Päiväkotilapset haukkuvat-oletko pyytänyt hoitajia ottamaan asian puheeksi päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen itse isokokoinen ja saan kuulla haukkumista usein. Viimeksi tänään päiväkodissa pienet tytöt lällätti ikkunan takana läskiämmä, läskiämmä ja tätä kesti kauan. En päässyt sanomaan suoraan hoitajalle ja mietin sanotaanko näistä yleensä vai ollaan vain hiljaa? Ei ollut ensimmäinen kerta ja haukkumiset ei ole pelkkiä läskiämmiä vaan muutakin, mutta en laita sitä tähän ettei minua tunnista.
Miten siis hoidatte nämä asiat jos päiväkodista lasta hakiessanne saatte kuulla haukkumisia ulkonäöstänne?

niin tyypillistä lähiökakaroiden lällätystä,jos oletläski niin koetappa nyt vaan aikuisena asennoitua siihen että toisesta sisään toisesta korvasta ulos. Et kai ole niin herkkis että lasten sanomisien annat vaikuttaa itseesi :D

Minä menisin kyykkyyn, lasten tasolle, ja puhuisin heille siitä miten toisille ihmisille saa puhua ja miten ei. Koko kylä kasvattaa ja sitä rataa.

Ja varmaan sanoisin myös hoitajille, jos he eivät asiasta olisi tietoisia.

Ei mua ole haukuttu, mutta yksi lapsi yritti usein lyödä tai potkaista kun hain omaa lastani. Hänelle selitin, että minua ei saa potkia eikä lyödä. Äitiä ja iskää kuulemma sai...siihen totesin, että mutta minuapa ei saa. Että vaikka äiti ja iskä antaisivatkin sinun potkia ja lyödä heitä, niin yritä muistaa että kaikki aikuiset ei anna, ja joku voi suuttua todella kovastikin sellaisesta.

[QUOTE="vieras";26083791]pelästytä ne kakarat kunnolla! Kyllä se sitten loppuu! Ja laihduta![/QUOTE]

Kävi mielessä jos hyökkään siihen ikkunaan kuin myrskyn merkki niin onko hoitajat minun kimpussa jos pelottelen pikkutyttöjä.
Kiloni johtuu sairaudesta, jos saa olla tekosyy. En ole ollut aina näin iso. Kahdessa vuodessa tuli äkkiä yli 30kg/vuosi. Ja laihdutusta olen yrittänyt mm. seuratuissa ryhmissä, enkä edes täys nutrileteilla laihtunut vaan sain elimistön sekaisin.

En kyllä pitäisi siitä että joku vieras ei hoitaja aikuinen koettaa tulla kasvattamaan lastani päivähoidossa, älä astu ammattikasvattajan varpaille ja anna lapsen olla lapsi ja sitä rataa.

Jos sun lapsi on huonosti käyttäytyvä, joka haukkuu, potkii ja lyö toisten lasten vanhempia, niin kannattaa tottua siihen että kyllä ne vieraat aikuisetkin asiaan puuttuu :). Itse olisin tuollaisessa tilanteessa kiitollinen siitä, että asian huomaava aikuinen ei vaan kävele ohitse, vaan opastaa lasta toimimaan oikein. Ei ne ammattikasvattajat kaikkea näe.

Lapset on lapsia, juu. Mutta ei lapsuuteen kuulu se, että saa vieraita ihmisiä haukkua ja heidän päälleen ilman seurauksia käydä.

• Tykkää
Reactions: Naspula
[QUOTE="aloittaja";26083845]Kävi mielessä jos hyökkään siihen ikkunaan kuin myrskyn merkki niin onko hoitajat minun kimpussa jos pelottelen pikkutyttöjä.
[/QUOTE]
On ehkä, ja ihan syystäkin. Ei lapsen tasolle pidä alentua, vaan asian voi selittää lapsille kuten aikuinen.

[QUOTE="mie";26083874]Itse kertoisin asiasta hoitajille lasten kuulematta ja sopivan tilaisuuden tullen sanoisin myös lapsille suoraan, ettei noin puhuta toisille ihmisille.[/QUOTE]

Olisinkin sanonut tytöille suoraan, mutta he olivat turvassa ikkunan takana ja ovikin sinne kulki toiselta seinältä kauempaa. Helppohan se oli sieltä huudella kun tiesi varmasti etten siitä heti sinne pääse, enkä ikkunan läpi edes nähnyt minkänäköisiä tyttöjä ne oli.

menisin todennäköisesti kyseisen ryhmän luo ja selittäisinettä uoollainen käytös ei ole suotavaa ja puhuisin ehkä sairaudestani tai jos huono päivä niin toteisin että karkila tämä on tullut jotta muistakaahan lapset

Anatolia vei sanat suustani: en pelkäisi sanoa lapsille tiukastikaan, että toisia ei saa haukkua. Jos asia jatkuisi, sanoisin ehkä siellä päiväkodissa henkilökunnalle, jotta voivat myös puuttua asiaan.

Puutun aika herkästi vieraiden lasten puuhiin. Useampaan otteeseen olen komentanut mukeloita vaaranpaikoista (joen päälle kaatuneiden puunrankojen päältä keikkumasta, heikoilta jäiltä, bussipysäkkien katoilta yms.) ja moneen kertaan olen komentanut myös huonosta käytöksestä (toisten haukkumisesta, julkisissa liikenneneuvoissa riehumisesta, jatkuvasta sylkemisestä jne.).

Joskus haistattelevat takaisin, mutta yleensä silti tottelevat.

"Koko kylä kasvattaa" tässäkin. Todellakin asiaan kannattaa puuttua, ja ihmettelen kyllä että kuinka pystyvät edes kauaa lällättelemään ilman että joku aikuinen siihen puuttuu