Päiväkotiin töihin ilman alan koulutusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mummi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mummi"

Vieras
Hei!

Täällä yksi työtön 54-vuotias mummi. Olen hoitanut lapsenlastani nyt puolitoista vuotta päivittäin ja olen pitänyt työstä todella paljon. Syksyllä lapsi täyttää kolme vuotta ja menee päiväkotiin vanhempiensa toiveesta. Minulla on siis edessä uusien kuvioiden suunnittelu. Oman ammattini työtä ei käytännössä ole, lisäksi olen ollut pois alalta niin kauan (10 vuotta), että olen täysin pudonnut kehityksestä.

Siivoushommia olen tässä välillä tehnyt, mutta se työ ei oikein minulle sovi. Selkä ei oikein kestä ja tahti on ainakin hotelleissa vähän liian kova tämän ikäiselle. Olen myös ollut töissä vanhainkodissa, mutta sekin työ oli fyysisesti ja henkisesti todellaraskasta. Näitä töitähän löytyisi, mutta suoraan sanottuna vaihdan mielummin lapsen kuin vanhuksen vaippoja. Olenkin haaveillut lastenhoitotyön jatkamisesta tavalla tai toisella.

Otetaanko päiväkoteihin jonkinlaisia avustavia työntekijöitä ihan ilman alan koulutustakin? Kaupungilla ei ainakaan tällä hetkellä ole avoimena kyseisiä työpaikkoja, mutta olisikohan sellaisia kuitenkin jotenkin piilossa olemassa? Voisikohan niitä löytyä ihan jonnekin (minne?) soittamalla? Teenkö itseni täysin idiootiksi, jos lähden tällä taustalla edes soittelemaan?
Tämä tämänhetkinen lastenhoitohan on aivan epävirallista, tästä en tule saamaan työtodistusta tms, mutta voisikohan poikani kuitenkin jotenkin toimia suosittelijana?

Olisi mukavaa, jos joku osaisi vähän auttaa, selvittää ajatuksiani tai kertoa ihan uusiakin ideoita.

Avustajaksi pääsee ilman koulutustakin ja jos olet työtön, niin myöskin työharjoitteluun pääsee päiväkoteihin. Soita suoraa päiväkoteihin johtajalle, älä kaupungille, kun ei ne ole mitään virallisesti avoinna olevia paikkoja. Ja toki myös yksityisiltä päiväkodeilta kannattaa tiedustella.

Ei oteta kuin työkkärin kautta työharjoitteluun. Yksi mahdollisuus sulla voisi olla opiskelu lähihoitajaksi. Siinähän on tosi paljon harjoittelua, voisit suuntautua lapsiin, eikä koulutus kestä kauan. En tiedä onko lähihoitajaksi mahdollista opiskella oppisopimuksella?

Minulla on kyllä ollut useampikin ystävä, jotka ovat olleet päiväkodeissa töissä ilman alan koulutusta, eikä siis miljoona vuotta sitten, vaan ihan viimevuosina. :) Kyllä varmasti voivat ottaa jossain töihin, mutta paikka nyt varmaan usein menee kuitenkin sitten sellaiselle, joka saattaisi koulutuksen omata... Et siis ehkä ole ensisijainen kandidaatti, mutta aina voi kysyä. Voithan kyllä käydä vielä opiskelemassakin. Joku peruspätevä koulutus tuollaiselle alalle ei kauaa kestä. Oma äitinikin opiskeli vielä iässäsi. Hae netistä vaan työnhakuilmoituksia, ja katso niiden vaatimukset. :)

Yhden työkaverini 19-vuotias tyttö ainakin on päiväkodissa töissä. Pitää välivuotta lukion jälkeen, eli hänellä ei tosiaankaan ole koulutusta hommaan. En tiedä mitä kautta on sinne päässyt, mutta hän mm. auttaa pukemisessa ja syömisessä ja leikittää lapsia. En usko, että on työkkärin kautta päässyt, koska aloitti heti kun lukio loppui (ei ehtinyt olemaan työttömänä). Voi tietty olla, että vain tunsi oikeita ihmisiä oikeissa paikoissa...

Kiitos kommenteista.
Vaikka alan koulutusta minulla ei olekaan, sain kuitenkin vanhainkodissa tehdä lähes täysin samaa työtä kuin lähihoitajatkin: puin, pesin, syötin, talutin ja avustin. Vanhainkotiin pääsin töihin ihan soittamalla ja ystäväni vinkistä. Paikkaa ei kai ollut missään vaiheessa virallisesti haussa, tarvitsivat siellä vaan todella kipeästi apua. Mietin vain, että päiväkodeissa akuutti tarve lisäkäsille ei varmastikaan ole ihan yhtä suuri kuin vanhustenhoidossa. Lisäksi vanhainkoti, jossa työskentelin oli todella suuri, joka päivä joku oli sairauslomalla tms.

Minä olen ilman koulutusta tehnyt nyt sijaisuuksia kahdessa pväkodissa. Yleensä olen muiden hoitajien kanssa, harvemmin yksin iltavuorossa tuonne 6-7 asti.

Tarkoitus läheä lähäriksi opiskelemaan, tää ala kuitenkin kiinnostaa.
Ja minäkin mielummin erikoistun lapsiin kuin vanhuksiin sillä vanhustyö on niin raskasta (palkkaankin nähden) etten sinne tahdo.

Täällä ainakin on jatkuva pula työntekijöistä että ottivat minut vastaan mielellään. Ja sainpa esimieheltä kiitostakin, ovat todella tyytyväisiä työhöni ;)

lauantaipussi:
Kiva kuulla kokemuksistasi. Miten pääsit työhön, mitä kautta hait? Oletko saanut tehdä työtä ihan täysipäiväisesti, vai onko se ollut keikkoja silloin tällöin?

Minä olen ollut työkkärin järjestämässä harjoittelussa päiväkodissa ja kun jaksoi päättyi minua pyydettiin avustajaksi, eli siis olisi palkattu suoraan ja maksettu oikeaa palkaa (harjoittelusta sai työmarkkinatukea). Eli kyllä todellakin voi työskennellä päiväkodissa ilman koulutusta.

Hoitoapulainen on varmaan lähes poikkeuksetta kouluttautumaton, ainakin oman kokemukseni perusteella. Hoitoapulainen kiertää eri ryhmissä tarpeen mukaan, vähän niin kuin sijaistaa välillä ja hoitaa joitain siivoustöitä, esim. lakanoiden vaihtoa tms. Läheskään kaikissa päiväkodeissa ei ole apulaista.

[QUOTE="Mummi";23439542]lauantaipussi:
Kiva kuulla kokemuksistasi. Miten pääsit työhön, mitä kautta hait? Oletko saanut tehdä työtä ihan täysipäiväisesti, vai onko se ollut keikkoja silloin tällöin?[/QUOTE]

Mulla omat lapset olleet noissa pväkodeissa kun olin vielä töissä (eri ala, ja työpaikka muutti toiselle paikkakunnalle, siksi irtisanouduin sieltä ja jäin ilman töitä). Laitoin työnhakuilmoitukseeni (joka täytetään työkkäriin) että olen kiinnostunut pväkotityöstä, niin sitten ottivatkin yhteyttä suoraan ryhmiksestä että olenko halukas tulemaan heille sijaiseksi. Ja sitten myös toinen ryhmis vieressä kysyi minua heille kun viidakkorumpu oli kertonut "uudesta sijaisesta". :) Teen tarpeen mukaan, tällä hetkellä on molemmissa vakihoitajat, mutta sijaisuuksia saa tehdä ihan mukavasti. Joskus 1pv vkossa, joskus 4pvää.
Huono puoli sijaisuuksissa on epäsäännöllisyys -aina tulee muutoksia. Joskus soitetaan että pääsetkö NYT töihin, ja joskus soittavat aamulla että ei tarvitsekaan tulla. Ja huonoa myös näiden papereiden ja soppareiden ja liiton lappujen kanssa värkkääminen.
Mut tykkään käydä noissa paikoissa töissä, kaiken lisäksi ovat lähellä meidän taloa niin ei silleen haittaa vaikka tulee noita aikataulumuutoksia välillä. Jos työ ois kauempana, en tiedä miten joustava silloin olisin ;)

Jos selkä tuottaa ongelmia niin ei se päiväkodissakaan levossa ole.

Riippuen ihan onko kyseessä minkä ikäiset lapset, mutta itselläni 20 vuotiaana selkä alkoi oikuttelemaan kun olin 3vuotiaitten ryhmässä harjoittelussa ja oli kurakelit ym. Kyllähän yhden tai kaksi lasta pukee, mutta kun niitä on siinä useampi kymmen, osa velttoja kuin makaroonit, toiset kampeaa kaikin voimin vastaan niin saa siinä selkä osansa.

Mutta ei kannata kuitenkaan heittää haaveita pois, vaan soittamalla rohkeasti :)

Tuota selkää olen vähän miettinytkin, mutta ihan maalaisjärjellä ajateltuna on kevyempää pukea ja nostella lasta kuin aikuista. Hotellisiivous oli pahinta selälle tähän mennessä. Leveiden sänkyjen petaaminen ja imurointi vei jalat alta muutamassa viikossa.
Lisäksi monipuolinen liikunta auttaa kipuihini. Nyt kun olen päässyt joka päivä ulos peuhaamaan, työntämään rattaita, vetämään pulkkaa yms, on selkä ollut todella hyvässä kunnossa.

Itseäkin kiinnostaa, mutta minä ikäni (28v) puolesta ajattelin vielä kouluttautua. Yksi amk-tutkinto on takana, mutta ala on sellainen, ettei se kyllä työllistä, ainakaan näillä korkeuksilla... Miten tuo oppisopimus, vaaditaanko siinä työkokemusta? Aika useinhan vaaditaan. Vajaa 2 vuotta minulla on työkokemusta, sekä koulunavustajan hommista, että iltapäiväkerhossa työskentelystä.. Mutta riittääköhän se. Jos joku tietää, niin olis kiva jos jaksaisit kertoa!! :) Anteeksi "Mummille" jos vähän tunkeudun topiciisi...

Riippuu paikkakunnasta ja sijaistilanteesta otetaanko epäpäteviä. Meidän päiväkodissa ainakin on tällä hetkellä niin suuri pula henkilökunnasta, että epäpäteville on riittänyt joko yksittäisten päivien tai muutaman kuukauden sijaisuuksia. Vakituista työtä ei luonnollisestikaan voi saada ilman koulutusta. Ja meillä arvostetaan monesti enemmän maalaisjärkeä ja hyvää otetta työhön kuin niitä papereita...Toki koulutuskin on tärkeä, muttei lapsia niillä papereilla hoideta.

Kiitos kannustuksesta ja vinkeistä.
Katselin vähän kaupungin nettisivuja ja etsiskelin yhteystietoja. Osaako joku vielä kertoa, keille kannattaisi näissä asioissa soitella? Päiväkodin johtajille, palvelualueiden päälliköille, jollekin isommalle pomolle vai minne? Onko esimerkiksi tuo palvelualueen päällikkö sellainen, joka tietäisi kaikkien alueen päiväkotien tilanteesta? Vai teenkö nyt alkuun avoimen hakemuksen kaupungin nettisivuilla?

Kyllä avustajaksi voi päästä. Meidänkin lähikunta hakee päiväkoteihinsa niitä. Alan koulutusta ei tarvitse olla, mutta ei kyllä vakipaikkaa sitten saa. Mutta töitä saa ja mistä sen tulevaisuuden tietää. Ihan hyvä että otetaan niitäkin, jotka oikeasti haluavat olla lasten kanssa mutta nuoruudessa on jäänyt opiskelut siltä alalta. Onhan niissä päiväkodeissa niitäkin joilla piisaa koulutusta, mutta jääkin siihen. Ei ole sitä halua olla lasten kanssa.

Yhteistyössä