan.
- Arvonlisävero pidetään ennallaan. Arvonlisäveron nostaminen edellyttäisi merkittävää panostusta pienituloisimpien toimeentulon parantamiseen.
Kristillisdemokraatit asettavat lisäksi seuraavat tavoitteet tulevalle vaalikaudelle:
Eläketuloja kohdellaan kaikilta osin yhdenvertaisesti ansiotulojen kanssa.
Omaishoidon tuen verotus saatetaan ansiotuloveron tasolle, kustannus 10 miljoonaa euroa.
Perheen koko ja tulonsaajien lukumäärä otetaan nykyistä paremmin huomioon verotuksessa
huoltajavähennyksellä, kustannus 70 miljoonaa euroa.
Asumiseen kohdistuvaa verotusta ei kiristetä.
Energiaverotuksen tuottotaso pidetään ennallaan ja sitä oikeudenmukaistetaan kotitalouksia sekä työllisyyttä ja energiaintensiivistä teollisuutta tukevaksi.
Kunnallisverotuksen perusvähennys nostetaan 2500 euroon vuodessa ja verotulomenetys korvataan kunnille.
Työllistävien pk-yritysten vero- ja maksurasitteiden nousu estetään.
Valtion ja kuntien väliset talous- ja tehtäväsuhteet uudistetaan.
Pk-yritysten innovaatio- sekä tutkimus- ja kehityspanostusten verovähennysoikeus toteutetaan.
Ensimmäisen työntekijän palkkauksen kustannuksia alennetaan.
Jäteveroa korotetaan maltillisesti ja sen tuotto ohjataan kunnille.
KD:n vaaliohjelmassa on esitetty tavoitteet mm. vanhustenhuollon, terveydenhuollon, ympäristöpolitiikan, koulutuksen ja kehitysyhteistyön osalta.

Yhteistyössä