Päivärytmi 6kk vauvan kanssa - mitä kaikkea ehditte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jullee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jullee

Vieras
Heippa!

Tässä olisi ihan kysymys siitä, että mitä kaikkea ehditte tehdä noin puolivuotiaan vauvan kanssa päivän aikana?

Meillä menee näin: Herätään 6-7, siinä sitten aamupesut ja aamupalat molemmille, vauva 8 aikaan ekoille päikkäreille ja ite tulen yleensä näin koneelle :D (olen aika huono aamuherääjä). Jos vauva nukkuu normaalit 30-40 minuuttia olen koko päikkäreitten ajan koneella, jos nukkuu pidempään, ehdin laittautua ja laittaa keittiön kuntoon. Sitten tehdään kotihommia ja leikitään siinä 9-10.30 välillä. Pyykit koneeseen, tavaroitten järjestelyä, sänkyjen petausta ja vauvan kanssa leikkimistä. Ruuanlaiton itselle aloitan 10.30 aikaan, samoin vauvalle. Syödään 11 aikaan ja laitetaan taas keittiö kuntoon.

Vauva käy seuraaville unille noin 11-11.30 jolloin lähdetään yleensä ulos, kauppaan, kaupungille tms. Siis vaunulenkille niin, että oma mieli virkistyy ja vauva saa raitista ilmaa. Tai sitten kylään tms. Tää on tärkeä kohta mulle päivästä, en saisi jäädä koko päiväksi neljän seinän sisälle, tulen muuten hulluksi. Vauva nukkuu usein vain taas sen 30-40 minuuttia, joskus pidempään. Tästä riippuu, monelta tullaan takaisin kotiin. Jos on vaunuissa kiukkuinen hereillä kaupungilla, ei jakseta olla kovin pitkään. Muutoin tullaan vasta siellä 13 jälkeen takaisin. Välipalan laittoon aletaan 13.30 aikaan ja syödään, taas molemmat.

14 jälkeen yleensä taas tehdään kotitöitä jotakin, ruuanlaittoa ja pyykkien levitystä sekä leikitään yhdessä. Jos vauva on nukkunut lyhyet unet, hän käy jälleen nukkumaan. Jos nukkuu, minä kulutan aikaa lukemalla kirjaa tms. rentouttavaa. Sitten mies tuleekin klo.15-16 aikaan kotiin.

Tästä siis voi päätellä, että ehdin järjestellä tavaroita, pedata sängyt, laittaa keittiön kuntoon ja pestä pyykit. Toisinaan laitan ruokaa illaksi, päiväksi itselleni laitan aina. Minun mielestäni tämä on VÄHÄN! Haluan kuitenkin myös olla aktiivisesti vauvankin kanssa joka päivä, sekä käydä ulkona lenkillä tai kaupungilla. Mutta siis kunnon siivousta en ehdi tehdä, enkä mitään isompaa projektia... Vai onko nyt kyse vain ajankäytöstä? Mitä mieltä olette? Miten teidän päivät menee??

tuon ikäisen+ taaperon kanssa kerkes tehdä kaikki tarvittavat työt ja siivota joka päivä... ulkoiltiin pari kertaa, pyykkihuolto. ruuanlaitot ym. hyvin kerkes päivän aikana käydä kaupassa ja hoitaa muitaki asioita kodin liäksi, mutta meillä oliki kaksi helppoa lasta.

Siivota joka päivä? :O Siis imuroit, pyyhit pölyt, pesit vessan ja kylppärin ja moppasit lattiat joka päivä? : / Mulla menee noihin ilman vauvaakin kolme tuntia, että hätäseen saa kerran viikossa viikonloppuna tehtyä, kun mies on kotona... Voi voi, kaipa mulla on sitten ajankäyttö jotenkin hukassa :(

Siivota joka päivä? :O Siis imuroit, pyyhit pölyt, pesit vessan ja kylppärin ja moppasit lattiat joka päivä? : / Mulla menee noihin ilman vauvaakin kolme tuntia, että hätäseen saa kerran viikossa viikonloppuna tehtyä, kun mies on kotona... Voi voi, kaipa mulla on sitten ajankäyttö jotenkin hukassa :(
siis ku ei ollu muuta tekemistä! ei sulla ajankäyttö hukassa ole, sulla on vain muuta tekemistä:D

hips, kai mä voisinkin... Sitten jäis enemmän aikaa miehenkin kanssa viikonloppuna. Mä vaan tykkään täysin puhtaasta kodista, rakastan sitä tunnetta, kun on siivonnut monta tuntia ja joka paikka on puhdas :D Sitten jos tekee pitkin viikkoa, niin aina tuntuu, että joku paikka on likanen :D Ehkä oon vähän outo :D

kökköliini, en mä tiedä kuinka paljon mulla nyt muuta tekemistä on :) Parina päivänä viikossa sovittu meno (kerho tms.) ja sitten toisinaan sovitaan vielä että nähdään kavereitten kanssa. Siihen se pisin pätkä päivästä varmaan menee...

hips, kai mä voisinkin... Sitten jäis enemmän aikaa miehenkin kanssa viikonloppuna. Mä vaan tykkään täysin puhtaasta kodista, rakastan sitä tunnetta, kun on siivonnut monta tuntia ja joka paikka on puhdas :D Sitten jos tekee pitkin viikkoa, niin aina tuntuu, että joku paikka on likanen :D Ehkä oon vähän outo :D

kökköliini, en mä tiedä kuinka paljon mulla nyt muuta tekemistä on :) Parina päivänä viikossa sovittu meno (kerho tms.) ja sitten toisinaan sovitaan vielä että nähdään kavereitten kanssa. Siihen se pisin pätkä päivästä varmaan menee...
mutta täsrkeetä onkin että on elämää eikä vain koti ja vauva...

Vauvatkin on niin erilaisia. Jotkut ton ikäset nukkuu parit kahden tunnin unet, jotkut lyhyitä pätkiä. Jotkut viihtyy lattialla leikkimässä, jotkut roikkuu koko ajan puntissa. Nauti vauvan kanssa olosta ja siivotkaa sitten vaikka illalla.

Vertailu muihin ei kannata ja miksi se koti edes pitäisi joka päivä kokonaan siivota. Voit myös jakaa isommat siivoukset useammalle päivälle. Anna itsellesi armoa ja nauti ihanasta ajasta vauvan kanssa. Siisitistä kodista voi nauttia sitten joskus myöhemmin. :)

No ihan tavalliset askareet kerkeen tehdä. Tyhjentää ja täyttää pesukoneen ja astianpesukoneen. Joskus imuroin. Laian kerran päivässä ruokaa. Tai tietty isommille pitää laittaa välipalat kun tulee koulusta. Paljon aikaa kuluu siihen että kuskaan niitä harrastuksiin, vauva siis aina mukana.
En ota stressiä tekemättömistä töistä. Ja mun täytyy kyllä sanoa, että teidän vauvalla on ihailtavan säännöllinen rytmi. Ainoa mitä mä voin meidän 6kk sanoa, on että se menee varmasti yöunille klo 19.30-20.30. Kaikki muu on ihan päivästä kiinni. Moneltako se herää, kauanko nukkuu päiväunia tai monetko, milloin ja kuinka paljon syö jne..... Meillä tietysti johtuu varmaan siitäkin, että vauva kulkee aina mukana kun vien tai haen isompia.
Mun mielestä elämä tän iltatähden kanssa on ihanan rentoa kun ei tarvitse enää stressata yhtään mistään. Niinkuin nyt vaikka siitä että onko sängyt pedattu;-))

Jep. Kunhan kestäs koti edes sen verran kunnossa, ettei tarvitsisi viikonloppuna siivota ensin että pääsee siivoamaan... Eli jos ehtisi järjestellä tavarat joka päivä jne. niin olisi hyvä. Nykyään vauva on alkanut joskus nukkua 1,5 tuntiakin, siinä ajassa kyllä ehtii vaikka mitä! Siis jos vertaa tuohon entiseen 30-40 minuuttia, kun ehtii teekupillisen juoda ja käydä vessassa ja maksaa laskut koneella tms :D

Meillä säännöllistyi tuo rytmi sen jälkeen, kun poika alkoi saada kiinteitä. Niitä kuitenkin täytyy aika säännöllisesti antaa ja samalla syö myös tissiä minkä syö. On vähän sitä refluksivaivaa ollut, niin pitää pitää nuo 3 tunnin syöttövälit. Ja iso lapsi kun on, niin ei tarvi stressata siitä, mitä syö. Syö niin paljon suurin piirtein kun antaa. Tuo on kyllä auttanut siihen, että päivä on rytmistynyt. Ihanaa olisi kyllä, jos osaisi olla stressaamatta :D

No meillä kohta 6kk herää siinä 8 aikaan. Aamutoimet tehdään, maitoa juo, jää leikkimatolle jolloin syön aamupalan ja autan isompaa lasta. Nukahtaa taas noin klo 10. Nukkuu noin tunnin, jona aikana teen ruuan, syön. Klo 12.30 lähdetään vaunuilla ulos. Nukkuu 2-4 tuntia, jolloin kerkeän tehdä mitä milloinkin. Illalla nukkuu vielä tunnin unet. Yöunille käy klo 20-22.

Yhteistyössä