Päiväkotipaikan hakeminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

???

Vieras
Nyt seuraa liuta tyhmiä kysymyksiä ja olisi kiitollinen, mikäli joku mulle käytännön vinkkejä osaisi/viitsisi kertoa... :D

Olen menossa töihin nyt ensi syksyllä nuoremman täyttäessä kolme. Asumme Helsingissä, joten päiväkodit ovat täynnä ja kaikenlaista tarjontaa löytyy. Haluaisin ehdottomasti lapset (3 ja 5v) tuohon läheiseen päiväkotiin. Miten minun pitäisi alkaa asiaa hoitamaan? Soitanko suoraan päiväkotiin, soitanko kaupungin päivähoitovastaavalle (vai mikä hänen tittelinsä on?;)), auttaako asiaa, että olen liikkeellä ns. ajoissa, jne.?

Helsingin käytäntöjä en tiedä, mutta täällä on ainakin kunnan kotisivuila kaavake millä haetaan lapselle hoitopaikkaa, ja siihen saa laittaa ensisijaisen toiveen ja kakksovaihtoehdon.
Mitään takeita ei ole että lapsi pääsee haluttuun päiväkotiin, mutta ainahan sitä voi yrittää

Meillä naapuri haki lapsille paikkaa ( aloitus elokussa ) jo saman vuoden tammikuussa, mutteivät siltikään päässeet toivomaansa päiväkotiin, sentään tuon päiväkodin " etäryhmään " kylläkin.
Oma lapseni taas pääsi " jonon ohi " naapurin hakemman päikkyyn koksa sairastui ja ainoastaan tuossa yhdessä päiväkodissa osataan hänen sairauttaa hoitaa ilman erillistä koulutusta. Eli aina ei ole kyllä hyötyä siitäkään että on ajoissa liikenteessä, mutta väittäisin että kyllä se hyödyttää

Meillä alotti muksu nyt tammikuussa tarhan, ja siis helsingissä asutaan. Aloin hakea paikkaa syyskuussa ja tuohon suht lähelle paikka järjesty. Tosin meillä ei ollut mitään rityistoiveita tietystä pk:ta. Tossa se hakukaavake: http://www.hel.fi/hki/Vaka/fi/P_iv_kotihoito/Hakeminen Siihen laitetaan 5 pk:ta mihin haluais ja niistä sitten johonki pääsee.. Mutta siis ite sitä ei voi sanoa, että haluaa vaan johonki tiettyyn, tai tietty voi, muta jos siellä ei oo tilaa sillon kun lapsi olisi alottamassa, niin joko ei sitten lasta hoitoon vie tai vie sinne minne saa paikan.

Kannattaa laittaa hakemus heti menemään, vaikka se ei mitään takaakkaan. Ja soittelet sitten huhtikuun kiepeillä tilannetta. Paljon kuulee juttua että auttaa asiaa jos jaksaa soitella.

Kun helsingistä on kyse niin kannattaa jokatapauksessa selvittää yksityisten päiväkotien tarjonta ja hakea niihinkin jos läheltä vaan joku löytyy, on sitten ainakin joku vaihtoehto.

Pääset haluamasi paikkaan jos käy tuuri, mitään hyötyä ei ole laittaa hakemusta ennen vaadittua 4 kuukautta.
Luultavasti et pääse haluamaasi paikkaan vaan joudut viemään kauemmas. Siirtoa on vaikea saada, ja vaikeaa on myös vaihtaa kun lapset tottuvat käymäänsä tarhaan.

Yhteistyössä