Päiväkotiin tutustuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kertokaahan kokemuksia miten olette tutustuneet päiväkotiin :) Viikon, 2 viikkoa ja monta tuntia kerrallaan ym.
Meillä 2v aloittaa elokuussa ja miehen pitäisi jo ilmoitella kesälomat töihin. Eihän me edes tiedetä vielä mihin päiväkotiin lapsi pääsee ja onko se auki vai kiinni heinäkuussa että pääsisi tutustumaan.

Kaks kertaa käytiin, eka kerran kaks viikkoa ennen ja toka kerta edellisenä päivänä ennen hoidon alkua. Pari tuntia max oltiin siellä. Riitti hyvin, lapset 1v ja 2,5v.

Kannattaa ottaa elokuun alusta hiukan lomaa tutustumista varten. Muuten joudutte tutustumaan kesäkuussa ennen kesäsulkua ja mielestäni siinä on aika pitkä aika ennen hoidon aloitusta. Meidän nuorempi aloittaa myös elokuussa ja jätän siihen alkuun vähän tutustumisvaraa. Eli en aloita töitä 1.8.

Me oltiin esikoisen aloittaessa kaksi kertaa, ensin yhdessä niin että poika pääsi leikkimäänmun läsnäollessa ja ennen hoidon aloitusta oli pari tuntia siellä ilman mua. Lisäksi käytiin muutaman kerran iltaisin ja viikonloppuisin pihalla leikkimässä.

Kannattaa ottaa elokuun alusta hiukan lomaa tutustumista varten. Muuten joudutte tutustumaan kesäkuussa ennen kesäsulkua ja mielestäni siinä on aika pitkä aika ennen hoidon aloitusta. Meidän nuorempi aloittaa myös elokuussa ja jätän siihen alkuun vähän tutustumisvaraa. Eli en aloita töitä 1.8.

Me oltiin esikoisen aloittaessa kaksi kertaa, ensin yhdessä niin että poika pääsi leikkimäänmun läsnäollessa ja ennen hoidon aloitusta oli pari tuntia siellä ilman mua. Lisäksi käytiin muutaman kerran iltaisin ja viikonloppuisin pihalla leikkimässä.

Näin mä pelkään että joudutaan tekemään, saa isä sitten pitää lomaa ja mennä tutustumaan kun minä olen jo ilmoittanut töihin aloittavani samana päivänä 1.8 :(
Jos se pitäisi koko viikon siinä lomaa niin katottaisiko pahalla jos se koko viikon olisi tutustumista yhdessä ja erikseen? Vai joko ne muutaman päivän päästä häätää vanhempia ulos :D

Kannattaa myös miettiä niinkin, ettei olla päikyssä liikaa yhdessä. Lapsi äkkiä olettaa, että tää on uus yhteinen harrastus oman vanhemman kanssa. Meillä oltiin pari kertaa yhdessä, ja sitten kerran pari tuntia yksin ennen vars. aloitusta

Meillä 1,5v aloittaa hoidon myös elokuussa (on siis syksyllä tuon 1,5v). Ajattelin olla lomalla tuon elokuun eka viikon, jolloin aloitetaan tutustuminen. Ensin kai mun kanssa, sitten pari tuntia ja parina päivänä puolipäiväisenä. En tiedä onko hoitopaikan mielestä liikaa, mutta itse haluaisin näin :)

Me myös ollaan aloittamassa päivähoitoa elokuussa. Itse menen töihin kuun puolivälissä, ja heti kuun alusta aletaan käydä harjoittelmassa yhdessä lapsen (1,5 v) kanssa. Päiväkodista suosittelivat, että kaksi viikkoa käytäis harjoittelmassa. Ei olla koko päiviä vaan eri pituisia aikoja eri aikoina päivästä. Tämä varmasti vaihtelee paikkakunnittain ja päiväkodeittainkin. Meidän tulevassa päiväkodissa kyllä pidettiin erittäin toivottavana, että harjoittelu- ja tutustumisaikaa on runsaasti. Näin homma helpottuu kaikille osapuolille.

[QUOTE="vieras";23311380]Näin mä pelkään että joudutaan tekemään, saa isä sitten pitää lomaa ja mennä tutustumaan kun minä olen jo ilmoittanut töihin aloittavani samana päivänä 1.8 :(
Jos se pitäisi koko viikon siinä lomaa niin katottaisiko pahalla jos se koko viikon olisi tutustumista yhdessä ja erikseen? Vai joko ne muutaman päivän päästä häätää vanhempia ulos :D[/QUOTE]

Tuskin ne haluaa että vanhemmat kovin kauan mukana roikkuu. Ehkä pari kertaa max? Itse ajattelin että voisi olla pari päivää aamupäivän ja tulla kotiin nukkuun, sitten pari lyhempää päivää, esim 5-6h vielä ennen kuin alkaa täydet päivät.

Heinäkuuhun ei kannata laskea tutustumista. Vaikka juuri teidän päiväkotinne olisi auki on henkilökunta suurella todennäköisyydellä kuitenkin eri kuin tulevassa ryhmässä. Kannatta varata ainakin se viikko. Ensin muutama päivä vanhemman kanssa pari tuntia aamupäivällä. Sitten yksin pari lyhyttä päivää. Maksu alkaa mennä siitä, kun on ilman vanhempaa hoidossa.

ohhoh, pph:lle kun vein vauuvan (9kk) silloin niin istuin sellaisen puolituntia join kahvia ja kerroin hoitajalle kaikki tärkeimmät lapsesta ja lähdin kouluun. Päiväkotiin kun vein nelivuotiaan niin käytiin yhtenä päivänä alle tunti siellä katsomassa paikat ja tutustumassa hoitotäteihin. Nyt sitten kuopuskin aloittaa päivkodissa ja yhdeksi päiväksi ollaan sovittu että mennään pojan kanssa tutustumaan hetkeksi, ja sen jälkeen aloittaa yksinään siellä.

En sitten tiedä onko se hyvä vai huono juttu, mutta ainakin esikoinen on viihtynyt erittäin hyvin hoidossa ja "käskee" minua lähtemään jos jään aamulla juttelemaan hoitajan kanssa vähänkään pitemmäksi aikaa :D

Me myös ollaan aloittamassa päivähoitoa elokuussa. Itse menen töihin kuun puolivälissä, ja heti kuun alusta aletaan käydä harjoittelmassa yhdessä lapsen (1,5 v) kanssa. Päiväkodista suosittelivat, että kaksi viikkoa käytäis harjoittelmassa. Ei olla koko päiviä vaan eri pituisia aikoja eri aikoina päivästä. Tämä varmasti vaihtelee paikkakunnittain ja päiväkodeittainkin. Meidän tulevassa päiväkodissa kyllä pidettiin erittäin toivottavana, että harjoittelu- ja tutustumisaikaa on runsaasti. Näin homma helpottuu kaikille osapuolille.

Luultavasti tuollakin on tarkoitettu, että lapsi harjoittelee lyhyitä aikoja viimeistään toisella viikolla ilman vanhempaa. Koska niin kuin joku jo kirjoitti, lapsen ei ole hyvä oppia siihen, että kovin kauan ollaan vanhemman kanssa paikassa, johon kuitenkin jäädään yksin.

Yhteistyössä