päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitee

Vieras
meillä nyt yksi alle puoli vuotias lapsi. ja lisää saa tulla, kun on tullakseen.
tulevaisuudessa, kun alan hakeutua takaisin työ elämään tulee ajankohtaiseksi miettiä lasten eri hoito vaihtoehtoja.

itse kannattaisin sitä, että lapset olisivat kotona ja kotiin saataisiin joku palkollinen hoitaja. onko kunnilla tälläisiä hoitajia, ja tietääkö kukaan millaista palkkaa niille yleensä maksetaan. eli tulisiko se oleen kallista -tai hirveenpaljon kallimpaa kuin laittaa lapset päiväkotiin?

Tottakai se olisi paljon kalliimpaa palkata hoitaja kotiin kuin viedä kunnalliseen hoitopaikkaan... saahan sitä yksityisen hoidon tuen mutta jos kokopäiväinen hoitaja tulee kotiin niin kunnon palkkahan siitä on saatava.

Kunnilla tuskin on hoitajia, mutta yksityisiä hoitajia voi kotiin saada tai sitten on sellaisia perhekimppoja, joissa usempi perhe voi yhdessä hakea hoitajaa ja hoito voi tapahtua joko vuoronperään perheiden kotona tai jonkin perheen kotona. Jos hoitaja sairastuu, niin joudut varmaan itse jäädä hoitamaan lapsia kotiin, toisin kuin päiväkodissa.

Jotkut kunnalliset perhepäivähoitajat työskentelee myös lasten kodeissa. Esim täällä on hoitajia jotka hoitavat vuoroviikoin toisessa perheessä ja vuoroviikoin toisessa. tai sitten ovat aina samassa perheessä ja muut lapset tulevat tämän kotiin. Hoitajalla voi siis olla vaikkapa 4:n perheen lapsia tälläkin tavoin. Tuollainen ei varmaan tule kalliimmaksi kuin tavallinenkaan päiväkotihoito. sitten jos palkkaatte hoitajan kotiin, niin se riippuu kunnan tuista, että tuleeko kalliiksi vai ei.. Käy katsomassa hoitopaikka.net, sieltä löytyy myös tietoa!

Harvassa kunnassa saa hoitajan kotiin kunnan puolesta, itse tiedän tapauksen jossa perheessä oli kolme todella, todella allergista lasta ja siksi saivat kunnan kautta hoitajan kotiin, maksu sama kuin kunnallisessa päivähoidossa yleensäkin on.

Jos taas itse palkkaatte hoitajan, niin siihen voi hakea yksityisenhoidon tukea, mutta kalliiksi se silti tulee jos yhtä lasta varten palkataan hoitaja kotiin. Tuskin kukaan kuitenkana parilla sadalla eurolla tulee lasta kotiin hoitamaan, ammatti-ihmisen palkka on vähintään se 1000-1500euroa/kk ja työnantaja maksut päälle, toki se yksityisenhoidontuki sitten vähentää niitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ju:
Tottakai se olisi paljon kalliimpaa palkata hoitaja kotiin kuin viedä kunnalliseen hoitopaikkaan... saahan sitä yksityisen hoidon tuen mutta jos kokopäiväinen hoitaja tulee kotiin niin kunnon palkkahan siitä on saatava.

Ja varmasti hoitaja tekisi muutakin kuin vain hoitaisi lapsia: tekisi ruoat, siivoaisi teillä yms. Et varmaan halua lähteä sille teille, että teet itse ruoat aina valmiiksi ja koti on tiptop aina. Se on tosi raskasta.

Eikös olisi ihan sama viedä perhepäivähoitajalle tai päiväkotiin? Päiväkodin yksi idea on se, että lapset näkevät toisiaan. Jos et hoida lapsiasi itse, en ymmärrä tota "hoitaja kotiin"-juttua, koska siinä se päivähoidon paras puoli, kaverit ja sosiaalisuus, jää saavuttamatta eikä taas toisaalta "saa" olla äidin kanssa kotona, niin kuin kotihoidetut saavat.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Eikös olisi ihan sama viedä perhepäivähoitajalle tai päiväkotiin? Päiväkodin yksi idea on se, että lapset näkevät toisiaan. Jos et hoida lapsiasi itse, en ymmärrä tota "hoitaja kotiin"-juttua, koska siinä se päivähoidon paras puoli, kaverit ja sosiaalisuus, jää saavuttamatta eikä taas toisaalta "saa" olla äidin kanssa kotona, niin kuin kotihoidetut saavat.
Samaa mieltä.

Ainoastaan, jos kyseessä on ihan pikkuinen lapsi (vauva), niin ottaisin hoitajan kotiin.

Ja varmasti hoitaja tekisi muutakin kuin vain hoitaisi lapsia: tekisi ruoat, siivoaisi teillä yms. Et varmaan halua lähteä sille teille, että teet itse ruoat aina valmiiksi ja koti on tiptop aina. Se on tosi raskasta.

Onhan se kotona oleminen tuutn hoitajan kanssa lapselle kuitenkin monessa mielessä ihan hyvä juttu, etenkin jos lapsia on perheessä jo enemmän kuin yksi eli seuraa on omista sisaruksista ja hoitaja voi viedä lapsia leikkipuisoton, kerhoihin jne kuten koti-äitikin veisi.

Hyvää lapelle olisi mm se, että aamuisin ei ole kiireisiä lähtöjä päiväkotiin vaan jos vanhemmat aloittaa päivän aikaisin niin lapset saa nukkua rauhassa hoitajan tultua, on kiireetön aamupala hoitajan kanssa ja tutut&turvalliset ympyrät muutenkin. Minä ainakin näkisin paljon hyvää siinä, että omat lapset saisivat olla kotona hoidossa vaikka itse olisin töissä, kavereita ja sosiaalisuutta löytää paljon muualtakin kuin päiväkodista.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
meidänpä lapsia hoitaa hoitaja kotona, kunnes tulee lähtö eskariin. Kyllä on luksusta sekä lapsille että meille vanhemmille <3.

Miten te toteutatte sen? Siis onko teillä hoitaja vain omia lapsianne varten, vai onko teillä hoidossa myös muiden perheiden lapsia?

Meille tulee nyt keväällä hoitaja kotiin 1,5-vuotiaalle pariksi kuukaudeksi. Hän on MLL:n "kouluttama" hoitaja, jonka tuntipalkka on 8,20e. Tunteja hänelle tulee viikossa 25 eli palkaksi tulee 820e kuussa/neljässä viikossa. Siihen saa yksityisen hoidon tukea 168e ja kuntalisän 200e. Me otetaan hoitaja kotiin lapsen iän takia. Meillä alkaa myös sitten heti kesäloma 2,5kk, joten muutaman viikon takia ei viitsisi muutenkaan viedä mihinkään vieraaseen paikkaan hoitoon. Kesäloman jälkeen lapsi menee kyllä päiväkotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meille tulee nyt keväällä hoitaja kotiin 1,5-vuotiaalle pariksi kuukaudeksi. Hän on MLL:n "kouluttama" hoitaja, jonka tuntipalkka on 8,20e. Tunteja hänelle tulee viikossa 25 eli palkaksi tulee 820e kuussa/neljässä viikossa. Siihen saa yksityisen hoidon tukea 168e ja kuntalisän 200e. Me otetaan hoitaja kotiin lapsen iän takia. Meillä alkaa myös sitten heti kesäloma 2,5kk, joten muutaman viikon takia ei viitsisi muutenkaan viedä mihinkään vieraaseen paikkaan hoitoon. Kesäloman jälkeen lapsi menee kyllä päiväkotiin.

Hei, heti uteliaana heti kysyn että eikö teille tule mitään työnantajamaksuja tuohon päälle ja maksaako hoitaja noin pienestä palkasta itse tel/yel-maksut jne? Verotkin hän toki maksaa siitä eli käteen ei hänelle montaa satasta jää.

siis en pois sulje ajatusta laittaa lapsia tarhaan. (vielä siis lapsia ei olekkaan kun tää yksi :) )
mutta kun lapset on pieniä vielä, niin tuntuis jotenkin paljon luotettavammalta että lasten hoito tapahtuisi kotona. ymmärrän kyllä tarha hoidon ja että lapset tarvitsee sosiaalista käymistä muiden lapsien, ikäisestensä kanssa.

Hei, heti uteliaana heti kysyn että eikö teille tule mitään työnantajamaksuja tuohon päälle ja maksaako hoitaja noin pienestä palkasta itse tel/yel-maksut jne? Verotkin hän toki maksaa siitä eli käteen ei hänelle montaa satasta jää.

Siis toki meille tulee vakuutusmaksut tuohon päälle, olen laskeskellut että yhteensä kuluja tulee lisäksi n. 100e/kk. Korkeintaan, sillä sosiaalimaksujen (mitä nyt olivatkaan) suhteen en ole varma. Raja on 1500e/vuosi, mutta en tiedä otetaanko nuo tuet siinä huomioon (eli lasketaanko kokonaissummasta vai meidän maksamasta summasta: tuethan menevät suoraan hoitajalle). Verot tietenkin pidätetään (siinäkinhän raja olisi 1500e/vuosi).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

siis en pois sulje ajatusta laittaa lapsia tarhaan. (vielä siis lapsia ei olekkaan kun tää yksi :) )
mutta kun lapset on pieniä vielä, niin tuntuis jotenkin paljon luotettavammalta että lasten hoito tapahtuisi kotona. ymmärrän kyllä tarha hoidon ja että lapset tarvitsee sosiaalista käymistä muiden lapsien, ikäisestensä kanssa.

ja niinkuin joku sanoikin, niin ei kotihoitaja estä sitä mahdollisuutta. vaan samanlailla voi viedä lapset puistoihin ym..

musta tuntuu että lapsetkin saattais nauttia paljon enemmän jos voi olla kotona, eikä tarvitse lähteä muualle. uuteen paikkaan, ja vieraiden ihmisten joukkoon.

jos kotihoitajalla, ja tarhamaksuilla ei tosissaan suurta eroo ole, niin kyllä alan tosissaan harkita tätä. tai ainakin ottaan asiasta enemmän selville

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

.

Väärin olet kyllä ymmärrtänyt jos näet päiväkodin "kaverit ja sosiaalisuuden" taaperoikäisen kohdalla päivähoidon hyvänä puolena. "Kaverit ja sosiaalisuus" ovat tärkeitä kun lapsi yli kolmen vuoden. Taaperolle äidin läheisyys tärkein ja jos äiti töissä niin sama turvallinen aikuinen jolla kiinteä yhteistyö äidin kanssa.

Yhteistyössä