Päiväkotivanhempi, kerrotko nyt taas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kerro mulle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kerro mulle

Vieras
Mikä olikaan se mielestäsi pätevä syy, että jätät järjestelmällisesti lapsesi vaatteet nimikoimatta?

On nimittäin jatkuvasti kerrottu ja tiedotettu tästä asiasta mutta reagointi on nolla. On vedottu siihen, että lasten pukemistilanteet helpottuvat julmetun paljon, mutta reaktiot aiheeseen nolla....

Itse olen merkannut kaikki ihan pari kk sitten, mutta uusimmista olen unohtanut. Tosin meidän hoitopaikassa sanottiin ettei tämän lapsen kohdalla ole niin justiinsa kun ei ole muita tuon kokoisia tyttöjä :)

Mä olen laiska ja lisäksi havainnut että ei sillä nimikoinnilla ole väliä. Ulkovaatteet nimikoin uskollisesti, mutta en sisävaatteita. Monesti on silti lapset tulleet kotiin kaverin kengissä tms. Ne nimikoimattomat sisävaatteet on merkillisen hyvin pysyny aina omina..

Laskin joskus, että talvella isojen ryhmässä meni yhteensä noin tunti nimettömien vaatteiden selvittelyyn.

Se aika ja energia valuu täysin hukkaan, mutta ei se näköjään haittaa, vaikka lapset siitä eniten kärsivät. Uloslähtö ja sieltä paluu on järjettömän hektistä, joten kaikki sekaannukset aiheuttavat hämminkiä LAPSISSANNE. Mutta ei sillä varmaan mitään väliä.

[QUOTE="a p";26914322]Laskin joskus, että talvella isojen ryhmässä meni yhteensä noin tunti nimettömien vaatteiden selvittelyyn.

Se aika ja energia valuu täysin hukkaan, mutta ei se näköjään haittaa, vaikka lapset siitä eniten kärsivät. Uloslähtö ja sieltä paluu on järjettömän hektistä, joten kaikki sekaannukset aiheuttavat hämminkiä LAPSISSANNE. Mutta ei sillä varmaan mitään väliä.[/QUOTE]

Ei kai vanhemmat tahallaan jätä vaatteita nimikoimatta, arki päiväkotihoitoikäisten lasten kanssa on vaan aika hektistä. Ite olen uskollisesti nimikoinut kaikki vaatteet sukkia myöten, eikä mitään ikinä ole kadonnut. Muistan kyllä kun esikoinen aloitti päiväkotiuransa ja urakalla nimikoin vaatteita, puolessavälissä vaatekaappia huomasin että olin kirjoittanut osaan vaatteista oman nimeni :D

[QUOTE="määmää";26914338]Ja vaikka olisi nimikoitu, "hukkuu" vaatteita..[/QUOTE]

Mutta nimikointi nimenomaan auttaa lapsianne pukemistilanteissa nopeammin ulos. Eikö tuon jutun pitäisi olla ratkaisevaa. Yksikään vetoomus nimikoinnin puolesta ei ole turha.

Mä olen laiska ja lisäksi havainnut että ei sillä nimikoinnilla ole väliä. Ulkovaatteet nimikoin uskollisesti, mutta en sisävaatteita. Monesti on silti lapset tulleet kotiin kaverin kengissä tms. Ne nimikoimattomat sisävaatteet on merkillisen hyvin pysyny aina omina..

Päiväkodintätisenä voin vinkata et kun niitä kuomia on yleensä eteisessä useampi pari ni, sinne varren lenksuun vois kiinnittää jonku tietyn väriset langan pätkät (lisäks tietty nimi lappuun sisälle) ni lapsi itekkin oppii tuntemaan :)

Lapset on usein tarkkoja tällasessa asiassa ;) Oikeestihan esim. koon 25 ja 26 kuomia on lasten mahdoton erottaa jos vain lapussa lukee nimi, ja aikuisilla menee turhaa älyttömään asiaan aikaa kun aletaa riisua neljältä kenkiä kun sillä viimeisellä punasten kuomien omistajalla on väärät kengät :/

[QUOTE="vieras vaan";26914357]Ei kai vanhemmat tahallaan jätä vaatteita nimikoimatta, arki päiväkotihoitoikäisten lasten kanssa on vaan aika hektistä. Ite olen uskollisesti nimikoinut kaikki vaatteet sukkia myöten, eikä mitään ikinä ole kadonnut. Muistan kyllä kun esikoinen aloitti päiväkotiuransa ja urakalla nimikoin vaatteita, puolessavälissä vaatekaappia huomasin että olin kirjoittanut osaan vaatteista oman nimeni :D[/QUOTE]

Jaa.a. Outoja ajatuksia viriää, kun on laitettu kaunis vetoomus joka ikiselle perheelle, eikä mitään parannusta tapahdu. Joka kerta kun jotain on kadonnut, kysytään äideiltä ja isiltä oliko vaatteissa nimi. Nimettömien vaatteiden korista moni kaivaa lapsensa vaatteen ja kas. Ei silti nimiä ilmaannu.

[QUOTE="a p";26914369]Mutta nimikointi nimenomaan auttaa lapsianne pukemistilanteissa nopeammin ulos. Eikö tuon jutun pitäisi olla ratkaisevaa. Yksikään vetoomus nimikoinnin puolesta ei ole turha.[/QUOTE]

Ai? Meillä (siis isojen ryhmässä varsinkin) lapset riisuu ite vaatteensa omaan lokeroon. Mun poika tunnistaa tasan tarkkaan omat kamppeensa, vaikka niissä ei nimeä oliskaan (niissä on). Miksi ette anna lasten itsensä etsiä läjästä omia kamojaan, jos se tosiaan tuntikausia vie niitä selvitellä?

[QUOTE="Jenis";26914403]Ai? Meillä (siis isojen ryhmässä varsinkin) lapset riisuu ite vaatteensa omaan lokeroon. Mun poika tunnistaa tasan tarkkaan omat kamppeensa, vaikka niissä ei nimeä oliskaan (niissä on). Miksi ette anna lasten itsensä etsiä läjästä omia kamojaan, jos se tosiaan tuntikausia vie niitä selvitellä?[/QUOTE]

Murto-osa lapsista muista tarkkaan omat kamppeensa. Taistelu on hurja, kun pikkuneidit omivat toisen neidin samanlaiset hepenet. Hänen hepenensä nyt vain sattuivat olemaan kotona, mutta kun nimiä ei ole, selvittely vie aikaa. Taistelu on hurja myös vanhempien kesken, kun on niin julmetun väärin että juuri minun lapseni vaatteet on jossain. Nimiä ei vain muistettu laittaa, eikä vielä selkkauksen jälkeenkään.

Mulla on tapana pyykkiä viikatessa tarkastaa, että nimet löytyy. Nyt on lapset olleet kaksi kuukautta kesälomalla ja tällä välin ostettuja vaatteita ei ole nimikoitu vielä. Minä laitan nimet ihoteipillä, kun ärsyttää viivailla niitä yli ja tuhertaa uutta päälle. Teippi tosin saattaa joskus pesussa irrota, niin sen takia tarkastan siinä viikkausvaiheessa.

Meidän päiväkodissa jokaisella on oma lokero, naulakko ja kenkäteline. Ei kovin helposti luulisi menevän sekaisin.

Mulla on tapana pyykkiä viikatessa tarkastaa, että nimet löytyy. Nyt on lapset olleet kaksi kuukautta kesälomalla ja tällä välin ostettuja vaatteita ei ole nimikoitu vielä. Minä laitan nimet ihoteipillä, kun ärsyttää viivailla niitä yli ja tuhertaa uutta päälle. Teippi tosin saattaa joskus pesussa irrota, niin sen takia tarkastan siinä viikkausvaiheessa.

Meidän päiväkodissa jokaisella on oma lokero, naulakko ja kenkäteline. Ei kovin helposti luulisi menevän sekaisin.

Esimerkillistä toimintaa.

Mutta oma lokero, naulakko ja kenkäteline eivät tosiaan takaa mitää. Se on valittaen todettava.

Mä olen niin omieni perään että nimikoin kaikkien vaatteet. Koulaistenki.
Silti niitä menee hukkaan.
Mut järjestelmällisesti laitan heti nimen ku uus vaate tulee taloon. Ainoat mitä en nimikoi ni on sukkat ja alushousut.
Ja en ole nähnyt sitä ylivoimaisena hommana vaikka kuus lapsisessa perheessä sitä touhua riittääkin.

Tuntuu nimikoidutkin olevan vähän väliä missä sattuu. Meidän nimikoituihin kenkiin on toinen äiti vetänyt härskisti oman lapsensa nimen päälle. Olisi olleet edes kalliit kengät, mutta tyyliin 15 euron sandaalit.

Pikkuhousut ja sukat (joita en nimikoi ihan yhtä säännönmukaisesti kuin muita vaatteita) on pysyneet parhaiten tallessa. Samoin ulkovaatteet eivät ole olleet kadoksissa. Mutta joo, aika sama tuntuu olevan nimikoiko vai ei. Mä silti nimikoin koska niin toivotaan.

kerros mulle millä nimikoidaan mustat sukat? muuten nimet löytyy kaikista, mutta joskus aikanaan oli niin paljon kaikkea muutakin hoidettavaa että ei tehnyt mieli enään klo 00 yöllä alkaa tarkastelee että olihan kaikissa nimet

Pääsääntöisesti on nimikoitu, joskus unohtuu. Meillä ei ole ikinä ollut ongelmia päiväkodissa vaatteiden kanssa. No ehkä yksi lapanen on saattanut kadota ja kerran olin vahingossa ottanut kuivauskaapista toisen lapsen rukkaset. Täällä palstalla saa sen käsityksen, että päiväkodeissa lapset riisuvat vaatteensa yhteen isoon kaivoon, jonne vaatteet päivittäin häviävät...

Laiskuus, vaatteiden määrä, vaatteet uusiutuvat, kynämerkinnät kuluu, inhoan silittämistä.

Mä nimikoin toissa kesänä muistaakseni vaatteet kohtuu huolellisesti silitettävillä tarroilla. Nyt pitäisi ne kirjoittaa uusiksi (eskarissa toinen samanniminen) ja uusi kokokerta pääsääntöisesti käytössä.

Meillä ei katoa vaatteita juurikaan, joten motivaatio tähän on pienehkö. Mutta on meillä osa nimikoitu - ne jotka sattuu käteen inspiraation tullessa.

[QUOTE="a p";26914322]Laskin joskus, että talvella isojen ryhmässä meni yhteensä noin tunti nimettömien vaatteiden selvittelyyn.

Se aika ja energia valuu täysin hukkaan, mutta ei se näköjään haittaa, vaikka lapset siitä eniten kärsivät. Uloslähtö ja sieltä paluu on järjettömän hektistä, joten kaikki sekaannukset aiheuttavat hämminkiä LAPSISSANNE. Mutta ei sillä varmaan mitään väliä.[/QUOTE]

Kannattaa kysyä niiltä lapsilta itseltään, kenen vaate on kyseessä. Oma 2-vuotiaankin jo tunnistaa oman ryhmänsä muiden lapsien ulkohaalarit ja pipot, osaa siis nimeltä mainita kenen vaate on kyseessä.

Yhteistyössä