Päivänsinen kasvattamisesta tietävät!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli mulla on ensimmäistä kertaa kukkienkasvatus -projekti meneillään. Sain kasvatettua päivänsinen siemenistä 20 taimea, jotka on nyt istutettu omiin pieniin ruukkuihin. Mietin vaan, kun/jos ne tuosta vielä kasvavat, pitäisikö ne vielä yhden kerran siirtää isompiin ruukkuihin ennen varsinaista ulos istutusta? Tällä hetkellä ovat siis melkoisen pienissä ruukuissa. Vaativatko juurille paljon tilaa?

Olisi kiva onnistua tässä, vaikken mikään kummoinen viherpeukalo olekaan..

Eivät vaadi hurjasti juuritilaa, meillä on päivänsineä parvekelaatikoissa kuistilla joten turha niitä on kovin suuriin purkkeihin istutella montaa kertaa ennen uloslaittoa, tietty jos purkit ovat jotain ihan minikokoa niin sitten tila ei ehkä riitä. Niiden tukeminen on sitten aika suuri haaste kun nyt jo ovat näkysällä....
laitan itse päivänsinet suoraan parvekelaatikoihin vasta huhtikuun puolenvälin maissa ja sittenkin on ikävä väliaikaistukeminen edessä ennen ulossiirtoa.

Mä jouduin viimevuonna vaihtamaan ruukut isompiin kun oli pitkään niin kylmää etten uskaltanut istuttaa ulos. Kyllä ne siitä ruukunvaihdosta hyötyy, jos tuntuu siltä että pituutta tulee ja tulee. Mulla oli loppujenlopuksi lasihuoneessa koko sakki odottelemassa ulosistutusta ja ihan solmussa keskenään (parimetrisiksi ehtivät), vähän meinasi hermot mennä niiden kanssa. x)
Oli vähän liian tuulinen paikka päivänsinelle mulla, tänä vuonna laitan kelloköynnöstä joka oman kokemuksen mukaan on vähän voimakaskasvuisempi.

Kiitos ASIALLISISTA vastauksista!

Joo noi pienet taimet retkottaa aika ikävän näköisesti noissa ruukuissa, tukikepit oon niille laittanut mutta vastahan niissä on varsi ja neljä lehteä joten eivät oikein pysy tukien varassa. Annan niiden siis olla ihan rauhassa noissa pienissä ruukuissa vielä. Toivottavasti jäisi nyt edes muutama kesäksi eloon.

Yhteistyössä