Päivät käy vähiin... Ja mitä mukaan osastolle (lapsen tutkimukset)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hopeapaju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hopeapaju

Aktiivinen jäsen
22.11.2006
1 237
0
36
Maanantaina pitäs nuppusen kanssa lähteä osastolle kahdeksi viikoksi tutkimuksiin. Saadaan se autismidiagnoosi ja toivon mukaan paljon tukea ja ohjeita. Sitten se onkin pakko alkaa ajatella sitäkin asiaa... Tähän asti tuon autismiepäilyn on saanut aika hyvin suljettua pois mielestä.

Jännittämään alkaa pikkuhiljaa ja kauhistuttaa olla erossa esikoisesta niin pitkä aika. Kauhia ikävä tulee.

Ja sitten kaipailisin ihan vinkkejä, että mitä kannattaa pakata mukaan? Jos jollakulla, joka on viisi päivää putkeen ollut lapsen kanssa osastolla, olisi jotain hyviä vinkkejä? Varmaan itselle kannattaa kirjoja yms. pakata mukaan iltoja varten?

En ole ollut, mutta mieleen tulee tietty hygieeniatarvikkeet, lukemista, kenties musiikkia yms, kännykkä & laturi, rahaa, vaihtovaatteita, sanaristikoita. Oletko putkeen tuolla tuon ajan vai käytkö kotona välillä?
Oma tyyny tulee kanssa mieleen. Itse inhoan sairaalan kahisevia tyynyjä.

[QUOTE="vieras";22998730]En ole ollut, mutta mieleen tulee tietty hygieeniatarvikkeet, lukemista, kenties musiikkia yms, kännykkä & laturi, rahaa, vaihtovaatteita, sanaristikoita. Oletko putkeen tuolla tuon ajan vai käytkö kotona välillä?
Oma tyyny tulee kanssa mieleen. Itse inhoan sairaalan kahisevia tyynyjä.[/QUOTE]

Ollaan viisi päivää, viikonlopuksi kotiin ja taas viisi päivää. Laturi on hyvä muistaa ja samoin käteistä.

Kummankin oma vaatetus.
Lapselle ainakin joku tuttu lelu jos sitä kaipaa esim. yöllä turvaksi.
Yleensä noissa paikoissa on yhteiset lelut ym. millä sitten leikkiä muuten. Sairaalavaatteita ei ainakaan mun kokemuksen mukaan pidetä kuin noilla fyysisillä vuodeosastoilla, autismi tutkitaan varmaan ns. psyk osastolla mikä on enemmän yleensä kodinomainen kuin nuo vaihtoehtoiset fyysiset vuodeosastot?

Illaksi itelle kirja tsm. mitä nyt haluaa tehdäkin. Pitkälti ne päivät on tutkimuksia ja odottelua. Odottelua, ruokailua ja ehkä joku pätkä jossain taas.

Kynä ja paperia on ihan hyvä idea, jos haluaa kirjottaa päivän aikana tulleet ajatukset ja kysymykset ylös - voi kysyä sitten kun on sopiva hetki ja tilaisuus.

Nyt on pakattu ja tosi paljon tuli tavaraa... Tyttöselle useammat housut pissavahinkojen varalta, yövaipat, kirjoja niin itselle kuin pari tyttösellekin, lankaa ja puikkoja, muistiinpanovälineet, hygieniatarvikkeet, tytön lempikissa, toppavaatteet, omat ja tytön vaatteet. Tyttösen paperit ja kansiot, sisäkengät ja laturi. Pyyhkeet varmaan saa sairaalalta ettei niitä tarvii raahata mukana.

Huh, pikkusen alkaa jännittää, että miten siellä osastolla elo tyttösen kanssa sujuu...

Nyt on pakattu ja tosi paljon tuli tavaraa... Tyttöselle useammat housut pissavahinkojen varalta, yövaipat, kirjoja niin itselle kuin pari tyttösellekin, lankaa ja puikkoja, muistiinpanovälineet, hygieniatarvikkeet, tytön lempikissa, toppavaatteet, omat ja tytön vaatteet. Tyttösen paperit ja kansiot, sisäkengät ja laturi. Pyyhkeet varmaan saa sairaalalta ettei niitä tarvii raahata mukana.

Huh, pikkusen alkaa jännittää, että miten siellä osastolla elo tyttösen kanssa sujuu...

LKS ja osasto 8. Arvaan.

Hei! Ota itsellesi evästä mukaan ja kahvia. Mä olin kolme päivää lapsen kanssa osastolla (tai 2 ja puol), enkä ymmärtäny ottaa ruokaa mukaan. Ekana päivänä en päässy syömään ollenkaan, toisena en saanut mistään aamiaista ja sit olinkin tosi kipee. Ja oma pyyhe itselle. Ainakaan mä en saanut mitään "palveluita" sairaalasta. Sairaalan ruokalaan en päässyt kun ensin hoitaja lupasi pitää lapsen sen aikaa että voisin juoksujalkaa käydä hakemassa ruuan, mutta ei ehtinytkään (tai muistanut). Sitten sain luvan mennä lapsen kanssa, mitä olin alunperinkin ehdottanut, mutta ruokala oli kiinni, Kahviosta sain jonkun patongin pätkän joka ei nälkää pitänyt. Tsemppiä. Vaikka se sairaalareisu ei kiva oonaan niin siellä kuitenkin yritetään auttaa lasta ja koko perhettä. :heart:

Viimeksi muokattu:
Hei! Ota itsellesi evästä mukaan ja kahvia. Mä olin kolme päivää lapsen kanssa osastolla (tai 2 ja puol), enkä ymmärtäny ottaa ruokaa mukaan. Ekana päivänä en päässy syömään ollenkaan, toisena en saanut mistään aamiaista ja sit olinkin tosi kipee. Ja oma pyyhe itselle. Ainakaan mä en saanut mitään "palveluita" sairaalasta. Sairaalan ruokalaan en päässyt kun ensin hoitaja lupasi pitää lapsen sen aikaa että voisin juoksujalkaa käydä hakemassa ruuan, mutta ei ehtinytkään (tai muistanut). Sitten sain luvan mennä lapsen kanssa, mitä olin alunperinkin ehdottanut, mutta ruokala oli kiinni, Kahviosta sain jonkun patongin pätkän joka ei nälkää pitänyt. Tsemppiä. Vaikka se sairaalareisu ei kiva oonaan niin siellä kuitenkin yritetään auttaa lasta ja koko perhettä. :heart:

Kiitos :) Mulle sanottiin silloin kun käytiin vähän tutustumassa neurologikäynnillä, että henkilökunnan ruokalassa saan käydä syömässä ja omahoitaja katsoo sitten lapsen perään. Mutta ajattelin kyllä varata jääkaappiin evästä, että saan aamu- ja iltapalat. Mies saa käydä kaupassa kunhan eka vie meidät sinne osastolle.

Okei, eli pakkaan vielä pyyhkeen mukaan, toivottavasti mahtuu :D

Hei! Ota itsellesi evästä mukaan ja kahvia. Mä olin kolme päivää lapsen kanssa osastolla (tai 2 ja puol), enkä ymmärtäny ottaa ruokaa mukaan. Ekana päivänä en päässy syömään ollenkaan, toisena en saanut mistään aamiaista ja sit olinkin tosi kipee. Ja oma pyyhe itselle. Ainakaan mä en saanut mitään "palveluita" sairaalasta. Sairaalan ruokalaan en päässyt kun ensin hoitaja lupasi pitää lapsen sen aikaa että voisin juoksujalkaa käydä hakemassa ruuan, mutta ei ehtinytkään (tai muistanut). Sitten sain luvan mennä lapsen kanssa, mitä olin alunperinkin ehdottanut, mutta ruokala oli kiinni, Kahviosta sain jonkun patongin pätkän joka ei nälkää pitänyt.

JOS nämä menee tonne LKS:n kasille, niin siellä ei ole näin. Minä sain siellä kyllä aivan uskomattoman lämpimän kohtelun, pääsin syömään ja siitä huolehdittiinkin, että syön. Sain pyyhkeen per päivä, sängyn huoneeseen, sain käyttää suihkua milloin vain. Sain jopa sisäkengät.

. Sairaalan ruokalaan en päässyt kun ensin hoitaja lupasi pitää lapsen sen aikaa että voisin juoksujalkaa käydä hakemassa ruuan, mutta ei ehtinytkään (tai muistanut).

tähän sen verran että lapsella on osastolla aina joku hoitaja jonka työhön kuuluu pitää huolta lapsesta yhdessä vanhempien kanssa. Hoitajan työnä on myös antaa vanhemmille lepohetkiä, juurikin hoitaa lasta kun vanhempi käy syömässä, tai kotona/mäkkäritalolla lepäämässä tai suihkussa jne.
jos hoitaja ei jollakin nimenomaisella hetkellä kerkeä, varmaankin kaikki osaavat sovitella, mutta lapsen pitää saada hoitoa silloin kun sille on tarvetta.

t: tuleva hoitaja ja erityislapsen äiti.

Kiitos :) Mulle sanottiin silloin kun käytiin vähän tutustumassa neurologikäynnillä, että henkilökunnan ruokalassa saan käydä syömässä ja omahoitaja katsoo sitten lapsen perään. Mutta ajattelin kyllä varata jääkaappiin evästä, että saan aamu- ja iltapalat. Mies saa käydä kaupassa kunhan eka vie meidät sinne osastolle.

Okei, eli pakkaan vielä pyyhkeen mukaan, toivottavasti mahtuu :D

Sairaalan takana on Siwa (jokunen sata metriä ), huoneessa on iso jääkaappi ja henkilökunta on aivan ihanaa porukkaa. Tulette huomaamaan sen. Teitä arvostetaan, lasta hoidetaan ja tutkitaan huolella ja hellästi, sua autetaan ja tuetaan. :heart:

Tunnen tuon paikan ja sairaalan.:D

[QUOTE="vieras";23029284]JOS nämä menee tonne LKS:n kasille, niin siellä ei ole näin. Minä sain siellä kyllä aivan uskomattoman lämpimän kohtelun, pääsin syömään ja siitä huolehdittiinkin, että syön. Sain pyyhkeen per päivä, sängyn huoneeseen, sain käyttää suihkua milloin vain. Sain jopa sisäkengät.[/QUOTE]

Joo, LKS:n mennään ja osasto kahdeksan on tosiaan meidän osoite. Jos mie jätän sen pyyhkeen pakkaamatta, toivon että sen saa sitten sieltä paikanpäältä.

Millaiset huoneet siellä on, kun tuntuu olevan sinulle tuttu paikka?

Ota villapaita ja villasukat! Ilmastoinnin takia siellä saattaa vetää ja yöllä olla uskomattoman kylmä, varsinkin jos lattianrajassa nukut! Hammasharja. Pastilleja.

Joo, LKS:n mennään ja osasto kahdeksan on tosiaan meidän osoite. Jos mie jätän sen pyyhkeen pakkaamatta, toivon että sen saa sitten sieltä paikanpäältä.

Millaiset huoneet siellä on, kun tuntuu olevan sinulle tuttu paikka?

Kahden hengen huoneita. Mahtuu kaksi sairaalasänkyä potilaspöytineen. Lisäksi huoneessa on pöytä ja pari tuolia. Ovessa ikkuna, jossa laskoskaihdin, huoneessa myös ikkuna, jossa laskoskaihdin. Telkkari toki on.

Osastolla on päiväsali, jossa on tilaa leikkiä ja siinä voi tavata muita perheitä. Leluja, kirjoja sun muuta löytyy, mutta mitään superhienoa sielä ei ole. Pestävää, kestävää perussettiä. Voi askarrella tosi monipuolisesti. Askartelutarpeita löytyy ja ne on aina käytettävissä.

Kahvinkeittotila on pieni ja onneton koppero, mutta välttää kyllä... Keskola on muuten samalla osastolla, mutta sen olemassaoloa ei sielä isompien puolella huomaa millään tapaa. Kiva paikka, hieno henkilökunta. Ykköskerros ja sairaalan eteläsiivessä. Näkymä pienelle sisäpihalle, jossa voi ulkoilla.

Juups, eka viikko osastolla on nyt takana ja huomenna pitäs mennä uudelleen. Ihan hyvin on menny, illat tuppaa äidistä olemaan hiukkasen tylsiä, mutta ei sillä niin väliä taida olla :)

Yllätti hiukan tuo "ohjelman" väljyys, jostain syystä ajattelin, että suht tiukkaa olisi joka päivä. Nyt saattaa olla, että aikoja on vain yksi päivälle. Onneksi omahoitajakin teettää tehtäviä ja yrittää leikittää tyttöstä.

Toimintaterapeutti tuumaili, että selvästi autistinen... Joten kyllä se diagnoosi sieltä tulee.

[QUOTE="vieras";23078115]Hienoa, että mennyt mukavasti :) Minkäikäinen tyttö on?[/QUOTE]

Täyttää tässä kuussa neljä vuotta. Omaan tahtiinsa tahtoisi tyttönen mennä, mutta kun se ei oikein käy tuolla :)

Yhteistyössä