Päivi Räsänen: Kotiäitiyttä ei pidä rinnastaa työttömyyteen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaalitarkkailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vaalitarkkailija

Vieras
Räsänen: Kotiäitiyttä ei pidä rinnastaa työttömyyteen

Ihan tärkeistä ja konkreettisista asioistahan Päivi Räsänen kirjoittaa. Itse olen kurkkuani myöten täynnä ihmisten kommentteihin siitä että "olen vain kotona" vaikka hoidan itse kotona kahta korvatulehduskierteessä olevaa lasta. "Olemiseni" alkaa joka ikinen aamuvarhaisella ja loppuu puoliltaöin. Hyvässä lykyssä pääsen jopa nukkumaan yhtenäiset yöunet.

Jotain kunnioitusta sentään kotiäideillekin!

Räsänen: Kotiäitiyttä ei pidä rinnastaa työttömyyteen

Ihan tärkeistä ja konkreettisista asioistahan Päivi Räsänen kirjoittaa. Itse olen kurkkuani myöten täynnä ihmisten kommentteihin siitä että "olen vain kotona" vaikka hoidan itse kotona kahta korvatulehduskierteessä olevaa lasta. "Olemiseni" alkaa joka ikinen aamuvarhaisella ja loppuu puoliltaöin. Hyvässä lykyssä pääsen jopa nukkumaan yhtenäiset yöunet.

Jotain kunnioitusta sentään kotiäideillekin!

Ai niin se linkki unohtui, anteeksi! Räsänen: Kotiäitiyttä ei pidä rinnastaa työttömyyteen

Niin noh, itsekin olen ollut kotiäiti ja jopa kotirouva sitä ennen. Lapsellani puhkesi alle puolivuotiaana vakava krooninen sairaus, joka tiesi sairaalajaksoja yms. muuta mukavaa. Kunnioitan kotiäitejä siinä missä muitakin ihmisiä, mutta en koe sitä sankaritar-ääripäätäkään järkeväksi. Ihan samalla tavalla se työssä käyvä äiti joutuu valvomaan sen sairaan lapsen kanssa ja kotihommat on jokaisessa kodissa tehtävä. Jokainen perhe toivottavasti voi valita heille parhaimman vaihtoehdon.

Täytyy tosiaan sanoa että tässä asiassa olen hyvinkin samoilla linjoilla rouva Räsäsen kanssa. Kaikkein eniten siitä että lasten hoitomuodon ja hoitajan valinnan pitäisi olla perheen päätös, ei valtiovallan.

Itse olen käynyt aina äänestämässä mutta vasta nyt hoksasin käydä vaalikoneessa. Minulle oli ihan yllätys että Allianssi Ry oli antanut kristillisdemokraateille parhaimmat pisteet lasten ja nuorten asioiden huomioimisesta.

Niin sitä ihminen alkaa ajattelemaan asioita uudella tavalla tullessaan äidiksi ja pidänkin normaalina että ihminen(kin) miettii jälkeläisensä parasta.

Niillä ihan oikeasti työttömillä on aikaa keskittyä työnhakuun. Annettakoon meille kotiäideillekin oikeus keskittyä äitiyteen. Inhoan yli kaiken kotiäitien vähättelyä.

Olipas kyllä kerrankin asiaa. En ole muuten niin ko. henkilön aatteista lämmennyt.

Tuossa loppupuolella ehkä tuo ehdotus siitä, että teini-ikäisten vanhemmat voisi olla osittaisella hoitoapaalla ei välttämättä toimisi. Tai en tiedä, tuli vaan mieleen että onko ne teinitkään kotona jos vanhemmat menee kotiin esim. kahelta? En tiedä, ei kokemusta. Onko mielipiteitä?

[QUOTE="asiaa";23302921]Olipas kyllä kerrankin asiaa. En ole muuten niin ko. henkilön aatteista lämmennyt.

Tuossa loppupuolella ehkä tuo ehdotus siitä, että teini-ikäisten vanhemmat voisi olla osittaisella hoitoapaalla ei välttämättä toimisi. Tai en tiedä, tuli vaan mieleen että onko ne teinitkään kotona jos vanhemmat menee kotiin esim. kahelta? En tiedä, ei kokemusta. Onko mielipiteitä?[/QUOTE]

Kuulostaa tolleen äkkilukemalta hienolta ajatukselta, mutten käsitä miten Räsänen esimerkiksi aikoo rahoittaa jos tuhannet vanhemmat jäävät kotiin "hoitamaan" teini-ikäisiään. Vanhempien läsnäolo on tietenkin tärkeää, mutta varsin usein teinit tekevät jo koulussa suunnilleen yhtä pitkää päivää kuin vanhemmat töissä. Lisäksi on ihan luonnollinen, teini-ikään liittyvä kehitysvaihe nimenomaan pyrkiä eroon kodin yhteydestä, monille teineille nimenomaan kavereiden seura ja vertaistuki on tärkeämpää, ja vanhempien "kyttääminen" saattaa lähinnä ärsyttää.

Kuulostaa tolleen äkkilukemalta hienolta ajatukselta, mutten käsitä miten Räsänen esimerkiksi aikoo rahoittaa jos tuhannet vanhemmat jäävät kotiin "hoitamaan" teini-ikäisiään. Vanhempien läsnäolo on tietenkin tärkeää, mutta varsin usein teinit tekevät jo koulussa suunnilleen yhtä pitkää päivää kuin vanhemmat töissä. Lisäksi on ihan luonnollinen, teini-ikään liittyvä kehitysvaihe nimenomaan pyrkiä eroon kodin yhteydestä, monille teineille nimenomaan kavereiden seura ja vertaistuki on tärkeämpää, ja vanhempien "kyttääminen" saattaa lähinnä ärsyttää.

Tässäpä se mitä itse meinasin vastata. On todella tärkeää olla läsnä ja varsinkin käyettävissä silloin kun teini haluaa (tarkoitan että kuuntelee lasta ja on kiinnostunut hänen tekemisistään, ei siis tarkoita pelkkää kuskina olo ja kyttäystä... Mutta teini tarvitsee myös aikaa kavereiden kanssa ja yksinoloa. Vanhempien on hyvä miettiä sitä miten antavat aikaansa lapsilleen, niille teineillekin.

Ja ensisijaisesti olen sitä mieltä, että jokaisen perheen pitäisi pystyä tulemana toimeen omillaan ilman että valtio koko ajan rahoittaa sitä tavalla tai toisella.
Eli jos perheellä on varaa esim tehdä lyhyempää työpäivää tai intoa lkuopua omista huvitus menoistaan lasten hyväksi niin sehän on todella hienoa.

Niin noh, itsekin olen ollut kotiäiti ja jopa kotirouva sitä ennen. Lapsellani puhkesi alle puolivuotiaana vakava krooninen sairaus, joka tiesi sairaalajaksoja yms. muuta mukavaa. Kunnioitan kotiäitejä siinä missä muitakin ihmisiä, mutta en koe sitä sankaritar-ääripäätäkään järkeväksi. Ihan samalla tavalla se työssä käyvä äiti joutuu valvomaan sen sairaan lapsen kanssa ja kotihommat on jokaisessa kodissa tehtävä. Jokainen perhe toivottavasti voi valita heille parhaimman vaihtoehdon.

Iso peesi tälle!

mitäs sitten työtön jolla kolme alle kouluikäistä? 6v., 5v. ja 4v? olen ollut työelämässä reilu kaksi vuotta tehden pätkätöitä, ihan samalla tavalla töiden lisäksi hoidin kotia ja lapsia työaikojen ulkopuolella, ne lapset on valvottaneet olleessan kipeitä, mutta yöunet on molemmilla vanhemmilla jääneet katkonaisiksi, aamulla luonnollisesti töihin.

en siis ole enään kotiäiti nimikkeellä vaan työtön työnhakija.

Hyvät huomenet ja kaikille oikein mukavaa naistenpäivää!

Tuosta teinien vanhemmille mahdollisuutta jäädä kotiin vaikka osa-aikaisesti on tuskin edes koskaan eduskunnassa mietitty. Ystäväni poika alkoi oireilemaan poissaolojaan myymälävarkaissa ja ensihumalakin tuli koettua. Onneksi poika sentään ymmärsi ja uskalsi tulla kotiin eikä jäänyt hankeen. Ystäväni otti työnantajalta palkatonta lomaa saadakseen perheasiat kuntoon.

Tuo Suomessa onkin väärin, että vain menestymistä työelämässä pidetään hyvänä asiana. Perhe on jäänyt vähän taka-alalle.
Niin lapsista kuin vanhuksista pitäisi kantaa enempi huolta .
Eikä sysätä vanhuksia heti lähimpään hoito / vanhainkotiin. Hoitaa itse , lähellä omaisia.

Hyvät huomenet ja kaikille oikein mukavaa naistenpäivää!

Tuosta teinien vanhemmille mahdollisuutta jäädä kotiin vaikka osa-aikaisesti on tuskin edes koskaan eduskunnassa mietitty. Ystäväni poika alkoi oireilemaan poissaolojaan myymälävarkaissa ja ensihumalakin tuli koettua. Onneksi poika sentään ymmärsi ja uskalsi tulla kotiin eikä jäänyt hankeen. Ystäväni otti työnantajalta palkatonta lomaa saadakseen perheasiat kuntoon.

Totta on, että joidenkin teinien kohdalla tähän voisi olla tarvetta. Tosiasia on kuitenkin, että kun Päivi Räsänen mietiskelee tuollaisia asioita, niin pitäisi myös pystyä osoittamaan, että mistä löydetään raha siihen, jos kymmenien tuhansien teinien vanhemmat jäävät kotiin hoitamaan perheasioita kuntoon. En vähättele teini-ikäisten tarvetta hyvään ja pysyvään vanhemmuuteen, mutta kun tuollaisia, epäilemättä kansan suosiota nostattavia lausuntoja esittää, niin pitäisi myös kertoa mistä ne rahat siihen tulevat. Muuten ne jäävät katteettomiksi puheista, kuten poliitikkojen puheet muutenkin. Valtion budjettia on joka tapauksessa leikattava, ja mielestäni Kristillisdemokraattien esittämät leikkaukset ovat muutenkin varsin maltillisia, ei niistä tuollaisia rahoja millään irtoa.

mitäs sitten työtön jolla kolme alle kouluikäistä? 6v., 5v. ja 4v? olen ollut työelämässä reilu kaksi vuotta tehden pätkätöitä, ihan samalla tavalla töiden lisäksi hoidin kotia ja lapsia työaikojen ulkopuolella, ne lapset on valvottaneet olleessan kipeitä, mutta yöunet on molemmilla vanhemmilla jääneet katkonaisiksi, aamulla luonnollisesti töihin.

en siis ole enään kotiäiti nimikkeellä vaan työtön työnhakija.

En lakisi sinua työttömien ja toimettomien kirjoihin. Sinullahan on kädet työtä täynnä lastesi kanssa. Lyödäänkö vetoa että aivosi ovat tällä hetkellä kovemmilla kierroksilla kuin yhdelläkään suurfirman johtajalla. Eli se siitä kotiäitiyden tyhmistävästä myytistä.

Kristilliset ovat ottaneet myös esille sen "vanhojen aikojen" veroilmoitusmallin eli perheen todelliset tulot lasketaan yhteen ja sen jälkeen vasta annetaan verokortteihin veroprosentit. Edellä mainittu verotusjärjestelmä lakkautettiin naisen tasa-arvoa sortavana. Aika monessa perheessä tasa-arvoiset olisivat sitten sorrettuja kun veroilmoituksen täyttöhetki tulee.

Suomi ei voi voida hyvin jos perheet eivät voi hyvin! Pidän vanhusten oloja kammottavina jos he laitokseen joutuvat. En toivo omille vanhemmilleni sellaista kohtelua. Kaiken huippu on että ne vähäiset hoitajat saavat haukut niskoilleen siitä etteivät tekemään kahden ihmisen työpanosta työajallaan.

Tuo Suomessa onkin väärin, että vain menestymistä työelämässä pidetään hyvänä asiana. Perhe on jäänyt vähän taka-alalle.
Niin lapsista kuin vanhuksista pitäisi kantaa enempi huolta .
Eikä sysätä vanhuksia heti lähimpään hoito / vanhainkotiin. Hoitaa itse , lähellä omaisia
.

Totta, ja tätä on monikin poliitikko käyttänyt vaaliaseena ainakin kaksissa viimeisissä vaaleissa, eikä siellä hallituskaudella kuitenkaan mitään tämän asian puolesta tapahdu. Mua ei henk.koht. ainakaan lämmitä Päivi Räsäsen tai muiden ymmärtäväiset puheet. Tuntuu, että niitä lausuntoja annetaan vain siksi, että saadaan ääniä. Pitää oikeasti esittää, että miten ne uudistukset toteutettaisiin, missä aikataulussa ja millaisella hallituksella.

Räsänen kirjoittaa näin:

Keskustelussa unohtuu kotihoidontuen päätarkoitus, lapsen etu. Kotihoidontuki koskee alle kolmen vuoden ikäisiä lapsia, siis aivan vauvaikäisiä, yksi- ja kaksivuotiaita. Useimmiten pikkulapsen paras hoitopaikka on oman vanhemman syli. Vauvaikäisten riski saada korvatulehduksia tai muita infektioita on päiväkodissa suurempi kuin kotihoidossa. Alle kolmevuotias ei vielä tarvitse suurta vertaisryhmää henkisen kehityksensä tueksi. Leikki-ikäisetkin lapset ovat yksilöitä. Samassa perheessä toinen lapsi sopeutuu helpommin suureen lapsiryhmään, toinen taas vaatii pidempään kotihoitoa. Yleensä vanhemman kannattaa kuunnella äidin tai isän vaistoaan lapsen hoitopaikan valinnassa. Sen vuoksi ratkaisut lapsen hoitopaikoista pitäisi saada tehdä keittiön pöydän äärellä eikä valtiovallan sanelemana.

On lyhytnäköistä arvioida perhevapaiden vaikutuksia sukupuolten välisten tasa-arvotilastojen tai työllisyys- ja tuottavuuslukujen pohjalta. Lapsen ensivuosien turvalliseen kehitykseen panostaminen tuottaa hyvinvointia ja työkykyä hänen koko elinkaarensa ajan. Kotihoidontuki ei ole ongelma, sen sijaan sen matala taso on. Kotihoidon vahvistaminen nostaisi myös kunnallisen päivähoidon laatua lapsiryhmien kokojen pienentyessä.

Totta on, että joidenkin teinien kohdalla tähän voisi olla tarvetta. Tosiasia on kuitenkin, että kun Päivi Räsänen mietiskelee tuollaisia asioita, niin pitäisi myös pystyä osoittamaan, että mistä löydetään raha siihen, jos kymmenien tuhansien teinien vanhemmat jäävät kotiin hoitamaan perheasioita kuntoon. En vähättele teini-ikäisten tarvetta hyvään ja pysyvään vanhemmuuteen, mutta kun tuollaisia, epäilemättä kansan suosiota nostattavia lausuntoja esittää, niin pitäisi myös kertoa mistä ne rahat siihen tulevat. Muuten ne jäävät katteettomiksi puheista, kuten poliitikkojen puheet muutenkin. Valtion budjettia on joka tapauksessa leikattava, ja mielestäni Kristillisdemokraattien esittämät leikkaukset ovat muutenkin varsin maltillisia, ei niistä tuollaisia rahoja millään irtoa.

Parhaimmassa tapauksessa asiat hoitunevat aivan kuten vuorotteluvapaissakin. Menen nyt perehtymään tarkemmin KD-sivulle verotuspolitiikkaan ja palaan asiaan.

Yhteistyössä