päivärytmistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Näin kuuluisi kuulemma tehdä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Näin kuuluisi kuulemma tehdä

Vieras
Teettekö todella "minuutin tarkkuudella" joka päivä samat asiat?
Esim jos ruoka-aika on kello 14.00. niin onko se kello 14.00, eikä esim vähän vaille 15.00?
Herätättekö lapsen jokapäivä, vaikka lapsi vielä nukkuisi?

Lapsi kohta 1v ja en herätä ikinä aamusin, se herättää mut :D
ruoka-ajoista koitan pitää kiinni n.puolen tunnin tarkkuudella.... päikkyaikakin pysyy aisoissa viikolla, mutta viikonloppusin menee rutiinit pepulleen kun isi kotona ja on niin paljo kaikkee.
Yöunille meno kans lähes samaan aikaan joka ilta.

Mä en herätä nukkuvaa lasta, mut pyrin pitämään rytmistä kiinni. Esim. jos nukkuu aamulla tunnin pitempään ja syö tavallista myöhempään aamupalaa, syötän lounaan normaaliin aikaan ja laitan päikkäreille normaalisti. Kirin siis aikataulua kiinni, muuten meni sekasin pidemmäksi aikaa.

Lapset herää, kun heräävät.

Ja ei ole minuuttiaikatauluja, mutta sellainen noin-aikataulu kyllä on, eikä ole maailmanloppu, jos sekään ei ihan pidä paikkaansa.

Meilläkin on suuntaa antavat ajat, eli tunnin tarkkuudella, mutta perhetyöntekijöiden mielestä pitää olla TÄYSIN SAMAAN aikaan ja kaikki pitää kirjat heille ylös. Lisäksi lapset PITÄÄ muka herättää. Itse olen toiminut niin, kuin varmasti suurinosa. Aina niiden pitää nipottaa. Kun ei ole oikeaa syytä mihin puuttua, pitää keksiä tälläisiä "ongelmia".

Ei ole minuuttiaikatauiuja, koska päivän ohjelma riippuu mm. lasten kerhoista. ja vaihtelee päivittäin. Itse pidän tiukkaa minuuttiaikataulua liian rajoittavana.

meillä ei oo aikataulua, meillä on vaan tietty järjestys missä vaiheessa mikäkin asia tapahtuu. herätys, aamupala, siistiytymiset ja pukemiset, kauppareissut/kyläilyt, lounas, päikkärit jnejne.... lounas voi olla 11 tai 13, toi järjestys vaan on se tärkein et lapsi tietää mitä seuraavaks tapahtuu.

Ap:lle :hug: älytöntä tuollaiset minuutti aikataulut. Mietin tosin et käytköhän samassa neuvolassa ku me :whistle: :whistle: Meillä päivärytmi tarkoittaa sitä että asiat tapahtuu samassa järjestyksessä. Lapset herää, viedään hepat ulos, syödään aamupala.... päikkäreiden jälkeen syödään välipala sit ulos jne. Ei sitä mihin kellonaikaan nämä tapahtuu. Toki päivä rytmittyy silleen että suunnilleen samaan aikaan menevät aina päikkäreille ja syövät välipalaa, mutta ei noita kelloa katsomalla thdä, vaan lapsen tahtisesti.

Toistaiseksi voin puhua pelkästään hevosista aikataulun yhteydessä, kun muksu on puolvälissä odotusta vasta. Mutta ne on mut vakuuttaneet siitä, ettei luonnonoliolle tee hyvää liian täsmällinen aikatauluelämä. Ne menee sekaisin silloin, jos ruoka on viis minuuttia myöhässä, ja alkaa hiljakseen kiihtymys kasvaa jo paljon ennen ruoka-aikaa: KOHTA se tulee, kohta se tulee... eikä sitten muuta päähän mahdukaan.

Mun lauma elää säännöllisen epäjärjestyksen tilassa: ruokaa saa suunnilleen säännöllisin väliajoin, mutta eri aikoina päivästä. Samaten kerta-annoksen koko vaihtelee, eli jonain päivänä syödään 5 kertaa ja toisena 3. Ovat oppineet, että keskimäärin ei tartte nälkää eikä janoa potea, ja ovat huomattavan iloisia aina kun ruokaa tulee, mutta eivät hermoile eivätkä ennakoi. Muistuttavat paljon enemmän vapaita eläimiä psyykeltään kuin tehotallien hevoset.

Meinaan toimia muksun kanssa samalla tapaa. Eli sopiva yhdistelmä rutiinia, ennustettavuutta ja vaihtelua. Saas nähdä toimiiko vai pitääkö alistua täsmällisempään elämään. Aika näyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja pikkuneiti dina:
meillä ei oo aikataulua, meillä on vaan tietty järjestys missä vaiheessa mikäkin asia tapahtuu. herätys, aamupala, siistiytymiset ja pukemiset, kauppareissut/kyläilyt, lounas, päikkärit jnejne.... lounas voi olla 11 tai 13, toi järjestys vaan on se tärkein et lapsi tietää mitä seuraavaks tapahtuu.

Sama täällä! Ennen olin tosi stressaantunut itse noista ajoista, mutta olen ymmärtänyt, että toimii se päivärytmi niinkin, että tekee samat asiat samassa järjestyksessä. :))

Aamupala klo 8-9
leikkiä ym tekemistä 2 ½ tuntia, jonka jälkeen päikkärit
Päikkäreiden jälkeen lounas klo 11-12-30
ulkoilua
kun tullaan kotiin, välipala noin klo 15, jonka jälkeen päiväunille
tasan klo 17 yleensä syödään päivällinen
klo 19.19.30 iltapuuro
klo 20-20.30 yöunille (riippuen siitä, onko nukkunut lyhyet vaiko pitkät päikkärit

Ja kaikki on hyvin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja tee näin!:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuneiti dina:

Sama täällä! Ennen olin tosi stressaantunut itse noista ajoista, mutta olen ymmärtänyt, että toimii se päivärytmi niinkin, että tekee samat asiat samassa järjestyksessä. :))

Aamupala klo 8-9
leikkiä ym tekemistä 2 ½ tuntia, jonka jälkeen päikkärit
Päikkäreiden jälkeen lounas klo 11-12-30
ulkoilua
kun tullaan kotiin, välipala noin klo 15, jonka jälkeen päiväunille
tasan klo 17 yleensä syödään päivällinen
klo 19.19.30 iltapuuro
klo 20-20.30 yöunille (riippuen siitä, onko nukkunut lyhyet vaiko pitkät päikkärit

Ja kaikki on hyvin. :)

KIITOS! Nyt ahdistaa, miksi meitä pitää kiduttaa. Hyvä kuulla, että muutkin tekevät, kuin me.

Vuorotöissä meillä mennään aina vähän miten sattuu, mutta suunnilleen koitetaan noudattaa päiväkodin kanssa samoja rutiineja. Syömiset ja nukkumiset tietysti vaihtelee, milloin kotona ja milloin tarhassa.

Kyllä meillä sitten vapaapäivinä tehdään mitä kulloinkin huvittaa, eikä laskelmoida menojamme aikataulun mukaan; joskus sitten vaikka tarvittaessa napataan pikaruokaa jos ollaan ruoka-aikaan menossa.

Kaikki ovat vielä olleet tyytyväisiä :)

Meillä mennään kanssa noin aikataululla... asiat vaan tulee tietyssä järjestyksessä.
Siis meillä on arkiviikolla aamupalaa tarjolla klo 7-> , joskin esikoinen syö jo 5.30 omansa, mutta kuitenkin.
Lounas n. 11-12 välillä, välipala n. klo 14-14.30.
Päivällinen 16-17 välissä yleensä, ja iltapala 19-20.
Nukkumaanmeno on n. 21, tai tuo on takaraja pienillä. Isommat menee sit 21-22 välissä.

Viikonlopuisin on sit vapaampaa... esim. pikkuväkikin saattaa valvoa jaksamisestaan riippuen myöhempään, mikä tarkoittaa vanhemmillekin vähän pidempiä unia aamusella - mahdollisesti ainakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Meillä mennään kanssa noin aikataululla... asiat vaan tulee tietyssä järjestyksessä.
Siis meillä on arkiviikolla aamupalaa tarjolla klo 7-> , joskin esikoinen syö jo 5.30 omansa, mutta kuitenkin.
Lounas n. 11-12 välillä, välipala n. klo 14-14.30.
Päivällinen 16-17 välissä yleensä, ja iltapala 19-20.
Nukkumaanmeno on n. 21, tai tuo on takaraja pienillä. Isommat menee sit 21-22 välissä.

Viikonlopuisin on sit vapaampaa... esim. pikkuväkikin saattaa valvoa jaksamisestaan riippuen myöhempään, mikä tarkoittaa vanhemmillekin vähän pidempiä unia aamusella - mahdollisesti ainakin.

Meidän ilmeisesti olisi syytä ottaa perhetyöntekijöille puheeksi, etteivät muutkaan toimi heidän pakottamallaan tavalla. Sanoimme, että meillä on päivärytmi,joka päivä samoihin aikoihin, noin suurinpiirtein, niin silti alkoivat tekemään jotain kaavaketta, jonka mukaan meidän on toimittava. Menee hermo tollasesta. (tai kuvittelisin, et vois mennä)
Eivät ilmeisesti keksi mitään todellista vikaa, mutta jotain heidän pitää keksiä, kun ovat saaneet päähänsä, että meille pitää tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Meidän ilmeisesti olisi syytä ottaa perhetyöntekijöille puheeksi, etteivät muutkaan toimi heidän pakottamallaan tavalla. Sanoimme, että meillä on päivärytmi,joka päivä samoihin aikoihin, noin suurinpiirtein, niin silti alkoivat tekemään jotain kaavaketta, jonka mukaan meidän on toimittava. Menee hermo tollasesta. (tai kuvittelisin, et vois mennä)
Eivät ilmeisesti keksi mitään todellista vikaa, mutta jotain heidän pitää keksiä, kun ovat saaneet päähänsä, että meille pitää tulla.

Aika outoa, jos päivärytmi kuitenkin on suunnilleen jossain haarukassa, niin alkaa siitä nipottamaan.
Mie ymmärrän tuollaisen "minuuttipelin" jos päivärytmi on ihan hukassa... silloin pakotetusti toistamalla minuuttiaikataulua se jotenkin "juurtuu" selkäytimeen, ja sen jälkeen siitä osaa pitää kiinni vaikka se vähän lipsuisikin.
Mutta jos se on sinnepäin hanskassa, niin outoa kyllä.

Mie en kanssa henk.koht. pidä noista perhetyöntekijöistä. Meillä on kerran sellainen ollut, kun odotin kuutosta.
Täti kävi kerran yksin, ja sen jälkeen muutaman kerran parin kanssa - kun kuulemma ei yksi ihminen voinut hoitaa kolmea alle kouluikäistä lasta, joista 1 oli ihan kyllä oikeasti vilperi-luonteinen.
Sit oli aina kamala sellainen syyllinen olo mulla, kun nää puhuivat meillä ollessaan keskenään, että "kun täälläkin pitää olla kaksi, niin mitenhän se xxx:n perheeseen se apu nyt sit ehtii" jne.
Sit mie totesin heille, että kiitti, nyt riitti. Meille ei tarvii tulla yksin eikä kaksin enää... raskaudestani huolimatta osaan ja voin hoitaa lapseni itse.

Ja meillä tuo avuntarve johtui silloin siitä, että mies joutui kertausharjoituksiin (2 vko:a ) ja mie pyysin apua sen ajaksi 2 viikkokäyntiä, että pääsisin kauppaan täydentämään ruokapuolta helpommin (sukulaiset eivät päässeet hätiin, enkä halunnut vaivata naapureita ).

Eskarilaisen herätän ja ruokin, muut herää ennen sitä tai sen jälkeen. Sitten kun heräävät.
Ensin mennään pihalle hoitamaan hevoset, ja sitten syödään aamiainen.

Touhuillaan mitä touhuillaan, ja sitten taas syödään kun alkaa olla nälkä. Käydään kaupoilla tai kerhoissa jos käydään ja sitten kun käydään, aamulla tai iltapäivällä.
Päikkärit nuo nukkuvat kun nukuttaa, tai autossa siinä kauppareissulla jos sattuu nukuttamaan just silloin. Ja aina välillä taas syödään kun on nälkä, ja illalla mennään nukkumaan kun väsyttää.

Ei meillä ole minuutin, vartin tai edes tunnin tarkkoja rutiineja. Asiat tapahtuu kun tapahtuu ja tehdään kun tuntuu siltä.

Kukaan ei vaikuta mitenkään onnettomalta, joten näillä mennään jatkossakin...

Samassa veneessä, noin aikataululla eletään ja mun äiti käy lässyttämässä et kuinka tärkeetä olis lapselle et asiat tapahtuu samaan aikaan. No, musta on tärkeempi et järjestys on sama, luulen et mein 2,5vee ei niin kelloa katsele. Pitäisköhän mun sit väkisin pitää lasta hereillä, jos jonain päivänä haluiskin aiemmin nukkuu, vai meniskös maalaisjärjellä, et söis vähän aiemmin niin pääsis nukkuu aiemmin :)

Yhteistyössä