PÄIVÄUNIONGELMA -APUA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma 75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma 75

Vieras
Moikka!

Meidän pieni poikamme (nyt melkein 6 kk) on "kärsinyt" päiväuniongelmista kohta 4 kk. Hän nukahtaa kuin enkeli vaunuihin joko niin että häntä ei tarvitse nukuttaa lainkaan tai ihan pienellä vaunujen heijauksella. Unta riittää n. 45 minuutin ajan, jonka jälkeen alkaa vaihe, jossa hän itkee unissaan. Tämä ei ole mitään pientä kitinää tai asteittain hitaasti voimistuvaa itkua vaan "huutaa kuin syötävä" -itkua |O

Hän tyyntyy vaunujen heiluttelulla, kääntämisellä tai vääntämisellä - milloin milläkin konstilla ja vaihtelevan tyynnyttelyajan jälkeen. Hyvänä päivänä saatan selvitä kolmella muutaman minuutin tyynnyttelyllä, mutta huonompana päivänä paijataan reilu tovi lähemmäs 10 kertaa per unet, joita hän nukkuu kahdet tai kolmet (kolmannet ovat pienet iltaunet, jos kahdet ekat unet ovat jääneet lyhyiksi).

Näin ollen "nukutan" lapsen päiväunille aikas monta kertaa ja hermo alkaa mennä...

Mitään syytä tähän itkuun ei ole löytynyt. Vauva on unessa itkiessään eli kyse ei ole normaalista heräämisestä ja siitä seuraavasta itkusta. Silloin kun hän herää tarpeeksi nukuttuaan hän katselee aikansa vaunuissa ja käy sitten juttelemaan ja heilumaan, josta huomaan hänen heränneen - ei siis itkua. Päiväunta hän tarvitsee n. 4,5 - 5 tuntia päivässä ollakseen pirteä ja iloinen oma itsensä, joten en usko, että kyse on liiasta nukuttamisesta.

Vauva tyyntyy syliin otettaessa ja siinä heijatessa, mutta itku alkaa usein uudestaan vaunuihin laitettaessa. Kyse ei siis pitäisi olla masuvaivoista kun tyyntyy syliin tai jos herää syliin otettaessa niin on ihan iloinen ja hyvinvoiva poika - joka tosin väsähtää hetken päästä ja yliväsyneenä kaipaa vielä enemmän apua nukkumiseensa :(

Vaatteet on tsekattu ja ei pitäisi olla liikaa tai liian vähän (ei kai sitä voi onnistua pukemaan liikaa tai liian vähän neljää kuukautta...)

Kaiken maailman unikouluja on kyllä yöunivaikeuksiin, mutta tähän päiväuniongemaan ei tunnu löytyvän tietoa mistään. Meillä ei yöunissa ole juurikaan ongelmia joten ei tämä lapsi mikään "huono nukkujakaan" ole .

Pyydän siis apua. Onko kellään samoja ongelmia? Kertokaa kokemuksianne ja ehdottakaa mitä voisin vielä kokeilla. Jokuhan tällä lapsella on huonosti kun sama kaava toistuu päivä toisensa perään ja joku ratkaisu tähän täytyy olla. Täytyyhän...?

Samalla kysyisin vinkkejä unitutkijoista tai -asiantuntijoista, joilta voisin aiheesta kysellä. Netistä en ole oikein löytänyt, joten niitäkin vinkkejä ottaisin kiitollisena vastaan.

Ja kaiken tämän marmatuksen ja ahdistuksen purettuani muistan vielä todeta, että meillä on ihan mielettömän ihana pieni poika! Tuntuu, että tulee aina vaan jauhettua tästä ongelmasta...

Mitä tapahtuu, jos et tee mitään ja annat itkeä vaan? 45 minuuttiahan on ilmiselvästi hänen unijaksonsa pituus, jossa unen syvyys muuttuu. Jos hän on kuitenkin ihan unessa niin en välttämättä tekisi mitään vaan odottelisin ja katselisin. Jos uni sitten kuitenkin jatkuu normaalisti vai herääkö sitten itkuunsa loppujen lopuksi? Mielestäni ei kannata vauvaa opettaa siihenkään, että tarvitsee sinun apuasi unien jatkamiseen vaan nimenomaan oppii nukahtamaan itse uudelleen.

Meillä tyttö piti nelikuisena samanlaista unissaan itkemistä kuin ap:llakin. Tosin paljon vähemmän / harvemmin. Mä tein niin, että heijasin vaunuja vähän aikaa ja jos ei noin viidessä minuutissa lopettanut itkemistä otin tytön syliin ja herättelin varovasti, kun en jaksanut kuunnella sitä kovaa huutamista. Mutta meillä tuota oli kuitenkin suht. harvoin ja se loppui sitten itsestään.

Alkuperäinen kirjoittaja mietteitä:
Mitä tapahtuu, jos et tee mitään ja annat itkeä vaan? 45 minuuttiahan on ilmiselvästi hänen unijaksonsa pituus, jossa unen syvyys muuttuu. Jos hän on kuitenkin ihan unessa niin en välttämättä tekisi mitään vaan odottelisin ja katselisin. Jos uni sitten kuitenkin jatkuu normaalisti vai herääkö sitten itkuunsa loppujen lopuksi? Mielestäni ei kannata vauvaa opettaa siihenkään, että tarvitsee sinun apuasi unien jatkamiseen vaan nimenomaan oppii nukahtamaan itse uudelleen.

Moikka taas!

No tuo itku, mikä tässä kevyemmän unen vaiheessa syntyy, on melkoisen raivokasta. Se kiihtyy alle puolessa minuutissa jo sellaiseksi kiljumiseksi ja karjumiseksi. Luulen, että tiheästiasutulla omakotialueella joku tilaisi sosiaalitoimen tädit meille kylään jos tuota pitkään kuuntelisin ;)
Tosissaan ottaen; en ole tuota huudatusta koettanut. Voisihan sitä hetken aikaa katsoa mihin se johtaa. Luulen kyllä, että se on sen luokan itkua mistä ei itse rauhoituta...

Ja olen välttänyt ns. yliauttamista eli ei enempää kuin on tarvis. Missä se sitten meneekään se tasapaino, mikä olisi hyvä?

Meillä tämä tilanne on jatkunut jo nelisen kuukautta, joten vauva on jo taatusti oppinut siihen, että häntä autetaan yli tuon pahan vaiheen.

Minä en vaan pysty ymmärtämään mistä tämä ylitsepääsemättömyys johtuu?? Kin sama vauva nukkuu yöllä oikein mainiosti ja osaa siirtyä univaiheesta toiseen itsenäisesti, niin miksi se ei onnistu päivällä? Päivälläkin hän on tässä vaiheessa ihan unessa, mutta joku aiheuttaa suuren suuren itkun. Ja minä kun haluaisin tietää mikä sen aiheuttaa, jotta osaisin auttaa vauvaani...

tässä yksi linkki, ei varmaan ole sitä mitä etsit mutta jos et ole vielä eksynyt ko.sivuille niin kannattaa kuitenkin lukasta.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2547,6444,6445,7649

sanoisin kanssa, että' koita antaa hetken huutaa ja antaa vauvan itse yrittää löytää sen uni takaisin, jos otat syliin niin herää ja uudelleen nukahtaminen on vielä vaikeamapaa. Meillä tyttö tekee tuota joskus öisin ja olen huomannut että rauhoittuu kaikkein parhaimmin kun en tee mitään, huutaa noin 10 min heräämättä ja jatkaa sitten uniaan. Huuto on siis todella kamalaa kirkuntaa ja hettelehtii sängyssä. Aluksi olin ihan järkyttynyt nostin syliin valot päälle ja niin edelleen... no sehän johti siihen että sitten valvottiin muutama tunti ennen kuin nukahti uudelleen.

Yhteistyössä